handdator

Visa fullständig version : Skalat eller oskalat sesamfrö?

ackilf
2009-09-07, 16:11
Har fått order om att äta sesamfrö pga olika skäl, främst för mineralerna. De ska ingå i en fröblanding.
Min fråga är då, skalade eller oskalade?

Som jag fattat det tar kroppen upp lättare fårn de skalade? Men att skalet innehåller mest näring?

Eddie Vedder
2009-09-07, 16:39
Jag tror du blandar ihop skalen med vad som i ett sädeskorn är klidelen. I den typen av frön som sesamfrön, solrosfön, linfrön m.m. är det inget alls av värde i skalen. Tänk på havre t.ex. Där finns först ett hårt skal som vi inte äter (men som ibland kan komma med i en havregrynspåse ändå) men klidelen är kvar.

Så vill du ha i dig maximalt med näring väljer du skalade sesamfrön, annars finns risken att du får massa onedbrytna sesamfrön i toaletten.;)

malfunction
2009-09-07, 17:24
I den typen av frön som sesamfrön, solrosfön, linfrön m.m. är det inget alls av värde i skalen.

Nej. 100 gram skalade sesamfrön innehåller cirka 60 mg kalcium medan oskalade har nästan ett helt gram.
Om du ska använda oskalade sesamfrön bör du dock göra antingen tahini, sesammjölk eller något annat där du maler sönder fröna.

Eddie Vedder
2009-09-07, 17:35
Nej. 100 gram skalade sesamfrön innehåller cirka 60 mg kalcium medan oskalade har nästan ett helt gram.
Om du ska använda oskalade sesamfrön bör du dock göra antingen tahini, sesammjölk eller något annat där du maler sönder fröna.

Där ser man.:) Frågan är då hur pass väl de kalciumet tas upp. Orkar inte leta studier men jag kan tänka mig att man inte får i sig allt kalcium från skal som kanske inte ens bryts ner fullständigt.

Tahini är ett optimalt tips malfunction!:thumbup: