handdator

Visa fullständig version : Bas övningar

Bristning
2009-08-31, 20:02
Villka är det som kallas det jag vet att Bänk mark och böj är bas övningar men vilka mer? Är chins och dipp bas övningar?

Jorgen
2009-08-31, 20:05
Har du sökt? Det har varit uppe massor av gånger tidigare.

mattilainen
2009-08-31, 20:08
marklyft <3

siimon89
2009-08-31, 20:08
Ja, chins och dips är basövningar.

Flera exempel på basövningar är armhävningar, militärpress, ryck, frivändningar, pull-ups, bänkpress..

DavidN
2009-08-31, 20:26
Som Jörgen säger, så sök.
Läs lite böcker? tidningar, artiklar mm.

Bristning
2009-08-31, 20:55
Dom här har jag hittat men finns det några fler

Marklyft,
Knäböj,
Bänkpress
Dips
Stångrodd
Stående militärpress
Chins/pull-ups
Frivändningar

Pjotor
2009-08-31, 20:57
Generellt sett (vad jag har läst) så ska en basövning involvera flera leder i rörelsen.

De "fyra stora" är marklyft, knäböj, bänkpress och chins.

Bristning
2009-08-31, 21:17
Är det någon som bara har kört basövningarna och inget annat här som har fått bra resultat av det?

Akoral
2009-08-31, 21:34
:) tänkte bara räknas inte ryck och överstötar också till basövningar?

Akoral
2009-08-31, 21:36
Är det någon som bara har kört basövningarna och inget annat här som har fått bra resultat av det?

:D Bas övningar är grunden i att bli stor, stark, snabbare eller vad du nu vill bli genom att träna,

Ha bas övningar som grunden i din träning, sen kan du special köra det du vill med andra övningar, men i grund och botten kommer du nog aldrig nå din potential med bara maskin träning tex. bas övningar är KING :thumbup:

lul
2009-08-31, 22:46
kör
dag 1 - böj, bänk, rodd, dips
dag 2 - mark, militärpress, chins, armhävningar

2 gånger i veckan kombinerat med 3 mma-träningar a 1.5h
ökat fett bra i styrka men inte gått upp i vikt direkt, bra för mma'n

Bristning
2009-09-01, 07:09
kör
dag 1 - böj, bänk, rodd, dips
dag 2 - mark, militärpress, chins, armhävningar

2 gånger i veckan kombinerat med 3 mma-träningar a 1.5h
ökat fett bra i styrka men inte gått upp i vikt direkt, bra för mma'n

Intressant... Har du bara ökat bra i styrka på ett sådant upplägg eller har du ökat bra i muskler ochså?

Skulle va kul att veta om man kan komma undan med att bara köra basövningarna

vicarious
2009-09-01, 08:13
Intressant... Har du bara ökat bra i styrka på ett sådant upplägg eller har du ökat bra i muskler ochså?

Basövningar ger en bra grundstyrka. Vill du träna för volym specifikt bör du nog slänga in lite isolationsövningar också, iaf för vissa muskelgrupper. Vissa muskler klarar man sig bra med bara basövningar, vissa är det lite annorlunda med.

DavidN
2009-09-01, 08:23

Definitivt, en klar majoritet skulle klara sig på enbart basövningar/flerledsövningar.

z_bumbi
2009-09-01, 08:33
Generellt sett (vad jag har läst) så ska en basövning involvera flera leder i rörelsen.

De "fyra stora" är marklyft, knäböj, bänkpress och chins.

Chins skulle jag inte diirekt räkna till de fyra stora (om man nu ska ha en sådan uppdelning). Om man inte vill ha en variant av de andra övningarna du räknat upp så skulle jag slänga in skivstångsrodd eller en variant av frivändningar istället. Ska man balansera träningen så blir det rodd men vill man utveckla mycket kraft så blir det troligen frivändningar. Iofs kör man i alla fall rodd så det blir de fem stora. :)

130kg finsk sisu
2009-09-01, 10:51

komma undan? Skulle våga påstå att det är basövningar som sliter och känns tungt. Kolla in t.ex jwzrds journal och se om du skulle klara av samma mängd och intesitet!

Grahn
2009-09-01, 11:07
Antar att han menar komma undan som rent tidsmässigt korta ner passen, för medans man kan köra cabelcurl tills solen kallnar så kan man definitivt inte göra knäböj tills dess med samma lätthet.

130kg finsk sisu
2009-09-01, 11:15
JA men för att utvecklas behöver man träna hårt! :)

Grahn
2009-09-01, 11:17
JA men för att utvecklas behöver man träna hårt! :)

Jao :)

Tiga
2009-09-01, 12:52
Äsch. Är inte dessa basövningar överskattade? Skulle man inte kunna bli grov utan dem? Själv så har jag aldrig gjort marklyft eller bänkpress. Däremot gör jag en hel del knäböj och rodd.

Honken
2009-09-01, 12:55
Hade tagit en jävla massa tid att pricka alla muskelgrupper utan att andvända sig av basövningar, själv kör du ju redan två.

Black Star Abyss
2009-09-01, 12:57
Här har du Bas övningar:

http://www.youtube.com/watch?v=HN6drtmomCo

Doctor Snuggles
2009-09-01, 12:59
Här har du Bas övningar:

http://www.youtube.com/watch?v=HN6drtmomCo

Haha

pragmatist
2009-09-01, 13:12
Äsch. Är inte dessa basövningar överskattade? Skulle man inte kunna bli grov utan dem? Själv så har jag aldrig gjort marklyft eller bänkpress. Däremot gör jag en hel del knäböj och rodd.

Jo, lite överskattade är de allt. Man måste förstås lyfta tungt för att bli grov men just basövningar är inte det enda sättet att göra det på. Det är t.ex. inte uppenbart att knäböj är bättre än benpress om man är ute efter benvolym. Bänkpress är inte uppenbart bättre än hantelpress, skivstångsrodd är inte uppenbart bättre än T-bar, o.s.v. Därmed inte sagt att det är något fel på basövningar, bara att de inte är så oumbärliga som man ibland vill göra gällande.

Pjotor
2009-09-01, 18:48
Följande är mina egna skäl att träna mycket basövningar:
1) Tid -- jag kan piska flera muskelgrupper med en och samma övning
2) Utvecklande -- balans, stabilitet och teknik behövs i högre grad i basövningar
3) Enklare utrustning -- i stort sett alla gym har hantlar, skivstänger, en bänkpress och ett hävräcke, och det kostar inte många tusenlappar att bygga upp ett komplett gym i hemmet

Självklart är basövningar inget krav för att bli stark och välbyggd, men ovanstående skäl väger mer än tillräckligt för min egen del.

Eskiboy
2009-09-01, 21:42
Jo, lite överskattade är de allt. Man måste förstås lyfta tungt för att bli grov men just basövningar är inte det enda sättet att göra det på. Det är t.ex. inte uppenbart att knäböj är bättre än benpress om man är ute efter benvolym. Bänkpress är inte uppenbart bättre än hantelpress, skivstångsrodd är inte uppenbart bättre än T-bar, o.s.v. Därmed inte sagt att det är något fel på basövningar, bara att de inte är så oumbärliga som man ibland vill göra gällande.

Så du menar att benpress, hantelpress och T-bar inte är att betrakta som basövningar? Men visst har du givetvis rätt i att man kan bli grov av att bara köra isoleringsövningar...

DavidN
2009-09-02, 08:30
Kruxet med att INTE träna basövningar är att man mister helheten, se t.ex. framförallt marklyft och god korsryggsstyrka. En som inte tränar marklyft (alternativ alltid med bälte) får en fin lucka i sin muskulatur som inte hänger med.

z_bumbi
2009-09-02, 08:57
Kruxet med att INTE träna basövningar är att man mister helheten, se t.ex. framförallt marklyft och god korsryggsstyrka. En som inte tränar marklyft (alternativ alltid med bälte) får en fin lucka i sin muskulatur som inte hänger med.

Kan få ska det väl stå antar jag? Sen beror det självklart på vad man gör om det har en betydelse om man råkar vara lite svagare där än om man skulle köra mark/utan bälte.

bertbert
2009-09-02, 10:17
För egen del sätter jag likhetstecken mellan "basövning" och "flerledsövning". Kanske inte den mest vetenskapliga klassifikationen, men för min del är det solklart att vill man få ut mycket av sin träning bör den baseras på basövningar, med enledsövningar som komplement.

Som vanligt finns vissa specifika undantag.

DavidN
2009-09-02, 11:29
Kan få ska det väl stå antar jag? Sen beror det självklart på vad man gör om det har en betydelse om man råkar vara lite svagare där än om man skulle köra mark/utan bälte.

Visst menade jag "kan få", men jag get inte skriva om meningen efter den satt :)
Ja, vad gäller t.ex. marklyft så är det en sån fantastisk klassiker på hur typiska diskobyggare drar på sig ett ryggskott - övermod, men starka lats och noll spinae genom t.ex. mark, sumo eller annan bas.