handdator

Visa fullständig version : Min kyl och frys tjuuuter

henk4n
2009-09-08, 21:04
Hej!

Jag har nu ägt min nya lägenhet i 13 dagar (fick nycklarna den 27:e augusti). Jag flyttade in den 30:e och sen bott hela veckan (åkte hem till stockholm på fredagen och kom hem på måndagen). Nu till problemet, min kyl/frys (de sitter ihop) för ett JÄVLA oväsen, den tjuuuuter verkligen... som tinnitus!! Jag kan välja temperatur på både frysen och kylen (2 kompressorer) och märket är cylinda (ganska gammalt). När jag hör att det tjuuter så måste jag vrida själva kontrollen för frysen till noll och då vips så försvinner oljudet för att sedan inom 30 minuter till 1 timma komma tebax.

Jag ska ringa mäklaren imorgon om detta.
Men vad tror ni att det kan vara för fel??? och om det inte är något fel, har ni något tips på ett kyl/frys som är tyst.

Mvh

patrikjo
2009-09-08, 21:09
Håller de kylan, eller smälter grejerna för dig?
Det låter alltså från kompressorn, det är inget larm som tjuter?

henk4n
2009-09-08, 21:19
Jadå, det är väldigt kallt i min kyl/frys.
Jag har ingen aning vad det är som tjuter. Så vet inte om det är ett larm eller något

Jockefoten
2009-09-08, 21:23
När du ställer termostaten under är-värdet så stannar maskinen upp och ljudet slutar. Alltså har det något med själva kylprocessen att göra. Det är troligtvis två alternativ antingen ljud ifrån köldmediet i rören eller en "rörlig" komponent tex kompressorn. Det bästa du kan göra att skruva av locket på kylskåpet och lyssna dig fram till vad ljudet kommer ifrån och beskriv även hur ljudet låter och om det låter ifrån båda skåpen eller bara det ena.

henk4n
2009-09-08, 21:27
Okej!
Det blir till att kolla på det imorgon! Om det nu är det ena eller det andra, går det att åtgärda??

tjabon
2009-09-08, 21:27
Köp nytt.
Bra beg. kyl/frys finns för under 2000:-

henk4n
2009-09-08, 21:31
Köp nytt.
Bra beg. kyl/frys finns för under 2000:-
Jo, men vill nog ha nytt isf. Eller det spelar ingen roll. Mitt enda krav är:
Det ska vara tyst och hålla maten kall.

MojjMojj
2009-09-08, 21:32
Jag tar detta som bevis på att gud finns!

jakke
2009-09-08, 22:05
Saker blir alltid tyst om man slår på dom. Det är bara en fråga om hur hårt man måste slå...

Carolinew
2009-09-08, 23:13
Min kyl/frys är i princip ny men den tjuter emellanåt den med. Eller tjuter är väl fel ord, snarare "gnyr" eller skramlar haha :D Jag störde mig skitmycket på det första tiden jag bodde i lägenheten men som med de flesta ljud så vänjer man sig.

Men om din nu låter som ett alarm är det säkert något som är fel. Men bara för att du köper ny kyl sen så förvänta dig inte att den är knäpptyst bara :)

Civilrätt
2009-09-09, 05:55
listen runt öppningen/dörren är hel?

Jockefoten
2009-09-09, 08:03
Okej!
Det blir till att kolla på det imorgon! Om det nu är det ena eller det andra, går det att åtgärda??

Det mesta går att åtgärda dock får man nog ha i övervägande att oljudet kanske är behagligare än priset för en kyltekniker.

Trassel
2009-09-09, 14:36
Min förra frys tjöt om nån kom åt listen nertill och därmed lyckades få sensorn som känner av att dörren är stängd ur spel.

Värt att kolla.

henk4n
2009-09-10, 19:43
Tack för alla tips! :) Återkommer senare om jag lyckas fixa problemet annars blir o köpa nytt :hbang:

Apos78
2009-09-10, 20:12
Den här förklaringen har jag hört på en gnällande kyl - någon form av olja pressas genom kylsystemet och det är detta som kan skapa de ljuden. Trånga rör eller vad man kan säga. Svårt att bli av med då konstruktionen är sådan. Kanske inte alls är så i ditt fall dock.

Jockefoten
2009-09-10, 20:16
Den här förklaringen har jag hört på en gnällande kyl - någon form av olja pressas genom kylsystemet och det är detta som kan skapa de ljuden. Trånga rör eller vad man kan säga. Svårt att bli av med då konstruktionen är sådan. Kanske inte alls är så i ditt fall dock.

Det är inte oljan utan köldmediet som låter. Oljan (som finns i systemet för att kompressorn inte skall skära) blandas dock med köldmediet när det kokar av i kompressorn.

kålman
2009-09-10, 22:07
jag har en ganska ny electrolux och den tjuter oxå ibland...

slår av den när det börjar och väntar ett litet tag tills den slutat...sen kan man slå på den igen :D

R Scarpa27
2014-12-01, 08:37
återupptar denna tråden!

har fått ungefärligt samma problem som ts...
jag är mkt medveten om att kyl/frys ska låta, men det ska inte låta konstant!!!

Jag har haft denna kyl och frys i 5 år och förra veckan började den få ett vinande ljud / låter som när det blåser & susar konstant!!!

vad har hänt ? den har ju gjort såhär några ggr innan då och då! men inte konstant... blir svårt att sova :(

Piranha
2014-12-01, 08:41
Har vart med om det och då har den inte stått rakt utan lutat, pröva skruva lite justeringen under.

Tomten
2014-12-01, 08:59
Jo, men vill nog ha nytt isf. Eller det spelar ingen roll. Mitt enda krav är:
Det ska vara tyst och hålla maten kall.

Om det ska vara tyst så ska du inte köpa en ny kyl och frys. Det som produceras idag är billigt skit som lever om. Det är oftast för att man vill göra energisnålare kylskåp, och sen använder man en kompressor som får gå hela dagarna.

R Scarpa27
2014-12-01, 09:03
Har vart med om det och då har den inte stått rakt utan lutat, pröva skruva lite justeringen under.

tycker den står rakt står som den gjort innan.... ochdå har den inte låtit konstant... blir galen av det vinande/blåsaktiga ljudet... ska kolla med vattenpass hur rakt den står... några fler hemmafix ideer någon???

R Scarpa27
2014-12-01, 12:08
slängde ut skiten och köpte nytt