Visa fullständig version : Proteinrika guldkorn utan mjölk!
Bedragaren_i_murmans
2009-09-08, 17:51
Eftersom min talgproduktion i ansiktet höjs till skyarna vid intag av mjölk(protein?) så är det inte så roligt för mig att vräka i mig en kesella till mellanmål eller låta gröten förgyllas av keso.
Jag är JÄVLIGT trött på tonfisk så nu behöver jag tips på proteinrika saker som inte innehåller mjölk. Det ska helst vara sådant som kan ersätta kesella etc, dvs passa bra som mellanmål eller som är bra tillägg till vanliga maten.
MVH
+1! Detta är nåt även jag undrar över, men aldrig blivit av att starta en tråd :)
http://www.thepaleodiet.com/faqs kanske kan vara nå't för dig.
vicarious
2009-09-08, 22:50
Makrillfilé i tomatsås är :thumbup:
Hel, grillad kyckling. Nam nam!!
Fredrik_S
2009-09-08, 23:07
Ägg så klart.
Passar perfekt både att på gröten eller ha på mackor
Passar även utmärkt till de flesta maträtter. Eller att äta som det är vid sidan av, kokt eller stekt.
I dag kokade jag 2 dl gröt i mikron samtidigt som jag stekte på 5 ägg under omrörning. Därefter hälla äggröran på gröten med lite banan och sylt och kanel eller vad man föredrar.
Frumpish
2009-09-09, 07:30
http://www.thepaleodiet.com/faqs kanske kan vara nå't för dig.
haha det där är typ min diet, lägg till smör/grädde/mjölk/keso/yoghurt och ägg :D
Ägg.
Kött, fläskfile å köttfärs är båda relativt billiga.
Fisk, makrill, lax, torsk.
Baljväxter (bönor å sånt)
thompaboy
2009-09-09, 09:43
Beef Jerky*popcorn* Kan vara lite halvknepigt att få tag på dock.
Fredrik_S
2009-09-09, 10:05
Beef Jerky*popcorn* Kan vara lite halvknepigt att få tag på dock.
Skulle jag undvika mtp väldigt hög salthalt plus mononatriumglutamat samt natriumnitrit.
Anton Fräs
2009-09-09, 16:04
Inte så svårt att göra egen, dessutom oerhört mycket billigare än köpevarianten. Gör du det rätt blir det godare dessutom. Google is your friend gällande recept!
Frumpish
2009-09-09, 20:04
Inte så svårt att göra egen, dessutom oerhört mycket billigare än köpevarianten. Gör du det rätt blir det godare dessutom. Google is your friend gällande recept!
Antar att det är typ:
* köp billigt kött
* in i ugn låg temp, lääänge
klar? :D
Anton Fräs
2009-09-09, 20:25
Antar att det är typ:
* köp billigt kött
* in i ugn låg temp, lääänge
klar? :D
Marinera typ 12 timmar innan ugnen, annars ere korrekt :D
Snorkelfarsan
2009-09-10, 01:14
Glöm inte bönorna, speciellt sojabönor. Blandar du t ex olika bönor med lite kött eller andra proteinkällor så blir i stort sett alltid en komplett måltid - sett till proteinkvalitén alltså
thompaboy
2009-09-10, 09:43
Skulle jag undvika mtp väldigt hög salthalt plus mononatriumglutamat samt natriumnitrit.
Det låter sunt. Käkar det så sällan att jag aldrig haft det i åtanke.
Torkat renkött. Det är nog det bästa snack jag vet, både smakmässigt och innehållsmässigt.
Bedragaren_i_murmans
2009-09-13, 09:56
Ägg så klart.
I dag kokade jag 2 dl gröt i mikron samtidigt som jag stekte på 5 ägg under omrörning. Därefter hälla äggröran på gröten med lite banan och sylt och kanel eller vad man föredrar.
Det där låter inte för gott... Gröt och ägg skär sig lite i smakerna?
Mkt bra svar här inne... Någon som vet om det finns någon soyabaserad ersättare till kvarg eller keso? Annars får jag väl helt enkelt hålla mig till bönorna, äggen o köttet.
Eddie Vedder
2009-09-13, 10:25
Det där låter inte för gott... Gröt och ägg skär sig lite i smakerna?
Absolut inte, det är ju rena klassikjenr på Kolo numer.:) Ägg används ju i matlagniung jämt, ingen skillnad att ha det i gröt som att blanda i pannakssmet eller med potatis iu raggmunkar.
Bedragaren_i_murmans
2009-09-13, 12:08
Absolut inte, det är ju rena klassikjenr på Kolo numer.:) Ägg används ju i matlagniung jämt, ingen skillnad att ha det i gröt som att blanda i pannakssmet eller med potatis iu raggmunkar.
Gröt med stekt äggröra, you sick bastards....
Ska ner och laga det nu till lunch *drool*
Brukar koka färdigt gröten, sen röra ner 1-2 ägg i slutet. Brukar bli bättre än att sätta i ägget från start enligt mig.
Bedragaren_i_murmans
2009-09-14, 18:01
Brukar koka färdigt gröten, sen röra ner 1-2 ägg i slutet. Brukar bli bättre än att sätta i ägget från start enligt mig.
Fast vi snackar inte råa ägg nu, utan stekta...
Eddie Vedder
2009-09-15, 06:04
Fast vi snackar inte råa ägg nu, utan stekta...
Nej råa som man rör nr i gröten och kokar tillsammans, precis som Grenen säger. Efter det är de ju inte längre råa.
Fast jag hart blandat i både kokta och stekta ägg i gröt också, att mosa i kokta är kanongott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.