Visa fullständig version : Illaluktande skor, vad göra?
Det regnade oerhört härom veckan, så mycket att jag klev i en stor pöl med vatten som fyllde mina skor, och därefter luktade de som fotbollsskor brukar kunna göra, gräslukt blandat med svett.
Har redan fryst in dem i 2dagar men det hjälpte föga, så jag körde dem i 60grader i tvättmaskin men inte ens d hjälpte, luktar fortfarande illa.
De kostade 1000kr, är det bara att kasta dem? Eller skulle 90graders tvätt kunna vara en lösning?
Vinäger funkar ju i bilar, så varför inte i dina skor? Jag menar inte att du ska hälla vinäger i skorna alltså :)
Vinäger funkar ju i bilar, så varför inte i dina skor? Jag menar inte att du ska hälla vinäger i skorna alltså :)
Vad menar du då?:) Handtvätta dem med vinäger?
Finns spray som funkar rätt bra mot fotsvett men det kanske är något annat som bidrar till odören.
En annan sak som funkat för mig är att ställa skorna över natten med en generös skvätt t-röd och diskmedel i och sedan tvätta i maskin. Gjorde det med ett par vita sneakers och blev lite förvånad över att det inte blev någon missfärgning inne i skon och ska du ända slänga om du inte får bort lukten så riskerar du ju inget.
En del säger att lägga skorna frysen över natten funkar. Vet ej varför.
Antiluktspray finns. Vinäger borde ta bort lukt. Lär vara samma princip som ta-bort-lukt-spray.
Jag har ingen optimallösning, har dock samma problem. *gah!*
Hahahaha http://www.sproutinghealth.se/xj301.html Verkar finnas pengar att hämta inom detta.
Vad menar du då?:) Handtvätta dem med vinäger?
Hehe, njae, man brukar ju ta en öppen skål vinäger och ställa i bilen i 48 timmar typ. Det funkar bra mot cigarettstinkande bilar, om det funkar lika bra mot sura skor är en annan fråga :)
Du skulle ju kunna testa att ställa skorna någonstans tillsammans med en skål ett par dar.
zeusden1
2009-08-26, 20:02
Duscha med dem.
Tack för tipsen!
Jag kanske inte helt enkelt väntat ut dem att torka först, kan kanske ha med det att göra? Att de fortfarande är blöta därav lite lukt kvar
Baskagge
2009-08-26, 21:43
Lägg skorna i en spann med ättika i en halvtimme. Om du har tillgång till en skotork eller ett torkskåp så är det bättre än att låta dem torka i rumstemperatur.
mattilainen
2009-08-26, 21:45
Tack för tipsen!
Jag kanske inte helt enkelt väntat ut dem att torka först, kan kanske ha med det att göra? Att de fortfarande är blöta därav lite lukt kvar
Blöta skor kan ju aldrig lukta gott skulle jag tro :p
Är det skinnskor skulle jag inte ha någon typ av syra i närheten av dem. Köp skoblock av ädelträ och någon luktsvamp/doftgran och stoppa i.
Herr Oberst
2009-08-26, 23:47
Japp, in i frysen med dom. Det funkar klockers.
Se dock till att försluta dom i en plastpåse först
Med tanke på att TS redan testat frysen och det inte fungerade skulle jag nog vilja slå ett slag för bikarbonat.
Om inte det fungerar får du prova:
http://www.allox.se/links/bbg/luktsanering.htm
Lukta på dem länge och ofta och lär dej att uppskatta doften ! ....:D
bump, ska tvätta idag, tänkte köra på att blötlägga dem i ättika o sen 90graders tvätt, annars får jag nog lov att slänga dem...vad tror ni andra? eller varför säger vissa vinäger? funkar det lika bra?
Varför inte köpa nya? Om de redan är nya så är det väl fötterna du ska tvätta med vinäger då du har problem där. Eller?
Trapper Buzz
2009-10-05, 16:00
Ättika är bra, ta inte för mycket.
Tvätta på normala grader, mycket sköljmedel.
Händer med mina ungar hela tiden plus att katterna pinkar i skorna.
Man kan få tvätta två gånger innan lukten släpper.
Har dom legat till sig nu kan du ha två tvättgånger framför dig.
"Varför inte köpa nya?" Alla kastar inte gärna bort pengar..
hahavaffan
2009-10-05, 16:00
Funkar inte det så blanda till ett riktigt fint bakteriedödande bad i diskhon. Blanda Yes med diverse tvättmedel, diskmedel och andra hushållsprodukter typ Cillit Bang och fönsterputs. Låt dom ligga där och gosa sig i nån timme, och torka sen genom att stoppa i tidningspapper eller hushållspapper i dom, som byts när det blir för blött.
hahavaffan
2009-10-05, 16:02
Jag gick btw ner mig i ko/vildsvinsbajs och dynga i somras med mina 1½ år gamla joggingskor. Sköljde dom noga i Rönne Å, och de luktar typ pyttelite fotsvett bara. Som ett par strumpor efter en halv dag ungefär. Så Rönne Å kanske innehåller något magiskt?
Varför inte köpa nya? Om de redan är nya så är det väl fötterna du ska tvätta med vinäger då du har problem där. Eller?
Inte mina fötter det är fel på...:
Det regnade oerhört härom veckan, så mycket att jag klev i en stor pöl med vatten som fyllde mina skor, och därefter luktade de som fotbollsskor brukar kunna göra, gräslukt blandat med svett.
Trapper Buzz
2009-10-05, 16:04
Jag gick btw ner mig i ko/vildsvinsbajs och dynga i somras med mina 1½ år gamla joggingskor. Sköljde dom noga i Rönne Å, och de luktar typ pyttelite fotsvett bara. Som ett par strumpor efter en halv dag ungefär. Så Rönne Å kanske innehåller något magiskt?
Min son klev i hund- eller människoskit *spy* häromsistens.
Då tvättade vi hans dosor noga i ett vatten.
Centralt här är att tvätta ev eländet direkt.
Annars får man ta fram Kamrat Bosch eller Electrolux.
hahavaffan
2009-10-05, 16:08
Min son klev i hund- eller människoskit *spy* häromsistens.
Då tvättade vi hans dosor noga i ett vatten.
Centralt här är att tvätta ev eländet direkt.
Annars får man ta fram Kamrat Bosch eller Electrolux.Där har vi det såklart. Kvickhet är nyckeln till framgång!
footlife
2010-01-28, 18:48
Har redan fryst in dem i 2dagar men det hjälpte föga, så jag körde dem i 60grader i tvättmaskin men inte ens d hjälpte, luktar fortfarande illa.
De kostade 1000kr, är det bara att kasta dem? Eller skulle 90graders tvätt kunna vara en lösning?
Köp footside-spray på footside-punkt-se! Det funkar!
Köp footside-spray på footside-punkt-se! Det funkar!
Det här var det sämsta jag sett i mitt liv. Från och med nu bojkottar jag "footside-punkt-se".
Hur förebygga svettlukt i skor? Mina fötter blir plaskvåta nu under sommaren. Ska börja med Absolut Torr men det kommer nog inte ta bort problemet helt.
Hur förebygga svettlukt i skor? Mina fötter blir plaskvåta nu under sommaren. Ska börja med Absolut Torr men det kommer nog inte ta bort problemet helt.
Har du provat sandaler?
svenbanan
2018-07-19, 13:33
Folk från sydamerika jag hängt med i lite olika sammanhang verkar väldigt förtjusta i att ha talk (typ babypuder) i skorna för att det inte ska bli så svettigt.
Har ingen koll på ifall det faktiskt funkar. Men de snubbarna jag pratar om körde med detta dagligen...
Har du provat sandaler?
Med strumpor i då för att allt svett inte ska hamna på sulan? :laugh:
Testa att köra antibakteriel sorry som får stå över natten. Det kör vi mycket med inom armén, finns speciella att köpa i skobutiker.
Annars finns parfym sprey för skorna som du kör varje kväll för att de ska lukta mys dagen efter.
shut teh face
2018-07-20, 08:00
Man ska nog inte använda samma skor varje dag när det är så varmt, och försöka vädra fötterna så ofta som det går. Annars funkar det ganska bra att blanda ättika med vatten och lägg skorna i en hink, om de tillåter, inte säkert det mår bra, och sedan torka dem, lägg i tidningspapper, utomhus om det är varmt eller en riktig skovärmare.
Med strumpor i då för att allt svett inte ska hamna på sulan? :laugh:
Äh, kör på thongs så blir det ju inget svett:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1244/4804/products/Thong_0L0A0452_E_ER_S_grande.jpg?v=1464091334
Din skor kanske är bortom all räddning men testa att lägga skorna över natten i en låda med tidningspapper och lite krossade kaffebönor. En tant på TV4-morgon som gav tipset, jag var skeptisk men testade mina gym-hörlurar som luktade apa men det funkade faktiskt nästan overkligt bra!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.