handdator

Visa fullständig version : Projekt arbete film! Tips?

Nithian
2009-08-26, 15:22
Vi ska göra ett projekt arbete i 3an, och vi är intresserade av att göra det i form av en film/reportage/dokumentär, men vi är fattiga på ideer!

Någon som har något uppfriskande tips att erbjuda?

Vi är 4 pers, har 8 månader på oss, en tung HD kamera och tillgång till bil!

mattilainen
2009-08-26, 15:32
Något coolt min bror och hans kompisar gjorde var att filma vissa saker, klättra ner från ett träd med huvudet först och liknande, åka rushkana baklänges och liknande så spelade dom upp det baklänges. Blev riktigt tufft resultat och såg ascoolt ut :) Kanske något att testa? Kanske kan göra en film med handling och ni utför allt framlänges och spelar upp det baklänges. Om du förstår.

Hoppar ner från en sten baklänges och spelar upp det baklänges så ser det ut som ni uppar upp på stenen. Hoppas jag förklarat någorlunda

Baboom
2009-08-26, 15:38
Om ni ändå är intresserad av byggning. Varför inte göra en dokumentär om någon som ska tävla på fitness festivalen. Kan bli skoj att se.

Typ som Anders G. sista posen, fast den kan heta "Första posen" :)

Nithian
2009-08-26, 15:38
Tufft faktist :P glömde säga att det måste på något sätt relateras till ekonomi dock ;D

jakke
2009-08-26, 15:39
2 tips:
1. Filma när ni fejkar ett självmord på en bro.
2. Filma när ni sprejar ner en vagn på t-banan alt. en buss eller så.

Nithian
2009-08-26, 15:41
Nej, bara seriösa förslag!

Yes
2009-08-26, 15:52
Vad sägs om en "mockumentär". Välj det absolut tråkigaste ämne ni kan komma på, typ undersök de ekonomiska implikationerna av att Harry köper en glass - sen spinner ni vidare på det med lämplig story. Kombinera snygga och dramatiska klipp(lär er Nuke eller After Effects för att piffa upp det) och återge extremt torra fakta. Måste ni lära er något på det, och om det ska handla om ekonomi, kan ni väva in och misapplicera diverse ekonomiska principer.

Nithian
2009-08-26, 16:57
merrrrrrr tips

gnagaren
2009-08-26, 19:37
Så här blev filmen jag och mina kompisar gjorde till vårat projektarbete i 3'an:

pF-ibGOgAxY

46kuwHDQCUM&feature=related

Blev förutom denna film också en blogg plus och en uppsats på 80+ sidor. Tänk på att om du/ni ska ha en film/kortfilm/dokumentär etc. på kanske 15min kommer det behövas en hel del filmtimmar att gallra igenom. Det dumma vi gjorde var att vi böjade sammanställa materialet 2 dagar innan det skulle lämnas in, och bara att få över allt filmmaterial på en dator och in i olika redigeringsprogram tog 1 dag vilket lämnade lite tid över till att sammanställa filmen. Det resulterade i att massa roliga sekvenser och an nat inte kom med för vi hade inte tid att redigera det och klippa in i filmen.
Men att göra en film är riktigt kul, plus att det känns bra att vara seriös med att kontakta olika människor och föreningar, prata med random folk på stan och lära sig nya saker. Allt på fritiden dessutom.

Ett tips kan vara att göra som vi gjorde; hitta en rubrik och en frågeställning du/ni vill försöka svara på och ha det som utångspunkt i filmen. Sedan försöker ni från olika vinklar försöka komma fram till ett svar.
Vårat arbete och film handlade om sekularisering och genom varsin frågeställning försökte vi komma fram till våran gemensamma frågeställning.

henk4n
2009-08-26, 20:53
Vill inte leka bror duktig, men det stavas projektarbete *cupid* Så tänk på det innan ni lämnar in arbetet! :P

Jag och tre kompisar gjorde ett projektarbete om rattfylla, det var helt okej!

FrkEss
2009-08-26, 22:18
Inte för att var tråkig, men projektarbetet i trean måste ha anknytning till programmålen. Eftersom du inte nämner vilket program du går är det ju ganska omöjligt att komma med förslag.

Fatalist
2009-08-26, 22:45
Inte för att var tråkig, men projektarbetet i trean måste ha anknytning till programmålen. Eftersom du inte nämner vilket program du går är det ju ganska omöjligt att komma med förslag.

Det där är nog väldigt individuellt, eller rent BS. Jag gick natur/natur och detta var mitt, Lallles, Dystraeken m fl projektarbete och vi fick alla MVG:

N7PZae5TQCM

FrkEss
2009-08-27, 10:25
Inte BS, men möjligt att det finns lärare som inte har så bra koll på kursplanen.

Ur kursplanen (Skolverket):
"Projektarbetet sker enskilt eller i grupp inom ramen för ett program eller inom ramen för individens studieinriktning. I gymnasieskolan skall programmålen styra valet av uppgift. Det innebär att uppgiften skall fokusera de kunskapsområden som finns representerade i det aktuella programmet eller den aktuella inriktningen. Arbetet ger därmed tillfälle att befästa och utveckla färdigheter inom ett kunskapsområde som är centralt för utbildningen. Om arbetet sker i grupp kan själva slutprodukten vara programöverskridande, men de enskilda elevernas insatser skall rymmas inom deras respektive programmål."

Hela här (http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=5&skolform=21&id=3902&extraId=).

coxie
2009-08-27, 10:29
En dokumentär om fildelning känns rätt aktuellt och prickar in ekonomi.

userfriendly
2009-08-27, 10:33
Åh jag vill också göra dokumentärfilm!

Vad går ni för linje och vad är ni intresserade av?

spoonchest
2009-08-27, 11:53
2 tips:
1. Filma när ni fejkar ett självmord på en bro.

Hon vart ju anklagad för att fejka ett självmordsförsök. Jag undrar hur man lyckas fejka ngt dylikt?

OnT: Håller med coxie. En film om fildelning, eller om fildelare..
Många ekonomiska aspekter.

Loke
2009-08-27, 12:11

Åh jag vill också göra dokumentärfilm!

Vad går ni för linje och vad är ni intresserade av?

Läs och begrunda:

glömde säga att det måste på något sätt relateras till ekonomi dock ;D

Three pigs
2009-08-27, 12:59
Skapa någon konspirationsteori och gör en dokumentär om det, det var vad jag tänkte göra men det blev aldrig av. Tex. att Svenska kyrkan egentligen styr Sverige, enormt välbärgade osv. Intervjua präster mm. och sådant.

jakke
2009-08-27, 13:10
Skapa en reklamfilm/serie med reklamfilmer. Marknadsföring är så mkt ekonomi som det kan bli. Självklart får ni använda ngn fräsig teori inom marknadsföring som ni kopplar till filmen med ett litet PM.