handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med stopp

Humbucker
2009-08-29, 07:13
Vad tycker ni om detta?
Att stanna ca 1-1.5 sekund i bottenläget för att sedan lyfta upp vikten igen utan att på något sätt studsa upp den och använda momentum.
Har börjat tillämpa detta på både bröst och vader, och det känns riktigt bra. Jag är inte märkbart svagare, jag skonar axlarna och framförallt verkar brösten jobba mycket mer.

Pjotor
2009-08-29, 07:30
Bänkpress utan studs är helrätt. Detsamma gäller marklyft och knäböj.

Mourten
2009-08-29, 07:38
De är bra i perioder men de beror på målen, att jobba i den negativa fasen och bromsa ner stången för att sedan låta en polare hjälpa upp dig är också ett bra sätt att variera.
Låt aldrig bröstet bli förberedd på vad du ska göra, just negativareps (exentriska) tycker jag är sköna också för att få viktvana.

enzodiac
2009-08-29, 09:05
Mycket skönt att variera med stopp och köra lite fuskstuds ibland. Jag gillar mest att köra stopp i smalbänk. Där jag lixom kramar åt triceps innan jag lyfter varje reps.

hugok
2009-08-29, 09:13
Mycket bra med stopset. Jag har för mej att jag ökade några kilon på bara några veckor. Man tränar ju första fasen i lyftet mer vilket ofta är den svåraste. Jag kan också minnas att jag tyckte att den första och sista fasen blev ganska jämn efter ett tags stopträning.

Jontez
2009-08-29, 09:23
Mycket bra med stopset. Jag har för mej att jag ökade några kilon på bara några veckor. Man tränar ju första fasen i lyftet mer vilket ofta är den svåraste. Jag kan också minnas att jag tyckte att den första och sista fasen blev ganska jämn efter ett tags stopträning.

Ökade du några kilon på bänkpressen på några veckor eller menar du på vågen?

z_bumbi
2009-08-29, 09:50
Låt aldrig bröstet bli förberedd på vad du ska göra,

Jag skulle säga precis tvärt om, låt alltid musklerna och kroppen i övrigt vara förberedd på vad man ska göra.

Bänk med stopp är bra, bänk med snudd är också bra, bänk med studs kan vara bra men då främst för de som tränar för riktigt explosiva sporter.

hugok
2009-08-29, 12:27
Ökade du några kilon på bänkpressen på några veckor eller menar du på vågen?

I bänken.

Oscar79
2009-09-02, 21:51
Om du ska tävla så är det en stor fördel att träna med stopp vid bröstet.

Action Fighter
2009-09-02, 22:00
Om du ska tävla så är det en stor fördel att träna med stopp vid bröstet.

Riktiga styrkelyftare studsar ju stången rakt ned mot magen när de tränar så om man ska tävla i bänk borde du väl se till att skaffa en fin mage att studsa mot. ;)

Bristning
2009-09-02, 22:03
Bara du inte vilar stången mot magen för det ska man väll inte göra?

jebu
2009-09-02, 22:06
Riktiga styrkelyftare studsar ju stången rakt ned mot magen när de tränar så om man ska tävla i bänk borde du väl se till att skaffa en fin mage att studsa mot. ;)

Har du sett många SL:are träna?

Då reglerna säger att stången inte för läggas på magen så tror jag inte det finns många som tränar så, och gör dem det är det tämligen dumt... Men visst vi lägger inte stången mot halsen som många byggare då detta inte är fördelaktigt för att lyfta tunga vikter, samt är det styggare för axlarna.

jwzrd
2009-09-02, 22:31
Bänkpress utan studs är helrätt. Detsamma gäller marklyft och knäböj.

Knäböj med studs?

Trapper Buzz
2009-09-02, 22:33
Bara du inte vilar stången mot magen för det ska man väll inte göra?

Han kan väl vila den vartsomhelst, bara han ger fanken i magen på tävling.
Särskilt i Tjeckien.

Black Star Abyss
2009-09-02, 22:33
Knäböj med studs?

Man kan väl ha en pilatesboll bakom sig när man böjer? Inga problem att få studs då. ;) :Virro

Action Fighter
2009-09-02, 22:43
Har du sett många SL:are träna?

Då reglerna säger att stången inte för läggas på magen så tror jag inte det finns många som tränar så, och gör dem det är det tämligen dumt... Men visst vi lägger inte stången mot halsen som många byggare då detta inte är fördelaktigt för att lyfta tunga vikter, samt är det styggare för axlarna.

Menade mot bröstkorgen men jag tycker att det ser ut som magen lite när man svankar så extremt.

Har sett Johnny Wahlkvist träna bänk. :D

ARMSTARK
2009-09-03, 07:27
Knäböj med studs?

I en annan tråd:
Quote:
Originally Posted by ARMSTARK
Är det godkännt att studsa sådär i bottenläget?

Självklart.

Så länge djupet är OK.

På sitt första JVM fick Shane minst en röd lampa med motiverngen att han lyfte så snabbt att domaren inte hann se djupet.

Angående ett filmklipp med Shane Hamman, alla var väldigt imponerade av hastigheten i böjen. ( Läs studs om du frågar mig )

mini
2009-09-03, 07:54
Den motiveringen är tveksam. När domaren inte hinner se är det att trycka vitt som gäller.

LindaS
2009-09-03, 15:52
Han kan väl vila den vartsomhelst, bara han ger fanken i magen på tävling.
Särskilt i Tjeckien.Så länge du menar bröstet(men inte nedanför bröstbenet) när du skriver "vartsomhelst" så har du helt rätt.