handdator

Visa fullständig version : Tränar jag fel?

cryx
2009-08-25, 21:27
Tjena, jag vet inte om detta kanske låter dumt eller något, men jag undrar om jag tränar fel? Eller kanske inte fel, men lite felplacerat i just mina träningsdagar.

Jag är kille och har tränat i 1 år och 1 månad nu, jag vägde förra Juli 55kg, nu väger jag 69kg ungefär, men det har gått väldigt segt sista tiden, har suttit fast på 66-67-68-69 ända sedan mars-april någon gång. Är det bara en period? Jag tycker att jag äter rätt så mycket mat iaf, gainer tar jag en gång efter träning. Slutade för några veckor sedan med kreatin också som jag tagit sedan mars runt. Har ju tränat ungefär 90% av min träning i garaget för att nå den här vikten, började på gym för snart 2.5 vecka sedan och jag kör detta pass:

Söndag: Ben (Benspark, Bencurl, Benpress eller Knäböj skiftar och stående vadpress).
Måndag: Bröst och Underarmar (Bänkpress eller hantlar skiftar, övre bröst, hantel bakom huvet liggande, kablar, underarmscurl)
Tisdag: Biceps och Triceps, standardövningar typ 3x3 grejer, alltså 3 bicepsövningar och 3 tricepsövningar med hantlar, rep, kablar etc och alla övningar blir standard 8 reps med 3 set.
Onsdag: Mage och Ländrygg. Kanske övningarna jag är sämst på, blir situps typ 30x2 15x1 ibland med tyngd, omvända ryggresningar med ihållandes 10kg vikt 20x2 och snea ryggresningar utan vikt typ 8x3, dra med rep (be-till-gud-övningen :P) 8x3, väldigt sällan marklyft då jag ogillar det. Händer även att jag kör lyfta upp benen i stående ställning, men den är så grymt tråkig.
Torsdag: Axlar och övre rygg. Flera olika övningar, axelpress, hantellyft åt sidan, sittande rodd, latsdrag.

Fredag, Lördag vila eller eventuell jogging.

Ni kan i och för sig nästan ignorera över delen av inlägget, den stora frågan är nog mest om detta pass verkligen är anpassat för mig? Jag kanske tränar fel, alltså jag menar jag har ju bara tränat i ett år och detta pass kanske är till för folk som tränat i 2 år eller mer? Spelar kanske inte roll heller, lär väl inte vara orsaken till varför viktuppgången går segt, vad vet jag. :D

Skulle i alla fall vilja ha era funderingar och tankar kring mitt pass. Vill även notera att det mesta är 8x3-uppgjort, så ni inte missförstår de första dagarna. Vill även tillägga att det händer ibland att jag tar en gainer på morgonen också, det beror på om jag hinner äta frukost eller inte, den äter jag i så fall runt 10:00 (frukosten alltså).

martikainen
2009-08-26, 06:32
du får ett väldigt enkelt svar som är 100% korrekt. Ät mer mat. Vill du gå upp i vikt krävs det mat.

pragmatist
2009-08-26, 08:26
Det är fullt naturligt att det går trögare efter man har kommit förbi det första nybörjarstadiet. I början lägger man på sig kilon i rasande takt och ökar vikterna varje gång man tränar, sedan går det successivt långsammare tills det känns som man inte gör några framsteg alls. Många beskriver det som att man går in i en vägg. Det är ganska vanligt att folk drabbas av lite panik i det skedet för att de tror att något är fel, men så är det förstås inte. Om man kunde fortsätta öka som när man var nybörjare skulle alla väga 110+ kg efter 3-4 år.

Du verkar ha gjort bra ökningar hittills så det är nog inget större fel på din träningsmetod, men lite omväxling skadar aldrig. Om jag skulle komma med ett konkret förslag vore det att inte dela upp kroppen på fullt så många olika delar eftersom varje del får träning ganska sällan på det sättet, utan t.ex. köra igenom halva kroppen vid varje träningspass och träna fyra gånger per vecka, så du kan träna alla muskelgrupper två gånger per vecka istället för en. Många får bättre resultat på det sättet.

cryx
2009-08-26, 09:31
Aa, det lät som ett ganska bra förslag pragmatist. Du skulle inte kunna ge förslag på vilka övningar man kan blanda? Du menar typ Måndag: ben, tisdag: överkropp, ons: ben, tors: överkropp? Eller kanske mer utspritt, typ måndag: Ben, mage och rygg, tis: armar, bröst, axlar osv. Så man inte behöver va på gymet i 2h. :P

cryx
2009-08-26, 09:36
Kom på att man måste nog vila lite längre än 2 dagar på ben. Så kanske tränar mån, tis, tors och fre.

mangs
2009-08-26, 11:11
Lämpliga halvkroppssplittar är:

Må Överkropp
Ti Underkropp
To Överkropp
Fr Underkropp

alt. (som jag föredrar)

Må pull
Ti Push
To pull
Fr Push

På de olika träningstillfällena kan man då köra olika övningar och/eller reps-intervall vilket gör att på en veckas sikt blir kroppen ordentligt genomtränad två gånger men eftersom du även köra variation mellan passen så återhämtar du dig lite fortare samt ej att förglömma, träningen blir oftast roligare med lite variation. Skulle du dessutom missa något pass med denna splitten så är det inte hela världen.

cryx
2009-08-26, 14:12
Ja, det ser ju helt klart intressant ut, kanske börjar med det inför nästa månad.