Visa fullständig version : Att träna hårt
JohnRick
2009-09-01, 12:18
Damn straight. Vad lägger ni för innebörd i den floskeln egentligen?
Ofta hörs den, men jag efterlyser en regelrätt definition som jag inte tror finns, men jag vill helst bli överbevisad. Är det att ligga på gränsen till failure? Att konstant ha hög intensitet? Hög volym? Frekvens? Att känna blodsmak varje pass? Kanske en mer akademisk omskrivning för att träna "planerat med mål"?
Arf Pingvin
2009-09-01, 12:39
När man ligger på gränsen till vad ens återhämtning klarar av kanske.
130kg finsk sisu
2009-09-01, 12:48
För mej är att träna hårt:
- Veta vad man sysslar med
- Vara dedikerad
- Vilja bli bra
- Träna med hög volym eller tunga vikter
Vet inte riktigt om man måste veta vad man pysslar med för att träna hårt, rent tekniskt sett så kan man ju slaviskt följa ngn tränares order och fortfarande träna stenhårt. :)
major Pectoralis
2009-09-01, 12:51
Jag upplever att det är relativt ovanligt att folk inom gymbranschen ens vet vad hård träning innebär.
Prata med en gymnast, brottre, skidåkare, kantotist, roddare eller simmare. Det är hård träning.
Jag upplever att det är relativt ovanligt att folk inom gymbranschen ens vet vad hård träning innebär.
Prata med en gymnast, brottare, skidåkare, kantotist, roddare eller simmare. Det är hård träning.
Håller fullständigt med.
Freddies punkter är bra och "gymmare" brukar max uppfylla 2 av kriterierna.
The Draf
2009-09-01, 12:57
En sak är säker, tränar man i flippflopps tränar man inte hårt.
Annars tycker jag att man tränar hårt när man sköter sin kost+sömn+träning på ett seriöst sätt.
Precis hård träning hör inte riktigt hemma på "gymmet". Om man inte kör någon form av hård cirkelträning eller liknande.
#Du vet vad du gör, hur du ska maximera dina resultat
# Mer än 7 träningspass i veckan
#Ät rätt, sov rätt, träna rätt = Sköt alla delar lika.
Precis hård träning hör inte riktigt hemma på "gymmet". Om man inte kör någon form av hård cirkelträning eller liknande.
Nja, där är vi inte överens. Ibland ser man faktiskt folk på gym som verkligen ligger i med intensitet och belastningar. Detta samtidigt som koncentrationen är hög och ambitionen likaså.
"Hårdheten" är, i min mening, inte likaställt med att man flåsar som en sexgalning under träningen. Blodsprängda ögon och ångestfyllda ramsor går att framkalla utan flås.
När man ligger på gränsen till vad ens återhämtning klarar av kanske.
+1
Kunde inte sagt det bättre själv
130kg finsk sisu
2009-09-01, 13:32
En sak är säker, tränar man i flippflopps tränar man inte hårt.
Annars tycker jag att man tränar hårt när man sköter sin kost+sömn+träning på ett seriöst sätt.
jag brukar träna i flippflopps och är trots allt världsmästare.
Ditt andra stycke håller jag med om.
Black Star Abyss
2009-09-01, 13:36
När proffsen i min thaiboxningsgrupp tränar inför tävling.... där har ni hårt. Tänk om man kunde överföra den brutaliteten till ett gympass. mmm...
Commando1980
2009-09-01, 13:51
de flesta gymmare tränar inte hårt. att träna hårt är dock inget självändamål i sig om man vill se resultat utan träningen måste (bör) också vara driven av konkreta mål. den bör även vara planerad och progressiv.
dream_theater_
2009-09-01, 13:57
#Du vet vad du gör, hur du ska maximera dina resultat
# Mer än 7 träningspass i veckan
#Ät rätt, sov rätt, träna rätt = Sköt alla delar lika.
Jag kan inte påstå att något av dem där, i mitt tycke, är rätt.
Äta och sova rätt har INGET med att träna hårt att göra.
Och bara för att någon inte vet vad han gör, så tränar han inte hårt?
Anders The Peak
2009-09-01, 14:06
Träna hårt ja det är säkert nödvändigt för att bli bättre. Av vad jag kan se på de tre gym jag besöker regelbundet. Tränar de flesta antingen för hårt eller för lätt alternativt så nöter de oftast på det de är bäst på vilket leder till onödigt slitage och ojämnt tränad fysik.
Commando1980
2009-09-01, 14:10
+1. för mig är 'träna hårt' är snarare ett subjektivt mått på träningens 'intensivitet'..eller genomsnittliga intensivitet om man ser på längre sikt.
ska man dra in grejer som sova äta rätt och sova tillräckligt så urholkar man ju bara begreppet. äta tillräckligt, sova rätt, träna regelbundet (och träna hårt) är snarare ngt man kan inkludera i begreppet träna seriöst.
vidare så måste man ju inte alls veta vad man sysslar med för att träna hårt.
Commando1980
2009-09-01, 14:19
Träna hårt ja det är säkert nödvändigt för att bli bättre. Av vad jag kan se på de tre gym jag besöker regelbundet. Tränar de flesta antingen för hårt eller för lätt alternativt så nöter de oftast på det de är bäst på vilket leder till onödigt slitage och ojämnt tränad fysik.
det jag observerat är att majoriteten av gymmare inte alls tränar tillräckligt hårt. sen bland de få som verkligen tränar hårt så är det si och så med konkreta målsättningar, planering och progressivitet. dessa faktorerar är enligt mig en klart större anledning till avsaknad av resultat än överträning.
existerar överträning? absolut, men det som kallas överträning är ofta istället en fråga om tillfällig överansträngning, vilket inte behöver vara dåligt om träningen är rätt planerad.
Anders The Peak
2009-09-01, 14:30
det jag observerat är att majoriteten av gymmare inte alls tränar tillräckligt hårt. sen bland de få som verkligen tränar hårt så är det si och så med konkreta målsättningar, planering och progressivitet. dessa faktorerar är enligt mig en klart större anledning till avsaknad av resultat än överträning.
existerar överträning? absolut, men det som kallas överträning är ofta istället en fråga om tillfällig överansträngning, vilket inte behöver vara dåligt om träningen är rätt planerad.
Det finns mycket att önska när det gäller gymträning.
Jag har ett antal sk expert utbildade fystränare med diverse diplom både från Weider Academy, Sats(Safe) och PT-skolan som instruerar fördelade på de olika gym som använder i min träning. Men de verkar alla mycket forcerade när de ska undervisa i grundläggande träningslära/metodik. De borde få med sig lite mer pedagogik i sina utbildningar.
young_george
2009-09-01, 14:48
Jag vet inte hur jag definierar hård träning, men jag känner igen det när jag ser det.
Hur tränar man när man tränar för hårt? Och motsvarande, hur är för lätt? Vad kännetecknar det? (försöker överföra det på min egen träning)
Commando1980
2009-09-01, 14:56
Hur tränar man när man tränar för hårt? Och motsvarande, hur är för lätt? Vad kännetecknar det? (försöker överföra det på min egen träning)
titta istället först och främst på din resultatutveckling.
Scorpionida
2009-09-01, 15:12
Jag svettas som ett as när jag tränar. Kör alltid en basövning alt. oftast flera vid varje pass. Blir små sjöar av svett på bänkarna och golvet när jag tränar. Så var det inte förr, utan jag har helt enkelt blivit bättre på att träna hårt.
Och enligt en icke-vetenskaplig undersökning är det sällsynt att någon svettas särskilt mycket på mitt gym (f&s, men det lär inte ha med saken o göra då det finns alla nivåer där).
Sedan kanske det bara är genetiskt hur mkt man svettas, och inte har ett dugg med hård träning att göra, men i mitt fall ligger jag på SM-nivå i svettning:cool:
The Draf
2009-09-01, 15:24
jag brukar träna i flippflopps och är trots allt världsmästare.
Ditt andra stycke håller jag med om.
Kör du verkligen bänk, mark och böj i flippflopps?
130kg finsk sisu
2009-09-01, 15:59
Bänk,stångrodd,mark och sånt kan jag köra i flippflopps IBLAND. Dock inte böj.
billanpillan
2009-09-01, 16:25
Tycker inte det går att köra gymträning riktigt hårt,
Det är ju inge att jämföra med t.ex min boxningsträning.
130kg finsk sisu
2009-09-01, 16:26
Kör 15 set knäböj och 20 set bänkpress på samma pass så får du se. Det känns!
Att köra cablecross och sittande vadpress är inte riktig styrketräning.
När man svettas som efter att maratonlopp av bicepscurl.
När man får lägga sig ner på marken för att inte ramla ihop av utmattning av frontlyft.
När folk stirrar på en inne till och med på ett AK för dom inte sett den intensitet förut.
När man dedigerar sin vardag fullständigt för sin ambition att bli starkast/störst.
När man ständigt tränar förbi sin egen styrka trots att folk säger att de är dåligt.
De går garanterat att träna hårt på ett gym, mkt hårdare än vad som kan genomföras någon annanstans eftersom muskel med forced/failure kan krossas fullständigt.
Tränar hårt gör jag i perioder. Tränar hellre smart, vilket iofs bl a innefattar att träna hårt, men inte jämt och ständigt, varje pass, varje set.
Just nu de senaste veckorna har jag verkligen inte tränat hårt men å andra sidan var det längesen jag satte så många PBn.
Anders The Peak
2009-09-01, 17:14
Egentligen behöver man inte träna så himla hårt för att få bra resultat. Det räcker gott att ligga kring 70-90% av sin kapacitet och varvar ned ordentligt med tillräcklig vila 2-3 minuter så slipper man svettas som gris. Vissa svettas av andra orsaker än träning oavsett vila.
Det är ju inge att jämföra med t.ex min boxningsträning.
Det tyckte inte jag heller, jämfört med tävlingsjutsu. Men så tränade jag ett 5x5-pass med kort vila i måndags. Puuh.
Visst skiljer det sig åt, kondition kontra muskler. Plus att du inte har en motståndare du måste vara beredd på. Jag kände ändå igen tröttheten!
Det räcker gott att ligga kring 70-90% av sin kapacitet och varvar ned ordentligt med tillräcklig vila 2-3 minuter så slipper man svettas som gris.
Ähh, det är kul att svettas. :-)
Träna hårt är överreklamerat, det är värt mer att träna effektivt och kontinuerligt under lång tid. Vilket i och för sig inte utesluter att man tränar hårt, det finns en tid och plats för att bita i kudden och plåga sig.
Det känns lite som att "träna hårt" ofta är något folk slänger ur sig för att dunka sig själva i ryggen. Alltså, visst är det fränt med tuff träning och visst vill man gärna tro att ens träning är omgstenhård. Men det känns som ett så luddigt begrepp att alla har en egen definition.
När det börjar kännas obekvämt på riktigt, alltså inte för att style:a för sina polare att man minsann har prestationsångest, att gå till gymmet. Då ligger man i. Jag kan lova att alla som ligger i seriöst för att nå någonstans känner av detta i perioder. Notera att jag _inte_ har sagt någonting om skivstänger.
Gunnar, 38 som sliter för att kunna springa (alltså inte gubbgå) maran ligger sannolikt i rätt bra.
Random Rage 2-ätare på den vanliga 4-splitten som svettas i powerracket av bicepscurl eller uppåtlutande kabeltrams för hyllan är rätt ägda av Gunnar skulle jag säga.
Så för att summera: Känns obekvämt innan passet? -> Hårt. För det betyder att man försöker flytta någon gräns man inte varit vid förut, framåt. Inga konstigheter.
Andy.da.wohoo
2009-09-01, 19:24
När det börjar kännas obekvämt på riktigt, alltså inte för att style:a för sina polare att man minsann har prestationsångest, att gå till gymmet. Då ligger man i. Jag kan lova att alla som ligger i seriöst för att nå någonstans känner av detta i perioder. Notera att jag _inte_ har sagt någonting om skivstänger.
Gunnar, 38 som sliter för att kunna springa (alltså inte gubbgå) maran ligger sannolikt i rätt bra.
Random Rage 2-ätare på den vanliga 4-splitten som svettas i powerracket av bicepscurl eller uppåtlutande kabeltrams för hyllan är rätt ägda av Gunnar skulle jag säga.
Så för att summera: Känns obekvämt innan passet? -> Hårt. För det betyder att man försöker flytta någon gräns man inte varit vid förut, framåt. Inga konstigheter.
Om det är definitionen av att träna hårt skulle jag vilja påstå att man kommer tappa lusten för det man gör efter ett tag.
Om det är definitionen av att träna hårt skulle jag vilja påstå att man kommer tappa lusten för det man gör efter ett tag.
Vi är nog många som skulle tappa lusten av att inte få ställa höga krav på oss själva och flytta gränserna. Nervositeten och ångesten kommer på köpet, men det är oftast inte mer dåligt än bra. Man vet ju vad det handlar om och vad avkastningen (förhoppningsvis) blir.
Torsk_ole
2009-09-01, 19:29
Jag tycker jwzrd har en bra definition på ett psykiskt plan av vad hård träning är. Att knappt vilja/våga träna pga av att man är rädd för att inte öka så mycket som man behöver är att vara härligt nervös:D
man skulle väl kunna sammanfatta det som när det krävs en stor psykisk ansträngning för att klara en fysisk utmaning kanske?
När jag tränade brottning in för ungdoms SM tränade jag väldigt hårt. 3H/dag 5 dagar i veckan. Vi hade en timmes extraträning, vi som var uttagna... det var hårt, väldigt hårt...mycket hårdare än att styrketräna iaf :)
När jag tränade brottning in för ungdoms SM tränade jag väldigt hårt. 3H/dag 5 dagar i veckan. Vi hade en timmes extraträning, vi som var uttagna... det var hårt, väldigt hårt...mycket hårdare än att styrketräna iaf :)
Definera styrketräning.
Nu tvivlar jag inte på att din brottningsträning var mycket hård, brottning är en rätt tuff sport som jag har stor respekt för och särskillt på högre nivå. Men nu har det kommit upp ett par gånger kommentarer som insinuerar att det inte går att träna lika hårt med vikter som på ett brottnings/boxnings/whatever pass. Det anser jag är fel. Jag har haft styrkepass som jag har upplevt nog så hårda som något jag har upplevt inom kampsport.
Sen är den sortens styrkepass som jag upplever som jobbigast inte så värst viktiga för mina mål. Därför blir det rätt sällan att jag tränar så annat än ibland för att utmana mig själv, men det är en annan femma.
Jag tror du läser in för mycket. Man varken ska eller kan träna hårt hela tiden. Har man (ett) mål så har man sannolikt även en plan (även om den är ack så löst formulerad) för att uppnå den. Vissa komponenter i planen kommer med nödvändighet att innebära att du måste flytta fram vissa gränser. T ex din toppstyrka eller din kondition eller din mjölksyretålighet. Nyhetsblink: Det smakar bruuuunt sa räven många gånger.
Om det var bekvämt att "lära sig" att springa milen på sub-40 så skulle alla inklusive din mormor kunna och göra det. Det som känns när du ger dig ut på rundor som flyttar fram fronten är obehaget av att du använder din kropp nära "rödmarkeringen". Ett par sådana pass i rad (som man behöver!) så kommer man inte att vara helt återhämtad. Andra gånger har man på nacken att man behöver prestera tiden si och så och du vet att när du satte tiden så fick du faen pinna på.
Vissa av oss gillar inte att inte bli bättre och bättre är man om man kan mäta och se att... ja, jag lyfter tyngre / fler reps / springer snabbare / hoppar högre etc. En helt vanlig tävlingsmänniska.
Jag får sjukt dåligt samvete och mår dåligt av att bara gå och pumpdröna planlöst på gymmet. Varför i helvete göra det liksom?
Definera styrketräning.
Nu tvivlar jag inte på att din brottningsträning var mycket hård, brottning är en rätt tuff sport som jag har stor respekt för och särskillt på högre nivå. Men nu har det kommit upp ett par gånger kommentarer som insinuerar att det inte går att träna lika hårt med vikter som på ett brottnings/boxnings/whatever pass. Det anser jag är fel. Jag har haft styrkepass som jag har upplevt nog så hårda som något jag har upplevt inom kampsport.
Sen är den sortens styrkepass som jag upplever som jobbigast inte så värst viktiga för mina mål. Därför blir det rätt sällan att jag tränar så annat än ibland för att utmana mig själv, men det är en annan femma.
Det är långsiktigheten och "inbundenheten" som är grejen. Ett 2-timmars benpass uthärdar vem som helst. Att göra det igen imorgon är en annan sak. Att göra det ytterligare tre gånger den veckan kommer att börja svida. Sen har du bara 17 veckor kvar till SM:et...
Så visst, ditt skivstångspass är hårt. Jag gör ingenting annat själv än vevar med stänger, men jag inser mycket lätt hur pass mycket tyngre och jobbigare många andra sporter är. Din fyrsplit är katrinplommonpuré.
Jag vet det Jawa, jag bara menar att om ens syfte är att göra det riktigt jobbigt för sig så kan man göra det i stort sett vart som helst. Jag håller så gott som helt med om din definition av vad det är som gör det jobbigt.
Jag är vanligtvis en av de första att medge att det är ljusår mellan en seriöst satsande idrottsmans träning och det de flesta (inklusive mig måste jag tyvärr erkänna) gör på gymmet. Jag tror inte att det finns många sporter som blir smått sinnessjuka när man tar det till det yttersta.
Katrinplommonpuré kan det nog vara, men inte fyrsplit just nu. ;)
Jag tror du läser in för mycket. Man varken ska eller kan träna hårt hela tiden. Har man (ett) mål så har man sannolikt även en plan (även om den är ack så löst formulerad) för att uppnå den. Vissa komponenter i planen kommer med nödvändighet att innebära att du måste flytta fram vissa gränser. T ex din toppstyrka eller din kondition eller din mjölksyretålighet. Nyhetsblink: Det smakar bruuuunt sa räven många gånger.
Om det var bekvämt att "lära sig" att springa milen på sub-40 så skulle alla inklusive din mormor kunna och göra det. Det som känns när du ger dig ut på rundor som flyttar fram fronten är obehaget av att du använder din kropp nära "rödmarkeringen". Ett par sådana pass i rad (som man behöver!) så kommer man inte att vara helt återhämtad. Andra gånger har man på nacken att man behöver prestera tiden si och så och du vet att när du satte tiden så fick du faen pinna på.
Vissa av oss gillar inte att inte bli bättre och bättre är man om man kan mäta och se att... ja, jag lyfter tyngre / fler reps / springer snabbare / hoppar högre etc. En helt vanlig tävlingsmänniska.
Jag får sjukt dåligt samvete och mår dåligt av att bara gå och pumpdröna planlöst på gymmet. Varför i helvete göra det liksom?
Precis så kände jag det när jag löptränade varannan dag under några månader just för att ta mig under sub40. Mild till medelångest inför varje pass, för det var pers var målet varje gång :thumbup:
Jag skulle vilja säga.
*Tränar intensivt
*Hög volym
*Hög intensitet
*Inom återhämtningsramarna
Jag brukar köra ett sånt pass lite då och då, men det är extremt jobbigt. :D
Det är svårt att träna hårt om du inte har kunskapen om HUR du ska göra, enligt mig..
Hårt används ju oftast som en relativ angivelse, dvs ens norm justeras efter ens omgivning och en själv. Allt är relativt....
Anders The Peak
2009-09-02, 07:45
Konstigt att ingen har kommit med några studier som med vederhäftig statistik visar på vad hård träning är. När det gäller subjektiva bedömningar tror jag att det är ens egna referensramar och som bygger på just den individens fysiska förutsättningar för träningens art och inte på Kalle Anderssons specifika träningsgrad/träningsvana och genetiska förutsättningar.
Mycket dyngsnack som bara speglar den egna situationen.
Om man ser på hårdhet hur mycket man svettas så är följdfrågan automatiskt hur varmt det är? Bicepscurl på ett uppvärmt gym gör att man riskerar att svettas mer än om man kör böj i 10 minus i snödrev.
Hårdhet är mycket riktigt relativt men jag tycker att flytta fram sina egna gränser (fysiska och mentala) är en bra beskrivning. Det kan gälla allt från att orka gå 500 m, att kunna röra sina fingrar osv till att sätta pers i någon idrottsgren. De som tränar riktigt hårt behöver inte se ut att göra det och av någon anledning så brukar de inte heller så ofta prata om det. Ibland blir man riktigt förvånad på gymmet då någon som ser ut att gå runt och lalla visar sig ha en anledning att "lalla" och att den tränar i närheten av sin yttersta förmåga, t o m över sin förmåga.
Det beror på sällskapet, sitter X och diskuterar träning med landslaget i längdåkning krävs det nog en grav narcissism för att påstå att X tränar hårt, medan det kanske är aningen mer accepterat om X sitter och diskuterar träning med sin morsa eller flickvän som går på "gymnastik" 1 gång i veckan.
Konstigt att ingen har kommit med några studier som med vederhäftig statistik visar på vad hård träning är.
Är det där nån slags referens till att dina idéer om kost och kosttillskott alltid blir sönderägda av studier/statistik?
Commando1980
2009-09-02, 13:47
Om man ser på hårdhet hur mycket man svettas så är följdfrågan automatiskt hur varmt det är? Bicepscurl på ett uppvärmt gym gör att man riskerar att svettas mer än om man kör böj i 10 minus i snödrev.
Hårdhet är mycket riktigt relativt men jag tycker att flytta fram sina egna gränser (fysiska och mentala) är en bra beskrivning. Det kan gälla allt från att orka gå 500 m, att kunna röra sina fingrar osv till att sätta pers i någon idrottsgren. De som tränar riktigt hårt behöver inte se ut att göra det och av någon anledning så brukar de inte heller så ofta prata om det. Ibland blir man riktigt förvånad på gymmet då någon som ser ut att gå runt och lalla visar sig ha en anledning att "lalla" och att den tränar i närheten av sin yttersta förmåga, t o m över sin förmåga.
man kan väl träna hårt utan att träningen är produktiv (eller flyttar fram gränser).
3x400m är är hård träning, för övrigt så brottningspass är det värsta man kan uppleva, där kan man snacka om ångest innan passen.
Å andra sidan så brukar jag bli extra taggad inför ett pass där jag vet att jag skall träna hårt å kanske nå resultat som jag aldrig tidigare nått. Detat om jag anser mig ha en chans att klara resultet dock.
Om man inför ett pass vet att det kommer krävas en enorm uthållighet och man måste uthärda en enorm smärta samtidigt som risken för misslyckande/skada är stor är det klart tuffare. Speciellt om man har flera misslyckaden i minnet. Jag tror på att amn skall utmana sig shjälvspass mycket att man nätt och jämt klarar utmaningen. Är det för lätt utveckals man inte och är det för svårt så bryts man ned mentalt. man måste på förhand tro att man skall klara av utmaningen.
Vad som sedan anses som hårt är ju upp till var och en då det är relativt till hur man brukar köra. En person som tidigare gått en slöpromenad 2-3 gånger i veckan men plötsligt ökar på till dubla dosen och höjer tempot markant tränar ju nu hårdare än tidigare även om denna typen av träning inte är så hård.
En person som trots ett rejält fysiskt arbete eller någon fysisk defekt kan anses träna hårt fastän de inte kan ge allt på sina träningspass.
Rent allmänt skulle jag vilja säga att en person som alltsom ofast ger allt och tränger igenom sina barriärer tränar hårt. När jag efter ett pass vet med mig att med de förutsättninagr jag hade inför passet så hade jag inte kunnat prestera bättre, då har det varit hårt. Sedan om jag har tunnelseende och blodsmak förhöjs denna känslan ytterligare men den är inget måste.
Jag tränade hårt igår på kung-fun. Gjorde saker jag inte var anpassad för. Syret började ta slut vid brottningen men jag bet i kudden för jag vet att om jag kämpar nu, kan det ge resultat på sikt, speciellt som jag ofta inte kan anstränga mig så hårt pga min astma (som var obefintlig vid tillfället) ville jag passa på, och även om det svartnar lite för ögonen och ens hörsel börjar dämpas så vet jag sen tidigare att det krävs rätt mycket mer för att tuppa av.
Ovanstående är en av mina definitioner på hård träning och därför tränar jag oftast inte hårt, utan vid utvalda tillfällen.
filmtajm! *popcorn*
5KkvrVq_0CM
det här kan anses vara hårt kanske. Dock - så vet man ju inte vad den gode Kroc gör resten av veckan.. Kanske han ligger i kuvös och sörplar vetekli genom ett sugrör? Då kan det ju tyckas att 40 reps knäböj inte är särskilt hårt som en veckodos.. De som tränar på en elitnivå eller jämförbar med en elitnivå i sin sport måste väl nästan tyckas träna hårt, men gränsen är flyktig så flyktig.
Att träna på gränsen till sin (verkliga) fysiska kapacitet (och ibland lite över) under en längre tid måste nog nästan klassas som att träna "hårt". Det kräver inte bara mycket av kroppen, utan av huvudet också.
dream_theater_
2009-09-14, 12:25
Kanske han ligger i kuvös och sörplar vetekli genom ett sugrör? Då kan det ju tyckas att 40 reps knäböj inte är särskilt hårt som en veckodos.
Vad han gör när han inte tränar, har väl ingen som helst relevans med att "träna hårt". Sliter man skit när man väl tränar, så att man verkligen inte kan prestera mer än vad kapaciteten vid det tillfället tillåter, ja då har man tränat hårt.
Vad han gör när han inte tränar, har väl ingen som helst relevans med att "träna hårt". Sliter man skit när man väl tränar, så att man verkligen inte kan prestera mer än vad kapaciteten vid det tillfället tillåter, ja då har man tränat hårt.
Nja, en person som har ett slitigt liv utanför gymmet, tungt jobb, dålig sömn, kost, snoriga ungar mm mm. behöver enligt mig inte ta i lika mycket som nämnde vetkli-sörplande knäböjskille för att det skall klassas som hårt. Dvs skulle de träna lika tungt på detta passet skulle den slitna killen träna hårdare utifrån hans kapacitet.
ARMSTARK
2009-09-14, 14:42
Bänk,stångrodd,mark och sånt kan jag köra i flippflopps IBLAND. Dock inte böj.
Du behöver inte skämmas för dina flipflopps, tydligen är det riktigt hardcore grejjer:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/giftamnen-i-flera-plastsandaler-1.952187
dream_theater_
2009-09-14, 17:50
Dvs skulle de träna lika tungt på detta passet skulle den slitna killen träna hårdare utifrån hans kapacitet.
Tränar dom lika tungt tränar dom lika hårt. OM dom har samma kapacitet. Alltså, ligger du på 100% så ligger du på 100% oavsett om du har cancer, fyra barn och en sjuk hund.
mm, men poängen är att den cancersjuke hypokondrikern med fyra heltidsjobb och barn med Syfilis troligtvis har en lägre kapacitet än den fullt friske och utvilade personen och däför tränar hårt med sina mått mätt redan vid en mindre belastning.
dream_theater_
2009-09-15, 21:50
mm, men poängen är att den cancersjuke hypokondrikern med fyra heltidsjobb och barn med Syfilis troligtvis har en lägre kapacitet än den fullt friske och utvilade personen och däför tränar hårt med sina mått mätt redan vid en mindre belastning.
Ja deras resultat har ju ingen som helst relevans, utan att dom kör till 100%. Fan vi menar ju samma sak.
Barn med syfilis?:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.