Logga in

Visa fullständig version : "Proteinkvalitet" på t ex. baljväxter?

MrBurner
2009-08-25, 09:09
Hej

Som rubriken lyder så undrar jag om jag behöver dricka t ex. mjölk till baljväxter (kikärtor m.m.) för få till något fullvärdigt protein?
Samma fråga undrar jag även om bönor.

Tacksam för svar. Jag skulle tyckas att detta borde ha tagits upp förr men kunde verkligen inte hitta det trots sökning.

Kung TexMex
2009-08-25, 09:16
Du måste inte dricka mjölk utan kan komplettera med något annat, t.ex. pasta eller ris. Sojabönor är redan fullvärdiga så de behöver inte kompletteras överhuvudtaget; å andra sidan smakar de pitt så de vill man ändå inte äta.

Men om man äter animaliska produkter så kanske det är effektivare att komplettera med det, det har jag inte en aning om.

Eddie Vedder
2009-08-25, 09:20
Cysteinhalten i mjölk lär vara tillräckligt hög för att komplettera baljväxterna.

Å andra sidan är det inte så noga eftersom mjölkens protein i sig är helt fullvärdigt.

oddyboll
2009-08-25, 10:13
när man snackar om att komplettera proteinkällor med varandra, måste då båda källorna va lika stora?

alltså, måste man äta lika mycket ris som bönor för att få fullvärdigt protein? eller räcker det med en tredjedel bönor till riset?

MrBurner
2009-08-25, 10:16
Tackar för svaren.
Börjar däremot på att tro att jag fått något om bakfoten. Måste bara kontrollera, kan jag inte tillgodogöra mig det protein som finns i t ex. kikärtor eller vita bönor om jag inte kompletterar med t ex. mjölk eller pasta?

Den där finfina länken om aminosyror är välkommen nu dessutom :-)

King Grub
2009-08-25, 10:42
Jo, det kan du, men det finns inte tillräckligt av samtliga aminosyror för att du skall kunna stimulera muskeluppbyggnaden lika väl som med ett fullvärdigt protein. För att ge lika mycket bra byggmaterial från ett protein med BV 50 som från ett med BV 100, måste du äta dubbelt så mycket protein från det med BV 50. Vilket i längden kan ge för mycket kolhydrat/fett och kalorier på köpet.

Sniggel
2009-08-25, 11:15
Cysteinhalten i mjölk lär vara tillräckligt hög för att komplettera baljväxterna.

Å andra sidan är det inte så noga eftersom mjölkens protein i sig är helt fullvärdigt.

Ursäkta mig men jag måste bara ifrågasätta detta argument som jag så ofta ser.
Ja mjölk är fullvärdigt men man vill ju gärna ha den andra källan fullvärdig också så man vet hur pass fullvärdig hela ens dagsintag av protein är.

Resonerar man som så att mjölk är fullvärdigt kan man ju lägga upp en diet med 7g protein från mjölk, 60g protein från vete, 4 ggr om dagen och räkna det som 268g protein, när långt ifrån allt är fullvärdigt eller ens tillräckligt kompletterat.

Eddie Vedder
2009-08-25, 12:55
Resonerar man som så att mjölk är fullvärdigt kan man ju lägga upp en diet med 7g protein från mjölk, 60g protein från vete, 4 ggr om dagen och räkna det som 268g protein, när långt ifrån allt är fullvärdigt eller ens tillräckligt kompletterat.

Svårt att svara på konkreta siffror sådär men jag kan utan tvekan säga att en normalaktiv, frisk och vuxen individ i energibalans klarar sig bra på det proteinintaget.

Men om det är nog för att åstadkomma muskeltillväxt är svårare. Alla de proteinrekommendationer som finns på befolkningsnivå baseras ju på merparten vegetabiliskt protein.

Men som sagt, just ett SÅ lågt intag av ett i sig fullvärdigt protein för muskeltillväxt vid hård träning kan jag inte svara på. Om vi förutsätter att det är så lite mjölk att inte ens veteproteinets brister fullständigt kombineras blir det ju svårt kanske.

z_bumbi
2009-08-25, 13:28

Det är i alla fall runt 70% som är fullvärdigt och det räcker ett tag.

christian9
2009-08-25, 13:55
Råkar någon veta vilken eller vilka som är de begränsande aminosyrorna i jordnötter, och vilka livsmedel man kan kombinera dessa med för att göra proteinet fullvärdigt? (jordnötssmör *cupid*)

King Grub
2009-08-25, 14:00
The limiting amino acid sequence of blanched but unroasted peanut protein was found to be lysine equal to threonine equal to methionine. Tryptophan and histidine do not appear to be limiting in the unroasted protein.

In roasted peanut protein the limiting amino acid sequence was lysine, threonine, and methionine. Tryptophan and histidine sometimes produced an increase in feed efficiency when added in the presence of lysine, threonine, and methionine.

Roasting under the conditions described caused a decrease in the amount of lysine, threonine, and methionine equal to 15, 11, and 10% of the total, respectively. This decrease was due to an actual destruction of the amino acids.

The limiting amino acid sequence in raw and roasted peanut protein. J. Nutr. 76, 453-459. 1962.

christian9
2009-08-25, 15:05
King Grub såklart. :) Tack!

Det finns inga tabeller nånstans där man kan ta reda på olika livsmedels över- resp underskott av aminosyror? Googlesökning på dessa tre ger att linser + jordnötter = :hbang:, men efter att ha testat den kombinationen lär jag väl aldrig mer vara sugen på en jordnötssmörsmacka.

King Grub
2009-08-25, 15:07
SLV har aminosyretabeller att ladda hem.

Sverker
2009-08-25, 17:12
The limiting amino acid sequence in raw and roasted peanut protein. J. Nutr. 76, 453-459. 1962.

Generellt så är animaliska protein och böner/linser starka på lysin och svaga på methionin+cystein. Ceralierna, dvs vete, havre, korn, råg men även ris är svaga på lysin men är starka på methionin.

När jordnötter är svag på både lysin och på methionin blir det hopplöst att hitta lämpliga komplement:(

Nu skriver jag tvärtom mot Eddie men det ska nog gå att reda ut.

Eddie Vedder
2009-08-25, 20:48
Nu skriver jag tvärtom mot Eddie men det ska nog gå att reda ut.

Nä vi skriver ju samma sak. Att baljväxter oftast brister i metionin+cystein men blir fullvärdigt om bara mjölken i det här fallet hög halt nog.

Sniggel
2009-08-26, 11:51
Svårt att svara på konkreta siffror sådär men jag kan utan tvekan säga att en normalaktiv, frisk och vuxen individ i energibalans klarar sig bra på det proteinintaget.

Men om det är nog för att åstadkomma muskeltillväxt är svårare. Alla de proteinrekommendationer som finns på befolkningsnivå baseras ju på merparten vegetabiliskt protein.

Men som sagt, just ett SÅ lågt intag av ett i sig fullvärdigt protein för muskeltillväxt vid hård träning kan jag inte svara på. Om vi förutsätter att det är så lite mjölk att inte ens veteproteinets brister fullständigt kombineras blir det ju svårt kanske.

Det är lite det jag är ute o fiskar efter. För proteinbehovet är det nog aldrig några problem. Men för optimala resultat för trräningen kan det vara bra att veta sånt här. Speciellt om man deffar och vill ha så lite kalorier som möjligt, då vill man ha så mycket fullvärdigt protein som det bara går (svårare att nå upp till x g/kg vid deff) och har man inte så mycket kalorier att spela med så tror jag att man i de flesta fall väljer bort baljväxter m.m helt.

Sverker
2009-08-26, 18:46
Jag tänker annorlunda. Jag kan komma i tävlingsform med relativt mycket kalorier och tillåter mig att köra hårt ända fram till veckan innan tävlingen.

Jag ligger på >60 % kolhydrat och kompletterar upp proteinet i ris, havregryn och pasta med mindre mängder protein från animalier.

Att sänka intensiteten och vikterna i träningen är att ge medtävlarna en straffspark.

Sniggel
2009-08-27, 09:38
Jag håller med dig om att behålla intensiteten är viktigt under diet. Altså bör man ha en kost som man kan prestera på. Men vi funkar olika när det gäller hur mycket (minimum) av varje makronutrient vi behöver för att prestera (det vet du redan förstås men jag ville bara nämna det)

z_bumbi
2009-08-27, 10:10
Går någon lågt på energi och/eller kolhydrater försvinner kanske baljväxterna men i övrigt ser jag inget större problem att få in dem även i en deffkost. Det kan t o m vara bra med lite fibrer som håller igång magen och volymen i kokt tillstånd är ganska så stor dvs det mättar bra per energienhet. Däremot blir det svårt att täcka hela proteinbehovet utan att hamna ganska så högt men det är ju där andra proteinkällor kommer in.

Seb74
2010-08-21, 08:19
När jordnötter är svag på både lysin och på methionin blir det hopplöst att hitta lämpliga komplement:(

Då ser cashew klart bättre ut :)
Ska käka några såna nötter till min ärtsoppa som jag ska testa laga snart....insåg nyss att det måste va bland det billigaste protein man kan hitta, ärtorna är ju typ gratis :)

http://www.proteinkvalitet.se/notter/cashewnotter

Seb74
2010-08-21, 09:27
Eller oj, ett ägg kanske....får ha den här grafen i huvudet varje gång jag plågar i mig ett...
http://www.proteinkvalitet.se/agg/agg

Kanske kan ha ägghalvor i ärtsoppan, som man hade i nässelsoppa när man åt det för typ 15 år sen....det var fan goda grejer.

elArne
2010-08-22, 09:17
Eller oj, ett ägg kanske....får ha den här grafen i huvudet varje gång jag plågar i mig ett...
http://www.proteinkvalitet.se/agg/agg

Kanske kan ha ägghalvor i ärtsoppan, som man hade i nässelsoppa när man åt det för typ 15 år sen....det var fan goda grejer.

Enligt proteinkvalitet.se verkar black-eyed peas vara det som har högst proteinkvalitét. Är det så?

http://www.proteinkvalitet.se/ovrigt/vignabonor-eller-svartogda-bonor

Seb74
2010-08-22, 09:26
Enligt proteinkvalitet.se verkar black-eyed peas vara det som har högst proteinkvalitét. Är det så?

http://www.proteinkvalitet.se/ovrigt/vignabonor-eller-svartogda-bonor

Oj, den grafen ser ju galen ut, helt off the charts.

Rallare
2011-08-22, 23:15
Annars har kikärter en än högre proteinkvalitet enligt den sidan.

Räcker för att som enda livsmedel täcka kroppens proteinbehovet står det. Stämmer bra antar jag(?)

Elbaba
2012-05-19, 17:24
Generellt så är animaliska protein och böner/linser starka på lysin och svaga på methionin+cystein. Ceralierna, dvs vete, havre, korn, råg men även ris är svaga på lysin men är starka på methionin.

är en köttätare på en ofrivillig ris/pasta och böndiet ett tag framöver och vill få till det här med proteinet. Går det att säga någon proportion mellan ris/pasta och t.ex. kikärtor. 1 del bönor, 2 delar ris?

DavidJohansson
2012-05-19, 17:32
Kan du förklara för mig hur du vet att mjölk kan vara ett fullvärdigt protein. Metoin och cystein brister aldrig, kramar david.

Sverker
2012-05-19, 19:32
är en köttätare på en ofrivillig ris/pasta och böndiet ett tag framöver och vill få till det här med proteinet. Går det att säga någon proportion mellan ris/pasta och t.ex. kikärtor. 1 del bönor, 2 delar ris?

YTS räknar på det där. Jag kan bara uppskatta att två delar risprotein kompletteras av 1 del bönprotein. Vill du vara på den säkra sidan så ta lite mjölk eller ost till. Bara för att komplettera upp lysinet.

Barbastark
2012-10-22, 12:01
Nån som har några bra riktlinjer kring intag av mängd protein/dag som är fullvärdigt I SIG för optimal muskeltillväxt? (Ja, kombinationen av icke fullvärdigt blir ju fullvärdigt tillsammans, men är ute efter någon lämplig siffra så man kan rikta sig efter den och vara helt "safe")

MVH

Akada
2012-10-22, 15:04
De rekommendationer som man ser lite här o där i olika studier baseras väl på protein från en blandad kost, så får du en överväldigande majoritet av ditt protein från fullvärdiga källor bör du rimligtvis kunna gå lägre än så.

Boers
2012-10-24, 19:22
http://www.nyttgrepp.se/komplementering.html