Visa fullständig version : Maximal stimulans av proteinsyntesen av 30 gram protein per tillfälle
King Grub
2009-08-25, 08:58
90 gram protein från vanlig mat stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 30 gram, vid ett intag.
Ingestion of sufficient dietary protein is a fundamental prerequisite for muscle protein synthesis and maintenance of muscle mass and function. Elderly people are often at increased risk for protein-energy malnutrition, sarcopenia, and a diminished quality of life. This study sought to compare changes in muscle protein synthesis and anabolic efficiency in response to a single moderate serving (113 g; 220 kcal; 30 g protein) or large serving (340 g; 660 kcal; 90 g protein) of 90% lean beef. Venous blood and vastus lateralis muscle biopsy samples were obtained during a primed, constant infusion (0.08 mumol/kg/min) of L-[ring-(13)C(6)] phenylalanine in healthy young (n=17; 34+/-3 years) and elderly (n=17; 68+/-2 years) individuals. Mixed muscle fractional synthesis rate was calculated during a 3-hour postabsorptive period and for 5 hours after meal ingestion. Data were analyzed using a two-way repeated measures analysis of variance with Tukey's pairwise comparisons. A 113-g serving of lean beef increased muscle protein synthesis by approximately 50% in both young and older volunteers. Despite a threefold increase in protein and energy content, there was no further increase in protein synthesis after ingestion of 340 g lean beef in either age group. Ingestion of more than 30 g protein in a single meal does not further enhance the stimulation of muscle protein synthesis in young and elderly.
A moderate serving of high-quality protein maximally stimulates skeletal muscle protein synthesis in young and elderly subjects. Journal of the American Dietetic Association, Volume 109, Issue 9, September 2009, Pages 1582-1586. T. Brock Symons, Melinda Sheffield-Moore, Robert R. Wolfe, Douglas Paddon-Jones
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B758G-4X25VJY-R-5&_cdi=12926&_user=10&_orig=search&_coverDate=09%2F30%2F2009&_sk=998909990&view=c&wchp=dGLbVlz-zSkWb&_valck=1&md5=2df8cd4ae463fbef8e68b6f61afe19bf&ie=/sdarticle.pdf
Eddie Vedder
2009-08-25, 09:13
Möjligtvis att man kan applicera det på sin frukost, men det är inte direkt något som man bör applicera i samband med träning känns det som.
De var ju trots allt helt inaktiva 72 timmar innan måltiden och intog måltiden efter en natts fasta. Spontantkänns det ju som om andra "regler" borde gälla när man styrketränat. Å andra sidan stimulerar ju styrketräningen i sig proteinsyntesen kraftigt och ökar effektiviteten att tillgodogöra sig aminosyror. Finns ju de som har den teorin också.:)
King Grub
2009-08-25, 09:15
Möjligtvis att man kan applicera det på sin frukost, men det är inte direkt något som man bör applicera i samband med träning känns det som.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843&highlight=albumin
Om något borde väl känsligheten vara större efter träning, då proteinsyntesen är uppreglerad av denna, så mindre snarare än mer protein skulle behövas för att uppnå samma effekt.
Eddie Vedder
2009-08-25, 09:16
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843&highlight=albumin
Om något borde väl känsligheten vara större efter träning, då proteinsyntesen är uppreglerad av denna, så mindre snarare än mer protein skulle behövas för att uppnå samma effekt.
Ja det var faktiskt den där jag hade lite i åtanke. Tack för att du letade upp den åt mig.:)
För mig som äter ungefär 200g protein om dagen fördelat på enbart 2 mål, är det helt och hållet att elda för kråkorna?
Känns rimligen som att proteinet bör vara bra av lite andra anledningar också, men det skadar aldrig att kolla.
Eddie Vedder
2009-08-25, 09:22
För mig som äter ungefär 200g protein om dagen fördelat på enbart 2 mål, är det helt och hållet att elda för kråkorna?
Nej självklart inte.
Allt handlar ju inte bara om maximal akut proteinsyntes.
Nitrometan
2009-08-25, 09:23
Aha. Så den gamla 30g-siffran dyker upp igen. Kul.
Intressant undersökning också.
Ola Wallengren
2009-08-25, 09:23
Allt handlar ju inte bara om maximal akut proteinsyntes.
Ja, de mätte ju till exempel inte nedbrytningen och nettobalansen i ovanstående studie, det hade varit mer relevant tycker jag.
King Grub
2009-08-25, 09:24
Däremot ger det antagligen större stimulans av proteinsyntesen, åtminstone efter träning, att tillföra den mindre mängden flera gånger. Varje intag stimulerar proteinsyntesen, även om det bara är en timme mellan dessa.
Och det finns inget som säger att detsamma inte gäller under förutsättningarna som i den här studien: om man gav 30 gram protein 3 gånger under tidsrymden för studien, då skulle proteinsyntesen mycket väl (kanske troligen, t o m) stimuleras mer totalt än både 30 gram 1 gång eller 90 gram 1 gång.
Proteinnedbrytningen spelar betydligt mindre roll än proteinsyntesen för proteinabalansen.
What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less
Experimental Physiology 90.4 pp 427-436
oddyboll
2009-08-25, 09:56
Däremot ger det antagligen större stimulans av proteinsyntesen, åtminstone efter träning, att tillföra den mindre mängden flera gånger. Varje intag stimulerar proteinsyntesen, även om det bara är en timme mellan dessa.
Och det finns inget som säger att detsamma inte gäller under förutsättningarna som i den här studien: om man gav 30 gram protein 3 gånger under tidsrymden för studien, då skulle proteinsyntesen mycket väl (kanske troligen, t o m) stimuleras mer totalt än både 30 gram 1 gång eller 90 gram 1 gång.
Proteinnedbrytningen spelar betydligt mindre roll än proteinsyntesen för proteinabalansen.
så om man endast fick välja en sorts proteinkälla skulle vassle/eaa alltid vara överlägset kasein?
King Grub
2009-08-25, 09:57
Om det handlar om frekventa intag. Handlar det om ett enstaka intag och inget annat intag finns varken före eller efter ger långsamt protein bättre proteinbalans. Detta har varit känt i många år.
christian9
2009-08-25, 14:20
Har man tittat på varaktigheten av en sån här stimulans också, här eller i någon tidigare studie? Beror väl på upptagshastigheten på det protein man använder kan jag tänka, men om stimulansen från 90g sitter i 3ggr så länge som den från 30g så hamnar man ju på +/- 0 ändå.
Hur förhåller det sig med intaget av protein efter träning i en tidigare tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=127113) skriver du: EAA-intagen efter det första blir som vilket proteinintag som helst. Ät vanlig proteinrik mat i stället. Finns ingen anledning att hatta med flera intag. Rama in passet mellan två EAA-intag, direkt före och direkt efter, gå hem och ät mat. Gör det inte svårare än det är.
Ola Wallengren
2009-08-25, 14:24
Förstår jag inte riktigt hur man kan vara så säker på det, vad det gäller resultaten från denna studie. Fastande var FSR ca 0.07 och efter måltid ca 0.12 %h. Normalt sett är man ju i negativ proteinbalans fastande så nedbrytningen kanske ligger på 0.08-0.09 %h (?). Det krävs då inte speciellt mycket förändring i nedbrytningen för att påverka proteinbalansen. Det är ju det som bla. är skillnaden i de försöken mellan kasein och vassle, så varför kan det inte vara någon skillnad i detta försöket? Gruppen som bara åt 220kcal och 30g protein på nästan 24-h kan ju knappast varit i positiv proteinbalan någon längre stund.
Ola Wallengren
2009-08-25, 14:26
Har man tittat på varaktigheten av en sån här stimulans också, här eller i någon tidigare studie? Beror väl på upptagshastigheten på det protein man använder kan jag tänka, men om stimulansen från 90g sitter i 3ggr så länge som den från 30g så hamnar man ju på +/- 0 ändå.
De mätte ändå under 5 timmar efter intag så då har man i så fall fångat det mesta eller kanske hela den positiva fasen.
Hur förhåller det sig med intaget av protein efter träning i en tidigare tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=127113) skriver du: EAA-intagen efter det första blir som vilket proteinintag som helst. Ät vanlig proteinrik mat i stället. Finns ingen anledning att hatta med flera intag. Rama in passet mellan två EAA-intag, direkt före och direkt efter, gå hem och ät mat. Gör det inte svårare än det är.
I mina ögon är det detta som menas. Detaljrikedomen kan lätt bli alltför stor.
Läste i en studie som du (grub) postade att 3 mål var bättre än 6 under uppbyggnad. Låter inkonsekvent?
King Grub
2009-08-25, 21:15
Varför då? Åt man 90-gramsproteinportioner i den studien?
då behövs kanske bara 90g protein per dag då? (30g=max protein syntes och 3 mål bättre än 6)
Oj, vad jag är optimal!
Först 10 gram EAA, sedan
http://www.matservice.se/bilder/stora/artermedflask500gFelix.jpg
sedan
http://goodfoodgoodwine.com.au/wordpress/wp-content/uploads/2009/05/3-eggs-stock-web.jpg
Kan detta vara *OPTI EH*
EAA
Träning
EAA
1 tim
whey 80 + malto
1 tim
whey 80
1 tim
Mat
King Grub
2009-08-25, 22:00
då behövs kanske bara 90g protein per dag då? (30g=max protein syntes och 3 mål bättre än 6)
Som tidigare nämnt är inte akut proteinsyntes det enda som avgör muskeltillväxt. Lägg hormonpåverkan och kroniska signalmekanismer till saken, så kommer man fram till den vanliga slutsatsen: ju mer protein, desto mer muskler.
It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.
Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315
Du kan inte säga att det totala proteinbehovet för maximal muskeltillväxt för en styrketränande är lågt som för en stillasittande persons behov för proteinbalans, baserat på en studie där man mäter taket för akut proteinsyntesstimulans i vila. Det är det inte.
Symphony Flex
2009-08-25, 22:27
Som tidigare nämnt är inte akut proteinsyntes det enda som avgör muskeltillväxt. Lägg hormonpåverkan och kroniska signalmekanismer till saken, så kommer man fram till den vanliga slutsatsen: ju mer protein, desto mer muskler.
stopp och belägg!!!!
nu ska vi inte förvirra folk härinne. jag hade för mig att allför mycket protein t.o.m. kan vara kontraproduktivt... eller? rätta mig om jag har fel. har för mig att det skulle verka menligt på testo-nivåer bl.a.
Anton Fräs
2009-08-25, 22:37
Ta det lugnt nu gott folk, inte övertolka sönder och samman :)
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315
Du kan inte säga att det totala proteinbehovet för maximal muskeltillväxt för en styrketränande är lågt som för en stillasittande persons behov för proteinbalans, baserat på en studie där man mäter taket för akut proteinsyntesstimulans i vila. Det är det inte.
Tackar för länkarna! de ska sparas
Nej jag trodde inte så var fallet heller, tyckte bara det kändes alldeles för lätt att tolkas så att folk börjar gå runt och säga att man inte ska äta mer än 30g protein per måltid igen.
Anders The Peak
2009-08-26, 07:57
Jag tycker att den här ger bättre input:
http://agro-food-industry.teknoscienze.com/pdf/norton_AF2_09.PDF
PPP av detsamma:http://www.sportsnutritionsociety.org/conference_presentations/ISSNConference_200806_Layne.pdf
King Grub
2009-08-26, 09:28
stopp och belägg!!!!
nu ska vi inte förvirra folk härinne. jag hade för mig att allför mycket protein t.o.m. kan vara kontraproduktivt... eller? rätta mig om jag har fel. har för mig att det skulle verka menligt på testo-nivåer bl.a.
Som sagt, ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet har täckts.
Symphony Flex
2009-08-26, 09:40
Som sagt, ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet har täckts.
å fan... det var nytt.
då har alla proteinreklamsnubbar rätt trots allt... suck... nu jävlar ska njurarna slås ut :) härmed börjar ätandet.
hur stor skillnad pratar vi om? jag menar.. vad blir skillnaden för mig med att äta 2g/kg mot 4g/kg eller 5g/kg?
mycket intressant.
King Grub
2009-08-26, 09:46
Det är faktiskt inte nytt. Så gott som alla undersökningar som någonsin har gjorts har visat på det, precis som citatet av Robert Wolfe i inlägg 22 säger.
Det finns en gräns, där ingen ytterligare effekt nås, men exakt var den ligger är inte känt. Inte heller hur individuell den är.
Att det inte finns belägg för rekommendationer över 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, om ens det, är en annan sak, men då skall man ta hänsyn till att studierna på seriöst styrketränande med avsikt att öka sin muskelmassa maximal är relativt bristfälliga och få till antalet, speciellt sådana på lite längre sikt. Jag skulle hellre äta lite för mycket protein än lite för lite, om mitt mål var muskeltillväxt. Det är som sagt ett uttalande utan några vetenskapliga belägg, bara observationer, men dom observationerna är så många till antalet under så lång tid att även ledande forskare på området vågar uttala sig på samma sätt.
Det finns inget som pekar på att även relativt höga intag, 3 gram per kilo kroppsvikt eller t o m mer, skulle vara skadligt för friska organ. Har man redan nedsatt njurfunktion är det en annan sak, men att man skulle få det av proteinintaget verkar inte sannolikt. Den vanligaste biverkningen är uttorkning; äter man mer protein, behöver man mer vatten.
Symphony Flex
2009-08-26, 10:44
Det är faktiskt inte nytt. Så gott som alla undersökningar som någonsin har gjorts har visat på det, precis som citatet av Robert Wolfe i inlägg 22 säger.
Det finns en gräns, där ingen ytterligare effekt nås, men exakt var den ligger är inte känt. Inte heller hur individuell den är.
Att det inte finns belägg för rekommendationer över 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, om ens det, är en annan sak, men då skall man ta hänsyn till att studierna på seriöst styrketränande med avsikt att öka sin muskelmassa maximal är relativt bristfälliga och få till antalet, speciellt sådana på lite längre sikt. Jag skulle hellre äta lite för mycket protein än lite för lite, om mitt mål var muskeltillväxt. Det är som sagt ett uttalande utan några vetenskapliga belägg, bara observationer, men dom observationerna är så många till antalet under så lång tid att även ledande forskare på området vågar uttala sig på samma sätt.
Det finns inget som pekar på att även relativt höga intag, 3 gram per kilo kroppsvikt eller t o m mer, skulle vara skadligt för friska organ. Har man redan nedsatt njurfunktion är det en annan sak, men att man skulle få det av proteinintaget verkar inte sannolikt. Den vanligaste biverkningen är uttorkning; äter man mer protein, behöver man mer vatten.
Kungen har talat. Jag har lyssnat.
tack
Anders The Peak
2009-08-26, 11:47
Kungen har talat. Jag har lyssnat.
tack
Jag tror att det är vanskligt över tid att äta proteinmängder som överstiger kroppens förmåga att deaminera aminosyrorna för att kunna användas som energi. Jag skulle hellre satsa på att öka intaget av grenande aminosyror inom ramen kring 20-25E% protein för att maximera förutsättningarna för muskeltillväxt.
En liten artikel kring det här:http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=6691
Symphony Flex
2009-08-26, 18:02
Jag tror att det är vanskligt över tid att äta proteinmängder som överstiger kroppens förmåga att deaminera aminosyrorna för att kunna användas som energi. Jag skulle hellre satsa på att öka intaget av grenande aminosyror inom ramen kring 20-25E% protein för att maximera förutsättningarna för muskeltillväxt.
En liten artikel kring det här:http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=6691
måste väl vara den gräns som King Grub talar om i sitt tidigare inlägg. jag ska läsa igenom studien du länkade till när jag får lite tid över. har tyvärr en späckad kväll. håller på att flytta och det är en helvetes massa packande att göra tyvärr.
jag har varit inne på samma tankebanor själv tidigare och den inre diskussionen har tagit ytterligare fart idag. borde kanske trappa upp intaget av mitt kära esa-pro som jag älskar över allt. köra det med jämna stötar från wake.up ända fram till direkt efter träning. Eftersom jag är en gedigen if-anhängare är jag dock lite orolig inför hur det ska slå mot hunger känslorna. har tidigare haft mer problem med hunger om jag dragit lite esa på morgonen. hmm... kanske funkar om jag tar några fler doser...
hmm... jag känner att lärorna krockar lite nu... fan... är förvirrad.
tack för en intressant länk iaf.
Anders The Peak
2009-08-26, 18:21
Kom ihåg att det är inget speciellt mystiskt med protein och som jag sagt tidigare så tror jag på att få i sig ca 36-48 gr eaa/dag antagligen får man en bättre effekt av ett preparat som innehåller lite mer av BCAA. Men hemligheten att växa handlar mer om progressiv träning som är individanpassat och regelbunden än om aminosyror i det stora.
Mycket protein som gäller, ät 30g vid varje intag av protein. Äta 3 gånger varje dygn(fett,mikronutrienter, kolhydrat) och sedan "snacks" urspritt över dagen med 30g protein i varje. Skulle detta vara optimalt, om vi utgår ifrån våran nuvarande "vad-vi-vet-idag"?
Rätt så intressant, detta handlar väll om det krockar med studierna angående färre måltider är bättre, och storleken på måltider påverkar fettinlagring och större fettinlagring leder till större fettinlagring vilket ger sämre muskeltillväxt. Jädra förvirrande detta är, måste ta och rada upp de olika undersökningarna och kolla upp det!
Tack grub!
Eddie Vedder
2009-08-27, 06:09
Mycket protein som gäller, ät 30g vid varje intag av protein.
Tycker du helt ärligt att studien i den här tråden ger något stöd för det? Är alla dina måltider efter natts fasta och utan fysisk aktivitet i 72 timmar?
Jag är helt övertygad om att den här studien inte är något man skulle vinna något på genom att applicera på sin egen kost. Inte direkt förlora på heller om bara dagsintaget av protein blir högt nog men jag ser inte riktigt varför den här studien i sig skulle göra det "onödigt" med mer än 30 g per tilllfälle för en idrottare.
Tycker du helt ärligt att studien i den här tråden ger något stöd för det? Är alla dina måltider efter natts fasta och utan fysisk aktivitet i 72 timmar?
Jag är helt övertygad om att den här studien inte är något man skulle vinna något på genom att applicera på sin egen kost. Inte direkt förlora på heller om bara dagsintaget av protein blir högt nog men jag ser inte riktigt varför den här studien i sig skulle göra det "onödigt" med mer än 30 g per tilllfälle för en idrottare.
Nej, verkligen inte, men den ger väll antagligen hint mot det hållet, huvudsaken är att det inte krockar med något annat, och jag kan likagärna äta all min mat, fast dra ner på proteinet så man kommer ner till 30g och sedan fortsätta äta 30g vid varje tillfälle istället för 60-100g. Ska läsa om detta ett par gånger innan jag drar någon slutsats dock. :thumbup:
Om du äter "90% lean meat" kanske det spelar roll. Äter du fett till kommer upptaget att saktas ned, och då gäller inte studiens resultat längre. (kolhydrater gör ingen skillnad på proteinupptagtiden, väl?)
Äter man t.ex. fet ost sker upptaget under längre tid, och då kanske 60g ger annan effekt än 30g. Vad tror ni andra om det här?
Eddie Vedder
2009-08-27, 09:03
Om du äter "90% lean meat" kanske det spelar roll. Äter du fett till kommer upptaget att saktas ned, och då gäller inte studiens resultat längre. (kolhydrater gör ingen skillnad på proteinupptagtiden, väl?)
Äter man t.ex. fet ost sker upptaget under längre tid, och då kanske 60g ger annan effekt än 30g. Vad tror ni andra om det här?
11 g fett var det i alla fall per köttbit. Och visst påverkar det proteinupptaget om en stärkelsekälla finns i kosten. Ju mer mat överhuvudtaget så kommer ju matsmältningen påverkas.
Förväxlade kolhydrater med standard-varianten på kolhydrat folk äter häromkring, dvs färdigtuggad. :-)
Nå, alltså är studien inte överförbar på vanliga omständigheter. Intresant ändå, förstås.
jag tränar vid 11:30, och då har jag inte ätit sedan kvällen innan.
Tar EEA precis innan träning.
Tränar till 12:00 eller lite efter.
Sen äter jag, vilket i protein räknat blir ca 65g.
Eftersom det inte är något problem för mig att dela upp intaget av proteinet i två delar, och vänta med ena hälften en timme eller en och en halv.
Tycker ni det skulle vara värt det? alltså tror ni det skulle ge tillräckligt mycket effekt för att vara värt att göra det?
King Grub
2009-09-14, 19:52
Fler mindre proteinintag efter träning är säkert bättre än ett jättestort.
Ser man på aminosyror, minskar intag av EAA en timme efter träning inte gensvaret på ett likadant intag en timme senare.
http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2003/03000/Independent_and_Combined_Effects_of_Amino_Acids.11 .aspx
Jag ser ingen mekanism som skulle göra det annorlunda med intakt protein, och proteinsyntesen verkar stimuleras maximalt av 20 gram protein efter träning, vid ett tillfälle.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843&highlight=%E4ggprotein
Så två tillfällen låter betydligt bättre än ett.
Jag ser ingen mekanism som skulle göra det annorlunda med intakt protein, och proteinsyntesen verkar stimuleras maximalt av 20 gram protein efter träning, vid ett tillfälle.
hmm då kanske man skulle dela upp det på tre tillfällen :D
Hmm men i så fall så är ju Periodisk fasta inget som funkar? Det ser ju ut o funka för en hel del människor/biffar b.l.a för folk här på Kolo....
Hmm men i så fall så är ju Periodisk fasta inget som funkar?
Det är en felaktig slutsats från resultaten i studien.
Hur kritiskt är det med en måltid då? Jag har nämligen en bit hem från gymmet (pendlar) Och brukar vara hemma 80 minuter efter träningen.
EAA träning EAA + 60 min EAA - Mat.
Anders The Peak
2010-01-01, 23:05
Hur kritiskt är det med en måltid då? Jag har nämligen en bit hem från gymmet (pendlar) Och brukar vara hemma 80 minuter efter träningen.
EAA träning EAA + 60 min EAA - Mat.
Den här har postats tidigare men är av intresse om man är styrketränande.
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943
Efter träningen tror jag att kan vara bättre med ett vassleprotein eller gainer om man är i ditt läge som har lång väg hem innan du kan äta mat.
Skrollovicz
2010-01-03, 08:49
Bump.
Betyder detta att det är bättre, om man siktar på att bygga muskler, att få i sig så många 30 grams proteinmåltider som möjligt per dag i stället för att ha två proteintoppar per dag som det tidigare har förespråkats??
Eddie Vedder
2010-01-03, 09:05
Bump.
Betyder detta att det är bättre, om man siktar på att bygga muskler, att få i sig så många 30 grams proteinmåltider som möjligt per dag i stället för att ha två proteintoppar per dag som det tidigare har förespråkats??
Inlägg #5 och framåt
Skrollovicz
2010-01-03, 09:13
Inlägg #5 och framåt
Sorry. :) Tack Eddie. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.