handdator

Visa fullständig version : Min USB-hårddisk (WD MyPassport) har havrerat! Recovery?

Humbucker
2009-08-25, 21:13
Min alldeles nya USB-hårdisk (400 GB Western Digital MyPassport) som jag har en massa bilder/filmer på har nu havrerat efter bara ett par veckor! Det började med att min Media extender/HTPC inte kunde skanna igenom innehållet helt plötsligt efter senaste gången jag hade hårddisken ansluten till datorn för lite överföring. Och när jag nu pluggar in den i datorn så kommer det upp en enhet i Den här datorn och säger att "Disken måste formateras innan den används". Detta har jag ingen lust med då jag har massor med viktigt material på denna!

Hur gör jag? Den är ursprungligen NTFS-formaterad om det gör något.

Vad kan ha hänt?
Jag måste återställa detta utan att tappa något! Jag använder Vista 64-bit.

Tack för hjälpen!

Baan
2009-08-25, 21:16
Testa på en 32-bits dator först.

Humbucker
2009-08-25, 21:18
Testa på en 32-bits dator först.

Vad skulle det hjälpa? Det har ju funkat kanon hittills. Dessutom var det ju min Media extender (som har ett helt annat OS) som helt plötsligt inte kunde läsa av hårddiskens innehåll. Alltså inte datorn endast.

Baan
2009-08-25, 21:23
Vad skulle det hjälpa? Det har ju funkat kanon hittills. Dessutom var det ju min Media extender (som har ett helt annat OS) som helt plötsligt inte kunde läsa av hårddiskens innehåll. Alltså inte datorn endast.

Min externa (helt annat disk iofs) började strula på 64-bits, jag löste problemet genom att använda den på en 32-bits maskin och sen lite ändringar i programvaran. Kortfattat handlade det om kass stöd på 64-bit, jag tänkte att det var värt testa om du råkat ut för samma sak. Även om det nu är en helt annan tillverkare och allt.

Annars har du diverse data recovery program, kolla på wikipedia så hittar du lite freeware.

Humbucker
2009-08-25, 21:32
Tack Baan.

Jag har laddat ner "Recuva" av Piriform nu som var freeware, och som ska kunna un-deleta och recover'a filer från FAT/NTFS-system, även USB m.m.

Frågan är nu om jag vågar formatera disken och prova Recuva på det? Eller finns det något annat säkrare program som kommer att kunna återställa i princip allting?

För jag antar att jag måste formatera disken innan jag kan komma åt den, då Windows hela tiden säger det när jag kopplar in den.