Visa fullständig version : Eventuellt köp, Saab 9000
olsson15
2009-09-02, 18:43
Hej! Det är så att jag ska åka och titta på en Saab 9000 2.3 I16 CC -91 imorgon.
Och undrar om det är något speciellt man ska kolla efter?
Är det en bra/dålig bil?
Den ska skattas och bes i början av nästa år. Och den är väl i normalt skick. Inte så mycket rost osv enligt ägaren.
Han begär 10000 för bilen. Är det ett rimligt pris eller kan man få ner det lite?
(Är inte så duktig när det gäller bilar och priser*gah!*)
För 10 000 får du ingen bil som håller - det är nackdelen med köpet. Jämfört med många andra bilar gör du förmodligen (beroende på exemplaret) ett bra val.
olsson15
2009-09-02, 19:05
Runt 20000
saabmotorer är fungerar riktigt dåligt utan turbo..
körde husvagn efter en 9000 2,0 sugis i somras o det drar en himmla massa bränsle för man måste typ köra gasen i botten i minsta uppförsbacke..
jag skulle satsat på en 9000 -94 eller senare..
hellre en 2,0 ltt än en 2,3sugis, var ett tag sen jag kikade på blocket men jag tror du tjänar på att lägga 6-7tusen mer och köpa en lite nyare.
Fråga efter serviceboken. Finns det ingen eller den är inte fullstämplad (alltså inte bokstavligt talat stämplar på alla sidor) - köp den inte. Du får nog med problem även om den är korrekt servad.
Arf Pingvin
2009-09-02, 19:25
Sälj Aset Annars Byt. Är det ens rimligt att man ska behöva samtliga storlekar förutom 9:ans hylsa för att få ut en växellåda? Bottenplattan är nån slags fiat, ska det va så?
Pepparkakssmurfen
2009-09-02, 19:42
10000kr låter väldigt mycket för den. Finns stor prutmån där. 5-6 tusen är ett rimligt pris.
5-6000 får man bara en sönderrostad version för skulle jag tro. Men 8000 vore rimligt om den inte är fin (rostfri).
olsson15
2009-09-02, 19:53
enligt ägaren så ska den vara väldigt fri från rost. ytterst lite vid neder kant av en dörr. men man får väl se.
Pepparkakssmurfen
2009-09-02, 19:53
TS: har du någon länk till annonsen?
Jag skulle aldrig köpt en saab 9000 så gammal. Vad har du för krav på bilen du ska köpa? Maxpris? Ska bara du åka i den eller hela familjen? Åka långa sträckor (komfort)?
Köp en riskokare...typ Mitsubishi Galant istället. Typ min. Du får den för 10k som den är eller 18k nyvaxad. :D
Jag skulle aldrig köpt en saab 9000 så gammal. Vad har du för krav på bilen du ska köpa? Maxpris? Ska bara du åka i den eller hela familjen? Åka långa sträckor (komfort)?
Köp en riskokare...typ Mitsubishi Galant istället. Typ min. Du får den för 10k som den är eller 18k nyvaxad. :D
Haha, jag blir nästan sugen att köpa den. Bara för att säga att man glider runt i Jarods bil. Lägg upp en bild! :D
Hur många vikingar går det in i en japs?
Ingen :D
Haha, jag blir nästan sugen att köpa den. Bara för att säga att man glider runt i Jarods bil. Lägg upp en bild! :D
Har ingen bild. Men den ska ut på Blocket inom en vecka eller två då jag ska hämta en ny bil på fredag. :D
Hej, ska bara visa dig en jämförelse.
Förra veckan köpte jag en saab 9000 2.0t CLASSIC -98
Eftersom det är classic har den samma utrustning som areo = Fullskinn, ac, farthållare osv. Fick skatten nybetald i juli, 4 nya vinterdäck, michellin frost. 1! ägare, en gubbe som gav mig en full servicebok med senaste 4åren service för 30 000kr. Nya bromsar runtom, ny koppling, ny tändkasset byttes 2008 dec. 22100mil. Lite rost på framskärmar som bubblat endast, handpolerad jämt :)
Gissa vad jag gav? 16 000kr. Så du har lite kött på benen.
Har ingen bild. Men den ska ut på Blocket inom en vecka eller två då jag ska hämta en ny bil på fredag. :D
Kommer hålla ögonen öppna. Haha :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.