Visa fullständig version : sur mage!
Hejsan det är så att min mage har varit lite känslig på sistone t.ex när jag ätit stark kryddad mat, juice och kött så har jag fått massa sura uppstötningar och har fått ont i magen. Och ibland när jag kör magövningar så börjar det bränna i halsen och känns som allting är påväg upp.
Så jag tänkte fråga om ni vet något bra sätt att gå runt det här, har börjat köra mer proteinpulver och mer mannagrynsgröt och det känns lite bättre.
Tänkte höra om ni vet något bra sätt o få i mig kolhydrater/fett/protein som är lindrig för magen, tänkte mig gainer och sånt är det bra och ersätta måltider med? skönt också och slippa tugga hela tiden vore kanon och bara dricka.
Toby Asp
2009-08-27, 19:54
Du kan ju börja med att undvika det du räknade upp. Prova lite annan mat. Fisk, bönor osv. Sen finns ju alltid Novaluzid och liknande. Jag skulle inte ersätta maten med gainer.
Kung TexMex
2009-08-27, 20:03
Det är jävligt irriterande det där. Om du snusar så kan det ha med saken att göra.
tack för alla svar! okej struntar i gainern, och nej snusar inte:)
Jag skulle inte ersätta maten med gainer.
+1. Det fiinns ganska många med taskig mage som upplever att de blir sämre om de äter mycket socker, så gainer istället för mat känns inte klockrent.
Det trådskaparen räknar upp är ju annars skolexempel på vad folk med sur mage brukar få besvär av, så att undvika det är nog ett bra första steg. En fråga som inte har så mycket med maten, men väl med ätandet att göra är om ts är en "stresspelle" som äter på tre röda och sväljer maten otuggad. Det är också ett bra sätt att reta en lättretlig magen; låt måltiden ta tid, sitt ned och ät, använd tänderna. Dricks det stora mängder kaffe kan det vara idé att dra ned på detta; är det omöjligt att hålla sig vaken utan kaffe bör det kanske sovas mer? Stora mängder kolsyrad dryck kan också ge mer besvär. Hinkvis med Fun Light (jag nämner det, eftersom det är rätt många som verkar konsumera det hinkvis) är nog inte heller någon hit.
+1. Det fiinns ganska många med taskig mage som upplever att de blir sämre om de äter mycket socker, så gainer istället för mat känns inte klockrent.
Det trådskaparen räknar upp är ju annars skolexempel på vad folk med sur mage brukar få besvär av, så att undvika det är nog ett bra första steg. En fråga som inte har så mycket med maten, men väl med ätandet att göra är om ts är en "stresspelle" som äter på tre röda och sväljer maten otuggad. Det är också ett bra sätt att reta en lättretlig magen; låt måltiden ta tid, sitt ned och ät, använd tänderna. Dricks det stora mängder kaffe kan det vara idé att dra ned på detta; är det omöjligt att hålla sig vaken utan kaffe bör det kanske sovas mer? Stora mängder kolsyrad dryck kan också ge mer besvär. Hinkvis med Fun Light (jag nämner det, eftersom det är rätt många som verkar konsumera det hinkvis) är nog inte heller någon hit.
vet inte om jag quotar rätt nu men gör ett försök.
Jo jag äter verkligen jättefort slänger i mig maten, ska försöka äta lite lugnare o använda tänderna:D. Dricker inge kaffe eller kolsyrade drycker alls.
Juice och läskedrycker är inte alls bra för magen. Se bara till att äta 3 rejäla mål mat om dagen med ordentligt med protein och fett till varje så blir det bra ska du se. Småät inte. Fixa surkål och riven kokos, det är toppen för magen. Många får problem av bönor så du kan skippa det.
Följ kostråden och undvik så långt som möjligt att ta några mediciner mot magsyra, speciellt protonpumpshämmare som Losec. Detta eftersom du riskerar att få problem i andra änden istället. Dessa mediciner minskar kraftigt syrahalten (ökar pH-värdet) i magsäcken, vilket får till följd att maten smälts ned betydligt mindre effektivt, speciellt om du tuggar dåligt. Mer och större bitar kommer ned till tjocktarmen, med gaser och förstoppning som följd. Tjocktarmens rörelser som svar på födointag försämras även då detta signalsystem fungerar sämre.
Så har du inga enorma problem med sura uppstötningar skulle jag hellre ersätta de saker i kosten du nämner istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.