Visa fullständig version : Kanelkalorier
__Linnea__
2009-09-02, 20:13
Visst ger kryddor energi.
Kanel ger 247 kcal per 100 gram, t ex (USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 21 (2008)).
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133809&highlight=kanel+kcal
Jag som älskar att hänge mig till teoretiska hårklyverier har en liten fråga om detta. Kan USDA åsyfta Ceylonkanel (äkta kanel, Cortex Cinnamomi zeylanici) eller Kassiakanel (Cortex Cinnamomi Cassiæ)?
Gör det någon eventuell skillnad, eller bark som bark?
Vad är vanligast att sälja förresten? Det finns ju inga latiska benämningar på kryddburkarna. ;P
Oavsett vilken typ av kanel de testat kommer näringen att variera mellan kanel och kanel. Detsamma gäller i princip alla livsmedel. Alla kossor är inte identiska. Grönsaker får olika innehåll efter var och hur de odlats.
Minns jag inte helt fel så innehåller den ena kanelen mycket kumarin och den andre lite kumarin.
Jag kan tänka mig att olika kryddtillverkare köper kanel på världsmarknaden och blanda de olika sorterna för att hålla en jämn kvalité och smak på sin krydda.
Lite OT men kanelkalorier måste ju vara bland de smakligaste kalorierna som finns *cupid*
Scratch89
2009-09-03, 07:31
Frågan är hur mycket du kryddar. Hundra gram kanel är ofantliga mängder. Om man så skulle baka bullar varje vecka är jag tveksam om du skulle få i dig det.
Toby Asp
2009-09-03, 07:59
Frågan är hur mycket du kryddar. Hundra gram kanel är ofantliga mängder. Om man så skulle baka bullar varje vecka är jag tveksam om du skulle få i dig det.
Precis. En glasburk från Santamaria innehåller 43g.
Precis. En glasburk från Santamaria innehåller 43g.
Men den tar å andra sidan slut på en vecka :D
Men den tar å andra sidan slut på en vecka :D
+1
Men det finns större burkar som har samma form. Det blir väldigt mycket billigare att äta sådan kanel. Har för mig att det var ganska mycket billigare än pappersrefillpåsarna också.
Snorkelfarsan
2009-09-03, 14:10
Vad innehåller dessa kalorier då? Kolhydrater?
Eddie Vedder
2009-09-03, 14:13
Vad innehåller dessa kalorier då? Kolhydrater?
http://www.wolframalpha.com/input/?i=cinnamon+100g
Snorkelfarsan
2009-09-03, 15:18
Som jag trodde, mest fibrer också. tack!
__Linnea__
2009-09-03, 15:55
Kanel är kanel. Kassia innehåller mer kumarin, det vet jag redan.
Jag antar, eller hoppas iaf att USDA räknat på genomsnitt av x antal mätningar kanel, så att näringen varierar från gång till gång tar jag förgivet.
Nej, av nyfikenhets skull. USDA: Ceylon- eller Kassiakanel? :)
Vad är vanligast att i handeln?
__Linnea__
2009-09-03, 19:53
Jisses vad mycket kalcium det visade sig innehålla i Eddies länk!
Nu kommer jag ALDRIG sätta i mig 100g kanel, så ni behöver inte ens kommentera den saken. ;) Men självklart blir jag nyfiken på hur lätttillgängligt det kalciumet är för kroppen? Är det för hårt bundet kanske?
Vi får kvar ett restvärde på 24 - 25 gram av någonting som inte är kostfibrer och som inte är enkla sockerarter. Vad är denna rest ? Är det stärkelse ?
Jag vet inte men jag tror att det bara är någon "rest" bestående av kostfibrer som helt enkelt inte går att bestämma i en näringsvärdesanalys.
Kanel är barken och barken är visserligen en tillväxtzon på trädet men näringen borde bildas kontinuerligt i bladen alternativt hämtas via något förråd i rötterna eller dyl. Jag tror inte att trädet samlar sin näring i barken. Då skulle alla möjliga djur snabbt tugga i sig barken.
Min vilda spekulation är att energiinnehållet i kanel är << 100 kcal / 100 g. Punkt.
__Linnea__
2009-09-04, 22:29
Vi får kvar ett restvärde på 24 - 25 gram av någonting som inte är kostfibrer och som inte är enkla sockerarter. Vad är denna rest ? Är det stärkelse ?
Jag vet inte men jag tror att det bara är någon "rest" bestående av kostfibrer som helt enkelt inte går att bestämma i en näringsvärdesanalys.
Kanel är barken och barken är visserligen en tillväxtzon på trädet men näringen borde bildas kontinuerligt i bladen alternativt hämtas via något förråd i rötterna eller dyl. Jag tror inte att trädet samlar sin näring i barken. Då skulle alla möjliga djur snabbt tugga i sig barken.
Min vilda spekulation är att energiinnehållet i kanel är << 100 kcal / 100 g. Punkt.
Så kanske inte kanel som kanel sett till innehållet av kummarin, men bark som bark sett som energiinnehåll på Ceylon vs Kassia?
__Linnea__
2009-09-06, 16:49
Så kanske inte kanel som kanel sett till innehållet av kummarin, men bark som bark sett som energiinnehåll på Ceylon vs Kassia?
Bekräftelse på detta?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.