Visa fullständig version : Psyllium minskar energiupptaget
Psylliumfrön sänker GI om det tas i samband med en måltid, ok.
Men det minskar ju också energiupptaget (med 17% här: länk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9578335&dopt=Abstract) )
Så tar man psyllium så måste man ju räkna med att energiupptaget ur den måltiden minskar och därför äta mera.
Om man nu inte är ute efter en viktminskning förstås.
Kommentarer!?
Grub vill säkert säga nåt :)
Originally posted by Ozz
Psylliumfrön sänker GI om det tas i samband med en måltid, ok.
Men det minskar ju också energiupptaget (med 17% här: länk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9578335&dopt=Abstract) )
Så tar man psyllium så måste man ju räkna med att energiupptaget ur den måltiden minskar och därför äta mera.
Om man nu inte är ute efter en viktminskning förstås.
Kommentarer!?
Det som står i abstractet tolkar jag som att psyllium minskar hungerslänslorna och energiintaget, alltså att man äter mindre, inte att energiupptaget blir mindre.
Mvh William
LunaSpice
2003-08-27, 15:21
Originally posted by William
Det som står i abstractet tolkar jag som att psyllium minskar hungerslänslorna och energiintaget, alltså att man äter mindre, inte att energiupptaget blir mindre.
Mvh William
Japps, plus att upptaget inte minskar utan tar bara längre tid. Postprandial betyder ju efter måltid eller liknande (?) och där var blodsockret, triglycerider och insulin betydligt lägre än hos de som fått placebo. Detta kan man alltså koppla till att psyliumfrön ger lägre GI på den totala måltiden eftersom det inte ger lika starkt blodsockersvar.
Hmm, ja ni har nog rätt, ser att det står "energy intake " och inte "energy uptake" eller liknande.
Och i rubriken står det ju "effect of psyllium on...food intake"
:thumbup:
my mistake ! :)
Ozz, såna misstag som du just gjorde leder till misstankar om att du är en Aftonbladetskribent..
:booty:
King Grub
2003-08-27, 18:42
Originally posted by Ozz
Nu behöver jag ju inte det, när alla andra redan varit flitiga, medan jag var på premiären av Pirates of the Caribbean. :hbang:
Vad tyckte du om filmen? Såg den för ett par veckor sen i usa. Mindre bra tycker jag. Men tyvärr missade jag slutet.. råkade befinna mig i det gigantiska strömavbrottet! :D
King Grub
2003-08-27, 19:13
Originally posted by DrP
Vad tyckte du om filmen? Såg den för ett par veckor sen i usa. Mindre bra tycker jag. Men tyvärr missade jag slutet.. råkade befinna mig i det gigantiska strömavbrottet! :D
Mindre bra?!?! :smash: Bäst i år ju! :thumbup: :thumbup: :thumbup: Johnny Depp äger.
Håller med om att Johnny Depp är suverän. Som du skrev, tre tummar av fem :D
Once upon a time in mexico kommer om ett tag och den tror jag e mycket bra.
http://www.sonypictures.com/movies/onceuponatimeinmexico/
Originally posted by AnabolicProtein
Ozz, såna misstag som du just gjorde leder till misstankar om att du är en Aftonbladetskribent..
:booty:
:angel: :cool: haha...ja telefonen ringde ikväll, anställningsintervju imorrn
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.