handdator

Visa fullständig version : Handskar på gymmet

pengarmannen
2009-08-26, 09:39
Såg en tråd om dragremmar och att många använder sådana oftast vid träning av rygg som tex marklyft, shrugs, roddar osv.. Jag känner själv att efter jag kört rätt så tunga marklyft så är jag ganska slut i greppet när jag ska köra dem sista ryggövningarna och känner att jag skulle klara att köra tyngre om inte greppet varit så slut.

Jag känner att jag inte har lust/tid att hålla på fixa med dragremmar vid varje övning så därför är min fråga om handskar fungerar lika bra som dragremmar? :)

Wiiking
2009-08-26, 09:44
Tror snarare tvärtom att hanskar försämrar greppet.
Det är nog remmar eller liknande som ska till vid problem med grepp.

Griffin
2009-08-26, 09:48
tycker handskar försämrar greppet som ovan talare säger

King Grub
2009-08-26, 09:52
Träningshandskar har man om man inte vill få lika mycket valkar i händerna, inte för att få ett starkare grepp.

Eddie Vedder
2009-08-26, 09:55
En annan fördel med handskar är hygienen. Mindre risk att smittas av folks små förkylningar och skräp som de drar med sig till gymmet. Och för att inte tala om all svininfluensa.:D

Turbo Rico
2009-08-26, 09:58
En annan fördel med handskar är hygienen. Mindre risk att smittas av folks små förkylningar och skräp som de drar med sig till gymmet. Och för att inte tala om all svininfluensa.:D

Man får väl ge fan i att suga på fingrarna mellan setten...

delta_mats
2009-08-26, 10:16
Finns ju andra handskar att använda än träningshandskar.
Tunna handskar med små gummiduttar på insidan lär ge ett bra grepp. Eller så köper man magnesium.

saab900
2009-08-26, 11:20
Jag använder handskar ibland, t ex när jag använder curlstång, men aldrig i pressövningar. Jag använder dem inte heller i Marklyft och liknande tunga greppövningar eftersom handskarna dels gör det halare och dels gör stången tjockare än utan handskar och således greppet sämre. Valkar överlever man.

Mourten
2009-08-26, 12:14
Handskar är lite mesigt tycker jag, remmar + magnesium is da shit!

Fernicus
2009-08-26, 12:16
I latsdrag och rodd får man i mitt tycke sämre grepp med handskar på, men i marklyft tycker jag faktiskt handskar ger bättre grepp än utan

Turbo Rico
2009-08-26, 12:18
Handskar (senaste versionen), nån trendig vattenflaska som kostar 79 kr (införskaffat på gymmet man tränar), nya, dyra och trendiga sportkläder och gärna lite (eller mycket) smink (gäller framförallt tjejer men även vissa killar) eller gele i håret (gäller nog vissa tjejer också) känns jävligt... SATS.

Popeye
2009-08-26, 12:30
Lär dig gilla magnesium och valkar.

Alone_in_the_dark
2009-08-26, 12:41
Handskar (senaste versionen), nån trendig vattenflaska som kostar 79 kr (införskaffat på gymmet man tränar), nya, dyra och trendiga sportkläder och gärna lite (eller mycket) smink (gäller framförallt tjejer men även vissa killar) eller gele i håret (gäller nog vissa tjejer också) känns jävligt... SATS.

Fan va klockrent, :laugh: tränar själv på SATS när jag inte hänger på STK o varenda gång man kommer in på SATS så känner man sig malplacerad för man saknar "den rätta utrustningen"*rolleyes*

manekin
2009-08-26, 13:10
valkar suger fett....kör med skumgummiliknande bitar som ger bra grepp (inget slir, svettas som fan)

ThisIsTheOne
2009-08-26, 13:11
Handskar är väl bra om man tycker att man behöver det. Jag gjorde det i inledningen av min träningskarriär och ser inget problem i det. Men precis som nån konstaterade så är det inte för greppet, utan för att slippa smärta/valkar i händerna. En vanesak antar jag.

Fan va klockrent, :laugh: tränar själv på SATS när jag inte hänger på STK o varenda gång man kommer in på SATS så känner man sig malplacerad för man saknar "den rätta utrustningen"*rolleyes*

Vilket SATS tränar du på egentligen?

Alone_in_the_dark
2009-08-26, 13:15
Fotfil o Helosan salva löser det mesta av problemen med valkar, så kinkig behöver man väl inte va?:D

Fordon
2009-08-26, 13:17
då undrar jag vilka sats ni tränar på.. Där jag har varit och där jag tränar har det inte varit några modelluppvisningar eller dylikt. Bara folk som tränar. Folk som inte anser att det nödvändigtvis måste finnas dålig lukt/luft eller halvt trasigt redskap för att kunna vara så optimala som möjligt.

Alone_in_the_dark
2009-08-26, 13:21
Handskar är väl bra om man tycker att man behöver det. Jag gjorde det i inledningen av min träningskarriär och ser inget problem i det. Men precis som nån konstaterade så är det inte för greppet, utan för att slippa smärta/valkar i händerna. En vanesak antar jag.

Vilket SATS tränar du på egentligen?

Täby (Kista om det skulle vara nattjobb i faggorna)

The Draf
2009-08-26, 14:45
Handskar är lite mesigt tycker jag, remmar + magnesium is da shit!

Nog känns remmar bra mkt mesigare än handskar. Med handskar måste man hålla själv i stången istället för att dragremmarna ska göra jobbet.

ThisIsTheOne
2009-08-26, 15:08

Okej. Konstigt, för de SATS jag testat (4-5 stycken) har inte alls varit så som du beskrev.

Men men, det hör inte till topic. Jag drar mig tillbaka.

Fordon
2009-08-26, 15:25

Då är vi två som tränar på Sats Täby. Och inte skulle det vara nån tävling i vem som har senaste frillan eller "bästa märkessminket" där.

Detective
2009-08-26, 16:02
Jag kör med handskar. Skönt för händerna. Jag är inte så macho så jag njuter av att springa runt med valkar. :D

Mourten
2009-08-26, 17:14
Nog känns remmar bra mkt mesigare än handskar. Med handskar måste man hålla själv i stången istället för att dragremmarna ska göra jobbet.

Finns inte en chans att jag kan träna på mina vikter utan dragremmar, mitt grepp är aldeles för klent, men eftersom jag som jag tidigare sagt vill växa maximallt i ryggen på ett ryggpass så skiter jag i om greppet egentligen begränsar mig.

Alone_in_the_dark
2009-08-26, 21:43
Då är vi två som tränar på Sats Täby. Och inte skulle det vara nån tävling i vem som har senaste frillan eller "bästa märkessminket" där.

Kika in på Body Pump eller Core passen, fina saker o kika på. Fria viktsrummet syns de inte :D

ceejay
2009-08-26, 21:46
Kör varken med remmar eller handskar :O Greppet brukar vara rätt slut i slutfasen av ett ryggpass

jens__E
2009-09-04, 10:24
Jag gillar handskar. Annars får man en massa äckliga valkar i händerna. Klart greppet kan påverkas lite gran men än är jag för klen för att det ska göra någon skillnad. Men jag ska försöka sluta med dom om ett tag, vet inte riktigt varför men det är bara något jag har fått för mig.

morc
2009-09-04, 11:02
Jag kör med handskar. Skönt för händerna. Jag är inte så macho så jag njuter av att springa runt med valkar. :D

+1

Handskarna hjälper mig med att greppa mycket bättre, vet inte va ni har testat för handskar men det är ju högre friktion på dem är vad det är på mina svettiga, hala händer iaf.

mulliy
2009-09-04, 14:21

Hur kan remmar vara mesigare, när dom hjälper de flesta att köra tyngre vikter och få en bättre rygg. Handskar har man ju bara för att slippa valkar.

tsp
2009-09-04, 14:55
Hur kan remmar vara mesigare, när dom hjälper de flesta att köra tyngre vikter och få en bättre rygg. Handskar har man ju bara för att slippa valkar.

För att remmarna får greppa stången istället för nävarna. För att man är för mesig för att träna greppstyrka (ger inget på discot att ha skugshuggarnävar).

petah
2009-09-04, 15:48
Jag kör dragremmar ofta på ryggpasset för att få ut så mycket som möjligt av ryggträningen, tränar greppet/underarmar separat.

När jag kör utan dragremmar så kan jag få ont i handflatorna i bland, då tar jag på mig handskarna.