Visa fullständig version : Frukost (BULK)
Tja, det är dags för bulk på måndag, men kommer inte på vad man kan äta på morgonen som går snabbt att tillaga då man ska till skolan. Tips på något som är kalori rikt? Förutom smörpaket som ex. :)
Tja, det är dags för bulk på måndag, men kommer inte på vad man kan äta på morgonen som går snabbt att tillaga då man ska till skolan. Tips på något som är kalori rikt? Förutom smörpaket som ex. :)
Havregrynsgröt är något av det mest optimala.
Lite vatten och havre, 2 min i micron...Komplettera med några kokta ägg och ett glas mjölk så :hbang:
Peter Hansen
2009-08-23, 18:03
havregryn i mjölk med sylt och sen några ägg till det
mixa
8dl röd mjölk
2dl havregryn
1 banan
1ms kakao
1dl vassle..
klart
Smörgåsar av olika slag går ju ganska lätt att göra kaloririka. Använd de pålägg du gillar. Gott bröd, smör och vad du nu känner för. Ost, skinka, olika korvar, leverpastej, färskost, jordnötssmör osv. Det är gott och enkelt att laga.
vicarious
2009-08-23, 18:15
Havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, samt en klick smör i mitten *drool*
Till det två äggmackor.. mmmmm.
Eddie Vedder
2009-08-23, 18:21
Helt vanlig mat. Har du gårdagens middagsrester i kylskåpet så värm det och ät.
-Englund
2009-08-23, 18:42
Om du vill veta det exakta tidintervallet så är Billys panpizza är bra förslag. Two minutes
En väldigt energirik gainer med lågglymetiska kolhydrater gillar jag.
stek 120g bacon 9% (1 paket) stek 3 ägg, ha Xgram ost över det hela så det smälter och blir en god sörja. Där har du en tredjedel av dagens proteinintag dessutom ;)
Yoghurt och musli blandat med en näve valfria nötter plus mackor.
Fredrik_S
2009-08-23, 21:20
Havregrynsgröt är något av det mest optimala.
Lite vatten och havre, 2 min i micron...Komplettera med några kokta ägg och ett glas mjölk så :hbang:
havregryn i mjölk med sylt och sen några ägg till det
Havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, samt en klick smör i mitten *drool*
Till det två äggmackor.. mmmmm.
Hur sjutton blev havregrynsgröt kaloririkt och lättätet.
Något mer kalorisnålt och mättande får man ju leta efter.
Håller med om Pepz förslag, dricka mixat havregryn är extremt mycket snabbare och lättare än att koka gröt på det.
Alfred Nobel
2009-08-23, 21:22
Ost är både proteinrikt och energirikt. Gör en omelett på 3-4 ägg, en skvätt grädde, riven ost och rökt skinka. Ett par fullkornsmackor med smör och pålägg och ett glas juice!
harald_hårfager
2009-08-23, 21:40
pizza är en höjdare till frukost
Ost är både proteinrikt och energirikt. Gör en omelett på 3-4 ägg, en skvätt grädde, riven ost och rökt skinka.
Håller med. Nackdelen är att du kommer bli mätt länge och riskerar att äta mindre till lunch.
Om du verkligen vill få i dig mycket energi skall du äta så fettsnålt och så omättande som möjligt: bröd, pasta, gnocci med sylt & ketchup, och som proteinkällor keso & vassleprotein (utöver det som finns i pasta & bröd).
Men då går man miste om fettlösliga vitaminer, samt att kroppen enligt en mytomspunnen graf sänker testosteronnivån i kroppen.
-Englund
2009-08-23, 22:05
Har du råd så köp kebabpizza kvällen före, lägg den i kylen... Kom ihåg att det ska vara mkt lök... När du vaknar har du den perfekta frukosten i kylskåpet, och den är redan klar..... *dregl*
Yeahvlen
2009-08-23, 22:34
Har du råd så köp kebabpizza kvällen före, lägg den i kylen... Kom ihåg att det ska vara mkt lök... När du vaknar har du den perfekta frukosten i kylskåpet, och den är redan klar..... *dregl*
För en fettrik frukost är ju väldigt optimerat ;)
Till trådskaparen:
Är det kalorimängden du är ute efter hade jag nog skippat det mesta med högre andelar fett i. Tycker det mättar något enormt.
Det vanliga och hederliga brukar fungera. Smörgås, stekt som kokt ägg, mjölk eller fil.
Ät inte frukost, slöseri med tid.
Eddie Vedder
2009-08-24, 05:46
För en fettrik frukost är ju väldigt optimerat ;)l.
En pizza är främst en kolhydratbomb. Och en fettrik frukost är det inget fel på alls.:)
Du behöver inte citera deffguiden, jag vet vad det står där och det innebär inte att fett i frukosten är dåligt. Trådskaparen vill ju ha en kaloririk frukost så mycket fett är ju en fördel. Just pizzerians kebab är kanske inget optimalt val dock.;)
Yeahvlen
2009-08-24, 08:22
En pizza är främst en kolhydratbomb. Och en fettrik frukost är det inget fel på alls.:)
Du behöver inte citera deffguiden, jag vet vad det står där och det innebär inte att fett i frukosten är dåligt. Trådskaparen vill ju ha en kaloririk frukost så mycket fett är ju en fördel. Just pizzerians kebab är kanske inget optimalt val dock.;)
Det var inte direkt meningen att citera den, ifall det var de jag gjorde.
Men att äta en frukost så rik på fett som möjligt tycker jag mättar bra mycket mer än en kolhydrats- och proteinrik frukost, som exempel.
Hur blir det med insulin- och glukospåverkan ifall man intar större mängder fett efter 8-12 timmars fasta? Jag kan cykla rejält nu, men sänks inte dessa?
Eddie Vedder
2009-08-24, 08:26
Hur blir det med insulin- och glukospåverkan ifall man intar större mängder fett efter 8-12 timmars fasta? Jag kan cykla rejält nu, men sänks inte dessa?
Mättat fett har visat sig sänka insulinkänsligheten akut och påverkar även efterföljande måltider. Det gäller oavsett vad klockan är. Den primära anledningen till att en lite fettsnålare frukost ofta rekommenderas till idrottare är snarare för att ge plats till kolhydraterna, glukostoleransen är bäst på morgon.
Så det har inte lika mycket att göra med "nackdelar" av fett utan mer med fördelar av kolhydratintaget.
King Grub
2009-08-24, 09:56
Har man tendenser till metabolt syndrom bör man nog vara försiktig med fettet på morgonen.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18502272
Inte säkert att den negativa påverkan beror enbart på fettmängden, men det är inte alls uteslutet att just den saken är direkt negativ.
Peter Hansen
2009-08-24, 10:20
Hur sjutton blev havregrynsgröt kaloririkt och lättätet.
Jag har väl inte påstått att det ska bli gröt av havregrynen?
Havregryn + mjölk + sylt + ägg är rätt energitätt skulle jag säga.
Berguven
2009-08-24, 10:21
Att dricka nermixade havregryn tycker jag är det klart effektivaste sättet att få i sig mycket mat snabbt på, och dessutom blir jag hungrig ganska snabbt igen därefter.
Om man kör en stor omgång havregryn i mixern kan man sedan ställa undan denna i en burk, så att man har färdigt havremjöl att ta av. Detta besparar en del kladd med mixern på morgonen. Sedan blandar man havren med mjölk och exempelvis yoghurt eller kräm. När lämplig viskositet är uppnådd är det bara att dricka.
Alone_in_the_dark
2009-08-24, 11:09
Såg detta i tidningen buffé,
8 dl hirsflingor
4 dl havregryn
4 dl quinoaflingor
1 dl linfrön
100 g torkade tranbär
2 msk vaniljsocker
(Och det är för flera portioner), testade det och ger den 8/10 - för ingredienserna var inte lätta att få tag på *grr27*och då snokade jag runt på ICA Maxi en bra stund.
Yeahvlen
2009-08-24, 12:16
Mättat fett har visat sig sänka insulinkänsligheten akut och påverkar även efterföljande måltider. Det gäller oavsett vad klockan är. Den primära anledningen till att en lite fettsnålare frukost ofta rekommenderas till idrottare är snarare för att ge plats till kolhydraterna, glukostoleransen är bäst på morgon.
Så det har inte lika mycket att göra med "nackdelar" av fett utan mer med fördelar av kolhydratintaget.
Så en akut sänkt insulinkänslighet som påverkar närliggande matintag spelar mindre roll i sammanhanget? Jag har alltid varit inställd till att det hade med den akuta effekten av en sänkt insulinkänslighet att göra, och dess påföljder.
Jag tror fortfarande inte att sänka sin insulinkänslighet är av bättre värde från en frukost rik på fett. Men jag rättar mig gärna ifall jag visas ha fel.
Eddie Vedder
2009-08-24, 12:27
Så en akut sänkt insulinkänslighet som påverkar närliggande matintag spelar mindre roll i sammanhanget? Jag har alltid varit inställd till att det hade med den akuta effekten av en sänkt insulinkänslighet att göra, och dess påföljder.
Farliga insulinnivåerna är de som är kroniskt förhöjda. Skär man ner på kolhydraterna tror jag det spelar mindre roll, det kräver ju överhuvudtaget mindre insulin.
Så att minska den ena i förhållande till det andra är säkert klokt. Och så är det som sagt skillnad på fett och fett.
Om akut insulinpåslag vore det skadligaste hade en frukost med t.ex. en vassledrink, en portion gröt med mjölk och en kopp kaffe varit ett mycket dåligt val t.ex. Och det skulle jag inte kalla det.:)
Min bulkfrukost var densamma i ungefär ett halvår:
1 glas juice, 4 mackor med en burk makrill, någon frukt samt en drink på 2 dl havregryn, 1 dl vassleprotein och vatten (mixat, med rätt protein blir den riktigt god). Att fixa ihop allt och äta det tar ca 10 minuter. Jag har aldrig varit en morgonmänniska och föredrar en snabb frukost framför mindre sömn :)
Massor av smörgåsar. Eller varför inte lyxa till det och använd en toastmaskin o få varma goda smörgåsar på morgonen!
vardagslyx.
Yeahvlen
2009-08-24, 13:10
Om akut insulinpåslag vore det skadligaste hade en frukost med t.ex. en vassledrink, en portion gröt med mjölk och en kopp kaffe varit ett mycket dåligt val t.ex. Och det skulle jag inte kalla det.:)
Nej, självfallet inte :)
Men, som du skrev tidigare, hur påverkas närliggande matintag av en akut sänkt insulinkänslighet via mättat fett? För att ta ett frukostexempel. Man intar sitt största mål med mättat fett direkt på morgonkvisten och sänker där akut sin insulinkänslighet. På vilket sätt påverkar detta lunchen, som exempel?
Eddie Vedder
2009-08-24, 13:16
På vilket sätt påverkar detta lunchen, som exempel?
Insulin- och glukossvar blir något högre än om frukostens sammansättning hade varit annorlunda, t.ex. att mackan hade haft makrill som pålägg istället för ost och smör.:)
Samma typ av studier har gjorts med varierande glykemiskt index också och där ser man samma sak. En högglykemisk måltid på kvällen innebär skillnader i glukos- och insulinsvar vid frukosten dagen efter. Finns väldigt mycket intressanta GI/GL-studier från Lund bla.
Yeahvlen
2009-08-24, 13:28
Insulin- och glukossvar blir något högre än om frukostens sammansättning hade varit annorlunda, t.ex. att mackan hade haft makrill som pålägg istället för ost och smör.:)
Samma typ av studier har gjorts med varierande glykemiskt index också och där ser man samma sak. En högglykemisk måltid på kvällen innebär skillnader i glukos- och insulinsvar vid frukosten dagen efter. Finns väldigt mycket intressanta GI/GL-studier från Lund bla.
Det är något som intresserar mig, samt GB. Har du några studiematerial som du kan direktlänka? :) Vore intressant läsning efter jobbet isf.
Det är något som intresserar mig, samt GB. Har du några studiematerial som du kan direktlänka? :) Vore intressant läsning efter jobbet isf.
GB=GL, såvida du inte syftar på glassmärket? :D
Yeahvlen
2009-08-24, 13:43
GB=GL, såvida du inte syftar på glassmärket? :D
Haha, nej jag har alltid fått lära mig att det var GI/GB som gällde. Men ifall det är motsvarande varandra, så visst :D
King Grub
2009-08-24, 13:54
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505
Haha, nej jag har alltid fått lära mig att det var GI/GB som gällde. Men ifall det är motsvarande varandra, så visst :D
Engelska:
GI = Glycemic Index
GL = Glycemic Load
Svenska:
GI = Glycemiskt Index
GB = Glykemisk Belastning
Yeahvlen
2009-08-26, 12:50
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505
Tackar :]
Engelska:
GI = Glycemic Index
GL = Glycemic Load
Svenska:
GI = Glycemiskt Index
GB = Glykemisk Belastning
Det var mer GL jag inte visste motsvarade GB :)
mixa
8dl röd mjölk
2dl havregryn
1 banan
1ms kakao
1dl vassle..
klart
Den funkar ju. Jordnötssmör på mackor är gott, gärna med ost också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.