handdator

Visa fullständig version : Planering / Schemaläggning. Någon med erfarnhet? :)

whern
2009-08-25, 09:05
Jag jobbar som planerare på ett företag inom flygbranschen. Vi ska göra nya scheman nu inför vintern. Jag har hittils suttit i Excel och manuellt knappat in behov, med hjälp av lite småformler. Detta börjar bli rätt tungt att göra manuellt nu när vi har växt en del.

Jag har planerings verktyg, men jag har inget bra verktyg för att göra scheman som motsvarar behovet.

Jag har vissa "rules of engagement" att följa.

Jag har ankomsttid / avgångstid på varje flight, vissa kräver 15 min innan ankomsttid, vissa kräver 25. Ja, det är olika parametrar för olika bolag.
Jag har antalet man jag behöver för varje flight.
Jag har 3 olika kompetenser som behövs för varje flight.

Jag skulle alltså vilja ha ett program där jag kan knappa in varje regel för varje flyg och få upp en översikt över exakt hur många huvuden jag behöver vid varje enskild halvtimme.

Eventuellt skulle jag vilja ha hjälp med ett script/macro i excel som räknar hur många huvuden jag har vid varje tillfälle;

Jag har en cell med starttid, en cell med sluttid. Jag vill kolla hur många personer jag har mellan tex 08:00-08:30. Om denna summa stämmer överens med antalen personer jag behöver skall denna cellen bli grön.

Ja ni förstår säkert :)

Någon har någon erfarnhet, använder något bra program, har något bra script i Excel?

Snafu
2009-08-25, 09:39
Vi tog in en kodapa som skrev ihop nånting (för liknand behov som du har), som fungerade fint, tills det krashade. Jag har ungefär samma problem, fippla med excel.

Snafu
2009-08-25, 09:46
Droster, kanske är något. Jag tror jag ska ladda ner.

chidde
2009-08-25, 09:57
jag har en mall som är ungefär som det du beskriver, det är nog bara att lägga till färgerna sen har du det... det är inget jag använder själv eftersom det verkar meckigt men det blir säkert lätt när man har lärt sig det

lämnar du din email kan jag skicka över det till dig och det är på norska... så du vet :P

whern
2009-08-25, 11:21
Droster, kanske är något. Jag tror jag ska ladda ner.

Ja, excel fippling blir ju så segt i längden alltså.

Droster, ska kolla upp det. Tack!

whern
2009-08-25, 11:21
jag har en mall som är ungefär som det du beskriver, det är nog bara att lägga till färgerna sen har du det... det är inget jag använder själv eftersom det verkar meckigt men det blir säkert lätt när man har lärt sig det

lämnar du din email kan jag skicka över det till dig och det är på norska... så du vet :P

Aah. Vore fan klockrent!

Yes, jag PMar dig min mail. Norska är ju perfekt! Jobbar ju på Gardermoen ;)