Visa fullständig version : magont
Får ofta ont i magen ett tag efter en måltid... känns som att jag är dödshungrig så att det svider. Vilket resulterar i att man konstant måste ha nåt att tugga på om man inte vill gå omkring med magknip. Detta känns lite jobbigt, speciellt då målet är att tappa kring 7 kilo till ihop med att jag jobbar på konditori...
Kan det vara nån typ av magkatarr?
Så, nu till huvudfrågan - vad är snällt och bra att äta?
Får ont i magen av följande (tyvärr mest det jag brukar äta vanligtvis):
- Äpplen, päron och andra sura frukter
- morötter och kålgrönsaker
- Kli och andra grövre fibergryn
- sura bär och sylt
- hela köttbitar/stekar
Starkas dig. :(
Verum Hälsofil?
Magkatarr kanske?
Inte för att jag är doktor men.
Förlåt för det jag kommer skriva nu, men kanske kan vara ide att inte äta "- hela köttbitar/stekar" utan dela dem i mindre bitar.
Kan kanske hjälpa...
F f flåt...
EiseltUK
2003-08-27, 20:11
Magkatarr känns oftast mer direkt så det kan vara tarmkatarr. Det beror på vart det känns. Är det högt upp i magen eller längre ned?
Ring och beställ till för rektoskopi! :rolleyes:
/ Henrik
hangatyr
2003-08-27, 22:02
jag hade magkatarr tidigare, och det låter som om du är på väg att få det. Är du stressad? I så fall: försök att ta det lugnt, stressa av, magkatarr är helt avskyvärt jobbigt att ha och om du stressar mycket kand et nog vara en orsak till din blivande katarr.
Originally posted by hangatyr
jag hade magkatarr tidigare, och det låter som om du är på väg att få det. Är du stressad? I så fall: försök att ta det lugnt, stressa av, magkatarr är helt avskyvärt jobbigt att ha och om du stressar mycket kand et nog vara en orsak till din blivande katarr.
Är ganska stressigt på jobbet samt att trots allt jobb hinna med all träning, tänka på kost osv...
Originally posted by eiselt
Magkatarr känns oftast mer direkt så det kan vara tarmkatarr. Det beror på vart det känns. Är det högt upp i magen eller längre ned?
Bränns oftast ca 5 cm ovanför naveln...
EiseltUK
2003-08-27, 22:28
Låter som magkatarr... du kan dricka kamomillte 3 gånger om dagen och testa Silicol som finns i hälsokostbutiker. Gå till Hälsokraft i Umeå och hälsa från mig så kanske du får rabatt. ;)
/ Henrik
Ytterligare ett tips är att stressa av även när du äter, d.v.s. att äta sakta och tugga maten ordentligt. Man behöver inte idissla, däremot TUGGA maten, istället för att bita den i bitar som är lämpligt stora att svälja hela. Ju mindre bearbetad maten är desto jobbigare blir det för lilla magen (och ju mer ont kan det göra!) - det är ju aningen jobbigare att ta hand om hela morötter än att ta hand om söndertuggade sådana om man är en muskelpåse utan vassa kanter ... det finns s.a.s. en andledning till att vi utvecklade tänder. I och för sig FÅR man inte magkatarr av att inte tugga maten, men om man nu redan har det kan det ju vara värt något att lindra symptomen, kanske ...?
Originally posted by Tolkia
Ytterligare ett tips är att stressa av även när du äter, d.v.s. att äta sakta och tugga maten ordentligt. Man behöver inte idissla, däremot TUGGA maten, istället för att bita den i bitar som är lämpligt stora att svälja hela. Ju mindre bearbetad maten är desto jobbigare blir det för lilla magen (och ju mer ont kan det göra!) - det är ju aningen jobbigare att ta hand om hela morötter än att ta hand om söndertuggade sådana om man är en muskelpåse utan vassa kanter ... det finns s.a.s. en andledning till att vi utvecklade tänder. I och för sig FÅR man inte magkatarr av att inte tugga maten, men om man nu redan har det kan det ju vara värt något att lindra symptomen, kanske ...?
Good point. Jag är jätteduktig på att kasta i mig maten så snabbt som möjligt eftersom att man aldrig har någon ro på jobbet och det är där jag äter de flesta av mina måltider - frukost, mellanmål, lunch, mellanmål. Oftast är jag klar med lunchen på fem minuter... vilket kanske är lite för snabbt...
LunaSpice
2003-08-28, 15:59
Jag håller med Henrik...det låter som magkatarr, eller som det heter nu för tiden, dyspepsi. Jag är samtidigt lite tveksam, dyspepsi brukar nämligen lindras när man äter eftersom magsyran då går åt till att bearbeta maten. Däremot så har du, av någon anledning, en överproduktion av magsyra vilket leder till magknip och olustkänsla. Ät rikligt med C-vitamin mot det. Det minskar helikobakterbakteriens förmåga att tränga in emellan parietalcellerna i tarmslemhinnan. Det är nämligen när bakterierna gör det som motståndskraften mot saltsyran minskar och syran fräter då på den oskyddade slemhinnan. Stress, oregelbundna måltider, rökning mm kan dock förvärra symtomen och bör helst undvikas. Om du börjar för svällningssvårigheter eller att smärtan ändras (flyttar på sig, blir kraftigare eller dylikt) så bör du uppsöka läkare. Likaså om du kräks blod men det hoppas jag att du förstår själv. :thumbup:
LunaSpice: talar du om Heliobacter Pylori? If yes, så är även grönt te bra mot bakterien. Forskningen jag har sett har använt te i flytande form, vet inte om kaplsar är bra. Så Nate drick grönt te om Luna nu talar om H.pylori.
Mvh William
hangatyr
2003-08-29, 06:15
jag tycker att du ska gå till läkare om du fortsätter ha ont, magkatarr kan väl slute med magsår om man har otur? Det är INTE roligt.
När jag hade magkatarr gick jag till läkare, där fick jag en diet och diverse mediciner som skulle intas och det blev mkt bättre. Någon enstaka gång (denna gång) har faktiskt läkare haft koll på vad man haft för åkomma.
Har ett liknande problem, får ofta kramp i vänstersidan av magen, strax nedanför revbenen. Hade problem med detta hela vårterminen, men det slutade tvärt under sommarlovet. Nu när terminen börjat igen har det kommit tillbaka, kan det också vara magkatarr, och vad skall jag göra i så fall?
LunaSpice
2003-08-29, 14:56
Magkatarren får man oftast i magsäcken eftersom det är där som saltsyran är mest aktiv. I tolvfingertarmen så blandas den med bukspott från bukspottskörteln (no shit sherlock) och neutraliseras därmed och förlorar dessa frätande egenskaper. Det låter som transversa delen av tjocktarmen såsom du beskriver det. Det kan då vara tjocktarmskatarr det handlar om. Det innebär att peristaltiken, alltså tarmrörelsen, ändras och därför kan ge upphov till smärtor och ev. diarré eller hård mage. Jag antar att du tränar ganska regelbundet och detta är väldigt viktigt för tarmarna eftersom det hjälper peristaltiken samt minskar stressen. Så länge du inte har konstant smärta eller att den blir värre så är tjocktarmskatarr inget farligt. Ät sunt, motionera och undvik massa kryddor på maten så kommer det bli bra. :)
William: Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte om det var den jag menade :) men jag tror det gäller för hela stammen faktiskt.
Originally posted by LunaSpice
Jag är samtidigt lite tveksam, dyspepsi brukar nämligen lindras när man äter eftersom magsyran då går åt till att bearbeta maten. Däremot så har du, av någon anledning, en överproduktion av magsyra vilket leder till magknip och olustkänsla.
Hjälper ju att äta. Medan man äter känner man inte av den obehagliga känslan i magen... men så fort man inte ätit nåt på kanske 1h eller två så börjar det svida igen. Fast det varierar från dag till dag... idag har det varit ganska bra. Har mest ätit keso, sallad och grovt bröd med jämna mellanrum. Lagade ordentliga mål har en egenhet att ställa till det... ex fläskfile, sås och ris eller liknande...
LunaSpice
2003-08-29, 20:35
Originally posted by Nate
Hjälper ju att äta. Medan man äter känner man inte av den obehagliga känslan i magen... men så fort man inte ätit nåt på kanske 1h eller två så börjar det svida igen. Fast det varierar från dag till dag... idag har det varit ganska bra. Har mest ätit keso, sallad och grovt bröd med jämna mellanrum. Lagade ordentliga mål har en egenhet att ställa till det... ex fläskfile, sås och ris eller liknande...
Då ber jag om ursäkt. Jag trodde du fick ont DIREKT efter maten. Det du beskriver är garanterat någon form av dyspepsi men ofarligt så länge det inte blir värre. Du kan även ta 1-2 matskedar bikarbonat när du känner smärta. Det funkar kanonbra om det någongång inte skulle hjälpa med att äta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.