handdator

Visa fullständig version : Någon som kör Hacksquats på detta vis?

luderlasse
2009-08-24, 21:21
såg denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=PLgPJVwemtU
och tänkte direkt att ryggen skulle ta stryk av detta, någon duktig individ på detta forum som kan berätta lite mer om denna övning?

Morty
2009-08-24, 23:39
Detta är sk. Hacklifts. Tror arne är ett fan..?

Degpekka
2009-08-25, 00:06
Jag har testat lite men jag känner inga fördelar med den övningen om man jämför med marklyft. Tycker mest den är knepig när man ska ta sig förbi häcken.

morc
2009-08-25, 12:29
Jag tycker inte att det känns rätt i ryggen när jag kör de, så jag kör inte hacksquats alls. Men har man rätt teknik o det känns bra så är det väl inte fel.

Det finns maskiner som underlättar för tekniken, dock har jag inte provat dem.

bigtraps
2009-08-25, 15:04
En riktigt manlig övning. Körde den ibland förr i tiden när jag var skadefri

luderlasse
2009-08-26, 15:27
Detta är sk. Hacklifts. Tror arne är ett fan..?

ok, vad e hacksquats för nåe då?

Madame
2009-08-26, 17:48
jag trodde man körde hacksquats i maskin och att hacklift var namnet på själva maskinen man körde hacksquatsen i... :confused: :smash: har ingen koll på begreppen här. Nån som kan reda ut? *popcorn*

Pepz
2009-08-26, 17:51
Jag har testat lite men jag känner inga fördelar med den övningen om man jämför med marklyft. Tycker mest den är knepig när man ska ta sig förbi häcken.

men du ska ju aldrig lyfta stången förbi häcken?

ett av de bättre sätten att lära sig att använda benen i ett marklyft

ugly_kid
2009-08-26, 21:13
jag trodde man körde hacksquats i maskin och att hacklift var namnet på själva maskinen man körde hacksquatsen i... :confused: :smash: har ingen koll på begreppen här. Nån som kan reda ut? *popcorn*

Du har helt rätt. Maskinen du menar heter hacklift och i den gör man hacksquat, Och övningen i filmen heter också hacklift.

Erik_Hellström
2009-08-26, 21:44
Du har helt rätt. Maskinen du menar heter hacklift och i den gör man hacksquat, Och övningen i filmen heter också hacklift.

Är det inte tvärtom? Att båda övningarna heter Hacksquat, skillnaden är att antingen gör man den i maskin, eller med fri stång.

(Kanske onödigt att hänga upp sig på små detaljer i hur man refererar till övningen iofs...)

Här är iaf en nostalgisk bild, sen får man väl kalla den vad man vill =)

http://www.oldtimestrongman.com/images12/hacksquat_walterdonald.gif

krellik
2009-08-26, 23:40

Mitt bästa svar som kanske inte är 100%...

Det fanns en snubbe som hette Georg Hackensmith som kom på övningen där man "marklyfter" med stången bakom sig, efter honom blev övningen också uppkallad, dvs hacksquat.

I den formen är det i princip ett marklyft som vissa kan hantera mer vikt i än sitt vanliga marklyft och fokusen blir i princip på lårmusklerna. Dock så är den svår att göra om man inte har bra proportioner för övningen och då gjordes med tiden en maskin för att efterlikna rörelsen i originalet, eftersom den är -betydligt- mer bekväm att göra samt att det under en väldigt lång tid var populärt att isolera allting max med maskiner så är det idag maskin varianten av övningen som är det som är normen.

Tror det svaret är hyfsat korrekt...

the_PL_man
2009-08-27, 09:34
såg denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=PLgPJVwemtU
och tänkte direkt att ryggen skulle ta stryk av detta, någon duktig individ på detta forum som kan berätta lite mer om denna övning?

Varför skulle ryggen ta mer stryk av denna än av vanligt marklyft (om den utförs rätt) ?
Erling Wahlgren var en hejare på denna under 70-talet.

Skaegge
2009-08-27, 09:36
Habba habba. Barbell Hack Squat heter den.

the_PL_man
2009-08-27, 09:46
Habba habba. Barbell Hack Squat heter den.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50996

luderlasse
2009-08-28, 10:44
Varför skulle ryggen ta mer stryk av denna än av vanligt marklyft (om den utförs rätt) ?

såg ut som att ryggen böjs längst upp men jag är ingen expert :P men om det är en riskfri övning så är jag nyfiken på att börja med den, alltid kul med nya övningar. har du en film eller nått på ett bra utförande hade det varit guld.

the_PL_man
2009-08-30, 23:16
såg ut som att ryggen böjs längst upp men jag är ingen expert :P men om det är en riskfri övning så är jag nyfiken på att börja med den, alltid kul med nya övningar. har du en film eller nått på ett bra utförande hade det varit guld.

Förvisso så gör han någon konstig variant i toppen (i övrigt så är det väl inget att säga om hans utförande), men det är inget jag känner att det blir för mig när jag kör den. Prova lite lätt & se hur den känns för dig är mitt råd.

luderlasse
2009-09-05, 19:49
ja det ska jag göra så snart jag börjar träna igen

Jorgen
2009-09-05, 19:56
Kommer du ihåg hur mycket han lyfte? Jag har hört det och har för mig att det var en rätt rejäl vikt.

krellik
2009-09-06, 00:40
Kommer du ihåg hur mycket han lyfte? Jag har hört det och har för mig att det var en rätt rejäl vikt.

Hur mycket han lyfte max vet jag inte men den här bilden kickar ass iallafall...

http://www.body.se/images/content/profiler/ehrling_hacklift.jpg

the_PL_man
2009-09-06, 22:48

780 pound (354,5kg) är siffran som jag sett.
Står faktiskt ingen vikt i hans "Träningsguide för kroppsbyggning".

/the_PL_man