Visa fullständig version : Kreatin och esapro?
sweaberg
2009-09-02, 15:18
Hej. är 19år och jag har gymmat ca 2veckor nu , kör 4pass i veckan och är verkligen motiverad att träna för att bygga mer och synligare muskler...
läst mycket om kosttillskott osv, har bland annat använt mig av gainer pro under 1vecka som jag tar efter varje pass.. funkat bra.
nu till frågan, jag är lite sugen på mer tillskott som kanske ger snabbare resultat, (jag äter inte dåligt, men samtidigt så vräker jag inte i mig mat.)
jag funderar på att köpa hem EsaPro och Kreatin Crea FX (monohydrat)..
och tänkte väl då använda dom så att jag tar Esapro 15min innan träning på hyffsat tom mage, sedan gainern efter passet, och en dost till esapro 1timme efter passet. och sedan crea fx kreatinet 4ggr om dagen som uppladningsvecka 5dagar, sedan 1dos varje morgon.
ni som testat crea fx får gärna skriva hur ni upplevde att det fungerade. bieffekter osv också.
hur låter detta? är det en bra,dålig eller väldigt bra kombination för att få snabba resultat och muskelvolym osv?
som sagt bara gymmat snart 3veckor, är det nödvändigt att köpa esapro och kreatin då? eller bör jag gymma några veckor till innan jag köper dessa?.
tack på förhand.
King Grub
2009-09-02, 15:21
Nödvändigt är det aldrig, men det blir inte sämre för att du inte tränat lång tid.
Ta aminosyrorna direkt före och direkt efter träning. Inte en tid före passet, och att vänta en timme efter passet dos finns det ingen anledning till.
För övrigt är kreatin och aminosyror dom bästa tillskott du kan ta, och i princip dom enda som har den effekt som utlovas.
sweaberg
2009-09-02, 17:49
Okej, kreatin är inte onödigt nudå? hört att man endå ökar mycket i vikter i början, och kanske därför inte känner någon skillnad med kreatin eller utan första veckorna?
låter bra att dom är de bästa tillskotten, blir till att beställa nu direkt!=) Crea FX 500gr kreatin 78kr, samt EsaPro 750gr , totalt 450:- inkl frakt.
vicarious
2009-09-02, 17:52
Kreatin är aldrig onödigt. Det är bevisat prestationshöjande och jag ser ingen anledning att inte använda sig av det (förutom om man får svåra bieffekter dock) när det är så billigt.
sweaberg
2009-09-02, 17:55
okej? så jag borde inte köpa crea fx utan istället satsa på ngt dyrare? som vilket?
vore bra om det är från samma sida där dom har esapro.. tänkte handla från gym varuhuset och inte sett så många dåliga omdömen om crea fx, därför jag kanske valde det..
Andy.da.wohoo
2009-09-02, 18:20
Han sa aldrig att billigt kreatin var dåligt. Han sa att han tyckte med de priset kan man lika gärna använda sig av det :)
crea fx är alldeles utmärkt.
sweaberg
2009-09-02, 18:45
okej, men vad är det för svåra bieffekter som kommer då? gäller dessa för dom flesta personer eller är det ovanligt att dem förekommer?
King Grub
2009-09-02, 18:49
Det finns inga svåra bieffekter. Man kan bli lite kass i magen av kreatin, men det märker man ju, och farligt är det inte.
sweaberg
2009-09-02, 18:54
okej, men då blir det nog till att köpa EsaPro och Crea FX. billigt och enligt många mycket bra kombination, får helt enkelt hoppas det funkar att boosta min muskeltillväxt=)
vicarious
2009-09-02, 22:53
Svåra bieffekter var en överdrift av mig. Men som sagt, vissa kan bli dåliga i magen och en del får mycket finnar av det. Men det är helt klart värt att prova.
WorkOutBuddy
2009-09-03, 11:50
och en del får mycket finnar av det.
Är det så? Trodde det bara var protein drinkar som gav finnar. Tur att man inte råkar ut för den bieffekten :D
Sparven från Minsk
2009-09-03, 12:18
Aldrig hört att kreatin skulle ge finnar.
Får du finnar då du äter mycket kött?
King Grub
2009-09-03, 12:34
Det finns ingen dokumenterad koppling mellan kreatin och akne.
Emil_Larsson
2009-09-03, 12:36
En fråga:
När ni säger lite kass i magen, kan det inkludera trög i magen? för jag har blivit lite trögare i magen sen jag satte igång med uppladdningsfasen i måndags.
/Fred.
King Grub
2009-09-03, 12:39
Det "vanliga" är diarré, kramper och gasbildning.
kalajset
2009-09-03, 13:07
En fråga:
När ni säger lite kass i magen, kan det inkludera trög i magen? för jag har blivit lite trögare i magen sen jag satte igång med uppladdningsfasen i måndags.
/Fred.
Japp, så gott som alltid under uppladdningsfas, klart dosrelaterat, möjligen kan det avhjälpas med extra mycket vatten.
sweaberg
2009-09-03, 14:55
men om jag tar esapro innan och efter träningspass, gainer efter träningspass, och kreatin varje dag, då behöver jag inte slösa pengar på en påse whey protein va?
emil:
klart du kan bli trögare i magen av uppladdningsveckan, det blir väl lite som en chock för kroppen..
men om jag tar esapro innan och efter träningspass, gainer efter träningspass, och kreatin varje dag, då behöver jag inte slösa pengar på en påse whey protein va?
emil:
klart du kan bli trögare i magen av uppladdningsveckan, det blir väl lite som en chock för kroppen..
Behöver köpa gör man aldrig, men det kan vara bra om man inte äter tillräckligt med protein under dagen. Äter du tillräckligt så behöver du inget extra proteinpulver, nej.
sweaberg
2009-09-03, 15:25
okej, nja jag äter väl inte som en häst men försöker trycka i mig mycket mat. får nog inte i mig tillräckligt skulle jag tro..
en annan fråga, om jag tar esapro innan träning, och gainer efter, då tas inte effekten av esapron bort va? är det onödigt att typ ta esapro en andra gång 1timme efter gainern då också?.
funderar på att köra detta upplägg.
kreatin varje dag på morgonen.
esapro innan träning
gainer efter träning
ser det bra ut? =)
Trapper Buzz
2009-09-03, 15:34
Tränat i två veckor och funderar redan på kreatin. *screwy*
Jag har tränat sen 1977-78 och knappt börjat fundera.
Fokusera på gymaktiviteterna istället :hbang:
Sömn viktigare än kosttillskott om jag får säga.
King Grub
2009-09-03, 15:40
Tränat i två veckor och funderar redan på kreatin. *screwy*
Och? På vilket sätt är det dåligt att använda något som förbättrar resultaten? Menar du att tidigt kreatinbruk skulle försämra framtida resultat, eller? Genom vilka mekanismer då, i sådana fall?
Jag har tränat sen 1977-78 och knappt börjat fundera.
http://i28.tinypic.com/2h5v2jc.gif
Nordström
2009-09-03, 15:46
Sömn viktigare än kosttillskott om jag får säga.
Det är väl inget som säger att man måste vara vaken hela nätterna bara för man tar kosttillskott. :)
Janitorr
2009-09-03, 15:56
okej, nja jag äter väl inte som en häst men försöker trycka i mig mycket mat. får nog inte i mig tillräckligt skulle jag tro..
en annan fråga, om jag tar esapro innan träning, och gainer efter, då tas inte effekten av esapron bort va? är det onödigt att typ ta esapro en andra gång 1timme efter gainern då också?.
funderar på att köra detta upplägg.
kreatin varje dag på morgonen.
esapro innan träning
gainer efter träning
ser det bra ut? =)
Jag tycker du ska göra såhär:
Direkt före träning: Kreatin+Esapro+Dextros(10-15g)
Direkt efter träning: Kreatin+Esapro+Dextros(10-15g)
Sen duschar du, åker hem börjar laga mat, käkar den och skiter i MEGAMASS 100000 (gainern alltså :))
Anledningen till dextrosen: Kreatinet tas bättre upp av kroppen med en transportör, samt att man får en lite lagom kick under träningen(tycker jag) samt en liten bonus, den tar bort lite av smaken på esapro:n
sweaberg
2009-09-03, 16:37
Janitorr
bara blanda esapro i fun light har jag hört, ska funka utmärkt.
kreatin bör väl göra att jag känner mig lite piggare och får lite bättre pump och uthållighet på passen, och gainern hjälper till att gå upp några få kilon, vilket krävs för muskelbyggnad.
eller är jag helt fel ute? =)
WorkOutBuddy
2009-09-03, 18:30
Aldrig hört att kreatin skulle ge finnar.
Får du finnar då du äter mycket kött?
Det finns ingen dokumenterad koppling mellan kreatin och akne.
Neh, det var precis det jag trodde. *popcorn*
sweaberg
2009-09-04, 14:27
så....
ere värt att köpa esapro och kreatin även om jag bara tränat 2veckor?. eller ska jag vänta en månad?
Köp du. Bägge finner du i mat, men om du ändå skall träna finns det ingen anledning att inte förbättra förutsättningarna.
En fråga som har med det här att göra! Kan man blanda kreatinet och EAA i samma shaker?
Samt är det värt att ta exempelvis Superpump250 innan sedan kreatinet efter?
Annan fråga heh!, Är det värt med Superpump efter cirka 2 veckors träning ?
Tack för svar och sorry för att ja fråga här! :)
King Grub
2009-09-04, 18:37
Ja.
Trapper Buzz
2009-09-04, 18:54
Det är väl inget som säger att man måste vara vaken hela nätterna bara för man tar kosttillskott. :)
På prio.
Ta hand om sin sömn viktigare än kreatin på nivån efter två veckors tränande.
Jisses; Keith Richards är ju ingenting ifråga om vandrande laboratorium
jämfört med många kolo-användare.
Jag tycker ni leder nybörjarna fel med denna medikament-kultur.
Denna attityd är snubblande nära det tidiga 80-talets anabola-orgiastiska kult,
som jag dessvärre minns alltför väl.
Om man ska tävla, kan man börja med kreatin.
Dagens ungdom.. Sätter prio på kosttillskott och träningen sätts i andra hand.. :smash:
sweaberg
2009-09-04, 18:56
En fråga som har med det här att göra! Kan man blanda kreatinet och EAA i samma shaker?
Samt är det värt att ta exempelvis Superpump250 innan sedan kreatinet efter?
Annan fråga heh!, Är det värt med Superpump efter cirka 2 veckors träning ?
Tack för svar och sorry för att ja fråga här! :)
varför kör du både kreatin och superpump? som jag antar är en PWO...
och har för mig att superpump är jävligt dyr också..
young_george
2009-09-04, 18:57
Men varför ska man inte maximera sina resultat om man känner att det är värt 30kr i månaden eller vad kreatin nu kostar?
young_george
2009-09-04, 18:58
varför kör du både kreatin och superpump? som jag antar är en PWO...
och har för mig att superpump är jävligt dyr också..
Här är några tänkbara anledningar:
1) Han får inte tillräckligt med kreatin från SP.
2) Han vill bibehålla höga kreatinnivåer även de dagarna han inte tränar
en stor stark
2009-09-04, 19:00
På prio.
Ta hand om sin sömn viktigare än kreatin på nivån efter två veckors tränande.
Jisses; Keith Richards är ju ingenting ifråga om vandrande laboratorium
jämfört med många kolo-användare.
Jag tycker ni leder nybörjarna fel med denna medikament-kultur.
Denna attityd är snubblande nära det tidiga 80-talets anabola-orgiastiska kult,
som jag dessvärre minns alltför väl.
Om man ska tävla, kan man börja med kreatin.
Dagens ungdom.. Sätter prio på kosttillskott och träningen sätts i andra hand.. :smash:
Ojojoj, vad fel jag tycker att du har. Om det är något ungdomen (kolozzeum- ungdomen alltså xD) gör så är det att optinoja om allt ifrån sömn, träning, set, rep, fail eller inte, kost OCH kostillskott. Inte enbart kostillskott. Och jag fattar inte varför man bara ska ta kreatin om man tävlar, varför inte bara om man vill bli större och starkare. Kreatin utesluter ingenting, det är bara en fördel. Och med kolo-ungdomen så menar jag ju såklart inte alla, tycker det finns väldigt många som inte nojar, men ser över och har bra koll på sin sömn, kost och träning, precis som man bör. Förstår då inte varför man inte ska använda sig av kreatin.
sweaberg
2009-09-04, 19:00
superpump som är dyrt, tycker man kan skippa superpump och bara köra kreatin.
Trapper Buzz
2009-09-04, 20:45
Varför avstå steroider, om det finns till bra pris?
Först lära känna sin kropp i träning,
sen experimentera med olika "fuskpreparat".
King Grub
2009-09-04, 20:47
Ha ha "fuskpreparat". Det är inget fusk med kreatin. Vad är det för dumheter - varför skulle man låta bli ett av dom få tillåtna medlen som utan negativ hälsopåverkan gör att träningen ger mycket bättre resultat? Det enda man gör är i sådana fall att sätta käppar i eget hjul.
young_george
2009-09-04, 20:49
Varför avstå steroider, om det finns till bra pris?
Först lära känna sin kropp i träning,
sen experimentera med olika "fuskpreparat".
1) Steroider är olagligt
2) Steroider är potentiellt skadligt
3) Steroider är doping
Kreatin är varken olagligt, dopingklassat eller skadligt. Istället är det mycket säkert, billigt och dess positiva effekter på träning är väl dokumenterade.
Ja.
Ja på alla frågorna, eller? *cupid*:)
Ja på alla frågorna, eller? *cupid*:)
Ja.
Trapper Buzz
2009-09-05, 00:17
Kreatin till nybörjare är bortkastat imo.
Är det bara jag här som tycker att grabben ska fokusera på träningen?
en stor stark
2009-09-05, 06:23
Så ett tillskott, som (ev) gör dig starkare och större, utan nackdelar, är bortkastat. Vi säger inte, använd kreatin och träna som en mes. Vi säger träna hårt och använd kreatin, kreatin kommer dessutom göra så att grabben kan träna hårdare.
Nordström
2009-09-05, 06:25
Du har rätt, kreatinsupplementering är så krävande och omständigt att träningen blir lidande.
sweaberg
2009-09-05, 08:15
Du har rätt, kreatinsupplementering är så krävande och omständigt att träningen blir lidande.
jasså vad gör du som är så jobbigt, om du tycker det är jobbigt att få i sig lite kreatin i 5dagar, sen bara underhålla så vad fan tycker du det är att träna.. förstår inte hur du tänker, själv säger jag tvärtom, träningen blir bättre av det, psyket kanske också förbättras för att man blir positivt överraskad..
en stor stark
2009-09-05, 08:26
jasså vad gör du som är så jobbigt, om du tycker det är jobbigt att få i sig lite kreatin i 5dagar, sen bara underhålla så vad fan tycker du det är att träna.. förstår inte hur du tänker, själv säger jag tvärtom, träningen blir bättre av det, psyket kanske också förbättras för att man blir positivt överraskad..
Han var ju inte seriös... förstår inte hur man inte kan förstå det. ;)
corbendallas
2009-09-05, 08:30
Nej!
King Grub
2009-09-05, 08:39
Du har fel.
Varför måste det vara 100% eller 0%? Varför måste man göra det ena eller det andra? På vilket sätt stjäl det fokusering på träningen att ta kreatin ett par gånger om dagen?
corbendallas
2009-09-05, 08:40
Du säger väldigt mkt med tanke på din erfarenhetsnivå...
Hur vet du att träningen blir bättre av det? Hur vet du att du blir positivt överraskad? Du har ju inget att jämföra med.
Vad Trapper menar är, lägger du ner lika mkt tid på att lära dig övningarna? Att lyfta (och dra) rätt? Lägger du lika mkt tid på gymmet som på forumet?
Här hade jag lagt min fokus. På att träna rätt och att få rutin på träningen. Sen kan du blanda in "överkursen" dvs kosttillskott.
Många nya verkar tro att svindyra kosttillskott är ett måste till träningen.
sweaberg
2009-09-05, 11:02
inte ett måste, bara en faktor som hjälper om man kanske har svårt att få i sig rätt mängder av allting varje dag genom vanlig mat. och på så sätt förbättra resultaten.
firarjulen
2009-09-05, 12:21
är med dig här!
sweaberg
2009-09-05, 12:47
längtar till mitt kreatin och esapron kommer=)
Är det ingen som reflekterat över att kosttillskott kan ge en riktigt bra extra boost till träningen, extra fixering vid mat och träning mm. ?
*edit: extra mental boost alltså. Allt för att skapa en positivt idé kring träningen
Trapper Buzz
2009-09-05, 14:39
Eller vi kan sk*ta i träningen och bara ta piller och pulver? *slap*
en stor stark
2009-09-05, 14:45
Eller vi kan sk*ta i träningen och bara ta piller och pulver? *slap*
Nej, ingen har sagt det eller på något sätt menat det och jag förstår inte hur du har fått det till det iheller. Helt korkat påstående med andra ord. Förklara på vilket sätt träningen blir lidande av kreatin, och inte tvärtom.
firarjulen
2009-09-05, 14:48
känns bara som att det som verkligen ger resultat som nybörjare är att lusläsa om styrketräning och tekniktips på övningar istället för tillskott... men men, vad som än får folk att börja träna...
Nordström
2009-09-05, 14:56
känns bara som att det som verkligen ger resultat som nybörjare är att lusläsa om styrketräning och tekniktips på övningar istället för tillskott... men men, vad som än får folk att börja träna...
Det ena utesluter det andra?
men men, vad som än får folk att börja träna...
exakt!
och om då t.ex. kreatin och esapro skapar en större fokusering kring kvalitén av allt kringliggande så borde det bli bättre?
firarjulen
2009-09-05, 15:43
Det ena utesluter det andra?
givetvis inte, ville bara poängtera det!
sweaberg
2009-09-05, 16:19
det kan ju iallafall inte ha någon negativ effekt att köra kreatin, esapro och gainer.
iallafall inte om man vet att det är träningen och vanliga kosten som kommer först i rankingen.....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.