handdator

Visa fullständig version : Öfre tutts

JJ
2003-08-28, 10:16
Innan jag får 2 skidbackar tänkte jag börja prioritera övre bröstmusklerna. Problemet är att jag får ont ungefär där nyckelbenen slutar vid axeln då jag kör sneda pressar. Känns nästan som om jag vore stel i någon underliggande muskulatur.
Tips på vad det kan vara eller bra stretchövningar mottages tacksamt. Eller har någon en ny superövning som jag aldrig hört talas om så provar jag gärna.
Har kört mina sneda pressar vid ca 30 grader.

:cool:

shirunai
2003-08-28, 10:53
http://www.ryggochmuskelakuten.se/rygg.asp

strechövningar

skalman
2003-09-10, 14:36
Jag vet inte om du kan köra denna övning men den kanske är värd ett försök....för den tar grymt bra på övre bröst och en annan fördel är att man inte brukar behöva ha på lika mycket vikt som när man utför den vanligt och det kanske är bra för dig om du har ont...övningen jag pratar om är alltså sne bänkpreess men till skillnad från den "vanliga" så prova att gå till halsen...prova detta den ger ialla fall mig bra bröstpass och jag behöver inte lika mycket vikt som vanligt och jag får bättre kontakt...;)

Assazel
2003-09-10, 14:43
Originally posted by skalman
prova att gå till halsen...prova detta den ger ialla fall mig bra bröstpass och jag behöver inte lika mycket vikt som vanligt och jag får bättre kontakt...;)

Den va ny, mot halsen och " mindre vikt" :confused:

för det första kommer du med stor sannolikhet belasta axlarna onödigt mycket och rent av skada dig om du kör mot halsen.

Sen att sänka vikten? Då är du på fel forum. (lite skämt, lite allvar)

JJ
2003-09-10, 15:20
Lät farligt Skalman, men jag ska prova att åtminstona köra lite högra upp nästa gång. .:thumbup:

Wilson
2003-09-10, 17:59
inte lika mycket vikt som vanligt och jag får bättre kontakt...;)
:laugh:

Niclaaas
2003-09-10, 19:09
"giljotinen"

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html

nån kunnig som har nåt att säga om det?

hominus: enligt exrx iaf så ska det ta mindre på axlar än vanlig bänk

wilson: vad garvar du åt?

King Grub
2003-09-10, 19:11
Vince Gironda's gamla klassiker. Fungerar faktiskt precis som de säger. Brutal träningsvärk i övre bröstmuskulaturen. Tyvärr är den inte särskilt snäll mot axlarna, i alla fall inte mina.

Assazel
2003-09-11, 07:30
Originally posted by Niclaaas
"giljotinen"

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html

nån kunnig som har nåt att säga om det?

hominus: enligt exrx iaf så ska det ta mindre på axlar än vanlig bänk

wilson: vad garvar du åt?

inte riktigt, det står bara att den minimerar inblandning av axlarna. Men att det skulle vara mindre i vanlig bänk har jag svårt att tro. Men man får väl prova... :bpump:

skalman
2003-09-11, 14:38
Jag tyckte bara det lät på killen som att han ville prova nåt nytt och varför inte då tipsa han om denna övning som jag har fått j-t bra resultat av ?? jag sa att jag inte visste om han kunde köra den för axlarna men att den kanske var värd ett försök, var det fel eller ?? innan körde jag oxå snebänk bara upp och ner men tycker definitivt att jag får bättre kontakt om jag går ner och koncentrerar mig på stretchen och sen exploderar uppåt tyvär så får man inte denna strech om man inte går till halsen, inte jag iallafall, tyvär så kan jag inte ha på lika mycket vikt men jag tror ändå jag känar på att utföra övningen så här, annars hade ju självfallet mer vikt varit bättre, jag kör "vanlig" sne bänk oxå dock under mina tyngre perioder. :smokin:

Assazel
2003-09-11, 14:49
Jag tyckte bara det lät på killen som att han ville prova nåt nytt och varför inte då tipsa han om denna övning som jag har fått j-t bra resultat av ?? jag sa att jag inte visste om han kunde köra den för axlarna men att den kanske var värd ett försök, var det fel eller ?? innan körde jag oxå snebänk bara upp och ner men tycker definitivt att jag får bättre kontakt om jag går ner och koncentrerar mig på stretchen och sen exploderar uppåt tyvär så får man inte denna strech om man inte går till halsen, inte jag iallafall, tyvär så kan jag inte ha på lika mycket vikt men jag tror ändå jag känar på att utföra övningen så här, annars hade ju självfallet mer vikt varit bättre, jag kör "vanlig" sne bänk oxå dock under mina tyngre perioder. :smokin:

Absolut inte! Jättebra med sådana tips. Jag bara varna lite, för det lät lite "farligt". Jag tror man känner själv när det gör mer skada än nytta! Jag kanske tom själv provar lite.

skalman
2003-09-11, 21:03
Ja prova skadar ju inte och jag tror det finns risk för att du gillar den ;) det var inte dig jag ifrågasatte utan det var han som tyckte det var så roligt så han inte kunde hålla sig för skratt.....

Ladd
2003-09-13, 19:11
[QUOTE]Originally posted by Hominus_Nocturna
[B]

för det första kommer du med stor sannolikhet belasta axlarna onödigt mycket och rent av skada dig om du kör mot halsen.

håller med skalman..........lär dig att isolera o köra på kontakt mannen så slipper du problem med axlarna har kört den övningen i flera år ..........:thumbup:

den övningen "till halsen är en favvo i mitt bröstpass"
o tror inte han menar till halsen utan till halsgropen

// Ladd

skalman
2003-09-14, 22:28
Vet inte riktigt vad jag menar, men gå lite högre upp, vi pratar om några centimetrar så kommer man få mycket bättre sträck....;)