Visa fullständig version : Matolja - Farligt?
Damien Thorne
2009-09-01, 10:30
Är det farligt/ohälsosamt att dricka 0,5dl matolja per dag under en 1-2 månader? (Under en bulkperiod)
Jag tänkte om risken för blodpropp ökar drastiskt, eller nåt annat som är farligt för kroppen.
Annars så är det ju lättdruckna kalorier. 900kcal/dl
Vilken olja rekommenderas isåfall? (Tex olivolja eller majsolja)
kalajset
2009-09-01, 10:39
Ska man dricka såpass mycket olja bör man först och främst välja en där inte andelen Omega-6 är helt åt skogen, ("vi" i allmänhet överdoserar mycket lätt denna fettsyra nämligen). Rapsolja och olivolja fungerar bra i dessa sammanhang. Majsolja däremot är i princip det sämsta man kan använda sig av.
Sedan har självfallet både raps, och olivoljan sina nackdelar de med, som det mesta, men delar man t ex 50/50 mellan dessa oljor, (ca 25g vardera i detta fall), så bör inte ett dylikt oljeintag vålla några som helst problem i praktiken.
får väl öka ditt intag av fiskolja proportionerligt
WorkOutBuddy
2009-09-01, 11:17
Har fått i mig 2 teskedar rapsolja ganska länga nu och kommer fortsätta med det så länge det går. Kanske inte lika mycket som 0.5dl men men :D
Vet inte om det var ulcerös kolit som kalajset tänkte på, men det verkar ju vara en anledning att inte överdriva omega-6-intaget.
Har hört det från annat håll, men jag googlade fram en kort artikel om det (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3293587.svd).
Du borde kunna hitta betydligt godare alternativ som är kaloririkt tycker jag. Känns lite sådär att behöva tvinga i sig något för att få i sig extra kalorier.
Ät någon gräddglass eller liknande, mycket godare och kaloririkt. Annars finns det tusentals mer alternativ.
Damien Thorne
2009-09-02, 07:26
Tack för alla svar.
Intressant artikel johanar.
Omega-3 som sedan länge är en av hälsokostbranschens storsäljare finns främst i feta fiskar som lax, makrill och sill. Ett flertal studier har visat goda hälsoeffekter av omega-3 till exempel mot hjärtsjukdomar men omega-3 testas också mot en rad andra sjukdomar.
• Omega-6 däremot ingår främst i vissa vegetabiliska oljor som majsolja och solrosolja. De används ofta i livsmedelsindustrin i framställningen av margarin och i en rad andra produkter. Vissa data talar för att omega-6 kan ha negativa hälsoeffekter som ökad risk för blodproppar och inflammationer och nu då alltså tidigare okända rollen vid tarminflammationen ulcerös kolit.
Omega-6 verkar inte bra.
Hur mycket Omega-6 är det i majsolja, solrosolja, rapsolja och olivolja?
Omega-6 verkar inte bra.
Kolla kolumnen till höger om artikeln jag länkade. Man ska väl inte alltid lita till 100% på det som står i tidningar men förhoppningsvis har de citerat korrekta vetenskapliga källor och det är ju iaf inte Aftonbladet/Expressen :)
Men om jag förstått det rätt så är väl omega-6 viktig för vår överlevnad och det är bara i "stora" mängder den kan vara farlig? Får väl forska vidare och försöka hitta ngt om var gränsen går isf.
Eddie Vedder
2009-09-02, 08:26
Omega-6 verkar inte bra.
Jo det är t.o.m. essentiellt, dvs livsnödvändigt och måste dagligen tillföras från kosten. Men det är inget man aktivt behöver sträva efter, det behovet fyller/överstiger man lätt som en plätt. Viktigare att aktivt försöka få i sig omega-3
Det är bara du läser på flaskan. Zeta brukar ha fullständig information för omega-6 och omega-3 på sina flaskor. Så kolla i affären, du behöver ju inte köpa just Zeta men jag vet som sagt att de har utförliga energiangivelser.
Sist men inte minst tycker jag hursomhelst att det där med olja som verkar så populärt är ett dumt val men vem är jag att bestämma vad andra fyller sitt energibehov med? Vissa gillar fet och smakrik mat och andra dricker hellre äcklig olja.
Är det farligt/ohälsosamt att dricka 0,5dl matolja per dag under en 1-2 månader? (Under en bulkperiod)
Jag tänkte om risken för blodpropp ökar drastiskt, eller nåt annat som är farligt för kroppen.
Annars så är det ju lättdruckna kalorier. 900kcal/dl
Vilken olja rekommenderas isåfall? (Tex olivolja eller majsolja)
Raps är nog den "mest optimala" oljan. Dock tycker jag, likt eddie vedder, att det vore mer värt att typ göra en majonnäs på oljan och äta den till kanske broccoli. Mycket gott.
När du ska dricka olja (eller hur du nu ska få i dig den) så ska du försöka hitta en med så lite omega-6 som möjligt. Raps har en bra balans mellan n-3 och n-6 oljor, tror den ligger på 1:4. Majsolja och solrosoja är fruktansvärda val eftersom dessa innehåller cirka 70% (!!) omega-6. Inget omega-3 alls.
Mest värt, enligt mig, att ta en macka med rejält med bregott, ägg och lite majonnäs om man vill ha upp fettintaget. Om man inte mår illa av det, såklart. Men då klarar man nog inte att dricka olja heller...
Damien Thorne
2009-09-02, 12:45
Tack för svaren. :bow:
Sist men inte minst tycker jag hursomhelst att det där med olja som verkar så populärt är ett dumt val men vem är jag att bestämma vad andra fyller sitt energibehov med? Vissa gillar fet och smakrik mat och andra dricker hellre äcklig olja.
Låt mig förklara en sak: mat kan vara hur god och smakrik som helst, och i princip hur energität som helst, men när ens energibehov väl överskrider det man med bekvämlighet kan äta spelar det inte längre någon roll. ALLT blir äckligt, vi pratar bara grader i helvetet om ens det. Den enda fördel som finns kvar livsmedel emellan vid det laget är hur enkla de är att få i sig, och att hälla rapsolja i havredrinken eller på andra ställen är så enkelt det kan bli.
För folk som kan äta i princip hur mycket som helst är väl att hälla i sig olja knappast det första alternativet, men det finns folk vars hungerkänslor inte är ens i närheten av att motsvara det intag de behöver för att åstadkomma en önskad viktuppgång, och då kan man prata om god och energität mat hur mycket man vill, det går ändå inte att äta mer.
Blomstrande
2009-09-02, 13:16
Min kompis var jättesmal när hon var tonåring och fick för sig att dricka olja för att gå upp i vikt, men hon fick bara jäkligt ont i magen :(
Min kompis var jättesmal när hon var tonåring och fick för sig att dricka olja för att gå upp i vikt, men hon fick bara jäkligt ont i magen :(
Folk som är "jäkligt smala" och får för sig att göra en eller annan sak för att gå upp i vikt fallerar oftast på antingen att de inte försöker länge nog, eller på att de har noll koll på sitt totala intag och därför omedetet kompenserar för det som de lägger till. Att dricka 0,5dl olja om dagen gör vare sig till eller från, om man samtidigt kompenserar för det genom att äta ~3-400kcal mindre.
Blomstrande
2009-09-02, 14:15
Folk som är "jäkligt smala" och får för sig att göra en eller annan sak för att gå upp i vikt fallerar oftast på antingen att de inte försöker länge nog, eller på att de har noll koll på sitt totala intag och därför omedetet kompenserar för det som de lägger till. Att dricka 0,5dl olja om dagen gör vare sig till eller från, om man samtidigt kompenserar för det genom att äta ~3-400kcal mindre.
Haha! Ja, och det blev inte bättre av att hon blev så dålig i magen att hon inte kunde behålla maten :D
Stackarn! Hon vägde bara 46 kg på den tiden...
Eddie Vedder
2009-09-02, 14:35
Låt mig förklara en sak: mat kan vara hur god och smakrik som helst, och i princip hur energität som helst, men när ens energibehov väl överskrider det man med bekvämlighet kan äta spelar det inte längre någon roll. ALLT blir äckligt, vi pratar bara grader i helvetet om ens det. Den enda fördel som finns kvar livsmedel emellan vid det laget är hur enkla de är att få i sig, och att hälla rapsolja i havredrinken eller på andra ställen är så enkelt det kan bli.
För folk som kan äta i princip hur mycket som helst är väl att hälla i sig olja knappast det första alternativet, men det finns folk vars hungerkänslor inte är ens i närheten av att motsvara det intag de behöver för att åstadkomma en önskad viktuppgång, och då kan man prata om god och energität mat hur mycket man vill, det går ändå inte att äta mer.
Låt mig förklara en sak: 0.5dl rent fett från fetare köttval, fetare mjölkval, olja I maten som extra ingrediens, från majonnäs m.m. är, hör och häpna, lika mycket rent fett som att dricka 0.5 dl ren olja.
Jag ser inget fel i att göra det enkelt för sig genom att tillsätta 0.5 dl fett extra i dagens intag, men jag ser det inte som särskilt nädvändigt att vara i form av ren olja i ett enskilt intag, det är en fråga om fantasi variationer av fettinnehåll i vissa livsmedel och inget annat.
Black Star Abyss
2009-09-02, 14:38
Tacka vet jag gammeldags mjölk! Min nyfunna kärlek. 2-3 liter om dagen blir det. *drool* En liter ger 700kcal. Jämför hur lättdrucket (och gott!) det är jämfört med 0,5dl raps. Eller varför inte vispgrädde och blåbär? Det finns så många GODA sätt att få i sig de där extra kalorierna!
Låt mig förklara en sak: 0.5dl rent fett från fetare köttval, fetare mjölkval, olja I maten som extra ingrediens, från majonnäs m.m. är, hör och häpna, lika mycket rent fett som att dricka 0.5 dl ren olja.
Jag ser inget fel i att göra det enkelt för sig genom att tillsätta 0.5 dl fett extra i dagens intag, men jag ser det inte som särskilt nädvändigt att vara i form av ren olja i ett enskilt intag, det är en fråga om fantasi variationer av fettinnehåll i vissa livsmedel och inget annat.
Dels finns det en punkt där man inte kan äta fetare kött eller dricka fetare mjölk. Dels kan jag ha missförstått dig en aning, då det lät på dig som om ätande av extra (kaloririk och god!) mat var att föredra framför att hälla ner olja i maten.
Tacka vet jag gammeldags mjölk! Min nyfunna kärlek. 2-3 liter om dagen blir det. *drool* En liter ger 700kcal. Jämför hur lättdrucket (och gott!) det är jämfört med 0,5dl raps. Eller varför inte vispgrädde och blåbär? Det finns så många GODA sätt att få i sig de där extra kalorierna!
Kalciumintaget från 3l mjölk per dag är å andra sidan inte helt optimalt ;)
Eddie Vedder
2009-09-02, 15:12
Dels kan jag ha missförstått dig en aning, då det lät på dig som om ätande av extra (kaloririk och god!) mat var att föredra framför att hälla ner olja i maten.
Då är vi mer överens än vi trodde.:) Jag menar just så, bara det att jag tycker extra grädde, olja i form av dressingar och majonnäs, mer smör i maten osv är godare helt enkelt.
Sedan ska man aldrig glömma att just fett är mättande, det finns en anledning till att LCHF funkar så bra för många och det är att fett i längden ger en väldigt behaglig mättnad även om man akut kanske lättare överäter kalorier från en enstaka fettrik måltid.
Så mer fett är definitivt ingen universallösning och kan nog få motsatt effekt med tiden, dvs att man blir illamående av blotta synen på mat.
WorkOutBuddy
2009-09-02, 16:12
Var det inte någon i forumet som fick i sig 1-2dl olja varje dag genom att hälla det i salladen?
Sedan ska man aldrig glömma att just fett är mättande, det finns en anledning till att LCHF funkar så bra för många och det är att fett i längden ger en väldigt behaglig mättnad även om man akut kanske lättare överäter kalorier från en enstaka fettrik måltid.
Om varje måltid är rejält fettrik, kan man då räkna med denna akuta effekt varje gång man äter? Det låter lite väl och jag förstår att det inte är så du menar men tänker du då att det sker en tillvänjning till den fetare maten eller är det helt enkelt inte ett hållbart koncept i längden?
Om varje måltid är rejält fettrik, kan man då räkna med denna akuta effekt varje gång man äter? Det låter lite väl och jag förstår att det inte är så du menar men tänker du då att det sker en tillvänjning till den fetare maten eller är det helt enkelt inte ett hållbart koncept i längden?
Från egen erfarenhet och vad de säger på KiF äter folk helt enkelt mer sällan. Två gånger om dagen är inte ovanligt.
Från egen erfarenhet och vad de säger på KiF äter folk helt enkelt mer sällan. Två gånger om dagen är inte ovanligt.
Det vore intressant att kunna isolera de olika påverkande faktorerna. Särskilt att skilja på påverkan från den faktiska kosten och påverkan från den förmodligen i många fall större initiala motivationen.
hillbilly90210
2009-09-02, 21:00
Om man redan äter fullfettsvarianter av allt, har grädde och/eller creme fraiche i varje lagad måltid och inte gärna vill äta en större volym mat, är lite smaklös rapsolja i morgondrinken ett trevligt alternativ för att öka på kalorimängden tycker jag. Nog för att allting blir bättre med grädde, men till slut räcker det... :)
Det vore intressant att kunna isolera de olika påverkande faktorerna. Särskilt att skilja på påverkan från den faktiska kosten och påverkan från den förmodligen i många fall större initiala motivationen.
Fett håller dig mätt efter några timmar, så avancerat är det väl inte? :-)
Om motivationen: efter första månaden slutade jag bry mig om att gå ned i vikt på LCHF, och jag klarar mig definitivt längre mellan måltiderna. Förutsatt att det är fett jag äter, protein funkar inte lika bra. Det är det närmaste jag kommer till isolation från kost och motivation. Jag tror nog faktiskt att det är samma för många andra som faktiskt försöker gå ned i vikt.
Man bör nog portionera ut oljan över dagen; att dricka stora mängder på en gång lär ge viss risk för räserbajs.
Eddie Vedder
2009-09-03, 06:37
Jag menar att fett kan tänkas ge en mer bestående postpradiell mättnad och inte alls göra en lika hungrig till nästa måltid och nästa och nästa osv.
Till slut pallar kanske inte vederbörande i praktiken. Det är ju en sak om man räknar kcal och tvingar i sig oavsett men ad libitum utan att fundera över kcal finns ju de som lättare undviker överätande med en fettrik kontra kolhydratrik kost.
Fett håller dig mätt efter några timmar, så avancerat är det väl inte? :-).
En sådan generalisering kan man aldrig göra. Teoretiskt kanske men absolut inte praktiskt. Vore det så enkelt skulle 100% lyckas med sin viktnedgång.Jag ifrågasätter inte mättnaden efter en fettrik måltid men jag tror att det i det initiala skedet av en kostomläggning är motivationen stor och man satsar hårdare än vanligt. Det intressanta är om det håller i sig x antal år senare.
Slartibartfast
2009-09-03, 07:25
Man bör nog portionera ut oljan över dagen; att dricka stora mängder på en gång lär ge viss risk för räserbajs.
Jag brukar ta en hutt på 10-15 g några gånger per dag. efter varje mål, typ. Maten förstörs ju om man häller oljan i maten.
Eddie Vedder
2009-09-03, 07:27
Det intressanta är om det håller i sig x antal år senare.
Ja och just det är ju grejen med de som upplever att de hittat rätt med just högfettkost, det GÅR att hålla även i längden.
Observera att jag nu utgår från de som lyckats och inte därmed påstår att det är lösningen för alla. Andra hittar samma lösning genom att dra ner mycket på fett och istället kanske äta större portioner men med fiberrika grönsaker och magert kött, vissa kanske väljer en vegetarisk kost och märker att det är vad man mår bra av i längden.
Men utifrån de berättelser som dyker upp titt som tätt från individer vars kostomläggning till högfettkost funkat för dom så är det oftast ett uteblivet sötsug och att man inte blir jättehungrig mellan måltiderna som avgjort.
Att kosten även skyddar oss mot pandemier, löser finanskrisen och världsfreden är en något långt dragen slutsats.:D
Damien Thorne
2009-09-03, 07:37
Jag brukar ta en hutt på 10-15 g några gånger per dag. efter varje mål, typ. Maten förstörs ju om man häller oljan i maten.
Det lät som en bättre idé än att ta allt på en gång.
Jag testade att dricka 0.5dl igårkväll. Sköljde ner med vatten. Det gick bra, smakade knappt nåt.
Men efteråt blev jag illamående och trött. Höll i sig i kanske 2 timmar. Kunde inte äta något kvällsfika/kvällsdrink eftersom jag var så illamående.
Så min idé var en dålig idé :D
Funderar på att istället köpa hem en stor påse nötter som jag småäter ur hela dagen. Dricker även gainers 1-2ggr/dag.
Vad är det för sjukt energibehov du har??
4mcal är ju inte så svårt att äta. 5 går med vilja. Eller har du kanske aptit som en liten fågel?
Damien Thorne
2009-09-03, 11:45
Vad är det för sjukt energibehov du har??
4mcal är ju inte så svårt att äta. 5 går med vilja. Eller har du kanske aptit som en liten fågel?
Där har du beskrivit mig :D
Blir tex mätt på en halv pizza :em:
Tänkte försöka kompensera det med att äta oftare (eller dricka nåt kaloririkt).
När jag äter havregrynsgröt, så räcker det för mig med en portion (1dl havregryn). De flesta har jag sett äter det dubbla.
Jag slutar ofta äta pga av att jag blir illamående istället för mätt.
Jag har aldrig räknat kalorier, så jag har ingen aning om hur mycket jag får i mig. Men eftersom jag står helt stilla i vikt så måste det bytyda att jag ligger på kaloribalans. Så då tänkte jag bara äta precis som jag äter nu, och sen lägga på 500kcal utöver det i form av nåt lättdrucket/lättätet (gainersdrink eller nötter).
Att hälla i sig en så pass stor mängd olja som 0,5 dl ser jag som en ganska så extrem åtgärd men är det vad som krävs så är det men jag skulle först kolla upp alternativen. Att dela upp mängden kan också som redan har nämnts vara något att fundera på.
Om man ska få i sig mer energi men känner sig mätt hela tiden gäller det att kolla igenom hela kosten, energitäthet, fibermängd, typ av livsmedel, tilllagning, storlek och frekvens på måltiderna. Var går det att öka och hur kan man underlätta det?
En svår grej kan vara att släppa "nyttighetstänket" som oftast baserar sig på rekommendationer för någon som är lågförbrukare samt i många fall lätt nojig över vad den får äta. Fiberprodukter, magra proteinkällor och rejäla mängder grönsaker är bra för en lågenergiförbrukare men dubblar man energiintaget från samma källor leder det ganska så snabbt till en rejäl volym mat, stora mängder fibrer och att man är konstant proppmätt. Därmed inte sagt att man måste sluta med allt sådant men man får balansera mängden mot vad man äter totalt och kanske kika på lite andra tillbehör för att få upp energimängden.
Om någon tänker använda sig av gainer skulle jag först lägga merparten av detta runt träningen och eftersom proteinmängden i kosten troligen redan är vädligt stor skulle jag sen fundera på att använda mindre mängder maltoxtrin för att förstärka andra tidpunkter, t ex slänga ner lite i en frukostdrink etc.
Fredrik_S
2009-09-03, 13:42
När jag äter havregrynsgröt, så räcker det för mig med en portion (1dl havregryn). De flesta har jag sett äter det dubbla.
Och varför äter du det när du har lätt för att bli mätt av lite mat? Havrgrynsgröt är nog ett av de mest mättande livsmedel som finns och extremt svårt att äta mycket av.
Jag skulle undvikit fiberberikat och fullkornsvarianter helt och ätit vanligt ris pasta och vitt bröd. Jag skulle även försöka göra maten mer lättäten(tex okokta gryn, mosad potatis i smör).
Att kosten även skyddar oss mot pandemier, löser finanskrisen och världsfreden är en något långt dragen slutsats.:D
+1, snygg avslutning :thumbup:
Damien Thorne
2009-09-03, 20:05
Och varför äter du det när du har lätt för att bli mätt av lite mat? Havrgrynsgröt är nog ett av de mest mättande livsmedel som finns och extremt svårt att äta mycket av.
Jag skulle undvikit fiberberikat och fullkornsvarianter helt och ätit vanligt ris pasta och vitt bröd. Jag skulle även försöka göra maten mer lättäten(tex okokta gryn, mosad potatis i smör).
Tack för tipset, det hade jag ingen aning om. :bow:
Angående mättnad av olika makronutrienter så tycker jag att det oftast blir fel att endast titta på fett/kolhydrater/protein. Det är tex en stor skillnad mellan 50 E % kolhydrater från ett energitätt livsmedel utan fiber som vitt bröd jämfört med samma mängd energi från potatis, grönsaker, bönor etc...
Det finns belägg för att raffinerad energität mat mättar sämre än oraffinerad mat. Detta även över flera dagar, dvs kroppen kompenserar inte för energiintaget. Det finns studier där man i smyg gjort mat mer energität genom att tex tillsätta fett och omedvetna studiedeltagare har då överätit av maten i flera dagar utan att kompensera. Det verkar med andra ord mer som att det är raffinerad mat man ska undvika, inte fett/kolhydrater i sig om man vill hålla vikten utan att räkna kcal. Om man helt utesluter kolhydrater så verkar det bli en annan typ av mättnad och mer illamående än vanlig tunghetskänsla om man äter en stor måltid och denna metod verkar fungera för vissa.
Om man som trådskaparen vill gå upp i vikt så är det mer raffinerat och mer energität mat som borde gälla om det helt enkelt inte fungerar att bara trycka i sig mera. Det är också de råden som ges här tycker jag. Jag hade personligen kört på z_bumbis eller Fredrik S råd om jag hade behövt (trycka u sig fungerar fint för mig), men så är jag också ganska bekväm av mig när det gäller kost. Smak etc spelar inte så stor roll, maten ska gå fort att laga till och sen ska den bara ner :)
Black Star Abyss
2009-09-03, 21:50
Framför allt kan man må jävlidgt dåligt. Jag drack 1dl olivolja en gång tidigt på kvällen och känslan som infann sig för resten av kvällen påminde om den man får när man är bakis. Ville spy men kunde inte, kände mig yr... illamående.
Att sätta olja i sallad är annars ett bombsäkert tips! Vitkål & morotssallad med vinäger och oljadressing är supergott! Det äter jag som godis.
Damien Thorne
2009-09-04, 09:25
Bra skrivit Guddi :thumbup:
Rapsolja i pastan. Pastasås med extra smör är en annan höjdare. Vitt bröd är väldigt lättätet. Smågodis, ett hekto ger ca 3-350 kcal, och är godare än olja. Choklad innehåller givetvis massor av energi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.