Visa fullständig version : Ekströms chokladpudding...
Är det någon av Er som har kollat på näringsinnehållet för Ekströms chokladpudding?
energi: 390Kcal
fett: 3,5%
Kolhydrat 89%
detta av 100gram.
Detta måste alltså vara den perfekta uppladdaren eller är det för mycket kcal?
Originally posted by Wixner
Är det någon av Er som har kollat på näringsinnehållet för Ekströms chokladpudding?
energi: 390Kcal
fett: 3,5%
Kolhydrat 89%
detta av 100gram.
Detta måste alltså vara den perfekta uppladdaren eller är det för mycket kcal? Lite väl snabba kolhydrater skulle jag tro, men gott! :thumbup:
jo precis.. snabba kolhydrater.. det är ju inte så att jag ska äta det som middag flera timmar innan.. snarare 35 minuter eller så... =)
jo precis.. snabba kolhydrater.. det är ju inte så att jag ska äta det som middag flera timmar innan.. snarare 35 minuter eller så... =)
Är alltid bäst att äta långsamma kolhydrater innan träning. Men du får väl prova och se, kanske funkar om du inte vräker i dig för mycket..
Originally posted by -GP-
Är alltid bäst att äta långsamma kolhydrater innan träning. Men du får väl prova och se, kanske funkar om du inte vräker i dig för mycket..
eh.. jaså? jag trodde att det var långsamma kolhydrater man skulle äta långt innan träning (nåja, ett par timmar i alla fall - typ middag) och snabbak kolhydrater under eller strax före.. dextropur är ju snabba kolhydrater och det är ju många energidrykcer som innehåller det...
while(m_Strength != m_Max)
m_Strength++; :D
eh.. jaså? jag trodde att det var långsamma kolhydrater man skulle äta långt innan träning (nåja, ett par timmar i alla fall - typ middag) och snabbak kolhydrater under eller strax före.. dextropur är ju snabba kolhydrater och det är ju många energidrykcer som innehåller det...
Det där är en alltför vanlig missuppfattning tyvärr. Snabba kolhydrater innan eller för tidigt under träningspasset kan orsaka blodsockerfall (= du tappar orken!).
Varför då? Jo, när blodsockret höjs snabbt av snabba kolhydrater så skickas mycket insulin ut som gör att blodsockret sjunker snabbt, och tränar du dessutom medans insulinet håller på att "skjutsa undan" blodsockret, så får du ännu lägre energinivåer! Har du däremot kört en bit in på ditt pass, så är det bra med snabba kolhydrater, för då händer inte samma sak.
Äter du långsamma kolhydrater innan så får du en jämn nivå på blodsockret, vilket är bättre.
Några enkla regler att följa:
1. Alltid långsamma kolhydrater innan träning (och gärna övriga dygnet också!)
2. Snabba kolhydrater under träning och efter träning (ger snabbare återhämtning).
Vet du vad Glykemiskt Index (GI) är?
Finns ett antal personer här på forumet som har provat att dricka gainer (=snabba kolhydrater) innan träningen, och det har gått uselt på träningspasset...
King Grub
2003-08-29, 14:20
Finns ett antal personer här på forumet som har provat att dricka gainer (=snabba kolhydrater) innan träningen, och det har gått uselt på träningspasset...
Varav jag är en. Aldrig mer. Första kvarten gick utmärkt, med fullt tryck och pigg som en mört, sedan höll jag på att somna i benpressen.
Finns ju även ett antal som inte har några problem med det.. jag t ex :)
En liten mängd snabba kolhydrater precis innan passet funkar för mig, me om jag skulle äta en chokladpudding 30 min innan träningen tror jag att jag skulle somna under uppvärmingen.
Nu är jag tillbaka och det fungerade utmärkt.. dock så blev det en lite väl stor portion så efter halva passet så började det att krypa upp för tarmsystemet, men det tåls att experimentera med
Nu är jag tillbaka och det fungerade utmärkt.. dock så blev det en lite väl stor portion så efter halva passet så började det att krypa upp för tarmsystemet, men det tåls att experimentera med
TA puddingen och blanda med prottepulver och ät den efter passet istället som någon förespråkade förut här på forumet :thumbup:
Den lilla fetthalt torde inte påverka snabbheten på vasslet i allt för hög grad.. Eller??
Lopezzo
efter passet tar jag fairing protte-pulver, oboy mjölk och dextropur och det tror jag nog räcker....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.