handdator

Visa fullständig version : Kokade ägg till proteindrinken

Zlimer
2009-08-31, 15:05
Har slut på proteinpulver och tänkte mixa ner 2-3 ägg i shaken istället, så nu undrar jag om man kan koka ägget och sen mixa ner det, eller smakar det inge vidare kanske?
Sen undrar jag hur många minuter man måste koka ägget för att slippa salmonella osv?
Om man inte har ägg hemma kan (klart man kan, men det ska ju inte smaka för illa) man använda något annat som en proteinkälla? Typ jordnötssmör?

Apos78
2009-08-31, 15:09
Om inte annat är det lite klent upptag av protein från otillagat ägg. Går det inte bra att bara äta äggen som de är? utöver ägg får väl mjölk sägas vara en utmärkt proteinkälla. Samt kött. Samt fisk.

Zlimer
2009-08-31, 15:13
Om inte annat är det lite klent upptag av protein från otillagat ägg. Går det inte bra att bara äta äggen som de är? utöver ägg får väl mjölk sägas vara en utmärkt proteinkälla. Samt kött. Samt fisk.

Tack för svaret! Men kött och fisk i shaken låter inte så smarrigt hehe

King Grub
2009-08-31, 15:14
Varför måste du mixa då? Ät vid sidan av. Problem löst.

Eddie Vedder
2009-08-31, 15:22
När äggets temperatur passerat 70 grader celsius skall både Salmonellabakterier och Campylobacter vara avdödade. Jag gissar att detsamma räcker för att i tillräcklig omfattning inaktivera vidin och trypsininhibitorer så bitonupptaget och protenupptaget blir bra.

För övrigt +1 på King Grub, varför inte bara käka upp ägget som det är när du kokat det?

Apos78
2009-08-31, 15:28
Men kött och fisk i shaken låter inte så smarrigt hehe

Håller helt med. Mixar sällan min middagsbiff då den går utmärkt att.....äta som det är tänkt!

Nitrometan
2009-08-31, 17:29
Men kött och fisk i shaken låter inte så smarrigt hehe
Tonfisk-shaken är ju annars en klassiker.

På Tuna Shake-sidan finns ett gäng recept: http://www.deepsquatter.com/shake.htm

Frillan
2009-08-31, 17:52
En liter lättmjölk efter träningen är sjukt underskattat. Det är billigt också.