Visa fullständig version : Dåligt att dricka för mycket mjölk?
al3xander
2009-08-31, 20:48
Har hört att om man dricker för mycket mjölk så överkalkar man kroppen och blodkärlen, är detta sant? Och om det är, vid vilken mängd mjölk skulle det vara i sånna fall? Finns det andra negativa effekter med att dricka för mycket mjölk?
Kalkinnehållet i mjölk har inte med kalket i dina blodkärl att göra på det sättet.
Eventuella risker är förhöjd risk för prostatacancer vid höga intag av kalcium. Annars är mjölk ett bra livsmedel, gärna en ohomogeniserad variant.
Lawgivah
2009-08-31, 21:15
Mjölk är ju även högpastöriserat vilket betyder att fettpartiklarna är väldigt, väldigt små. Det är därför t.ex på yoghurt det kan bli en vattenhinna i toppen pga av att fettet sjunker ner. Detta händer dock inte på mjölk då det är högpastöriserat men därmed farliga för blodkärl osv för att det kommer ut i kärlen mycket lättare!
Rätta gärna mig om jag har fel, är förmodligen helt ute o cyklar!
King Grub
2009-08-31, 21:16
är förmodligen helt ute o cyklar!
Ja, det är korrekt.
Snorkelfarsan
2009-08-31, 21:28
Hur ligger det till då? Gör pastöriseringen mjölken "sämre" på något sätt, förutom att döda bakterier etc?
Eddie Vedder
2009-09-01, 06:20
Mjölk är ju även högpastöriserat vilket betyder att fettpartiklarna är väldigt, väldigt små. Det är därför t.ex på yoghurt det kan bli en vattenhinna i toppen pga av att fettet sjunker ner. Detta händer dock inte på mjölk då det är högpastöriserat men därmed farliga för blodkärl osv för att det kommer ut i kärlen mycket lättare!
Rätta gärna mig om jag har fel, är förmodligen helt ute o cyklar!
Först och främst förväxlar du pastörisering men homogenisering. För det andra har du fel i att mjölk är högpastöriserad. Den vanliga mjölken är lågpastöriserad och yoghurten är högpastöriserad.
Och även om du nu skulle använda rätt ord finns inget störd för din teori om att homogeniseringen skulle leda till vad du påstår.
Så det var int ett rätt i det inlägget.
Jag dricker ungeför 2 liter per dag, så j+vla gott är det *cupid*
al3xander
2009-09-01, 19:55
Tackar för era svar, min slutstas blir alltså: Drick så mycket mjölk man orkar, för det är DAMN så gött och nyttigt (men inte super mycket för då kan man kanske få prostata canser, det vill man inte)! :hbang: :kickass:
Hehe jag blandar mjölk med proteinet i müslin och jag dricker det till middagen haha... Dricker blå mjölk. Tycker röd smakar grädde usch ;)
-Englund
2009-09-04, 21:13
Hehe jag blandar mjölk med proteinet i müslin och jag dricker det till middagen haha... Dricker blå mjölk. Tycker röd smakar grädde usch ;)
Drick grön.....
Black Star Abyss
2009-09-04, 21:22
Var det inte så att kalciumgränsen låg vid 2500mg? Isåfall kan man dricka 2 liter mjölk (2400mg) om man inte äter massa ost och annat samma dag. Själv ligger jag på 2400-3100mg kalcium om dagen, men ska försöka få ner det under 2500mg.
Frumpish
2009-09-04, 21:30
Tackar för era svar, min slutstas blir alltså: Drick så mycket mjölk man orkar, för det är DAMN så gött och nyttigt (men inte super mycket för då kan man kanske få prostata canser, det vill man inte)! :hbang: :kickass:
Skön summering =)
:D
Eddie Vedder
2009-09-04, 21:33
Var det inte så att kalciumgränsen låg vid 2500mg? Isåfall kan man dricka 2 liter mjölk (2400mg) om man inte äter massa ost och annat samma dag. Själv ligger jag på 2400-3100mg kalcium om dagen, men ska försöka få ner det under 2500mg.
Det är ju knappast som att risker upphör med 100 mg mindre. Så enkelt kan man aldrig se på en enstaka faktor. Det är dessutom osannolikt att kosten i övrigt inte skall ge ynka 100 mg kalcium OM det nu vore så att man kunde simplifiera på det sättet (vilket man inte kan såklart).
King Grub
2009-09-04, 21:36
Var det inte så att kalciumgränsen låg vid 2500mg?
ADI för kalcium är 2.5 gram per dygn, ja, men det värdet är satt för att förhindra hyperkalcemi, njursten och njurskador. Eventuell påverkan på risken för prostatacancer är överhuvudtaget inte med i den siffran; för det är ADI-värdet alltför gammalt och den cancerrisken var knappast känd när den sattes.
Risken för prostatacancer kan vara förhöjd vid mycket lägre nivåer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9458087?dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10189041?dopt=Abstract
I den senare, svenska, studien, såg man en ökning av cancerrisken med 50% vid en kalciumkonsumtion på över 1200 mg per dygn.
Black Star Abyss
2009-09-06, 11:40
Det är ju knappast som att risker upphör med 100 mg mindre. Så enkelt kan man aldrig se på en enstaka faktor. Det är dessutom osannolikt att kosten i övrigt inte skall ge ynka 100 mg kalcium OM det nu vore så att man kunde simplifiera på det sättet (vilket man inte kan såklart).
ADI för kalcium är 2.5 gram per dygn, ja, men det värdet är satt för att förhindra hyperkalcemi, njursten och njurskador. Eventuell påverkan på risken för prostatacancer är överhuvudtaget inte med i den siffran; för det är ADI-värdet alltför gammalt och den cancerrisken var knappast känd när den sattes.
Risken för prostatacancer kan vara förhöjd vid mycket lägre nivåer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9458087?dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10189041?dopt=Abstract
I den senare, svenska, studien, såg man en ökning av cancerrisken med 50% vid en kalciumkonsumtion på över 1200 mg per dygn.
Ok, det var tillräckligt med incitament för att se över kalciumintaget för min del...
Frumpish
2009-09-06, 12:01
Hur ligger det till med kalcium i andra mejeriprodukter, t ex turkisk yoghurt, kvarg, kesella, keso etc? Har inte sett något kalcium innehåll i dessa på produktinformationen, antar att det är 0 då?
Hur ligger det till med kalcium i andra mejeriprodukter, t ex turkisk yoghurt, kvarg, kesella, keso etc? Har inte sett något kalcium innehåll i dessa på produktinformationen, antar att det är 0 då?
Mer kalcium per 100g än i mjölk.
Kalciumfosfater sitter bundet i kaseinmicellerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.