Visa fullständig version : Yerba Mate
Hej har tänkt byta ut mitt kaffe mot Yerba mate, då det inte ska ha samma ångestgivande effekt, men funderar nu över vad det är för kvalitetsskillnad från olika fabrikat då priset varierar så mkt? även om båda är ekologiska så kan det skilja massor, nån som vet hur man sållar ut "skiten"? hur vet man att det är bra kvalitet? priset brukar ju luras ibland :)
Eddie Vedder
2009-09-08, 19:48
Vad har du nu läst för något, skulle kaffe vara ångestgivande?:confused:
Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika? Om så är fallet bör du veta att det är kopplat till ökad risk för cancer i matstrupen.
V
Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika?
Stämmer. Vet inte om det ens kan räknas som kaffe. Det kanske inte var trådskaparens tanke dock.
Eddie Vedder
2009-09-08, 19:52
Stämmer. Vet inte om det ens kan räknas som kaffe. Det kanske inte var trådskaparens tanke dock.
Nej det är inte kaffe. Maté är en dryck i sig, maté är maté och kaffe är kaffe.:) Men jag fattar inte riktigt grejen med maté, kaffe och té smakar ju gott men varför dricka något som man bara suger ner rakt in i strupen genom ett rör?
... och majs måste man äta genom rör, som gässen?
Det kanske går att dricka det utan rör.
Eddie Vedder
2009-09-08, 20:01
... och majs måste man äta genom rör, som gässen?
Det kanske går att dricka det utan rör.
Det är skillnad på att äta något på ett helt udda sätt jämfört med att dricka något helt enligt de traditioner det alltid dricks. Visst kan man det, det är ju självklart. Men jag tog för givet att maté i det här fallet dricks som det alltid gör på samma sätt som jag skulle ta för givet att man inte käkar köttbullar och mos med pinnar.
Vad har du nu läst för något, skulle kaffe vara ångestgivande?:confused:
Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika? Om så är fallet bör du veta att det är kopplat till ökad risk för cancer i matstrupen.
När du säger rakt ner i halsen, hur menar du då? Det är ett sugrör bara. Är det inte samma sak som att dricka det ur en kopp? I så fall är det samma koppling som att dricka té och kaffe genom ett rör?
Eddie Vedder
2009-09-08, 20:22
När du säger rakt ner i halsen, hur menar du då? Det är ett sugrör bara. Är det inte samma sak som att dricka det ur en kopp? I så fall är det samma koppling som att dricka té och kaffe genom ett rör?
Nej hade det varit samma sak hade jag inte skrivit att man dricker det rakt ner i halsen. Man stoppar helt enkelt in det längre i munhålan och dricker det rakt ner i halsen.
Just därför ser man kopplingen med maté men inte andra varma drycker som dricks normalt.
Nej hade det varit samma sak hade jag inte skrivit att man dricker det rakt ner i halsen. Man stoppar helt enkelt in det längre i munhålan och dricker det rakt ner i halsen.
Just därför ser man kopplingen med maté men inte andra varma drycker som dricks normalt.
Nej man dricker(om man vill göra det på sydamerikanskt vis) via ett " sugrör" som kallas bombilla och som jag förstått det är det precis som ett sugrör och kommer först in i mun inte direkt ner i halsen. Många dricker för den delen mate helt som vanligt ur tekopp. Det som bombillan gör är att den silar bort bladen som ligger löst i drycken, men man kan dricka bombilla på påse o andra sätt för o slippa sätta bladen i halsen :D
Det mä cancer; har de bara med om man nu skulle dricka det rätt ner i halsen eller var har du fått d ifrån?
och JA kaffe kan öka vissa personers ångest, googla vettja! ;)
WHITEFOLKS
2009-09-08, 20:33
Möjligt att man dricker Mate varmare men jag tror inte man stoppar det så mycket längre in i halsen.
Nej det är inte kaffe. Maté är en dryck i sig, maté är maté och kaffe är kaffe.:) Men jag fattar inte riktigt grejen med maté, kaffe och té smakar ju gott men varför dricka något som man bara suger ner rakt in i strupen genom ett rör?
enligt ett flertal som ja pratat me som provat mate så smakar det faktiskt gott, så jag tyckte att det verkade var en mkt bra ersättare till kaffe då det även finns massor av andra nyttigheter i drycken också, men du kanske vet fler negativa saker(bieffekter) som jag ej lyckats läsa mig till?:confused:
Eddie Vedder
2009-09-08, 20:38
Det mä cancer; har de bara med om man nu skulle dricka det rätt ner i halsen eller var har du fått d ifrån?
Diet and Cancer Report
I kapitel 4, delen om varma drycker. Där såg man ökad risk av maté men inte andra varma drycker. Orsaken var alltså inte dryckerna i sig utan sättet man dricker maté
Här kan du läsa:
http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER
Så kan du redovisa dina källor för att man skulle få ökad risk för ångest av kaffe. Inte så att jag misstror dig men det vore intressant att veta var du fått det ifrån.
WHITEFOLKS
2009-09-08, 20:56
Det jag hittade om Maté var i kapitel 7.
"7.1.5.4 Maté
(Also see chapter 4.7.5.6.1.)
Six case-control studies were examined. All reported
increased risk from drinking maté, which was statistically significant
in four.
There is some biological plausibility. Maté is a herbal infusion
traditionally drunk very hot through a metal straw. This
produces heat damage in the mouth, pharynx, and larynx.
Repeated damage of this nature could lead to cancer.
Chemical carcinogenesis from constituents of maté has also
been postulated.19 20
The evidence is sparse. There is limited evidence
suggesting that maté is a cause of mouth, pharynx, and
larynx cancers."
Diet and Cancer Report
I kapitel 4, delen om varma drycker. Där såg man ökad risk av maté men inte andra varma drycker. Orsaken var alltså inte dryckerna i sig utan sättet man dricker maté
Här kan du läsa:
Så kan du redovisa dina källor för att man skulle få ökad risk för ångest av kaffe. Inte så att jag misstror dig men det vore intressant att veta var du fått det ifrån.
jepp återkommer me källor imorn ;) nu ä ja trött o måste sova :D
young_george
2009-09-08, 22:46
Det är väl inte otänkbart att stora mängder koffein bidrar till ångestsymptom precis som andra centralstimulerande droger kan göra? Iaf i teroin
Såhär står det dock på http://www.kaffeinformation.se/templates/Page.aspx?id=4816
Det finns litet stöd i litteraturen för samband mellan kaffekonsumtion och ångest. Försök med normala doser koffein har inte gett någon ångestreaktion hos vare sig friska personer eller psykiatripatienter med ångestdiagnos. Koffein har inte heller visat sig öka ångest orsakad av andra faktorer.
Däremot kan det förhålla sig annorlunda med mycket höga koffeinintag. I en litteraturöversikt år 1992 (1) sammanfattades att koffein kan skapa ångest, när det ges i tablettdoser på 300 mg eller mer, vilket är flera gånger mer än den mängd som finns en normal mängd av en typisk koffeinhaltig dryck. I lägre doser visar det sig ha liten effekt på sinnesstämning eller, under vissa omständigheter, t.o.m. sänka ångestnivån.
Sedan denna översikt publicerades har ett par studier bekräftat att höga doser koffein befrämjar ångest. Sålunda ökade 600 mg koffein (2) eller åtskilliga koppar kaffe på vardera 125 mg koffein ångestnivån. Koffeinism har definierats som en grupp symptom förenade med dagliga intag av 1 000 - 1 500 mg koffein och liknar symptomen på svår kronisk ångest.
Så om man ger fan i att dricka 5-6 koppar på en och samma gång så slipper man ångest. Låter som jag kan leva med det :)
Diet and Cancer Report
Här kan du läsa:
Från wikipedia bla:
"Indianerna använde mate som en stimulerande dryck. Den stimulerande effekten kommer från xantin-derivat. Mate innehåller tre olika xantin-derivat: koffein, teobromin och teofyllin.
Mate innehåller en hög halt xantin-derivat, men jämfört med kaffe och te en mindre proportion av koffein. Istället innehåller mate mer teofyllin och teobromin.
Teofyllin vidgar luftrören och underlättar syresättningen. Teobromin stimulerar hjärtat och verkar svagt muskelavslappnande och urindrivande.
Många som blir nervösa av kaffe kan dricka mate utan problem. Den stimulerande effekten av mate blir p.g.a. den högre halten av teofyllin och teobromin mer kroppslig.
Den stimulerande effekten på hjärnan blir genom den högre andelen av teobromin tydligt annorlunda jämfört med kaffe. Teobromin är en mild stimulant som verkar under lång tid. Medan koffein ger rastlös energi får man ett försiktigt positivt humör av teobromin."
Från nyfikenvital: "Det ganska hög innehållet av teobromin och teofyllin kan vara del av förklaringen till varför en högre stimulerande verkan av yerba mate går att få utan den nervositet koffein orsakar. Att andra ämnen i yerba mate kan påverka här är dock långt ifrån otroligt. "
Såg även detta tips på yerbamateshop: "Kom ihåg att inte dricka det för hett. För varm mat eller dryck är aldrig bra, vare sig för stunden eller på lång sikt. 70-90 grader C är perfekt för Yerba Mate, då blir smaken och näringsinnehållet som bäst. "
Såg även detta från house of tea: "Drycken har en mängd stimulerande ämnen förutom koffeinet som t.ex. teofyllin och teobromin och detta i större mängd än vad kaffe och te innehåller. Detta sägs balansera ut effekten av koffeinet och effekten blir att inte samma nervositet upplevs som det som enbart koffeinet framkallar.
Dessutom innehåller Maté en stor mängd olika mineraler, antioxidanter, och saponiner i höga doser. Magen påverkas inte negativt på samma sätt som kaffe, utan snarare tvärsom. Smaken blir inte heller bitter när det får dra länge. "
Men inget är ju helt säkert som med all näringslära i princip :) bara vad man tyckt se för effekter. :)
ja detta va lite, finns mkt intressant att läsa om denna dryck, men har vi inte gått ifrån frågan i tråden lite nu?:D
Nån som vet nå om kvalitetsskillnaden?
Eddie Vedder
2009-09-09, 07:01
Ja de källorna var ju kanske inte vad jag var intresserad av. Men det verkar som överdrivet koffeinintag kan leda till depressioner. Det är alltså en fråga om mängder av koffein och inte att kaffe i sig ökar ångestrisken.
Massor maté jämfört lite kaffe borde ju rimligtvis öka risken för depressioner också i så fall. Bara koffeinhalten blir hög nog.
Känner du dig själv deprimerad av att dricka kaffe?
Alone_in_the_dark
2009-09-09, 07:09
Hittade lite om Yerba på Nyfiken Vital längst ner har jmf med koffeinet...:)
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/265
Gillar beskrivningen om träningsresultat med Yerba :D
Tror inte kvaliteten skiljer sig så mycket mellan märken, men däremot kan de ju smaka lite olika. Jag känner iofs sällan skillnad på kvalitet när jag dricker grönt té heller, men det kanske andra gör? Kaffe är en helt annan sak :)
Just nu har vi iaf ett märke som heter Canarias. Jag tycker den är för besk men min fru gillar den. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den sorten jag gillade bättre.
Ja de källorna var ju kanske inte vad jag var intresserad av. Men det verkar som överdrivet koffeinintag kan leda till depressioner. Det är alltså en fråga om mängder av koffein och inte att kaffe i sig ökar ångestrisken.
Massor maté jämfört lite kaffe borde ju rimligtvis öka risken för depressioner också i så fall. Bara koffeinhalten blir hög nog.
Känner du dig själv deprimerad av att dricka kaffe?
Inte deprimerad men vissa gånger jag dricker kan ja få "obefogad" ångest, olika illa från gång till gång, men kan även bli pigg o glad, d vet ja aldrig innan ja druckit så d är en chansning varje gång :D
Drick ditt maté lite avsvalnat så minskar riskerna för ovan nämnda cancer. Att dricka skyhett kaffe borde ge samma skadliga effekt som riktigt hett maté gör.
Drick ditt maté lite avsvalnat så minskar riskerna för ovan nämnda cancer. Att dricka skyhett kaffe borde ge samma skadliga effekt som riktigt hett maté gör.
+1 lr?
Langster
2009-09-09, 08:47
De flesta stimulanter kan förvärra ångestkänslor hos en person som redan har dem. Kroppen blir stressad och hos vissa sätter det sig även mentalt. Tänk på att många med panikångest får attacker då de tror sig vara sjuka, rädsla för hjärtattack är inte ovanligt. Känner en sådan person av att pulsen och blodtrycket ökar så kan de bli väldigt stressade.
Att Eddie Vedder inte tror det är på det sättet beror nog på att inga studier har visat att kaffe skapar ångest hos personer som inte har det sen tidigare. Men nu pratar vi alltså om någon som redan har det.
Men eftersom det ändå är en stimulant kan nog Yerba Mate även det skapa ångest. Kanske är bäst att skippa stimulanter helt istället?
Jag har druckit Yerba Mate på traditionellt vis, då används en typ av sked/tesil/sugrör och den var så kort att man knappast kunde dra in det längre i munnen än man normalt gör när man dricker. En centimeter kanske? Tror inte direkt att det är en avgörande faktor för ev. cancerrisk.
Skilj mellan ångest och depression. Skilj även mellan att något ger akuta ångestkänslor och att något leder till att man utvecklar ångestsyndrom eller depression. Att kaffekonsumtion i sig skulle leda till att man utvecklar psykisk ohälsa bedömer jag som osannolikt (skilj mellan detta och en eventuell högre risk för psykisk ohälsa i grupper som konsumerar mycket kaffe i epistudier, då det är rätt sannolikt att överkonsumtion av både det ena och det andra korrelerar med att folk mår dåligt). Däremot är det inte osannolikt att det skulle kunna späda på oro/ångestsymptom hos den som redan har en hög ångestnivå (se Langsters svar). När allt kommer omkring är det ju så stimulantia fungerar. För att veta vad som funkar för en själv måste man förmodligen testa sig fram; det är ju väldigt olika hur folk reagerar på just kaffe t.ex.
Risken för cancer i matstrupen brukar man väl, om jag inte tar fel, koppla till just temperaturen? Jag har för mig att det diskuterats även i samband med att dricka väldigt hett, vanligt te.
Nitrometan
2009-09-09, 11:47
Risken för cancer i matstrupen brukar man väl, om jag inte tar fel, koppla till just temperaturen? Jag har för mig att det diskuterats även i samband med att dricka väldigt hett, vanligt te.
Japp. Även i södra Kina och Taiwan där det är populärt med riktigt hett te är cancer i matstrupen vanligare.
Måste du dricka något istället för kaffe? Går det inte att bara sluta med kaffe om du nu tror att det är skadligt för dig?
Snake-89
2009-09-12, 22:12
lita inte på allt du läser
Vad tycker ni om yerba mate? Det sägs ju vara bra för massa olika saker, men samtidigt står det att det ökar risk för strupcancer här (https://i.imgur.com/FWu7eTq.jpg).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.