Visa fullständig version : Lund - nationer, boende, aktiviteter
Tjena,
Då jag ämnar att börja studera vid Lunds universitet till våren frågar jag nu insatta Kolomedlemmar följande:
1. Vilken nation erbjuder flest studentrum eller andra typer av boenden?
2. Vilken nation erbjuder de bästa (eller åtminstone bra) boenden?
3. Vilka nationer har bäst drag (ffa festande och dylikt)?
4. Vilka nationer har sämst drag?
5. Andra fördelar/nackdelar med specifika nationer?
En fråga till: hur och hur tidigt bör man gå tillväga för att ordna med boende?
Tack på förhand
Tjena,
Då jag ämnar att börja studera vid Lunds universitet till våren frågar jag nu insatta Kolomedlemmar följande:
1. Vilken nation erbjuder flest studentrum eller andra typer av boenden?
2. Vilken nation erbjuder de bästa (eller åtminstone bra) boenden?
3. Vilka nationer har bäst drag (ffa festande och dylikt)?
4. Vilka nationer har sämst drag?
5. Andra fördelar/nackdelar med specifika nationer?
En fråga till: hur och hur tidigt bör man gå tillväga för att ordna med boende?
Tack på förhand
1. Lunds Nation (Tror jag)
2. Lunds nation (Har jag fått berättat)
3. Alla på sitt sätt.
4. *Stryk*
5. *Strykt*
6. För ett år sedan helst. Att få studentboende är skitsvårt.
_slipknot1_
2009-09-08, 19:32
1.Malmö nation har flest boende ca 270st jämfört med lunds ca 150.
2. Inte malmö vad jag hört.
3. Varierar.
4. De som inte har nattklubb, utan bara en pub kan jag anta.
5. Vissa inriktar sig på Sport tex. Hallands nation. Lunds har flest medlemmar och har vad jag läst sämre sammanhållning pga detta vilket är logiskt. Skulle nog rekomendera någon av citynationerna Malmö, Östgöta eller göteborg dessa valde jag emellan iaf efter ha läst/hört om alla.
Sök boende direkt via AF räkna med minst ett halvårs kötid.
6. För ett år sedan helst. Att få studentboende är skitsvårt.
Så illa i Lund?! För korridor? I så fall är det ju värre än i Göteborg...
Kan underteckna att Malmö Nations korridorsrum är väldigt sunkiga. Som tur var behövde jag bara bo där under mina första 3 veckor, läget är iallafall riktigt bra.
www.afb.se kan du söka bostad genom, men först när du har blivit antagen. Du får då anmäla dig och får sedan en kötid lottad, har du tur så kan du få ett korridorsrum innan terminens start.
Själv fick jag en riktigt risig köplats, och hyr nu en 1a andrahand till ett omotiverat högt pris.. men det är bättre än inget :)
För andrahandshyrning är det blocket, bopoolen.se / .nu som gäller. Lägg ut trådar hos folk du känner och se om inte någon har något du kan hyra ett tag, och börja redan nu!
Väl här nere när man börjat träffa folk tycker jag det verkar som om det löser sig med boende iallafall, pratar man runt så finns det alltid någon som vet någon som hyr ut.. det löser sig alltid!
Så illa i Lund?! För korridor? I så fall är det ju värre än i Göteborg...
Många säger att det löser sig, men väldigt många sover på vänliga själars soffor och äter snabbnudlar på instutionerna endast, det är en rätt tragisk syn faktiskt.
Förhoppningsvis har du bättre tur.
Bo inte på nation om du inte vill bo i en svinstia. Har varit på de flesta nationer i lund och har hittills inte sett en som är fräsch. Försök skaffa studentlägenhet på ulrikedal, sparta eller parantesen, det är trevligare områden. Dock har jag ingen aning om priser, kötider eller så.
Hur skulle ni ranka studentkorridorerna? Vilka är bra respektive dåliga?
Ställ dig i LKFs kö omedelbums om du inte redan gjort det.
Hur skulle ni ranka studentkorridorerna? Vilka är bra respektive dåliga?
Jag började nu till hösten och tänkte precis som du, men skit i det om du inte garanterat har ett boende, för tro mig du borde ta vad som helst. En i klassen är inneboende på 8 sunkiga kvadrat för 4000kr månaden och han är nöjd för att han fick nånting. :smash:
_slipknot1_
2009-09-08, 22:28
Verkar som Lund haft sämst bostadssituation bland Universitetsstäderna inklusive Sthlm. Är relativt lätt att bli inneboende fixa andrahandkontrakts lägenheter i huvudstaden samma gäller även uppsala där de flesta verkar fått tag i något. Däremot är det runt 1års kö för studentlägenhet i Sthlm. I lund däremot är det sjukt tufft att hitta något och läste någon idiotisk artikel av någon kommun"hora" som påstod att det löst sig av sig självt nu. Ja det har det, massor studenter har hoppat av för att de inte fått tag i något.
Bor själv inneboende nu och fick tag i det 3dagar innan terminen började efter att ha sökt 30-talet olika inneboende alternativ. Han jag hyr av sa att hans mailbox hade blivit överfull av ansökningar och en stor del utbytesstudenter.
Bra jobbat av lunds kommun som lever i en bubbla om att det inte behövs byggas nytt. Är ju fullt med åker runt staden är väl bara o slå upp ett student ghetto och leva upp till ryktet om studentstad. 40000 studenter ska dela på runt ca: 10000 lägenheter.
Lider med alla som tvingats bo i tält i början av terminen ska fan inte få ske i Sverige år 2009...
_slipknot1_
2009-09-08, 22:32
Jag började nu till hösten och tänkte precis som du, men skit i det om du inte garanterat har ett boende, för tro mig du borde ta vad som helst. En i klassen är inneboende på 8 sunkiga kvadrat för 4000kr månaden och han är nöjd för att han fick nånting. :smash:
Man ska vara glad för det lilla... lundaborna utnyttjar situationen och tar ut ofattbara ockerhyror har sett värre dock. Väldigt fint att sno pengar av redan fattiga studenter.
"Problemet" i Lund och med AF Bostäder är att du måste vara antagen innan du kan ställa dig i kö sen när du väl står i kö går det trögt. Jag fick stå i kö i 9 månader för ett korridorsrum på Delphi 2004, och då hade jag väldig flax.
Visst är det trögt - men det går!
_slipknot1_
2009-09-08, 23:31
"Problemet" i Lund och med AF Bostäder är att du måste vara antagen innan du kan ställa dig i kö sen när du väl står i kö går det trögt. Jag fick stå i kö i 9 månader för ett korridorsrum på Delphi 2004, och då hade jag väldig flax.
Visst är det trögt - men det går!
oj 9 månader vette fan om jag orkar vara inneboende så länge byter nog till UU isnf. Ja det är ett problem men samtidigt ger det en chans till sådana som inte planerat sina universitets studier 3år in start. Det grundläggande problemet är att antal studenter sakta ökat år för år och att det i år är 2000 fler studenter än förra året. Har det ens byggts en studentlägenhet i år? Vet inte om det är bara Lunds kommun som är det svarta fåret eller om AF har sin del i skulden.
Däremot försökte AF sätta upp temp boende men det avslogs pga kritik från grannar.
Hoppas Lunds universitet får antalet studieplatser indraget ned till 30000 om inget görs åt boendesituationen. Studieplatserna kan ges till universitet vars kommuner kan garantera boende för studenter. Vet att LU inte är nöjda med situationen iof men något drastiskt måste göras. Att dra ned antal studieplatser kommer drabba kommunen rätt hårt ekonomiskt och då kanske de gör något åt saken.
oj 9 månader vette fan om jag orkar vara inneboende så länge byter nog till UU isnf. Ja det är ett problem men samtidigt ger det en chans till sådana som inte planerat sina universitets studier 3år in start. Det grundläggande problemet är att antal studenter sakta ökat år för år och att det i år är 2000 fler studenter än förra året. Har det ens byggts en studentlägenhet i år? Vet inte om det är bara Lunds kommun som är det svarta fåret eller om AF har sin del i skulden.
Däremot försökte AF sätta upp temp boende men det avslogs pga kritik från grannar.
Hoppas Lunds universitet får antalet studieplatser indraget ned till 30000 om inget görs åt boendesituationen. Studieplatserna kan ges till universitet vars kommuner kan garantera boende för studenter. Vet att LU inte är nöjda med situationen iof men något drastiskt måste göras. Att dra ned antal studieplatser kommer drabba kommunen rätt hårt ekonomiskt och då kanske de gör något åt saken.
Om jag inte tar fel så planeras en hel del byggen. Men man kan inte utföra storverk i en handvändning.
Tack för svaren än så länge. Fler frågor:
Är vissa nationer mer inriktade på vissa ämnen? Jag kommer t ex att läsa ekonomi, antagligen nationalekonomi.
Om vi säger att jag inte får tag på något i själva Lund, varnäst bör jag leta efter ett boende? Vilka närliggande hålor föredras över andra? Hur är Malmö? (iofs känner jag viss antipati mot Malmö, eftersom jag nu associerar det direkt med avskummen i Rosengård).
Är vissa nationer mer inriktade på vissa ämnen? Jag kommer t ex att läsa ekonomi, antagligen nationalekonomi.
Om vi säger att jag inte får tag på något i själva Lund, varnäst bör jag leta efter ett boende? Vilka närliggande hålor föredras över andra? Hur är Malmö? (iofs känner jag viss antipati mot Malmö, eftersom jag nu associerar det direkt med avskummen i Rosengård).
Ja i Rosengård vill du inte bo. Då blir du avskum. :)
_slipknot1_
2009-09-09, 15:59
Nej, men en stor del ekonomer verkar ha gått med i Malmö och göteborgsnation. Om du bara vill umgås med ekonomer gäller nog dessa främst.
Att bo i andra hålor medför risk för att komma lite utanför det studiesociala.
Malmö kan vara trevligt om du hittar lägenhet i ett fint område, men det gör du troligen inte utan bra kontakter. Får du inte tag i det så kan du lika gärna ta Södra Sandby, Hjärup, Åkarp m.m. De ligger bara typ 20 min bussresa bort så vilket som av dem lär funka som temporär lösning.. Du kommer ändå att vilja flytta in till Lund så fort du får chansen
Malmö är också jävligt svårt, det är inte lätt att få bostad där. Se dig om runt utanför Lund. Om du klarar 30 min pendling så öppnas dina möjligheter.
Jag antar att med pendling (tåg eller buss?) går det inte att vara ute särskilt länge om kvällarna?
http://www.skanetrafiken.se
Jag antar att med pendling (tåg eller buss?) går det inte att vara ute särskilt länge om kvällarna?
Förstår din tanke, men valmöjligheterna är verkligen inte stora nog att vara kräsen.
Många löser det dock genom att sova hos en polare eller något. Helst en med flickvän/pojkvän redan, så att man slipper hamna i mellan deras ONS.
Hur och var fixade du boende?
Malmö kan vara trevligt om du hittar lägenhet i ett fint område, men det gör du troligen inte utan bra kontakter. Får du inte tag i det så kan du lika gärna ta Södra Sandby, Hjärup, Åkarp m.m. De ligger bara typ 20 min bussresa bort så vilket som av dem lär funka som temporär lösning.. Du kommer ändå att vilja flytta in till Lund så fort du får chansen
Är det förhållandevis "lätt" att fixa ett boende på de ställena? Är vissa bättre än andra? Jag tror nog att jag till en början, om jag inte kan hitta boende i Lund, hellre bor en bussresa bort på något mindre ställe än att bo t ex i Malmö. Det kanske blir lite lugnare, vilket är bra eftersom jag kommer att läsa 45 poäng första terminen (FEK I och en introduktionskurs till handelsrätt).
Många löser det dock genom att sova hos en polare eller något. Helst en med flickvän/pojkvän redan, så att man slipper hamna i mellan deras ONS.
Mm, har tänkt på det. Det får väl bli till att ragga stenhårt under alla aktiviteter i början, och i värsta fall gå hem med någon warpig om alternativet är att sova i vinterkylan :D
På det mer seriösa planet dock, så utlovar jag belöning på 2000 spänn om det är någon som känner någon som hyr ut ett rum någonstans i Lund, och att ett tips/fix (dvs pratar med personen, och låter mig kontakta denna/vice versa) om detta leder till ett boende för mig. Kan tänka mig att flytta dit från november och framåt.
På det mer seriösa planet dock, så utlovar jag belöning på 2000 spänn om det är någon som känner någon som hyr ut ett rum någonstans i Lund, och att ett tips/fix (dvs pratar med personen, och låter mig kontakta denna/vice versa) om detta leder till ett boende för mig. Kan tänka mig att flytta dit från november och framåt.
Även andra hand? :D
Även andra hand? :D
Ja, även andra hand? :D
http://importantshock.files.wordpress.com/2008/08/macgyver.jpg
Ska bara leta upp tuggummit, gummibandet och snusdosan, så ska vi se... :D
www.afb.se
Novischförtur på korridorrummen. Det verkar finnas många platser där, när jag kollat, men jag vet inte av praktisk erfarenhet. Hade lyxen att kunna bo hemma till jag hittade mig en fyra.
Om vi säger att jag inte får tag på något i själva Lund, varnäst bör jag leta efter ett boende? Vilka närliggande hålor föredras över andra? Hur är Malmö? (iofs känner jag viss antipati mot Malmö, eftersom jag nu associerar det direkt med avskummen i Rosengård).Om du är brat-ekonom är Malmö (nation) och Göteborgs nation din hemvist. Annars går alla bra. Jag har alltid gillat Östgöta.
Rosengård är ett jävligt tråkigt område. Ligger kasst till och fula byggnader. Men farligt är det inte. Min flickvän bodde där innan, och det var helt okej för henne.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.