Logga in

Visa fullständig version : bakpulver/bikarbonat negativa egenskaper?

Kei Landin
2009-09-08, 16:09
Hej jag undrar om bakpulver/bikarbonat har några negativa egenskaper näringsmässigt när man blandar det med andra livsmedel? Vad är bakpulverets/bikarbonatets inverkan närningsmässigt efter tillagningen/upphettning?

Har läst på en del sidor att bakpulver/bikarbonat förstör brödets vitaminer vid bakning? Hur mycket av vitaminerna förstörs? Är det att föredra att undrvika bakpulver/bikarbonat i så stor utsträckning som möjligt? Eller spelar de mängderna vitaminer in något i en redan bra och välbalanserad kost?

Tack!!

Marcus Landin

Sverker
2009-09-08, 17:30
Skilj på bakpulver och bikarbonat.

Bakpulver är en blandning av syra och bikarbonat. pH i maten du tillagar blir hyffsat neutralt och de känsliga vitaminerna klarar sig.

Använder du bikarbonat tillsammans med filmjölk får du också samma effekt. Ett neutralt pH och minimal effekt på vitaminerna.

Använder du enbart bakpulver och lever uteslutande på detta bröd/livsmedel kommer du säkert att få bristsymptom...efter några år eller så...

Alltså: Förlusterna är minimala och du får i dig vitaminer från alla möjliga håll så det spelar ingen roll.

Kei Landin
2009-09-08, 18:02
ok tack så mycket! Tolkar det som att bakpulver då är att föredra framför bikarbonat om man då inte också använder filmjölk eller något liknande :) nu kan jag baka med gott samvete!

Tolkia
2009-09-08, 21:51
Vad som är att föredra beror på brödet. Att baka limpa med bakpulver ger, tror jag, väldigt lätt ett ganska ojäst bröd. Inte så gott, kanske. Att baka med bikarbonat utan sur ingrediens som Sverker beskriver (det måste inte vara fil, dock) ger ett bröd som smakar lut, vilket inte heller är så gott. Välj det jäsmedel som står i receptet för bäst resultat.