Visa fullständig version : Alkohol vs Sömn!
Lawgivah
2009-08-31, 21:10
Tja! Undrar vilken som har mest negativ effekt på kroppen, mestadels muskelnedbrytande effekt.
Ingen sömn på 48 timmar, skräpmat, mycket koffein
vs
EN fylla?
Sjuk fråga, men hoppas på att svar iaf! :)
Fredrik_S
2009-09-01, 01:17
Skräpmat har muskeluppbyggande effekt och koffein används flitigt av väldigt många tränande.
Sömn är sjukt viktigt och alkohol är dåligt men engångsföretelser av ickeoptimal karaktär är alltid försumbara i det stora hela.
Jämför vi att dricka sig full varje helg mot att inte sova i 48 timmar varje helg så blir det nog svårt att jämföra.
Degpekka
2009-09-01, 04:41
Postade inte K.G en studie om det där med sömn? Har för mig att det löd något i stil med att en ensam natts utebliven sömn inte hade någon negativ inverkan på muskelbygge, eller hur var det?
Sen beror det ju på fler faktorer än dem du radar upp, bla hur matintaget(kcal+/- och proteinmängd är ju ganska intressant) har sett ut i dem båda fallen.
Men jag skulle säga att alkohol är betydligt värre än en natts utebliven sömn, alla gånger.
Eddie Vedder
2009-09-01, 06:31
Har för mig att det löd något i stil med att en ensam natts utebliven sömn inte hade någon negativ inverkan på muskelbygge, eller hur var det?
Det gällde prestationsförmåga i styrkelyft. Alltså hur mycket man orkade men inget om själva byggandet.
Currently, the degree to which sleep loss influences weightlifting performance is unknown. This study compared the effects of 24 hours of sleep loss on weightlifting performance and subjective ratings of psychological states pre-exercise and postexercise in national-caliber male collegiate weightlifters. Nine males performed a maximal weightlifting protocol following 24 hours of sleep loss and a night of normal sleep. The subjects participated in a randomized, counterbalanced design with each sleep condition separated by 7 days. Testosterone and cortisol levels were quantified prior to, immediately after, and 1 hour after the resistance training session. Additionally, profile of mood states and subjective sleepiness were evaluated at the same time points. The resistance training protocol consisted of several sets of snatches, clean and jerks, and front squats. Performance was evaluated as individual exercise volume load, training intensity and overall workout volume load, and training intensity. During each training session the maximum weight lifted for the snatch, clean and jerk, and front squat were noted. No significant differences were found for any of the performance variables. A significant decrease following the sleep condition was noted for cortisol concentration immediately after and 1 hour postexercise. Vigor, fatigue, confusion, total mood disturbance, and sleepiness were all significantly altered by sleep loss. These data suggest that 24 hours of sleep loss has no adverse effects on weightlifting performance. If an athlete is in an acute period of sleep loss, as noticed by negative mood disturbances, it may be more beneficial to focus on the psychological (motivation) rather than the physiological aspect of the sport.
The acute effects of twenty-four hours of sleep loss on the performance of national-caliber male collegiate weightlifters. J Strength Cond Res. 2007 Nov;21(4):1146-54.
Tror ni inte man mår sämre om man inte sovit på 48 timmar och ätit massa flott istället för att ha festat till det och sovit av sig ruset?
MrBurner
2009-09-01, 19:01
Jag vet att jag mår bättre än vad jag skulle gjort utav en redig fylla i alla fall, jag kan såklart inte prata för alla däremot.
Fredrik_S
2009-09-01, 20:00
48 timmar är eof sjuk länge.. det är ju två nätters missad sömn, inte en, i rad om man går upp klockan 9 på morgonen tex.
Har festat till hårt många gånger som ung men tvivlar på att jag nånsin varit uppe ens nära 48 h i sträck. Ev lumpen undantaget. Tror inte ens jag skulle klara av det. Sjukt hemskt att vara grymt trött.
Pontus H
2009-09-01, 22:58
på studenten var jag vaken från 6 på morgonen till 9 på kvällen dagen efter, då var jag sjukligt trött och kände mig slö i hela kroppen, fyfan aldrig mer vara vaken mer än ett dygn :/
Fredrik_S
2009-09-02, 01:14
på studenten var jag vaken från 6 på morgonen till 9 på kvällen dagen efter, då var jag sjukligt trött och kände mig slö i hela kroppen, fyfan aldrig mer vara vaken mer än ett dygn :/
precis och då är det ändå lixom 9 timmar kvar, dvs hela natten igen att vara vaken.
Har också varit vaken hela natten och sen inte gått å lagt mig, dagen brukar gå ok men sen på kvällen är det mer eller mindre omöjligt att ens sitta på en stol utan att ögonlocken försöker sluta sig. Förstår inte hur man skulle klara en natt till i det tillståndet.
Anton Fräs
2009-09-02, 01:28
Har varit uppe o igång utan sömn i över 60 timmar. Too much computer, oh yes.
Samma här , när man gibbade i yngre dagar. Kunde bli några 50 timmar från och till. Men då var man som ett lik i 3 dagar efter.
Nu när jag tar seriöst på min träning är sova a och o. Får jag inte absolut minst 6 timmar per natt känns det som hela vardagen kapsejsar.
ElecTr0n
2009-09-02, 13:53
Jag tar nog hellre en fylla och har kul, roligt och träffar en massa vänner än att sitta uppe i 48 timmar och vara helt död och som en zombie. Vilket som är rätt eller fel vettetusan.
En liten roligt instickare var att en gång när jag var uppe i uppemot 40 timmar (datan yes) så kom somnade jag 20.00 och vaknade inte förrän 12.00. Jag sov 16 timmar, kände mig som törnrosa när jag vaknade haha.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.