Visa fullständig version : Årets bästa tips för att få ner gröten
ännu snabbare.
Upptäckte det när mjölken va slut i affären (ja jag bor i en by, sluta mobba)
Iallfall jag köpte hem en liter Jordgubbsmjölk och döm till min förvåning, Fy fan va gott..
Hallonsylt på gröten och lite jordgubbsmjölk till det.
Alltså det är faktiskt rikigt gott..
(jag har bara provat med hallonsylt).
Lova att prova och ge omdömme i denna tråden.
Har man käkat gröt sen man va spädbarn så sjunker det ner ändå:thumbup:
Sjunker ner? Är det bara jag som :love: gröt och njuter av varje tugga :eating: :D
King Grub
2003-08-29, 14:40
Originally posted by tinus
Sjunker ner? Är det bara jag som :love: gröt och njuter av varje tugga :eating: :D
Nej. Här är en till. Havregrynsgröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt, kornmjölsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt, grahamsmjölsgröt, kruskagröt, havrekligröt, grahamsgrynsgröt, majsgröt - :eating:
Gröt ä gôtt som vi säger i Värmland!
Muaytudd
2003-08-29, 14:44
Originally posted by Linnet
Gröt ä gôtt som vi säger i Värmland!
I skåne oxo :D
Originally posted by tinus
Har väl käkat havregrynsgröt till frukost i 7-8 år nu, men jag kan väl inte säga att jag njuter av det, smakar just inget. Men så käkar jag det "a'la naturell" också.
Vad smaksätter ni med, sylt eller?
Originally posted by King Grub
Nej. Här är en till. Havregrynsgröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt, kornmjölsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt, grahamsmjölsgröt, kruskagröt, havrekligröt, grahamsgrynsgröt, majsgröt - :eating:
Tror faktiskt du fick med alla sorter där..Oj vad sugen jag blev på rågflingegröt,det var ett tag sedan :)
och kornrisgröt
King Grub
2003-08-29, 14:50
Blåbärsgröt kokt på mjölk, mannagryn, blåbär och lite socker. :eating: :kickass:
http://www.cerealia.se/cerealia2/site.nsf/UNID/18406E8553A143DCC1256CC6004A2977/$file/blåbärsgröt.jpg
Originally posted by -GP-
Har väl käkat havregrynsgröt till frukost i 7-8 år nu, men jag kan väl inte säga att jag njuter av det, smakar just inget. Men så käkar jag det "a'la naturell" också.
Vad smaksätter ni med, sylt eller?
Det är gott med det mesta..men nu äter jag det bara med kanel..
men det är just det, det smakar gott, men prova då med jordgubbsmjölk istället för vanlig mjölk.
Det va egentligen inte menat att det gällde folk som inte tycker om gröt... ni som tycker om det: det blir ännu godare..
Prova!
Muaytudd
2003-08-29, 14:53
jag äter med
psylliumfrön, mjölk och två skopor hallon prottepulver. Sen garnerar jag med några färska hallon. MUMS
:eating: :D
fast det tar en jävla tid för mig att få ner det :P speciellt om man käkar kokt äggvita till det.
Men nu till min fråga...
Hur mycket gröt äter ni till frukost?
Alltså hur många portioner gröt?
Då tänker jag inte att man ska räkna kcal o dela det på vikten och måltid och allt det där utan bara rent allmänt.
Jag väger 78 och käkar 1 portion (1dl) och 5 äggvitor till frukost :eating: och ni?
Äter 3 portioner (3dl gryn) havregrynsgröt + lätt/minimjölk, 2 ägg, nån brödskiva, och avslutar med nån frukt/grönsak. Händer nån gång att man tar en liten proteindrink dessutom. Väger 84 kg...
Havregrynsgröt med kaffe går ner :thumbup:
Ska ta och smaka med jordgubbsmjölk....låter gott
King Grub
2003-08-29, 17:17
Originally posted by Ervin
fast det tar en jävla tid för mig att få ner det :P speciellt om man käkar kokt äggvita till det.
Men nu till min fråga...
Hur mycket gröt äter ni till frukost?
Alltså hur många portioner gröt?
Då tänker jag inte att man ska räkna kcal o dela det på vikten och måltid och allt det där utan bara rent allmänt.
Jag väger 78 och käkar 1 portion (1dl) och 5 äggvitor till frukost :eating: och ni?
Jag äter ofta annan frukost än havregröt (All-Bran, Ägg, Risgröt, Frukt, Mjölk, Vassle, Yoghurt, Flerkornsbröd med messmör).
Men jag äter ofta havregrynsgröt vid något annat av dagens mål, gärna innan jag går och lägger mig. Då brukar det bli 3-4 deciliter havregryn jag kokar den på, varpå jag råriver några äpplen på gröten och smaksätter med kanel och socker. Mjölk på det såklart. Ett par flerkornsmackor med makrill i tomat till det och några ägg.
grubb: på måndag provar du jordgubbsmjölk... ( inte att dricka utan på gröten)
King Grub
2003-08-29, 17:22
Originally posted by Hominus_Nocturna
grubb: på måndag provar du jordgubbsmjölk... ( inte att dricka utan på gröten)
Jag skall ha bra betalt innan jag häller sliskig jordgubbsmjölk på gröten. :booty:
Jag äter ofta annan frukost än havregröt (All-Bran, Ägg, Risgröt, Frukt, Mjölk, Vassle, Yoghurt, Flerkornsbröd med messmör).
Men jag äter ofta havregrynsgröt vid något annat av dagens mål, gärna innan jag går och lägger mig. Då brukar det bli 3-4 deciliter havregryn jag kokar den på, varpå jag råriver några äpplen på gröten och smaksätter med kanel och socker. Mjölk på det såklart. Ett par flerkornsmackor med makrill i tomat till det och några ägg.
Kanel och socker, funkar det även på havregrynsgröt?! (och inte bara risgrynsgröt) Dum fråga kanske...
King Grub
2003-08-29, 17:26
Kanel och socker, funkar det även på havregrynsgröt?! (och inte bara risgrynsgröt) Dum fråga kanske...
Funkar och funkar... Beror väl på om du gillar smaken. Jag gör det, speciellt kombinationen äpple+kanel+socker. Faktum är att den blandningen är gudagod nedrörd i kall risgrynsgröt, men även på havregröt är det toppen.
Funkar och funkar... Beror väl på om du gillar smaken. Jag gör det, speciellt kombinationen äpple+kanel+socker. Faktum är att den blandningen är gudagod nedrörd i kall risgrynsgröt, men även på havregröt är det toppen.
Ok, blir till att testa det! Längtar redan till frukosten! :D
nedrans va du :eating: !!! :thumbup:
kanske borde lägga till en eller två portioner till min nuvarande 1 portion gröt.... så man åtminstånde kommer upp i 3dl gröt o så 5 äggvita....
King Grub
2003-08-29, 18:23
nedrans va du :eating: !!! :thumbup:
kanske borde lägga till en eller två portioner till min nuvarande 1 portion gröt.... så man åtminstånde kommer upp i 3dl gröt o så 5 äggvita....
Varför bara äggets vita? Vitan innehåller bara ett par ynkliga gram protein. Mer protein i gulan. Och säg för allt i världen inte kolesterol som anledning.
Gröt = :hbang:
Själv gör jag gröt på 3 dl så gott som varje morgon. Sen rör jag ner 40 gr proteinpulver! (spelar ingen roll om det är vanilj, jordgubb eller choklad) Enda problemet är väl att det blir en ganska dyr frukost. Men det skiter jag i än så länge för jag öppnade min 4kg jordgubbsprot-hink idag! Men i höst smyger nog fattigdomen på då man ska studera igen...
Annan favorit är att ha i rivet äpple och kanel.
I extrema fall blir det t.o.m att ha på jogurt på gröten!
kharon: det är ju billigt med gröt..
Grubb: jag tycker också den är fruktansvärt sliskig att dricka men helt otrolig på gröten.
det är ju trots allt det tråden handlar om.
Lova mig att du testar... ?
King Grub
2003-08-29, 19:45
Lova mig att du testar... ?
NEJ säger jag! :D Jag lovar däremot att jag överlever utan gröt med jordgubbsmjölk.
otroligt va trångsynt du är... jag säger ju att du inte kommer bli missnöjd. du kör på "trust no one" temat eller? :D
prova!
King Grub
2003-08-29, 19:50
otroligt va trångsynt du är... jag säger ju att du inte kommer bli missnöjd. du kör på "trust no one" temat eller? :D
prova!
Fördomsfull, i alla fall när det gäller gröt... och skäms inte för att erkänna det. Gröttraditionerna kan man inte bara svika utan vidare.
ok, jag hoppas ngn provar och skriver i denna tråd vad ni tyckte..
Ps. jag lurar inte er, isåfall hade jag rekommenderat ägg med massor av kaviar och sen tömma ett glas apelsinjuice... det däremot... det är äckligt!
kharon: det är ju billigt med gröt..
Jodå gröt är billigt! Jag syftade på proteinpulvret som jag har i. Det finns ju billigare sätt att få upp mängden protein i frukosten..
det är sant. men trycker du in som jag med makrillfile på mackorna + protein då börjar det bli dyrt...
Varför bara äggets vita? Vitan innehåller bara ett par ynkliga gram protein. Mer protein i gulan. Och säg för allt i världen inte kolesterol som anledning.
hehe jag blir så prutt nödig av gulan :P sen så är den så torr så man kräks nästan.
hehe jag blir så prutt nödig av gulan :P sen så är den så torr så man kräks nästan.
Men koka ägget kortare då!?!
Gröttraditionerna kan man inte bara svika utan vidare.
:hbang:
MEGA_MAN
2003-08-30, 17:13
Koka ägg, Ägg ska ätas råa om de inte är stekta eller det är julbord:hbang:
King Grub
2003-08-30, 17:15
Originally posted by MEGA_MAN
Koka ägg, Ägg ska ätas råa om de inte är stekta eller det är julbord:hbang:
Råa ägg äter man INTE. Dels kan ett intag av råa ägg leda till biotinbrist, och dels löper man salmonellarisk.
King Grub: Risken för sarmonella från svenska ägg lär vara betydligt mindre än från andra möjliga smittkällor.
Kokta eller stekta ägg är ju i vilket fall som helst godare än råa, avslutade just dagens femte äggmacka :D
King Grub
2003-08-30, 17:52
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Risken för sarmonella från svenska ägg lär vara betydligt mindre än från andra möjliga smittkällor.
Kokta eller stekta ägg är ju i vilket fall som helst godare än råa, avslutade just dagens femte äggmacka :D
Givetvis, men det finns trots allt där, även om den är liten. Och efter att ha sett min bror deffa på salmonella och gå ner från 80 kilo till 50 kilo eller något liknande, tror jag att jag klarar mig utan det.
Och att biotinupptaget hämmas är anledning nog att hålla sig minst 3 meter bort från råa ägg.
5 äggmackor! :kickass: Kommer att lukta gott i sovrummet i natt, eller?
Har provat nu! Riktigt smarrigt!! :hbang:
Vet vad jag kommer att äta till frukost dom närmsta åren...
sipowitz
2003-09-01, 07:52
Ett grymmt tips är yoghurt med diverse smaker... tänk bara på at ta lite i taget (d.vs. häll inte hela laddningen yoghurt på gröten direkt... ) för då bibehåller man den kalla smaken från yoghurten på den varma gröten - mummmmss!
(jag brukar koka min gröt med väldigt lite vatten, blir bäst om man ska komibinera med yoghurt)
Ett annat litet festtips är, gröt gjord med lite vatten, GLASS I STORA LASS!! och jordgubbsylt
Mumms =)
svammel svammel
Nå, någon som provat ännu?
King Grub
2003-09-01, 19:46
skenar ni alltid iväg från ämnet? var är moderatorerna?
Nå, någon som provat ännu?
Vadå skenar iväg från ämnet? Så gott som alla inlägg har handlat om att göra gröten så god som möjligt, vilket din rubrik antydde var syftet.
ja iofs så är nästan allt om det. Tänkte fel.
:) jag är trött efter mitt första pass på 1 månad! :bpump:
King Grub
2003-09-01, 20:13
ja iofs så är nästan allt om det. Tänkte fel.
:) jag är trött efter mitt första pass på 1 månad! :bpump:
:bpump: :kickass:
Du laddade väl upp med en rejäl portion gröt och jordgubbsmjölk?
nja imorse gjorde jag givetvis. Imorgon blir det nog två portioner 1 ägg och protein shake.. det får räcka till min lilla 60kg kropp.
Måste bara tillägga att jordgubbsmjölken måste vara i kontrast till hallonsylt... alltså inte jordgubbssylt som man kanske tror ...
King Grub
2003-09-01, 20:56
Gröt 1 timme innan ett pass gör också susen. Tryck och energi passet igenom. :)
jasså? Ja då skall jag minsann prova det. som det är nu så skickar jag ner en protteshake efter jobbet vid halv 6 och sen tränar.. men skall helt klart prova lite gröt också.. Kanske bra om man skall upp i vikt med?
Gröt 1 timme innan ett pass gör också susen. Tryck och energi passet igenom. :)
Du har gjort samma upptäckt som mig. Inget slår gröt när det gäller att träna efteråt (både styrke- och konditionspass)!!! :hbang: :eating:
det är sant man kan gå o träna direkt efteråt!
men det som är nackdelen med gröt är att man blir grymt hungrig jätte snabbt! jag brukar bli hungrig 1-1.5 timma efter att jag ätit gröt till frukost! i jo för sig så är jag hungrig jätte ofta :P
nästintill jämt!
Gammelyxan!
2003-09-02, 06:52
det är sant man kan gå o träna direkt efteråt!
men det som är nackdelen med gröt är att man blir grymt hungrig jätte snabbt! jag brukar bli hungrig 1-1.5 timma efter att jag ätit gröt till frukost! i jo för sig så är jag hungrig jätte ofta :P
nästintill jämt!
Då är vi 2.....mä'rkligt är att jag är mer hungrig när jag INTE tränar ???:smash:
Angående gröt, äter endast havregrynsgröt ( och försvarets risgrynsgröt i nödfall) havre har ju bra sammansättning och lågt GI samt fina fibrer....hur är det med de andra gröterna??
Mannagryn och risgryn lär ju vara högt GI..eller?:eating:
Mannagryn är ju extremt finfördelade, så det lär ju vara toksnabbt. Saktas kanske ner lite av mjölken iofs, men den ger ju insulinpåslag i sig. Jag käkar ibland 3-4 portioner när jag kommer hem efter passet med mjölk och sylt :thumbup:
King Grub
2003-09-02, 11:16
Mannagryn och risgryn lär ju vara högt GI..eller?
Inte speciellt, eftersom mjölken utgör såpass stor del av kolhydraterna. Men insulinindexet lär vara desto högre.
Rågflinge och grynblandningsgröt har lågt.
Rob The Man
2003-09-02, 14:03
Gröt ja finns det något godare än kokt gröt på morgonen.
Brukar bli mellan 3-4 dl havregryn sedan mjölk och äppelmos till
självklart har vi ett par mackor med kalkon och 5-6 hela ägg till
Frukost ska man äta som en kung då blir man en king som gruben är:D
är fyra ägg om dagen lugnt? kanske kan slå till med 6 ägg?
Rob The Man
2003-09-02, 14:20
är fyra ägg om dagen lugnt? kanske kan slå till med 6 ägg?
Självklart kan du det
King Grub
2003-09-02, 14:49
Jag har ätit runt 10 ägg varje dag de senaste 12 åren, och mina blod- och kolesterolvärden har varit 100% tipp-topp hela tiden.
Rob The Man
2003-09-02, 15:31
Jag har ätit runt 10 ägg varje dag de senaste 12 åren, och mina blod- och kolesterolvärden har varit 100% tipp-topp hela tiden.
Bra grub du verkar vara stor i maten du me
vi får ta en rejäl ätardag sen
no1fitness
2003-09-05, 04:39
Originally posted by Gammelyxan!
mä'rkligt är att jag är mer hungrig när jag INTE tränar ???:smash:
Jag är också sån ! När jag deffar och har vilodag är hemskt. Går bara runt och väntar på nästa mål och blir helt rastlös och har inget att hitta på...;)
Tycker det är lite trist att ingen har provat med jordgubbsmjölken och skrivit här hur det smakade...
alltså gröt + hallonsylt och lite j-mjölk på det.
King Grub
2003-09-05, 11:22
Tycker det är lite trist att ingen har provat med jordgubbsmjölken och skrivit här hur det smakade...
alltså gröt + hallonsylt och lite j-mjölk på det.
Jag litar på ditt ord i stället. ;)
varför tro när man kan uppleva?
Kom igen nu prova och skriv vad ni tyckte.
:eating:
ps. grub du slipper din envisa !"#@:insane:
Originally posted by no1fitness
Jag är också sån ! När jag deffar och har vilodag är hemskt. Går bara runt och väntar på nästa mål och blir helt rastlös och har inget att hitta på...;)
Här är en till som är sån. Brukar kunna bli ofantligt mycket mat på vilodagarna!!! :eating:
Ett annat tips är havregrynsgört med solroskärnor och valfri proteindrink hälld ovanpå, jag föredrar choklad men även jordgubb är smaskens, sedan kan man ju då ha hallonsylt på med. ;)
no1fitness
2003-09-05, 23:48
Här är en till som är sån. Brukar kunna bli ofantligt mycket mat på vilodagarna!!! :eating:
Synd att man är på diet och inte kan äta hur mycket man vill...:(
Så därför kan jag inte smaka på grötförslaget med mjölken nu...Jag har lyxat till det med russin istället.:D
Men det låter inte så illa faktiskt, men allt annat än vad jag äter låter gott nu...;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.