handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd om schema - men jag behöver hjälp

sneagel
2009-08-26, 19:59
För tillfället ser mitt schema ut såhär:

Måndag:

Rygg, biceps, mage

Torsdag: Axlar, triceps, mage

Söndag: Bröst, ben, mage

Att jag kör mage varje gång är för att jag har fått för mig att den klarar det, mycket möjligt att det faktiskt är ren idioti...

På varje muskelgrupp kör jag 3-4 övningar med 7-10 reps om 3-4 set.

Jag får ju bara med varje muskelgrupp, förutom magen, en gång i veckan, vilket jag inte är nöjd med. Kan tänka mig att träna ännu en dag, så att det blir 4 ggr/vecka.

Hur bör jag lägga upp det?

Är ca 185 och ligger runt 80 kg, om det är av intresse (ingen biff, men inte heller spinkig).

Kejet
2009-08-26, 20:17
Dåligt schema. Kör:

Bröst/Tricep/Fram&Mellersta Axel
Rygg/Biceps /Baksida axel
Ben Mage
Vila
Börja om.

sneagel
2009-08-26, 20:22
Tack för svar. Du menar alltså att jag ska låta det rulla, så att det inte blir samma dagar varje vecka? Har inte möjlighet att träna alla dagar, så det kan bli tufft.

Måndag torsdag fredag söndag skulle funka bra för mig. Hur skulle jag kunna lägga upp det om man sprider ut det över de dagarna?

En fråga till: Hur skiljer jag på övningar som tränar fram- respektiva baksida av axeln? Vilka övningar ger vad?

dream_theater_
2009-08-26, 20:23
Dåligt schema. Kör:

Bröst/Tricep/Fram&Mellersta Axel
Rygg/Biceps /Baksida axel
Ben Mage
Vila
Börja om.

Och där blev det sex träningar i veckan..

burtan
2009-08-26, 20:42
Skit i framsida axel, den får tillräckligt med stryk av bänkpressen.

Mitt tips:

Pass 1: Bänk 5x5
Smalbänk 3x5
Rygg 5x10
Mage 5x10

Pass 2: Knäböj 5x5
Benpress 5x5
Vader 5x10
Mage 3x10

Pass 3: Marklyft 5x5
Bänk 5x5
rygg 5x10
Axlar 5x15 (bak och mitten)

Pass 4: Knäböj 3x5
Benpress 5x5
Biceps 3x8
Mage 5x10

Kan vara ganska slitsamt så lyssna på kroppen.

Mvh Andreas.

sneagel
2009-08-26, 20:45
Skit i framsida axel, den får tillräckligt med stryk av bänkpressen.

Mitt tips:

Pass 1: Bänk 5x5
Smalbänk 3x5
Rygg 5x10
Mage 5x10

Pass 2: Knäböj 5x5
Benpress 5x5
Vader 5x10
Mage 3x10

Pass 3: Marklyft 5x5
Bänk 5x5
rygg 5x10
Axlar 5x15 (bak och mitten)

Pass 4: Knäböj 3x5
Benpress 5x5
Biceps 3x8
Mage 5x10

Kan vara ganska slitsamt så lyssna på kroppen.

Mvh Andreas.

Tackar :) När du säger rygg, vad menar du då? Valfri ryggövning?

Kejet
2009-08-26, 21:05
Tack för svar. Du menar alltså att jag ska låta det rulla, så att det inte blir samma dagar varje vecka? Har inte möjlighet att träna alla dagar, så det kan bli tufft.

Måndag torsdag fredag söndag skulle funka bra för mig. Hur skulle jag kunna lägga upp det om man sprider ut det över de dagarna?

En fråga till: Hur skiljer jag på övningar som tränar fram- respektiva baksida av axeln? Vilka övningar ger vad?

Oj helvete såg nu att jag skrev helt fel.
Alltså personligen så kan jag inte köra på fasta scheman. Kör som du själv säger rullande och klämmer in passen när jag kan. Själv så kör jag dock en 4 split (Rygg/Baksida axlar, Bröst/Framsida/Mellersta, Ben/Mage, Armar)

Men du har inte funderat på en 2split? Överkropp/Underkropp? Passar bäst in på de dagar du kan träna. Det blir dock lite klurigt med vilan

burtan
2009-08-26, 22:05
Tackar :) När du säger rygg, vad menar du då? Valfri ryggövning?

Ja, precis. Jag brukar alternera mellan: Latsdrag, T-bar, roddmaskin, chins, osv.
Samma sak när det gäller mage, axlar och biceps. Kör dom övningar du gillar bäst.

sneagel
2009-08-27, 13:47
Ja, precis. Jag brukar alternera mellan: Latsdrag, T-bar, roddmaskin, chins, osv.
Samma sak när det gäller mage, axlar och biceps. Kör dom övningar du gillar bäst.

Ok! När du säger tex Rygg 5x10, menar du då 5 set med 10 reps av en enda ryggövning, eller blanda?

Commando1980
2009-08-27, 13:49
För tillfället ser mitt schema ut såhär:

Måndag:

Rygg, biceps, mage

Torsdag: Axlar, triceps, mage

Söndag: Bröst, ben, mage

Att jag kör mage varje gång är för att jag har fått för mig att den klarar det, mycket möjligt att det faktiskt är ren idioti...

På varje muskelgrupp kör jag 3-4 övningar med 7-10 reps om 3-4 set.

Jag får ju bara med varje muskelgrupp, förutom magen, en gång i veckan, vilket jag inte är nöjd med. Kan tänka mig att träna ännu en dag, så att det blir 4 ggr/vecka.

Hur bör jag lägga upp det?

Är ca 185 och ligger runt 80 kg, om det är av intresse (ingen biff, men inte heller spinkig).

kör en 2-split ..t ex över/underkropp och träna 3-4 pass i veckan.

burtan
2009-08-27, 14:47
Ok! När du säger tex Rygg 5x10, menar du då 5 set med 10 reps av en enda ryggövning, eller blanda?

Du kan köra en övning eller fler så länge du bara kör 5 set och ca 10 reps/set.
10 reps är bara en fingervisning, skulle det bli 11 eller 8 så gör inte det så mycket.