Visa fullständig version : Frysa kantareller ?!?
stuckinmud
2009-08-23, 22:20
Har hört att det är bäst att frysa gula kantareller utan att förvälla dem först och att lägga dem direkt från frysen i pannan el kastrullen. Ärdet någon som provat?
stuckinmud
2009-08-23, 22:55
Har hört att det är bäst att frysa gula kantareller utan att förvälla dem först och att lägga dem direkt från frysen i pannan el kastrullen. Ärdet någon som provat?
Hej,
Vad rekommenderar Ni oss?
Vi var ute i skogen idag hela familjen och ungarna blev som tokiga när de såg alla ställen, och frugan gick lös på dem hon med. Vi har efter tre timmar plockat säkert 10 kilo ! Har aldrig i mitt liv sett så mycket kantareller på så kort tid / så litet område!
Men hur gör vi nu med alla dessa kantarellerna? De är rensade och ligger nu på köksbordet i tre stora lådor. Det känns som att vi måste göra något ytterligare med dessa. har Ni bra tips?
Tacksam för snabbt svar innan de möglar eller ruttnar!
Nu har du postat samma fråga tre gånger.
Jag skulle torkat dem.
Turbonisse
2009-08-24, 08:04
Förväll och frys in.
stuckinmud
2009-08-24, 08:09
10 kg svamp att förvälla och frysa in, så stor plats har jag inte i frysen... :cool:
Men torkning låter ju som ett alternativ.
Tänker mig att lägga svampen på plåtar i en varmluftsugn, men hur många grader på ugnen i så fall?
stuckinmud
2009-08-24, 08:10
Vilket är fördelarna / nackdelarna, förvällning/frysning vs. torkning?
Vad jag har förstått så är det förvällning / frysning som gäller när det handlar om just kantareller.
Torka går men de blir beska i smaken.
Förvällning gör du genom att bara steka kantarellerna så att vattnet i dom kokar bort till största delen. (Inte helt torra för då frystorkar dom).
Googla lite så finns det bättre svar.
(10kg blir inte så stor volym när du väl förvällt dom)
machine gun
2009-08-28, 19:03
Förvälla betyder att koka en kort stund i lättsaltat vatten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.