Visa fullständig version : Effekten av kedjor på lyfthastigheten i bänkpress
King Grub
2009-08-26, 09:26
It is theorized that the force and velocity profile of a repetition performed during a standard barbell exercise may be altered by substituting suspended chains for some portion of the total resistance. The purpose of this study was to document the alterations in lifting velocity that occur when the bench press exercise is performed as standard (BP) or with the substitution of resistance via chains draped over the barbell (BP+CH). Thirteen professional rugby league players participated in this study as part of their usual training program. Each subject performed 2 sets of 3 repetitions under the following conditions: The BP+CH condition, where the barbell resistance of 60% 1RM (repetition maximum) was supplemented by 17.5-kg in chains draped over the barbell (total resistance was about 75% 1RM), and the BP condition, where the total resistance was the same but was constituted in the form of standard barbell weights. The BP+CH condition resulted in increases in mean and peak concentric lifting velocities of around 10% in both sets as compared to both BP sets. Eccentric peak velocities were more varied in response, but generally the addition of chain resistance could be said to allow for increased velocities. The result may be partially explained by the eccentric unloading that occurs as the chain links furl upon the floor in the latter stages of the eccentric range. This eccentric unloading precipitates a more rapid stretch-shorten cycle (SSC) transition and possibly a within-repetition postactivation potentiation (PAP) that allows the subject to utilize faster lifting velocities in the initial concentric portion, which flow through to the remainder of the concentric phase. Therefore the use of chains appears warranted when athletes need to lift heavy resistances explosively.
J Strength Cond Res. 2009 Aug 20. Effect of Kinetically Altering a Repetition via the Use of Chain Resistance on Velocity During the Bench Press.
klockrent.
applicerbart på gummiband också..
Det var rackarns vad många intressanta undersökningar det gjorts sista tiden.
Gummiband och kedjor är riktigt trevliga utrustningskomplement och tillför en ny dimension till träningen.
Turbo Rico
2009-08-26, 10:15
Jag kan testa det här när man kör ryck och stöt?
Lite OT, någon som har tips på hur man kan få till detta i ett gym som saknar kedjor. Gummiband låter ju vettigt men har ni då något tips på hur man skall fästa dessa och vilken typ av band man skall använda?
Jag kan testa det här när man kör ryck och stöt?
Finns en helt galen video på nån amerikan som kör ryck med gummiband. Hittar den inte nu, men nån annan kanske har koll. Då kan man snacka om maximal balans och stabiliseringsträning.
Turbo Rico
2009-08-26, 10:29
Finns en helt galen video på nån amerikan som kör ryck med gummiband. Hittar den inte nu, men nån annan kanske har koll. Då kan man snacka om maximal balans och stabiliseringsträning.
Åh fy fan!*screwy* Jag skrev det mest som ett skämt.
Jag skulle kunna tänka mig ryckböj med gummiband, pushpress, kanske över överstöt. Tycker ryck och stöt är svårt nog så jag hoppar att göra det ännu svårare...
Har sett nåt klipp, från USA, där dom bara tränar med gummiband för att träna balansen. har för mig att dom fick sitta i en bjup ryckböj och gå fram och tillbaka, höger och vänster med där gummibandet över huvudet på raka armar. Ska se om jag kan hitta det klippet... såg ut som en ganska bra mjölksyreträning för axlarna plus bra balansträning.
Lite OT, någon som har tips på hur man kan få till detta i ett gym som saknar kedjor. Gummiband låter ju vettigt men har ni då något tips på hur man skall fästa dessa och vilken typ av band man skall använda?
Band finns att köpa lite överallt. Googla extremepower tex.
Uppsättningar som används är flera.
Ex 1 Dubbellopade och dragna ner till hantlar eller fästen på golvet
UI3cBr3yCqY&feature=channel_page
Ex 2 Under bänken
lnradIgFPvk&feature=channel_page
Ex 3 "Hangbar" stången hängs upp i banden för att göra starten lättare
sg4SIIPxNlU&feature=channel_page
Tackar för tipsen, börjar undra om inte vanliga lastsurrningsband skulle fungera? Belastningen blir ju inte så stor på dem?
Du vill nog köpa riktiga band skulle jag gissa.
Verkar vara väldigt allsidiga och bra och då är inte de pengar man får ge för dem dyrt i jämförelse med någon annan utrustning man använder på gymmet...
Gummiband fungerar ypperligt. Jag ökade någonstans mellan 10-15 kilo i bänken på 6 veckors gummiband träning.
Åh fy fan!*screwy* Jag skrev det mest som ett skämt.
Jag skulle kunna tänka mig ryckböj med gummiband, pushpress, kanske över överstöt. Tycker ryck och stöt är svårt nog så jag hoppar att göra det ännu svårare...
Har sett nåt klipp, från USA, där dom bara tränar med gummiband för att träna balansen. har för mig att dom fick sitta i en bjup ryckböj och gå fram och tillbaka, höger och vänster med där gummibandet över huvudet på raka armar. Ska se om jag kan hitta det klippet... såg ut som en ganska bra mjölksyreträning för axlarna plus bra balansträning.
Sittvändningar är mycket trevligt att träna med tunna gummiband. Gick riktigt snabbt att lära en kille göra sittvändningar med hjälp av banden (utan sittet och explosivt andra drag så är det stopp på stången även med lätt vikt).
panzerpig
2009-08-26, 21:56
Travis Mash?
http://www.elitefts.com/documents/westside_meets_olifting.htm
http://thedojo.wordpress.com/2007/08/19/travis-mash-westside-style-olympic-weightlifting/
Läste en diskussion på ett amerikanskt OL-forum, dom trodde inte på band och kedjor i OL. Jag tror att det var för att kedjor/band belastar mer i "explosionsfasen" än i starten, vilket saktar ner lyftet, det borde öka risken att skada sig och få dålig teknik.
Minns inte var det var den diskussionen hölls..
hittade: http://tnation.tmuscle.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding_stre ngth/travis_mash_in_the_olympics
Jag tror fan gummiband(säkert även kedjor, har dock inga än) är Guds gåva till lyftningen. It gives you POWWA!
Turbo Rico
2009-08-27, 07:44
Sittvändningar är mycket trevligt att träna med tunna gummiband. Gick riktigt snabbt att lära en kille göra sittvändningar med hjälp av banden (utan sittet och explosivt andra drag så är det stopp på stången även med lätt vikt).
Det där jävla sittet...*grr27*
Det dom där grabbarna i USA gjorde var att ställa sig på gummibandet och sen sätta sig ner, hålla i bandet och sen trycka upp det på raka armar. Det såg inte helt lätt ut, kunde inte hitta klippet när jag letade igår men det finns på Youtube...
Det där jävla sittet...*grr27*
Det dom där grabbarna i USA gjorde var att ställa sig på gummibandet och sen sätta sig ner, hålla i bandet och sen trycka upp det på raka armar. Det såg inte helt lätt ut, kunde inte hitta klippet när jag letade igår men det finns på Youtube...
Vi spände miniband längs med golvet och la stången under.
Gick bra ända till jag testade en överstöt varpå en bandet brast.....
Travis Mash?
http://thedojo.wordpress.com/2007/08/19/travis-mash-westside-style-olympic-weightlifting/
Där har vi grejer där!
Inte lätt att köra ryck med gummiband *screwy*
5Qsl3u59AqA&feature=channel_page
Turbo Rico
2009-08-27, 08:41
Vi spände miniband längs med golvet och la stången under.
Gick bra ända till jag testade en överstöt varpå en bandet brast.....
:thumbup:
Turbo Rico
2009-08-27, 08:41
Där har vi grejer där!
Inte lätt att köra ryck med gummiband *screwy*
5Qsl3u59AqA&feature=channel_page
Vad är det där för galning????*screwy*
OK grabbar och tjejer, i väntan på att mina riktiga band dyker upp var jag så sugen på att prova detta så jag tog helt enkelt med mig ett gummiband avsett för lastsurrning till mitt bänkpass igår. Lyckades fästa det i bänken och stången. Körde lite lätt uppvärmning på 90kg och det kändes som att man hade lite mer explosivitet i lyften. Höjde till 110kg och samma känsla infann sig. Iom att motståndet bara låg på 110kg i bottenläget fick man en explosiv start och sedan blev det tyngre och tyngre desto högre upp man kom. Med mina babianarmar var det en avsevärd skillnad. Jag körde ett antal set och sedan några set till utan gummiband.
Jag mätte även upp hur mycket motstånd gumibandet gav genom att spänna fast stången i toppläget för mina armar och tyngde sedan ner det med vikter så att det hamnade på samma nivå som det var spänt under övningen. Någonstans mellan 18-20kg visade det sig.
Rimligtvis borde motståndet i övningen då variera från strax över 110kg till 130 kg.
Det kändes dock som att gummibanden hjälpte till en del med balansen. Det var en kul övning men vet inte direkt vad den kommer ge för mig som motionär mer än variation. Skall testa med högre vikter nästa gång och se hur det känns, eller skall man hålla sig på lägre vikter och utnyttja explosiviteten?
Det kändes dock som att gummibanden hjälpte till en del med balansen. Det var en kul övning men vet inte direkt vad den kommer ge för mig som motionär mer än variation. Skall testa med högre vikter nästa gång och se hur det känns, eller skall man hålla sig på lägre vikter och utnyttja explosiviteten?
Kul att det verkar funka!
Jag tror inte alls att det är en dålig idé att köra med de band du har. Det går ju att köra med dubbla band alternativt göra dem kortare för ökat motstånd. Personligen så föredrar jag kättingar vid lite tyngre pass och försöker alltid ha bra fart på lyften när gummiband används. Detta är dock när gummibanden ger 50-60 kg i toppen och risken för att bränna sig totalt ökar då om man kör tunga lyft. Med lite mildare band ser jag ingen anledning att både kunna utnyttja banden både vid lätt och tung träning.
OK grabbar och tjejer, i väntan på att mina riktiga band dyker upp var jag så sugen på att prova detta så jag tog helt enkelt med mig ett gummiband avsett för lastsurrning till mitt bänkpass igår. Lyckades fästa det i bänken och stången. Körde lite lätt uppvärmning på 90kg och det kändes som att man hade lite mer explosivitet i lyften. Höjde till 110kg och samma känsla infann sig. Iom att motståndet bara låg på 110kg i bottenläget fick man en explosiv start och sedan blev det tyngre och tyngre desto högre upp man kom. Med mina babianarmar var det en avsevärd skillnad. Jag körde ett antal set och sedan några set till utan gummiband.
Jag mätte även upp hur mycket motstånd gumibandet gav genom att spänna fast stången i toppläget för mina armar och tyngde sedan ner det med vikter så att det hamnade på samma nivå som det var spänt under övningen. Någonstans mellan 18-20kg visade det sig.
Rimligtvis borde motståndet i övningen då variera från strax över 110kg till 130 kg.
Det är en annorlunda men mycket skön känsla man får av att ändra belastningskurvan med gummi eller kedjor. Märkligt nog tycker jag vikten kan kännas lättare och det förstår jag inte hur det går till.
Det jag själv har som motiv bakom den typen av belastningskurva är för att bygga in ett "kraftbeteende" eller teknik eller vad man vill kalla det att slå ut armbågarna mycket explosivt och att behålla maximal kraft mot stången och perfekt rakt upp genom den eftersom det är så man gör med bänkpresströjan.
Sparven från Minsk
2009-08-27, 10:56
Vet att i alla fall för så var kedjor populärt vid böj och chins/dips träning.
Får be lokala gymmet införskaffa lite kedjor ;)
Det är en annorlunda men mycket skön känsla man får av att ändra belastningskurvan med gummi eller kedjor. Märkligt nog tycker jag vikten kan kännas lättare och det förstår jag inte hur det går till.
Om jag inte misstar mig så har detta den naturliga förklaringen att (i af med gummiband) den excentriska fasen blir mycket snabbare och då kompenserar musklerna med att skjuta tillbaka (eller i alla fall försöka) vikten i samma hastighet som den kom mot kroppen. Konsekvensen blir då troligtvis att vikterna känns lättare.
Efter mitt 6 veckors schema med gummiband så kändes det lite småskakigt att lyfta vanligt igen och i toppen av lyftet blev det en överacceleration i början.
Gillar dock gummibanden HÅRT!
Precis detta upplevde jag också. Jag upplevde också vikten som att den vägre mindre än vad den gjorde. Både i negativa fasen och positiva. Jag tror lite att gummiband/kedjor hjälper till med balansen samt att belastningskurvan lurar hjärnan.
Kommer testa att träna så här några pass nu och variera vikter samt antalet band för att variera träningen.
Det kändes på någon vänster som att det var lättare att träna explosivitet på detta sättet men då min sticking point oftast är i bottenläget så tvivlar jag på att denna varianten kommer höja mitt maxlyft, men kul var det och det är ju viktigt det med. :)
Sparven från Minsk
2009-09-19, 20:10
Vilka mer övningar kan man tänka sig använda kedjor eller gummiband i?
Böj och bänk känns ju givet.
Var på ett seminarium med Poliquin och han sa att dessa metoder enbart skulle appliceras på extensionsmuskler. Någon som vet varför? Alltså ingen ide att köra det i bicepscurl tex ;)
TheGredde
2009-09-19, 20:17
Finns ju de som kör med gummiband i marklyft också. Det gäller åt båda hållen, både att du får starthjälp och att den håller nere vikten.
TheGredde
2009-09-19, 20:21
glömde säga att...
Det fungerar också att ha kedjor på när man marklyfter.
130kg finsk sisu
2009-09-19, 20:22
jag är ju bänkare och använt gummiband en del och det ger en bra effekt men jag tränar inte så mycket med dem endast periodvis. jag vill ju kunna träna mycket och ofta och med gummibanden så sliter det mycket så det gör det svårt att träna som jag vill.
i marklyft dock så tror jag att man skulle tjäna på att köra hangbarmark ofta. då kan man bibehålla farten i träningen trots att man blir nertränad mer och mer.
Nordström
2009-09-19, 20:26
hangbarmark?
130kg finsk sisu
2009-09-19, 20:45
marklyft med gummiband som hjälper i bottenfasen av lyftet. orkar inte länka in men sök på YT ove lehto marklyft med gummiband
Gummiband är goda grejor. Känns spontant som väldigt positivt att köra så att vikten är supramaximal i toppen(mer än vad man egentligen klarar) men att man pga den fart man får från bröstet klarar av vikten. Jag har upplevt att jag blivit mycket starkare och explosivare i bänkpress av kombinerad lätt och tung träning med gummiband.
Var på ett seminarium med Poliquin och han sa att dessa metoder enbart skulle appliceras på extensionsmuskler. Någon som vet varför? Alltså ingen ide att köra det i bicepscurl tex ;)
Anledningen är såklart att man i moment där man låser ut blir starkare ju längre man kommer i rörelsen. Rodd, hantellyft, curl etc så är man ju svag i slutet.
Anledningen är såklart att man i moment där man låser ut blir starkare ju längre man kommer i rörelsen. Rodd, hantellyft, curl etc så är man ju svag i slutet.
Jag ser inget direkt konstigt i att köra det i curl om man bara tittar på hur styrkekurvan är i övningen och jag skulle fråga den som lämnat påståendet och be den förklara varför man inte ska göra det. Visst man är svagare i slutet men man är också rejält svag i början vilket man i vanliga fall löser genom att jucka igång vikten.
obesogen
2009-09-20, 10:10
Jag ser inget direkt konstigt i att köra det i curl om man bara tittar på hur styrkekurvan är i övningen och jag skulle fråga den som lämnat påståendet och be den förklara varför man inte ska göra det. Visst man är svagare i slutet men man är också rejält svag i början vilket man i vanliga fall löser genom att jucka igång vikten.
Kanske för att aktiv insufficiens infaller i slutet?
Kanske för att aktiv insufficiens infaller i slutet?
Det påverkar inte vad jag kan se användandet av gummiband?
obesogen
2009-09-22, 16:25
Det påverkar inte vad jag kan se användandet av gummiband?
Jag förstod det som att du tyckte att man kunde använda gummiband i slutet på en curl, och jag tyckte att det var onödigt då muskeln är så pass kort att aktiv insufficiens infaller och muskeln knappt kan utväxla någon kraft, oavsett gummiband eller inte. Men jag kanske tolkade din poäng fel?
Jag förstod det som att du tyckte att man kunde använda gummiband i slutet på en curl, och jag tyckte att det var onödigt då muskeln är så pass kort att aktiv insufficiens infaller och muskeln knappt kan utväxla någon kraft, oavsett gummiband eller inte. Men jag kanske tolkade din poäng fel?
Jag tänkte mer på hela rörelsen, en curl har en styrkekurva som gör att den borde lämpa sig för gummiband så jag är inte riktigt med på varför det inte skulle vara lämpligt. Det finns också vissa roddövningar där de borde vara utmärkta så jag är också intresserad av om det finns någon förklaring till varför man inte borde använda dem.
Jag tänkte mer på hela rörelsen, en curl har en styrkekurva som gör att den borde lämpa sig för gummiband så jag är inte riktigt med på varför det inte skulle vara lämpligt. Det finns också vissa roddövningar där de borde vara utmärkta så jag är också intresserad av om det finns någon förklaring till varför man inte borde använda dem.
Fråga istället vad som finns att vinna på det.
ah, jo klart man kan ha banden i alla övningar om man så skulle önska. Jag tyckte det var rätt uppenbart till anledningen att poliquin hade uttalat sig så, kanske inte att det går men i fråga av träningseffekt.
Om du menar bicepscurl så kanske det skulle finnas orsak till att ha band där, jag har inte testat själv.
(inte testat biceps curl alltså:laugh:)
obesogen
2009-09-23, 07:31
Som sagt, se mitt tidigare inlägg. Jag tolkade det som slutet av rörelsen (tror för övrigt det är svårt att tolka det på något annat sätt:)). Då ser jag noll nytta. Om vi pratar om hela rörelsen är det en helt annan femma.
Fråga istället vad som finns att vinna på det.
Det är inte lika svårt så det är mindre intressant än varför man inte skulle använda band i rodd och biceps. En anledning är, som du redan vet, att man kan ha full fart från början utan att behöva bromsa/korta av rörelsen i slutet. Nu ser inte jag heller någon riktig praktisk anledning för det när det gäller biceps men i rodd kan det fylla en funktion.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.