handdator

Visa fullständig version : Vad händer nu? Har fått bilen påbackad av en smitare.

Jarod
2009-09-08, 22:03
Som ovan. Min bil stod parkerad på gatan när den blev påbackad av en annan bil som stack därifrån. Lite av min förardörr skavdes och bakdörren på min bil blev intryckt en centimeter och bucklig/skavd. Bakdörren är även trög som fan att öppna och stänga nu eftersom "krocken" tog mitt för b-stolpen där gångjärnen sitter.

Hur som helst så hörde min granne smällen, tittade ut genom fönstret och såg bilen som körde iväg men hann se reg-nummret. Efter det så ringde han och sa det till mig så jag gick ut och fotade min bil, var den stod samt vart den andra bilen kom ifrån (fall i fall).

Jag kollade upp ägaren till bilen (som bodde på andra sidan stan), åkte dit och fotade skadorna + regnummret. Sen ringde jag snuten.

Snuten kom, kollade skadorna och skrev en anmälan/rapport. Har för mig att det blev parkeringsskada samt smitning.

Det är nu jag inte vet vad som händer. Kommer polisen att ta kontakt med ägaren till den andra bilen? Kommer dennes försäkringsbolag ta kontakt med mig efter det? Ska jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag?

I know nothing! :em: Någon som vet hur det funkar?

jwzrd
2009-09-08, 22:05
Har du ringt Baltic Inkasso än? Sett över kättingen?

Degpekka
2009-09-08, 22:10
Eftersom polisen skrivit en anmälan så kommer säkerligen både du och smitaren bli kontaktade(för du lär ju stå som målsägare och han gärningsman). Men det kan ju ta ett tag innan sånt blir klart.

Jag hade iaf rint mitt försäkringsbolag och bett dem om råd, vad dem tycker är klokast att göra nu. Tycker hur som helst att du agerat klockrent hittils, med dem bilderna + din granne som vittne ser det mkt ljust ut. :)

En liten parantes, hur kollade du upp vem som ägde bilen? jag trodde den tjänsten hade tagits bort, eller var du så flitig att du fick uppgifterna hemfaxade?

rQx
2009-09-08, 22:12
Eftersom polisen skrivit en anmälan så kommer säkerligen både du och smitaren bli kontaktade(för du lär ju stå som målsägare och han gärningsman). Men det kan ju ta ett tag innan sånt blir klart.

Jag hade iaf rint mitt försäkringsbolag och bett dem om råd, vad dem tycker är klokast att göra nu. Tycker hur som helst att du agerat klockrent hittils, med dem bilderna + din granne som vittne ser det mkt ljust ut. :)

En liten parantes, hur kollade du upp vem som ägde bilen? jag trodde den tjänsten hade tagits bort, eller var du så flitig att du fick uppgifterna hemfaxade?

Det är väll bara några samtal bort? Man behöver ju det när man ska köpa bil etc?

Jarod
2009-09-08, 22:18

Den sms-tjänsten är aktiverad igen sen den 1 september. Kostar dock 3kr + normal sms-avgift. Grymt bra att den är igång igen och 3kr betalar man ju lätt. :thumbup:

Jarod
2009-09-08, 22:19
Har du ringt Baltic Inkasso än? Sett över kättingen?

Är bra vän med Odens Söner Inkasso men tänker se hur detta löser sig på laglig väg först. :D

Degpekka
2009-09-08, 22:27
Det är väll bara några samtal bort? Man behöver ju det när man ska köpa bil etc?

Tänkte mest på sms- eller internettjänsten som inte fanns tillgänglig ett tag förut. :)

Degpekka
2009-09-08, 22:28
Den sms-tjänsten är aktiverad igen sen den 1 september. Kostar dock 3kr + normal sms-avgift. Grymt bra att den är igång igen och 3kr betalar man ju lätt. :thumbup:

Klockrent ju. :hbang:

Medusa
2009-09-08, 22:34
Du får förmodligen hem en förfrågan om skadeanmälan från ditt försäkringsbolag, därefter fattar de beslut om ev. självriskkostnad, är väl ungefär det som kommer hända..

Du får dock bara denna om den andra personen har kontaktat sitt bolag, du bör omgående kontakta ditt helt enkelt.. Är osäker på polisens rutiner, men tvivlar på att de rapporterar till f.bolagen..

Därefter så händer det inte särskilt mycket, självrisk eller inte, är där du får en eventuell kostnad.. Är en juridisk bedömningsfråga som avgörs av ditt försäkringsbolag..

Medusa
2009-09-08, 22:35
För att svara på din fråga, Ja, du ska ta kontakt med ditt f-bolag, snarast.

chidde
2009-09-08, 23:04
kom ihåg alla datum, tider, gatuadresser, eventuella vittnen osv... fast det har du ju i din kamera. när du får hem en bekräftelse på din polisanmälan (tar ett par dagar) så tar du med denna + alla andra papper och går till ditt försäkringsbolag och låter dem reda ut det

när du får det okej'at av försäkringsbolaget så går du sedan till en auktoriserad verkstad (förslagsvis bmw) och få det fixat, det kan vara så att de skickar dig vidare till en speciell skadeverkstad... men i vilket fall som helst så skickar dem räkningen till försäkringsbolagen, självrisk och allt sånt kommer att betalas av dem.. de ger även en viss discount på lånebil om man behöver det medans bilen är inne på lagning, om man inte vill ha det så är man berättigad till en viss summa pengar per dag tills du får tillbaka bilen

efter all pappersarbete och så går du bara in till den lokala blomsteraffären och köper en krukväxt till din granne som tack för hjälpen :D

Trapper Buzz
2009-09-08, 23:07
Och ligg på ditt bolag sen.
Annars kan det bli tjåbbel om självrisken.
Jag hade en knickedick som cyklade in i min bil ifjol, inte kul.

hahavaffan
2009-09-08, 23:08
Grymt gjort av grannen! Synd med nya bilen, som jag antar att det var? :(

Hoppas det löser sig... alltid så jääävla drygt med smitningsskador annars.

tsp
2009-09-09, 00:44
Låter som att du skött allting perfekt, utom en sak! En chokladask och en krukväxt till grannen för hans fina insats som granne och medmänniska! :)

Jarod
2009-09-09, 05:24
Tack för all info hittills! Jag kan tillägga att det inte var Bmwn utan min gamla Mitsubishi. Puh.

Hades
2009-09-09, 06:45
Varför pratar ni om självrisk? Det här är ingenting som har med Jarods trafikförsäkring att göra.

Halldin
2009-09-09, 06:46
Glöm inte att ge grannen ett flak bärs eller en bulle. :D

Cid
2009-09-09, 07:07
Jäkla sett av folk att bara smita efter sånna här incidenter, Dock lär det ju stå honom dyrt med tanke på ( om jag minns korrekt ) att man kan få körkortet indraget vid smitnings olyckor(?) sen läggs väl böter till och hans bonus lär ju sjunka. Tur att grannen din såg regnummer, kommer lösa sig bra ändå :thumbup:
Tråkigt med skadan på din bil dock

Grahn
2009-09-09, 07:50
Skadar ju inte att ringa ditt försäkringsbolag och få råd samt vara inne tidigt så de vet vad som är på gång om det blir ngt problem.

jontet
2009-09-09, 08:39

Ringer man polisen och frågar på fordonet får man ut MYCKET mer uppgifter än de via transportstyrelsens fax/sms-tjänst. Gjort det ett par gånger och de är mycket hjälpsamma med sökningar i deras databaser om man har ett skäl till det.
På nöjessökningar när man är ute och kör bil gillar jag deras taltjänst då man både titta på eller plita in regnr själv.

Till trådskaparen är det bara kontakta ditt försäkringsbolag. Det hanteras som en vanlig olycka, försäkringsbolagen blandar sig inte i polisens lagföring av personen.

JJ
2009-09-09, 10:41
Naturligtvis ska du ringa ditt försäkringsbolag. Att du har ett vittne och en polisanmälan är kanon.

Pirko
2009-09-09, 11:15
En smitning kan stå honom dyrt. Tror han kommer förlora lappen. Hoppas han har prövotid. :D Och ja, ring försäkringsbolaget. Han kommer få pröjsa om dom kommer på honom. Tror inte hans försäkringsbolag går med på att betala om man gör en smitning.

shut teh face
2009-09-09, 11:27
Vet du vad det är för person som står på bilen? Om det är Agda 85 kan det ju vara troligt att något barnbarn eller så "lånat" bilen och krockat på din bil, då är det lätt att smita om man kanske inte ens har körkort/var full.

jontet
2009-09-09, 12:04
En smitning kan stå honom dyrt. Tror han kommer förlora lappen. Hoppas han har prövotid. :D Och ja, ring försäkringsbolaget. Han kommer få pröjsa om dom kommer på honom. Tror inte hans försäkringsbolag går med på att betala om man gör en smitning.

källa tack. hade han kört oförsäkrat hade ju ttf bara krävt honom på självrisk 10% av basbelopp högst 4280kr. varför skulle då försäkringsbolaget eventuellt kräva honom på hela summan? Blir det dyrare än de där 4280 kronorna hade det ju isåfall blivit BILLIGARE och köra utan försäkring vid olycka :D (ja minus trafikförsäkringsavgiften då, men ingen är väl så dum så de avsiktligen har ett påställt fordon oförsäkrat)

chidde
2009-09-09, 12:05
Varför pratar ni om självrisk? Det här är ingenting som har med Jarods trafikförsäkring att göra.

en självrisk ska betalas oavsett, frågan är vem som får göra det
hade förövaren lyckats smita undan så hade jarod fått betala den, förutsatt att han har en helförsäkring på bilen.. annars hade han fått betala vad det kostar att fixa felet

det som är värst är när man får bilrutan krossad, en ny ruta kostar inte alls mycket och med arbete ligger det väl runt 1000 kr och självrisken brukar ligga på 1500-2000 kr.. då känns det varken hackat eller malet
(förutsatt att man inte hade nåt värdefullt i bilen, hade man det så får man börja hosta upp kvitton och då tittar man också på oaktsamhet osv)

Vet du vad det är för person som står på bilen? Om det är Agda 85 kan det ju vara troligt att något barnbarn eller så "lånat" bilen och krockat på din bil, då är det lätt att smita om man kanske inte ens har körkort/var full.

oavsett vilket så måste ägaren ändå veta vem som har varit i bilen vid det tillfället. i det här fallet så är det ju barnbarnet som är boven :)

jontet
2009-09-09, 12:08
Och ligg på ditt bolag sen.
Annars kan det bli tjåbbel om självrisken.
Jag hade en knickedick som cyklade in i min bil ifjol, inte kul.

hur löste det sig? jag hade en fd. arbetskamrat som körde på en cyklist på ett övergångsställe och han hade jättestrul med att få ut ersättning får plåtskador på bilen men tydligen gick det tillslut.

jontet
2009-09-09, 12:15
en självrisk ska betalas oavsett, frågan är vem som får göra det
hade förövaren lyckats smita undan så hade jarod fått betala den, förutsatt att han har en helförsäkring på bilen.. annars hade han fått betala vad det kostar att fixa felet

struntprat. för det första är det kutym som jag förstått det att slopa självrisken när man haft försäkring hos samma bolag ett par år(och varit skadefri). Själv har jag ingen självrisk om jag är vållande till skador på annat fordon och jag har ingen självriskreducering eller liknande(trygghansa, trafikförsäkring). Hade jarod inte fått reda på vem som ägt bilen och smitningen således varit "framgångsrik" för den som gjorde det hade han fått betala HÖGST 2140kr till tff. Trafikförsäkring räcker för givetvis.

skaparn
2009-09-09, 12:33
Jag blir alldeles varm i kroppen av att läsa om en smitare som kommer att åka dit.

ceejay
2009-09-09, 12:34
Jag blir alldeles varm i kroppen av att läsa om en smitare som kommer att åka dit.

Lite svettningar också? Börjar du bli nervös för att åka fast?

skaparn
2009-09-09, 12:44
Lite svettningar också? Börjar du bli nervös för att åka fast?

Just nu så äger jag inget fordon som skulle kunna åsamka en bil ens en repa. Drämma in i en surjaps med 7 kilo plastcykel lär inte bli ett fall för katastrofkommissionen.

hahavaffan
2009-09-09, 13:23
Lite svettningar också? Börjar du bli nervös för att åka fast?:laugh:

Jarod
2009-09-09, 14:23

Jag kommer givetvis att uppdatera vad som händer. *flex*