Visa fullständig version : Protein Per Krona (PPK)
streetrobban
2009-09-07, 08:50
Hej Kolozzeum!
Under en veckas tid har jag jobbat med en hemsida som är baserad på en tråd från Flashbacks träningsforum (https://www.flashback.info/showthread.php?t=933774). Det handlar om att räkna ut vilka livsmedel som innehåller mest protein per krona. Det kan ju vara ett bra hjälpmedel för alla byggare :)
Spana gärna in sidan och lägg till egna livsmedel, http://www.proteinperkrona.se
streetrobban
2009-09-07, 08:59
Den är inte uppe än!
Kommer du inte in på sidan eller?
Nitrometan
2009-09-07, 09:03
Roligt!
Kul lista du har gjort!
:thumbup:
www.proteinperkrona.se
Web Hosting Account
Our hosting customer has not yet uploaded an index file to the virtual host for www.proteinperkrona.se.
----
Opera/10.0 samt Firefox Linux.
SiSenior
2009-09-07, 09:09
Mycket bättre att ha det på lista såhär. Tacktack :)
enzodiac
2009-09-07, 09:23
jag kommer inte in på hemsidan :/
Trevlig idé. Fin sida :hbang:.
streetrobban
2009-09-07, 09:32
För er som inte kan se sidan, funkar den nu?
Cerberus
2009-09-07, 09:38
kanon sida!
För er som inte kan se sidan, funkar den nu?
Japp, toppen!
Mr.Sarkastisk
2009-09-07, 09:43
Ser bra ut!
Smart sida, problemet blir ju bara att PPK inte ger någon uppfattning om PP100gram.
Kanske borde läggas till i tabellen typ?
Smart sida, problemet blir ju bara att PPK inte ger någon uppfattning om PP100gram.
Kanske borde läggas till i tabellen typ?
Tanken är nog att, för protein, visa lite vad man faktiskt får för pengarna. Oavsett vilken mängd det handlar om.
Edit: Såg nu att protein per 100g är med i tabellen. Ändrat precis?
Tanken är nog att, för protein, visa lite vad man faktiskt får för pengarna. Oavsett vilken mängd det handlar om.
Edit: Såg nu att protein per 100g är med i tabellen. Ändrat precis?
Såg de också nu, vet inte om jag missade de först bara, lr om de kom nu.
Men sen är väl olika protein olika värt för kroppen också?
Typ EAA är ju tex mer essensiellt och bra än typ pastaprotein väl?
Scratch89
2009-09-07, 11:30
Såg de också nu, vet inte om jag missade de först bara, lr om de kom nu.
Men sen är väl olika protein olika värt för kroppen också?
Typ EAA är ju tex mer essensiellt och bra än typ pastaprotein väl?
Mja, fast det är rätt så marginellt med tanke på att majoriteten här äter fullvärdigt tillsammans i måltiden ändå. 15 gram protein från pasta och 35 gram protein från kyckling kommer att bli 50 gram fullvärdigt.
Black Star Abyss
2009-09-07, 11:52
Mycket trevlig sida. Tror alla har funderat i PPK-banor, men få har nog sammanställt en lista som denna.
Gör en sorteringsalternativ i tabelltoppen för sortera på högsta / lägsta pris eller presentera det alltid via lägsta pris överst.
Fredrik_S
2009-09-07, 12:05
Hurra för havregryn!
streetrobban
2009-09-07, 12:09
Protein gram per 100 gram har alltid funnits med i listan :)
Jag kommer att lägga till en sökfunktion sen, och även möjlighet att sortera listan efter affär/märke etc.
Kul att ni gillar sidan, det är bara att spara kvittot när ni är ute och handlar så kan ni lägga in lite livsmedel i listan :)
Fredrik_S
2009-09-07, 12:15
Protein gram per 100 gram har alltid funnits med i listan :)
Jag kommer att lägga till en sökfunktion sen, och även möjlighet att sortera listan efter affär/märke etc.
Kul att ni gillar sidan, det är bara att spara kvittot när ni är ute och handlar så kan ni lägga in lite livsmedel i listan :)
Den länken fungerar inte än. Alltså "lägg till"
Nitrometan
2009-09-07, 12:21
Gör en sorteringsalternativ i tabelltoppen för sortera på högsta / lägsta pris eller presentera det alltid via lägsta pris överst.
Listan är väl i grundutförande soretad på PPK?
Protein Per Krona - Alltså mest gram protein per krona du betalar.
Fredrik_S
2009-09-07, 12:23
Lägsta pris är överst redan.
Bra ide! Skulle sitta fint med kcal oxå dock.
Slartibartfast
2009-09-07, 12:41
Riktigt bra! :thumbup:
Hurra för havregryn!
Helt klart den optigaste maten! :thumbup:
streetrobban
2009-09-07, 14:08
I dagsläget sorteras listan på bäst PPK högst upp.
Den länken fungerar inte än. Alltså "lägg till"
Vilket operativsystem använder du? (Windows XP/Vista/Mac?) och vilken webbläsare? (Internet Explorer, Firefox?)
Är det bara jag som inte riktigt ser nyttan med en sådan här sida?
Det är väl lite lustigt att just havregryn och spagetti toppar protein/kr listan. De flesta tänker väl på dessa livsmedel primärt och i princip enbart som kolhydratskällor.
Fredrik_S
2009-09-07, 15:11
Är det bara jag som inte riktigt ser nyttan med en sådan här sida?
Antagligen är det bara du.
Du kan inte se någon som helst anledning att personer som äter mycket protein vill hitta billiga proteinkällor?
Det är väl lite lustigt att just havregryn och spagetti toppar protein/kr listan. De flesta tänker väl på dessa livsmedel primärt och i princip enbart som kolhydratskällor.
Japp dags å tänka om!
Fredrik_S
2009-09-07, 15:15
I dagsläget sorteras listan på bäst PPK högst upp.
Vilket operativsystem använder du? (Windows XP/Vista/Mac?) och vilken webbläsare? (Internet Explorer, Firefox?)
Vista firefox
Men nu funkar det!
Problemet Fredrik är ju ska du få i dig tillräckligt med protein från havregryn blir de ohyggliga mägnder kcal/kolisar innan man når sina 2-3 g prot/kg ^^
Protein per kolhydrat kanske vore ett intressant index.
Fredrik_S
2009-09-07, 15:23
Problemet Fredrik är ju ska du få i dig tillräckligt med protein från havregryn blir de ohyggliga mägnder kcal/kolisar innan man når sina 2-3 g prot/kg ^^
Nej det blir optimala mängder kcal/kolisar, iaf för mig som högenergiförbrukare.
Men vem har sagt att man ska få i sig alla gram från havregryn. 30% eller nått av proteinet därifrån är väl mer rimligt mål.
Ska försöka hjälpa till, arbetar i en butik så jag kan ta en runda imorgon och skriva upp lite produkter. Jag kan skicka listan till dig sen.
Om man av någon anledning får för sig att bara äta ett livsmedel blir det en del men förhoppningsvis så är det ingen som fyller sitt proteinbehov på det sättet. Iofs blir inte mängden så väldigt enorm i alla fall och med några få justeringar för att undvika brister på andra näringsämnen så funkar det.
Nej de är klart de går. Jag behöver kring 2 kg/havregryn/dag så får jag i mig typ 300 grma protein. Jag äter också mkt kcal, kring 4-5000 kcal/dag men känns iaf som de finns smidigare sätt en att mörsa ner kolhydratkällor.
Antagligen är det bara du.
Du kan inte se någon som helst anledning att personer som äter mycket protein vill hitta billiga proteinkällor?
Nu var det väl inte det jag sa, iofs?
Priserna diffar mycket beroende på ett antal faktorer, det finns ett litet antal livsmedel på sidan, och det går snabbare att räkna i huvudet än att sätta sig vid datorn och läsa av tabellen. Dessutom får man den "verkliga" PPK:n, inte den PPKn som gäller i affären som webmastern handlar i.
Men för nybörjare som inte har en susning om vad saker och ting innehåller så kan det väl vara användbart, antar jag.
Fredrik_S
2009-09-07, 15:53
Nu var det väl inte det jag sa, iofs?
Priserna diffar mycket beroende på ett antal faktorer, det finns ett litet antal livsmedel på sidan, och det går snabbare att räkna i huvudet än att sätta sig vid datorn och läsa av tabellen. Dessutom får man den "verkliga" PPK:n, inte den PPKn som gäller i affären som webmastern handlar i.
Men för nybörjare som inte har en susning om vad saker och ting innehåller så kan det väl vara användbart, antar jag.
Har du ens varit inne på sidan? Om du har det så förstår jag inte vad du får sakerna du skriver ifrån.
Sidan är helt ny och kommer växa.
Det går inte snabbare att stå i affären och räkna.
Alla affärer är med inte bara den han handlar i.
Fredrik_S
2009-09-07, 16:44
Det skulle vara lättare om man kunde mata in storleken på förpackningen på "Lägg till" sidan istället för att manuellt behöva räkna ut kilopriset själv.
lägg gärna in Whey Fx. :) (billigare än whey, iaf om du beställer 10 eller 20 pack)
vet inte om jag får länka till sidan här, men sök bara på google elr nåt ;)
Har du ens varit inne på sidan? Om du har det så förstår jag inte vad du får sakerna du skriver ifrån.
Sidan är helt ny och kommer växa.
Det går inte snabbare att stå i affären och räkna.
Alla affärer är med inte bara den han handlar i.
Har du?
Det finns 1st kosttillskottsföretag, samt 4st affärskedjor. Det är ju knappast så att ICA har någon nationell prissättning. Sen har vi erbjudanden osv.
Att göra en tillräckligt noggrann överslagsräkning tar några få sekunder. Om folk uppskattar sidan så är det ju jättebra, för egen del ser jag inte några fördelar bara.
Fredrik_S
2009-09-07, 17:58
Har du?
Det finns 1st kosttillskottsföretag, samt 4st affärskedjor. Det är ju knappast så att ICA har någon nationell prissättning. Sen har vi erbjudanden osv.
Att göra en tillräckligt noggrann överslagsräkning tar några få sekunder. Om folk uppskattar sidan så är det ju jättebra, för egen del ser jag inte några fördelar bara.
Sidan kom upp klockan 10 i morse och du klagar på att det finns för lite livsmedel när det står klart och tydligt att alla besökare har möjlighet att lägga till egna produkter. Skulle vlija säga det finns REDAN 1st kosttillskottsföretag, samt 4st affärskedjor.
Sen stämmer det att det är olika priser i olika ICA-butiker men det är sällan mer än 15% skillnad i pris och det är ju inte precisionsvetenskap det handlar om.
Jag tycker sidan är jättebra för att upptäcka produkter man inte tänk på tidigare och förstå hur dyra vissa proteinkällor verkligen är.
Fredrik_S
2009-09-07, 18:06
för egen del ser jag inte några fördelar bara.
Hur tänker du? Menar du att du personligen inte har någon nytta av sidan eller ser du inte hur det kan vara en fördel för någon?
Om du menar att du personligen inte har någon nytta förstår jag inte varför du skriver det.
Det är ungefär som att säga att jag personligen ser inga fördelar med att det står näringsinnehåll på en produkt, jag läser ändå inte det.
Fördelen är ju hur uppenbar som helst, den hjälper till att hitta billiga proteinkällor för dom som inte kan alla innehållsförteckninar utantill på alla produkter som finns. Du går in på sidan och ser top tio billiga proteinkäller, klart på 5 sekunder, alternativt du går och läser på baksidan på olika matprodukter under 1 halvårs tid och memorerar pris och proteininnehåll.
kronsberg666
2009-09-07, 18:26
Protein per kolhydrat kanske vore ett intressant index.
Håller med.
Sidan kom upp klockan 10 i morse och du klagar på att det finns för lite livsmedel när det står klart och tydligt att alla besökare har möjlighet att lägga till egna produkter. Skulle vlija säga det finns REDAN 1st kosttillskottsföretag, samt 4st affärskedjor.
Sen stämmer det att det är olika priser i olika ICA-butiker men det är sällan mer än 15% skillnad i pris och det är ju inte precisionsvetenskap det handlar om.
Jag tycker sidan är jättebra för att upptäcka produkter man inte tänk på tidigare och förstå hur dyra vissa proteinkällor verkligen är.
Det är självklart förståeligt att den inte är komplett, men givetvis påverkar det användbarheten avsevärt.
Hur tänker du? Menar du att du personligen inte har någon nytta av sidan eller ser du inte hur det kan vara en fördel för någon?
Om du menar att du personligen inte har någon nytta förstår jag inte varför du skriver det.
Det är ungefär som att säga att jag personligen ser inga fördelar med att det står näringsinnehåll på en produkt, jag läser ändå inte det.
Fördelen är ju hur uppenbar som helst, den hjälper till att hitta billiga proteinkällor för dom som inte kan alla innehållsförteckninar utantill på alla produkter som finns. Du går in på sidan och ser top tio billiga proteinkäller, klart på 5 sekunder, alternativt du går och läser på baksidan på olika matprodukter under 1 halvårs tid och memorerar pris och proteininnehåll.
Självfallet talar jag inte för mig själv, under 6 månaders tid innan jag skrev inlägget så gjorde jag en undersökning och frågade 50.000 personer vad dom tyckte om en sådan tjänst.
Det är väl klart att jag pratar om mig själv, och jag skrev även att den kunde vara bra för nybörjare. Om det sedan är så att (styrketränande)folk tydligen inte har en susning om vad saker varken innehåller eller kostar efter några års träning så kanske jag överskattade dom. Jag trodde att många hade sådant i huvudet, men kanske inte. Inte trodde jag att jag var det minsta unik i det avseendet att jag har koll på vad sakerna jag stoppar i munnen innehåller och kostar.
Jag förstår inte riktigt problemet heller med att jag, i en diskussionstråd, påtalar att jag inte ser någon nytta med en sak och frågar om jag är ensam om att känna så.
Fredrik_S
2009-09-07, 19:04
Jag förstår inte riktigt problemet heller med att jag, i en diskussionstråd, påtalar att jag inte ser någon nytta med en sak och frågar om jag är ensam om att känna så.
För att det är lika meningsfullt som att gå in i en tråd som handlar om hur man utför bänkpress och säga att "jag förstår inte nyttan med att diskutera hur man utför bänkpress jag kan ju redan bänkpress eftersom jag har flera års träningserfarenhet".
Jag är övertygad om att alla förstår nyttan av listan och att ingen är intresserad av att folk som redan kan allt om proteininnehåll och priser kommer in i tråden och informerar oss om att dom minsann redan kan allt det där redan så sidan är meningslös.
Man kan givetvis göra tabeller över olika förhållanden, på alla områden, i all oändlighet. När det finns ypperliga databaser som innehåller extremt utförlig information om olika livsmedel tycker jag att det är bättre att använda mig av dom om jag behöver titta på något livsmedel, och sedan kolla vad det kostar i affären jag handlar i.
Sidan har som sagt ett antal problem i att det blir omöjligt att lagra information om just den produkten du köper, den tar inte någon hänsyn till BV eller liknande osv.
Vad hade du tänkt att vi skulle diskutera i tråden?
Sidan har som sagt ett antal problem i att det blir omöjligt att lagra information om just den produkten du köper, den tar inte någon hänsyn till BV eller liknande osv.
Äter man inte väldigt ensidigt så har inte BV någon större betydelse, för vuxna människor som äter i mängderna runt 2-3 g/kg skulle jag säga att betydelsen är nära noll utom möjligen runt träningen. För vuxna människor som dessutom i alla fall har lite koll på kostråd och därför äter fisk två-tre gånger i veckan och kött ungefär lika ofta samt får i sig motsvarande 0,5 l mjölk från mejeriprodukter per dag så kan man i stort sätt strunta i BV. För en vegetarian blir det lite krångligare men eftersom sojabönor ligger på tredje plats på listan så är inte just protein något större problem.
Listan visar det som kommer upp varje gång någon påstår att det är dyrt att äta "byggarmat" dvs att det inte alls behöver vara dyrt bara man har lite koll på vad som är billigt. Självklart innebär det inte att man bör äta allt från en källa eller att man ska/bör undvika alla andra källor men vill man pressa utgifterna så ger den en knuff i rätt riktning.
Äter man inte väldigt ensidigt så har inte BV någon större betydelse, för vuxna människor som äter i mängderna runt 2-3 g/kg skulle jag säga att betydelsen är nära noll utom möjligen runt träningen. För vuxna människor som dessutom i alla fall har lite koll på kostråd och därför äter fisk två-tre gånger i veckan och kött ungefär lika ofta samt får i sig motsvarande 0,5 l mjölk från mejeriprodukter per dag så kan man i stort sätt strunta i BV.
Visst, men nu skulle sidan främst rikta sig till den här gruppen, som inte har koll. Något säger mig dessutom att unga människor kommer använda den mer, eftersom vuxna generellt sett antagligen har mindre opti-hysteri och mer koll på vad mat kostar.
Lägger jag upp någon billig kilo-påse med jordnötter, eller ännu värre t.ex. fläsksvålar så kommer det hamna ganska högt upp på listan. Svålarna innehåller upp till 75% (helt värdelöst) protein som du säkert vet, och även om jag inte har några direkta prisuppgifter i huvudet så skulle jag gissa på att dom kanske kostar en dryg hundring kilot? Vilket ger ett ganska bra PPK, och dessutom en smak som iaf säkert endel uppskattar. Jordnötter ser jag inte helt sällan för 25-29kr/kg, 27% protein av tämligen dålig kvalité. Här lär smaken dessutom i större utsträckning ses som en klar fördel över t.ex. havregryn eller annat som nu toppar listan.
När sedan Berra som inte har en aning om något mer än att protein bygger muskler, går in och ser jordnötter högst upp på listan känns det inte helt osannolikt att han kommer inmundiga endel jordnötter framöver i tron om att det är sjukt optimalt.
Jo fläsksvålar och gelegodis osv tillför inget vad gäller protein men om man försöker täcka hela eller stora delar av sitt proteinbehov från sådana källor så finns det lite mer i kosten att jobba med än bara proteinkvaliten. Iofs spelar det inte någon större roll hälsomässigt om någon får hälften av sitt protein från kollagen om mängden totalt är 2-3 g/kg och räknat på den högre siffran är det dessutom fullt möjligt att få resultat i träningen. Med tanke på kunskaperna om kost i ett sådant fall finns det dessutom troligen en rad andra faktorer som bromsar träningen mer.
Jordnötter är inte usla även om de är svårare att komplettera än många andra källor, nu är det inte så intressant att komplettera precis allt eftersom det är väldigt få människor som inte äter varierande proteinkällor men om man mot förmodan äter 2 g/kg protein enbart från jordnötter så är inte heller det någon katastrof. Mellan tumme och pekfingret hamnar då på ca 1,2 g/kg fullvärdigt protein vilket i sammanhanget inte är helt uselt. 3 g/kg ger 1,8 g/kg fullvärdigt. Det som talar mot 2 g/kg är att det också blir
Det ovan förutsätter alltså att en person som letar billiga proteinkällor helt lägger om kosten och också saknar någon som helst koll på kosten. Visst förekommer sådana men de flesta styrketränande man stöter på med de bristerna äter oftast stora mängder kött, proteinpulver och kvarg.
Du verkar utgå ifrån att alla, eller iaf väldigt många, som tränar äter 2-3g protein/kg kv, det tror jag inte alls är sant. Jag åt väldigt länge mindre än så, och då är/var jag med största sannolikhet mycket mer seriös än dom flesta.
Sedan bör man kanske oroa sig för andra saker än just proteinkvaliteten också, om man stoppar i sig en massa jordnötter. Har man lite kunskaper om kost, livsmedel och priser så anser jag att sidan inte fyller någon större funktion. Har man å andra sidan inte sådan kunskap kan den bli missvisande, men säkert också vara till hjälp.
Du verkar utgå ifrån att alla, eller iaf väldigt många, som tränar äter 2-3g protein/kg kv, det tror jag inte alls är sant. Jag åt väldigt länge mindre än så, och då är/var jag med största sannolikhet mycket mer seriös än dom flesta.
Sedan bör man kanske oroa sig för andra saker än just proteinkvaliteten också, om man stoppar i sig en massa jordnötter. Har man lite kunskaper om kost, livsmedel och priser så anser jag att sidan inte fyller någon större funktion. Har man å andra sidan inte sådan kunskap kan den bli missvisande, men säkert också vara till hjälp.
Räknar du på 1 g/kg från jordnötter så klarar du i alla fall WHO:s proteinrekommendationer (om än knappt) och det är fortfarande om någon är så extremt enkelspårig att den endast äter jordnötter som proteinkälla. Självklart kan man komma på kombinationer som blir sämre än så men det får finnas någon måtta på hur man måste anpassa saker efter extremer.
Det var du som tog upp BV. Självklart finns det andra saker som kan ställa till med de olika livsmedlen, bl a kalciumhalten från mejeriprodukter, fibrerna från havregryn och om vi ska fortsätta med jordnötterna fettsammansättningen och fibrerna osv men det är ju oberoende av hur mycket något kostar. Listan kanske skulle bli bättre om man la till alla sådana begränsningar men den blir också betydligt svårare att administrera och eftersom de flesta sådana begränsningar också har ett samband med resten av kosten så blir slutresultatet troligen betydligt mer förvirrande för nybörjaren.
Personligen tycker jag sådana här listor är väldigt användbara och jag har tidigare använt en lista från forumet för att kolla av vissa dieter. Självklart måste man tänka lite själv också men det är förutsättningen för att göra vilken diet som helst och finns det en lathund så är det bara att använda den.
Fast nu gick det ifrån vad som fortfarande skulle kunna vara produktivt för styrketräning till vad som krävs för att överleva, mer eller mindre. För att nå upp till sådana nivåer behövs inte någon tabell i världen, förutsatt att du inte lever i extrem fattigdom.
Som jag påtalade tidigare så är det givetvis bra om folk uppskattar sidan, men jag tycker att t.ex. kombinationen slvs databas + dina faktiska kostnader i din affär är ett enormt mycket mer kraftfullt verktyg.
Om dessutom kunskaperna är så bristfälliga bör man kanske mer fundera på att följa generella kostråd om vad man bör äta istället för att på egen hand försöka optimera en, ur ett PPK-perspektiv, optimal diet utan att egentligen förstå något.
Fredrik_S
2009-09-08, 15:21
Jag tror även att listan kan få maniska kött kvarg proteinpulver ätare att se att det finns en hel del protein i en del vegetariska alternativ och då spara lite pengar på det.
Det finns ett otal trådar där frågan "billig proteinkälla" ställs och folk radar upp tonfisk kyckling pollock osv.
Jag menar det är ju inte ens stor skillnad i proteinmängd på havregryn och billig kycklingfilé 13g mot 18g...
Och som sagt BV är i princip meningslöst att tänka på om man inte är helvegetarian.
Som jag påtalade tidigare så är det givetvis bra om folk uppskattar sidan, men jag tycker att t.ex. kombinationen slvs databas + dina faktiska kostnader i din affär är ett enormt mycket mer kraftfullt verktyg.
Får man inte kombinera proteinperkrona.se + näringslära + slv-databas + faktiska kostnader i mataffärer? Ser inte varför det första skulle utesluta de andra istället för att fungera som ett komplement?
Mycket bra sida streetrobban! :thumbup:
Kei Landin
2009-09-08, 16:26
letat efter något sånt här :)
sidan kommer ju bara bli bättre och bättre som tiden går också!
Däremot tkr jag prot/kcal eller något liknande som vissa redan nämnt skulle vara användbart, speciellt för oss som har en vikt att passa och har svårt att få in mycket havregryn t.ex. i det dagliga kaloriintaget
bra sida! +++++
Fast nu gick det ifrån vad som fortfarande skulle kunna vara produktivt för styrketräning till vad som krävs för att överleva, mer eller mindre. För att nå upp till sådana nivåer behövs inte någon tabell i världen, förutsatt att du inte lever i extrem fattigdom.
1 g/kg enbart från jordnötter är en extrem och det krävs rejält mycket för att någon ska äta sämre än det, trots det så är dieten ur proteinsynpunkt inte hälsovådlig (på ett hår när). Då är alltså frågan vad som är problemet med indexet, att någon kanske ska få i sig lite mindre högkvalitativt protein och därför ev kanske få en minimalt mindre utveckling i gymmet?
Den enda skillnaden är att priset blir lite annorlunda och att det tar mycket längre tid att leta reda på allt själv? Visst innehåller SLV:s databas fler livsmedel men då måste man också sitta och leta reda på alla och det finns för de flesta ingen annan anledning att leta reda på livsmedlen på det sättet. Om jag t ex gör en diet så letar jag bara reda på livsmedel jag inte redan har i programvaran och matar in men sen kan jag släppa vad de innehåller. Ska jag då göra en billig diet så matar jag in det som jag vet/tror måste finnas med och sen kompleterar jag med billiga livsmedel. Enkelt och smidigt. Att göra varuundersökningar på assor av matvaro ör att göra ett jobb som någon annan redan har gjort är för mig slöseri med tid.
1 g/kg enbart från jordnötter är en extrem och det krävs rejält mycket för att någon ska äta sämre än det, trots det så är dieten ur proteinsynpunkt inte hälsovådlig (på ett hår när). Då är alltså frågan vad som är problemet med indexet, att någon kanske ska få i sig lite mindre högkvalitativt protein och därför ev kanske få en minimalt mindre utveckling i gymmet?
Sidan riktar sig inte till folk som bara vill "överleva" så jag förstår inte ens varför vi pratar om det. Att personer kan övertolka det och tro att det är alldeles ypperligt att trycka i sig 200g jordnötter om dagen. Billigt, gott, mycket protein, dom kanske har hört att nötter innehåller "nyttiga fetter" osv, t.ex.
Den enda skillnaden är att priset blir lite annorlunda och att det tar mycket längre tid att leta reda på allt själv? Visst innehåller SLV:s databas fler livsmedel men då måste man också sitta och leta reda på alla och det finns för de flesta ingen annan anledning att leta reda på livsmedlen på det sättet. Om jag t ex gör en diet så letar jag bara reda på livsmedel jag inte redan har i programvaran och matar in men sen kan jag släppa vad de innehåller. Ska jag då göra en billig diet så matar jag in det som jag vet/tror måste finnas med och sen kompleterar jag med billiga livsmedel. Enkelt och smidigt. Att göra varuundersökningar på assor av matvaro ör att göra ett jobb som någon annan redan har gjort är för mig slöseri med tid.
Inte bara fler livsmedel, den innehåller oöndligt mycket mer information om alla livsmedel. Man får ingen som helst uppgift om t.ex. hur mycket kolhydrater och fett ett visst livsmedel innehåller, vilket kan vara "ganska" intressant när man sätter ihop en diet. Man skulle kunna ha 300+ sidor med index för kolhydrat-per-krona, fett-per-krona, vitamin-c-per-krona etc. Jag föredrar SLV(eller liknande tjänst)+affären, simple as that.
streetrobban
2009-09-09, 14:22
Tack för all kritik! :)
Självklart kommer jag att fortsätta utveckla sidan med fler funktioner/information. Jag vet att den inte är komplett på något sätt idag, och det var inte meningen heller. I dagsläget handlar den ju bara om PPK. Men jag funderar på att lägga in KCAL/Kolhydrater också som många påpekat.
Så fortsätta gärna att ösa på med livsmedel och förslag om förbättringar!
Sidan riktar sig inte till folk som bara vill "överleva" så jag förstår inte ens varför vi pratar om det. Att personer kan övertolka det och tro att det är alldeles ypperligt att trycka i sig 200g jordnötter om dagen. Billigt, gott, mycket protein, dom kanske har hört att nötter innehåller "nyttiga fetter" osv, t.ex.
Eftersom sidan inte vänder sig till de som inte bara vill överleva utan mer troligen tränande som vet/tror att de behöver mycket protein så hur troligt är det att de inte får i sig 2 g/kg och dag? Det var du (återigen) som tyckte man skulle ta hänsyn till alla som inte eventuellt inte gör det. När jag gör det så är din invändning att det inte är prestationsinriktat? Självklart är det inte prestationsinriktat att bara äta 1 g/kg protein och det är bland det första tränande brukar snappa upp dvs att man bör äta mycket protein för att växa. 1 g/kg är en extrem när det gäller proteinintag och att få hela den mängden från en eller flera ofullständiga och ej kompletterade proteinkällor är en ännu större extrem. Så ska man ta hänsyn till detta?
Jag ser fortfarande inte heller något större fel med 200 g jordnötter som en del i en i övrigt varierad diet. Fettsammansättningen är omega-6 dominerad men det är det inte många nybörjare (inte så många andra heller) som kan få ut från SLV:s databas utan något de får läsa sig till på andra håll . Det är inte heller någon katastrof varken för träningen eller hälsan om inte resten av kosten är usel.
Inte bara fler livsmedel, den innehåller oöndligt mycket mer information om alla livsmedel. Man får ingen som helst uppgift om t.ex. hur mycket kolhydrater och fett ett visst livsmedel innehåller, vilket kan vara "ganska" intressant när man sätter ihop en diet. Man skulle kunna ha 300+ sidor med index för kolhydrat-per-krona, fett-per-krona, vitamin-c-per-krona etc. Jag föredrar SLV(eller liknande tjänst)+affären, simple as that.
Ja SLV innehåller mer men hur vet du var du ska leta om du ska ha en speciell egenskap som inte är ingår där? För mig känns det väldigt onödigt att kolla upp PPK på 200 livsmedel för att upptäcka att det finns en lista som även om den inte stämmer till 100% gör att jag bara behöver kolla 5-10 stycken. På tal om att något ska vara enkelt.
Du får självklart göra som du vill men kritiken känns lite omotiverad.
Eftersom sidan inte vänder sig till de som inte bara vill överleva utan mer troligen tränande som vet/tror att de behöver mycket protein så hur troligt är det att de inte får i sig 2 g/kg och dag? Det var du (återigen) som tyckte man skulle ta hänsyn till alla som inte eventuellt inte gör det. När jag gör det så är din invändning att det inte är prestationsinriktat? Självklart är det inte prestationsinriktat att bara äta 1 g/kg protein och det är bland det första tränande brukar snappa upp dvs att man bör äta mycket protein för att växa. 1 g/kg är en extrem när det gäller proteinintag och att få hela den mängden från en eller flera ofullständiga och ej kompletterade proteinkällor är en ännu större extrem. Så ska man ta hänsyn till detta?
Jag ser fortfarande inte heller något större fel med 200 g jordnötter som en del i en i övrigt varierad diet. Fettsammansättningen är omega-6 dominerad men det är det inte många nybörjare (inte så många andra heller) som kan få ut från SLV:s databas utan något de får läsa sig till på andra håll . Det är inte heller någon katastrof varken för träningen eller hälsan om inte resten av kosten är usel.
Ja SLV innehåller mer men hur vet du var du ska leta om du ska ha en speciell egenskap som inte är ingår där? För mig känns det väldigt onödigt att kolla upp PPK på 200 livsmedel för att upptäcka att det finns en lista som även om den inte stämmer till 100% gör att jag bara behöver kolla 5-10 stycken. På tal om att något ska vara enkelt.
Du får självklart göra som du vill men kritiken känns lite omotiverad.
Jag tror inte det är så få. Under flera år när jag tränade och tävlade väldigt seriöst, åt 5-6 gånger om dagen, tog med mig mat till kompisar och hela kitet så åt jag knappt 2g/kg kv. 1,2-1,8 var ofta rekommendationerna då, och eftersom jag dessutom åt en massa kolhydrater som är "proteinbesparande" så låg jag ungefär på den övre gränsen och trodde att det alla gånger var tillräckligt. 3g äter jag fortfarande inte fast att jag just nu nollar kolhydraterna och har ökat proteinintaget samtidigt som jag har gått ner i vikt. Jag tror inte heller att jag på den här punkten är unik. Givetvis är det så att det blir mer kritiskt desto större del av intaget som inte är fullvärdigt.
Jordnötter har en ratio på 580-775:1, istället för den rekommenderade 2:1, och 200g ger drygt 30g Omega-6. Småkämpigt att hämta igen. Sen hur det påverkar hälsan är väl svårt att avgöra.
Behöver folk verkligen kolla upp 200 livsmedel som potentiella proteinkällor? När man ändå inte behöver vara exakt så kan man ju nöja sig med att "kött" innehåller ~20%, vit fisk ~15, bröd/pasta/havregryn etc 10-15 etc.
Alltså, jag tycker sidan har klara brister och föredrar andra sätt. Men givetvis är det jättebra om folk kan använda den på ett bra sätt som både sparar pengar och miljön. Over and out för min del.
Fredrik_S
2009-09-09, 22:27
Tack för all kritik! :)
Självklart kommer jag att fortsätta utveckla sidan med fler funktioner/information. Jag vet att den inte är komplett på något sätt idag, och det var inte meningen heller. I dagsläget handlar den ju bara om PPK. Men jag funderar på att lägga in KCAL/Kolhydrater också som många påpekat.
Så fortsätta gärna att ösa på med livsmedel och förslag om förbättringar!
Idén är perfekt och det ska bli jättespännande att se vad för billiga proteinkällor vi kan hitta.
Fredrik_S
2009-09-09, 22:30
på fliken lägg till så står det "namn" Tror det är bättre att skriva "Varans Namn"
Så inte någon tror att de ska skriva sitt egna namn där. Som Morty verkar ha gjort
på fliken lägg till så står det "namn" Tror det är bättre att skriva "Varans Namn"
Så inte någon tror att de ska skriva sitt egna namn där. Som Morty verkar ha gjort
lol, ja :(
Nordenator
2009-09-09, 22:46
Bra sida :)
sen tänkte bara påpeka att titeln säger Protein Per Krona (PKK)
om någon annan redan gjort det får detta gärna ignoreras :)
streetrobban
2009-09-11, 07:51
Ahh, klantigt av mig. Jag ska ändra det ASAP. Jag måste ju säga att jag blev lite konfunderad när jag såg att någon lagt till "Morty" :)
Bra sida :)
sen tänkte bara påpeka att titeln säger Protein Per Krona (PKK)
om någon annan redan gjort det får detta gärna ignoreras :)
Tack för den! Hade jag totalt missat, blir så när man sitter sena kvällar och kodar :) Har ändrat nu.
DickPitt
2009-09-11, 13:59
Bra sida. :thumbup:
Dock när kommer "E% protein" med? Högst relevant, tycker jag.
Dock när kommer "E% protein" med? Högst relevant, tycker jag.
Inte så relevant då man oftast äter mer än bara ett livsmedel.
Fredrik_S
2009-09-20, 15:49
Inte så relevant då man oftast äter mer än bara ett livsmedel.
Vad har det med saken att göra
Det är väl högst relevant att vet om den billiga proteinkällan består av 10E% protein eller 90E%. Oavsett vad man äter till.
Bump. Borde finnas en kolumn över %kasein, vassle, eller vad det nu är för typ av protein, tex kvarg är väldigt dyrt, men det är ju kasein också.
Anton Fräs
2010-01-10, 09:46
dock när kommer "e% protein" med? Högst relevant, tycker jag.
+1
Köpte 3 påsar jordnötter på City Gross Bromma. De ska tydligen innehålla 25% protein?
Kostar 19:90 kg/påse. Bäste före är vid november.
De har öppet till 22. Öppnade en påse nyss och de var skitgoda, fast luktade annorlunda. De var lite under normalsaltade, vilket jag tycker är perfekt iaf.
Eddie Vedder
2010-04-05, 19:33
Köpte 3 påsar jordnötter på City Gross Bromma. De ska tydligen innehålla 25% protein?
Kostar 19:90 kg/påse. Bäste före är vid november.
De har öppet till 22. Öppnade en påse nyss och de var skitgoda, fast luktade annorlunda. De var lite under normalsaltade, vilket jag tycker är perfekt iaf.
E% från protein är fortfarande dåligt med tanke på hur mycket fett det är. Dessutom är fettsammansättningen ganska taskig och proteinkvalitén totalt bedrövlig.
Så jordnötter är definitivt ingen bra proteinkälla ur någon aspekt alls.
E% från protein är fortfarande dåligt med tanke på hur mycket fett det är. Dessutom är fettsammansättningen ganska taskig och proteinkvalitén totalt bedrövlig.
Så jordnötter är definitivt ingen bra proteinkälla ur någon aspekt alls.
Ok... Fan, det vissste man inte *grr* :(
Men hur dåligt är det jämför med en gainer. Alltså det står att det ska vara 550kcal per 100gram.
internethjälten
2010-04-05, 21:15
Ok... Fan, det vissste man inte *grr* :(
Men hur dåligt är det jämför med en gainer. Alltså det står att det ska vara 550kcal per 100gram.
kolhydraterna i en gainer är inte något att ha
kolhydraterna i en gainer är inte något att ha
... what?
Eddie Vedder
2010-04-06, 07:38
... what?
En kolhydratkälla med skyhögt GI som inte bidrar med ett enda gram essentiella näringsämnen är knappast något att ha vid andra tidpunkter än eventuellt runt träning.
En kolhydratkälla med skyhögt GI som inte bidrar med ett enda gram essentiella näringsämnen är knappast något att ha vid andra tidpunkter än eventuellt runt träning.
Nej det förstår jag också men det är väl knappast många som trycker i sig gainer / malto vid andra tillfällen än vid träning? :D
Alaska Pollock filéer Eldorado Willys \o/
young_george
2010-04-06, 12:35
Nej det förstår jag också men det är väl knappast många som trycker i sig gainer / malto vid andra tillfällen än vid träning? :D
Det är inte speciellt ovanligt.
Det är inte speciellt ovanligt.
Ren malto? :P
Eddie Vedder
2010-04-06, 14:56
Ren malto? :P
Ja i alla fall i form av gainer. Och den typen av metod för att fylla sitt energibehov är i mitt tycke bland de sämre valen.
Jag vet ej hur uppdaterad denna sida är, men tänkte passa på att berätta att jag gjort en ny sida http://ppkr.se
Som listar protein per krona. Tanken är att alla ska kunna hålla den uppdaterad genom att kunna lägga in saker själva.
Mvh
Stripps
Dunderbosse
2013-10-24, 12:18
Jag började med gainer för ett litet tag sedan eftersom det hjälper mig att liggar på kaloriöverskott (jag bulkar).
Är det alltså fel att komplettera sina frukostmackor med gainer om jag inte ska träna några timmar senare? Är det bättre att jag käkar frukt och nötter istället för att höja kcal under frukost?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.