handdator

Visa fullständig version : Världens mest oturdrabbade man

Mushi
2009-08-27, 20:44
Tja

Har inget direkt syfte med tråden, bara kul/skönt att skriva av sig när man sitter och kan inte röra sig nästan :/

Men om ni vill höra en rolig historia om ni har skadeglädje.

Är snart 24 år fyllda.
Har en väldigt kort träningsbakgrund ifrån mitt vuxna liv. Spelade fotboll fram till åtonde klass nr jag var mindre, blandat med pingis och badminton.
Tränade aldrig på gym när jag gick i grundskolan.
Började träna när dem öppnade ett litet gym där jag bodde som liten. Var ett väldigt litet och dåligt gym med mest lite maskiner och en smith maskin och några få hantlar.´Tyckte att det skulle vara kul och träna då i mitt tycke stenhård :) i ca ett halvår. Men det hände ingenting direkt så la av med det.

Fick sen efter gymnasiet när jag började jobba väldiga problem med nacken efter ca 1.5 år som truckförare. Gick hos en kiropraktor (ursäkta stavning) och det blev bra efter 10-15 behandlingar.
Började då att träna med en kompis som tränat i 6 år på en atlet klubb i närheten och märkte förändringar på kroppen direkt nästan mot när jag träna innan, plus att det gjorde underverk för min nacke.

Hann inte träna så länge där innan jag flyttade till Gbg pga jobb och sambo. Gått träningslös i ca 2.5 år innan dem öppnade ett friskis och svettis 500m hemifrån så tänkte att det var dags att gröra ett tappert försök, motivationen var på topp och jag började läsa mycket här och öppna plånboken och börja handla protein, kreatin, gainer och l-glutamine, började skriva en dagbok på datana osv.

Det var vid års skiftet nu som jag började träna igen, hann med 1.5 månader innan jag blev sjuk, inget md det men det var tråkigt för mig då.
Fortsatte att köra på och äta mycket och har enligt mitt tycke fått fantastiska resultat. Vägde 69 kg på 180cm när jag började och var som en sticka. Nu har jag en morgonvikt på 81-82 efter 7 månader ungefär.
För ca en månad sen fick jag en jävla huvudvrk när jag träna, som sen kom tillbaks vid ansträngnigar, läste mycket om det och vilade besökte en kiropraktor igen och problemet var löst genom lite knäcka och mycket stretch för nacken.

Nu avnjuter jag min andra vecka semster (jobbat väldigt mycket i sommar), en semester som jag tänkte använda till att sova,äta och träna mycket.
Sagt och gjort, har gått och njutit på gymmet nu när jag har vart där tills idag.
Skulle träna rygg, och marklyft är något som jag sällan har kört. Har mest vart chins, stångroddar, latsdrag, hyperextensions, kabelrodd osv, allt utan marklyft i princip. har bestämt mig för att börja träna marklyft, har gjort det ett par gånger, har aldrig bälte eller nått. Jag vet att min teknik inte är den bästa och har därför försökt att öva in det så att det sitter sen utan att jag skall behöva tänka på det. Så kom dit idag och värmde upp 5 mn på löpbandet sen lite armflax osv. Kör lite lätt med stngen och spanar i spegeln så det ser ok ut. Kör 2x10 på 60kg går helt ok. Sen lägger jag på 10kg till och på fjärde lyftet ungefär får jag ont i ryggen. Fan tänker jag ok...Lägger mig ner och skall försöka göra en annan övning, får känningar i igen och skiter i det och går hem.

Kommer hem och lägger mig ner och det gör ont när jag böjer mig osv. Måste tvätta så får gå ner lite till tvättstugan och greja. Sen när den e klar så lägger jag mig ner hemma. Ligger still i soffan i typ 2-3 timmar. Sen kan jag knapt röra mig. Har antagligen fått ryggskott. Nu ligger man här och känner sig som en gammal gubbe.

Så jävla typiskt mig känns det som, när man äntligen älskar träningen och njuter på gymmet så känns det bara som man får motgång efter motgång :(

Kändes bara skönt att skriva av sg lite. Hoppas det är ok

//Mvh

Vinylsvarv
2009-08-27, 20:59
Jobbigt =(, hoppas det löser sig har du kontaktat nån som kan kolla på ryggen?

Martin Löwgren
2009-08-27, 21:09
Uppsök ett proffs som noggrant får undersöka din rygg, ge dig en diagnos samt rehabschema.

Mvh

Pjotor
2009-08-27, 21:21
Osis! Hoppas ryggskottet ger med sig illa kvickt.

I mitt nuvarande schema tränar jag inte mer än 6 reps per set marklyft, däremot kör jag 4 set varav ett uppvärmningsset med drygt halva arbetsvikten. Fler reps än så klarar åtminstone inte jag av (ännu) med bra teknik.

Mushi
2009-08-27, 22:42
Osis kan man säga ja :)

Uppsöka ett proffs. Vad skulle det vara? Så som jag har förstått det så är ryggskott/muskel sträckning eller vad det nu kan vara för något nått som läker sig sj? Det som hjälper är att vila mycket och försöka röra på sig så mycket som man kan? Känns bättre när jag går runt och rör på mig nu iaf. Jag sitter inte här och säger att det är onödigt att besöka en sjukgymnast eller naprapat osv. Men vad jag har suttit och läst på internet samt pratat med min pappa som tyvärr har lidit av ryggskott flera gånger så kan dem bara hjälpa med att lindra smärtan?

Får se hur det känns imorgon :( Jävla sak som ska hända iaf.....Blir ju rädd för att träna mark nu ju :(

Kul att se hur bra man skriver när man bara sitter och skriver utan att titta upp så mycket som i första inlägget...hehe..inte nått som vill funka :D

Mvh

Jorgen
2009-08-28, 06:55
Du tar i bra i rubriken iallafall. ;)

Har du tagit hjälp av någon för att lära dig marklyft? Det är en av dom övningarna där trial and error kan gå illa.

Grahn
2009-08-28, 07:15
Låter rätt normalt, det mest dramatiska var rubriken ;)

Icefire
2009-08-28, 07:25
När jag har haft ryggskott har jag gått till kiropraktor. Blir mkt bättre redan efter första behandlingen.

mangs
2009-08-28, 09:30
Precis som vissa redan påpekat. Rubriken var mer dramatisk än det du råkat utför, finns nog rätt många här som haft mer otur än du.

Egentligen vill jag inte kalla det du har otur, snarare att du varit oförsiktig och slarvig. Du nämnde själv att du inte kan tekniken och inte kört marklyft tidigare och ändå matar du på med flera set. Det är klart att något kan hända då. Förhoppningsvis är det bara ett litet ryggskott som går över.

Jag skriver inte detat för att trycka ned dig utan för att få dig att tänka hur du kan göra saker annorlunda framöver. Genom bra uppvärming och utförande i övningar så kan du stärka upp kroppen utan att riskera att skada dig. Sedan är det ju så att seriös gymträning förr eller senare leder till någon skada då det är rätt stor belastning på kroppen.

Du verkar ju ha gjort bra resultat i övrigt med tanke på den korta träningsbakgrunden så se till att fortsätta på den inslagna vägen när du känner dig lite bättre. Skulle det visa sig vara ryggskott du har så är lätt motion att föredra jämfört med att ligga still. Ta det sedan lite lugnare när du provar nya komplexa övningar.

tsp
2009-08-28, 11:35
Det var väl inte så väldigt farligt? Känns inte riktigt som att historian lever upp till rubriken.. Sedan tycker jag att du borde boka in några pass med en PT, för det känns som att du är en sån där snurr-petter som alla kikar på på gymmet och tar sig för pannan för allt han gör ser hälsovådligt ut.

Mushi
2009-08-28, 12:54
Det är klart att rubriken är överdriven. Jag har inte blivit träffad av blixten fem gånger. Men om det nu känns jävligt frustrerat så får jag ju skriva vad jag känner för.

Anser att jag har hyfsad koll på övningarna som jag kör. Läser mycket om det kollar mycket på videos om utförande osv. marklyft vet jag att jag inte gör helt rätt på, därför som jag skrev att jag försöker träna in tekniken. Sen har jag en naturlig svank rygg eller vad man nu kan kalla det för så vet ej om felet ligger där. Men absolut, skall verligen se till att någon visar mig ett korrekt utförande på marklyft framför allt innan jag provar på det igen. Ett bälte hade inte hjälpt så mycket heller även om man gör fel va? Hade det kunnat rädda mig?

Kan iaf meddela att det känns bättre idag. Kan resa på mig utan att jag behöver bita ihop käken och några tårar rinner ner för kinden som det gjorde igår på kvällen. Det var mest kul/skönt/roligt att skriva av sig lite igår. Kul att en del läste det iaf :)

//Mvh

mangs
2009-08-28, 13:19
Kul att det känns bättre, det kommer säkert bli bra men se då till att inte gå ut för hårt. När du kör en ny övning så sikta hellre på att göra rätt men med lite vikt och nöt inte för mycket på första passet då kroppen är helt ovan för den typen av belastning. Speciellt i en övning som marklyft är utföranden väldigt viktigt och ett bälte gör ingen skillnad. Det bästa vore om du kunde få hjälp av någon kunnig att kolla upp tekniken.
Fous bör i all fall vara på att försöka hålla ryggen rak under hela lyftet och inte svanka överdrivet åt något håll.

Mushi
2009-09-01, 15:15
Om någon är intreserad :)

Var hos en naprapat idag. Har blivit bättre och bättre hela helgen men har inte velat gå träna förrens nån iaf kollade så att ryggen var ok.
Var iaf där och fick konstaterat att det är/var ett ryggskott. Hon kunde inte säga vad det berodde på men hon sa att jag måste träna bålen mer, vilket jag sj misstänkte efter att jag suttit och läst en del, samt även stretcha höft/framsida lår mer. Får gå och träna igen på torsdag, då endast bröst,axlar och armar, försiktigt så klart.
Skall tillbaka en gång till, det räcker tror hon, gå igenom lite övningar och stretch.
Men fan va skönt det var där, ont gjorde det också, haha låg och svettades på britsen.

Men har kollat mycket videos etc på marklyft samt stått och kollat hemma i spegeln nu igår. Hade en upprätt svank i ryggen när jag körde marklyft hela tiden, typ som när man står upp och svankar bakåt yippie :D Provar jag att göra som man skall göra så känns det ingenting i ryggen!

//Mvh

KalleBalik
2009-09-01, 16:20
Tycker allt du överdriver lite...men men, det är bara att bryta ihop och komma igen.

Mushi
2009-09-01, 16:49
Ja jag överdrev i rubriken. Hade fått ett jäkla ryggskott....var inte så glad just då.
Hoppas att det var ok.

Three pigs
2009-09-01, 17:08
Trodde jag skulle få läsa om någon som blivit träffad av blixten flera gånger eller något..

Men din historia var ju inte så rolig den heller, men det blir säkert bra :)