handdator

Visa fullständig version : Det här med kosten då?

jowler
2009-08-23, 17:40
Hej!

Jag har precis börjat gymma igen och tänkte satsa hårt ett tag nu framöver. Jag gymmar 4-5 dagar i veckan med max-ot.

Jag väger 68 kg och är 1:85 nånting och målet är att bygga upp mig och väga kanske 80 kg minst iaf innan december nångång..

Men nu undrar jag vad jag ska äta för mat och kosttillskott.

Jag hade tänkt något såhär:

0600 - frukost (havregryn macka mjölk osvosv.)
0900 - mellanmål(keso och macka etc??)
1200 - Lunch (riktig mat)
1500 - mellanmål (en banan och två egg??)
1800 - Middag (riktig mat)
2100 - mellanmål (något nyttigt med protein ??)

Hur ser det matschemat ut? Jag undrar även hur mycket man och vad för mat jag skall intaga..

Samt kosttillskott som jag inte har någon aning om vad jag ska köpa?
Förut åt jag maltodextrin.. whey 80 och kreatin men det kanske finns bättre saker nu för tiden kanske..

Tack snälla på förhand för hjälpen!!!

Pepz
2009-08-23, 17:44
Hur ser det matschemat ut?
helt ok
Jag undrar även hur mycket man och vad för mat jag skall intaga
tillräckligt så du går upp i vikt. vanlig husmanskost är bäst dvs mat lagad från grunden - skippa färdigmat och halvfabrikat

Samt kosttillskott som jag inte har någon aning om vad jag ska köpa?
Förut åt jag maltodextrin.. whey 80 och kreatin men det kanske finns bättre saker nu för tiden kanske

låter som den bästa kombon faktiskt. malto, vassle och kreatin. mer behövs inte.

jowler
2009-08-23, 17:51
Tack för det snabba svaret! Till skotttillskott tycker du att jag ska köpa en gainer istället och äta endast efter träning + kreatin? om inte.. hur ska jag dosera dessa malto vassle och kreatin? det är det jag inte kan..

sen undrar jag om jag ska börja väga maten och så så att jag vet att jag får i mig tillräckligt? hur tar man reda på hur mycket man gör av med och hur mycket man ska äta och procentmässigt hur mycket som ska vara fett protein och kolhydrater?

Jag undrar även om det gör någonting om jag äter samma mellanmål varje dag? d.v.s. keso, ägg och skinka å typ macka??

Cohen
2009-08-23, 17:57
Tänk på att du inte måste äta var tredje timme (eller liknande). Du kan lika gärna äta färre men större måltider. Tycker du om äta mellanmål finns det förstås inget fel i att göra just det, men att "man ska äta var tredje timme för att inte bli katabol" är inget annat en skitsnack.

Pepz
2009-08-23, 17:57
krångla inte till det.
Ät massa mat och väg dig varje vecka, går du inte upp i vikt så ät mer. tämligen enkelt. bara onödigt att väga maten.

ta 1dl vassle+1tesked kreatin innan träning
1dl vassle +1dl maltodextrin +1tesked kreatin efter träningen

vilodagar kan du ta vassle+kreatin som mellanmål tillsammans med macka och ägg.

Ingen fara att äta samma mellanmål varje dag.

glöm inte broccolin!

jowler
2009-08-23, 18:12
Är det inte smart att räkna ut hur mycket man ska äta så att man inte äter för lite.. jag menar om jag ändå ska ändra på hela mitt liv och börja träna igen kan jag väl sikta på ultimata resultat tänk om jag äter helfel med kolhydrater protein o fett, på tok för lite eller på tok för mycket??

Om jag köper en gainer för enkelhetens skull är det sämre?

Varför säger alla att man ska ta kreatin 2 eller 3 gånger om dagen när det står på förpackningen 1 gång per dag??

Förlåt om jag är jobbig men skönt att reda ut detta..

Pepz
2009-08-23, 18:16
Är det inte smart att räkna ut hur mycket man ska äta så att man inte äter för lite.. jag menar om jag ändå ska ändra på hela mitt liv och börja träna igen kan jag väl sikta på ultimata resultat tänk om jag äter helfel med kolhydrater protein o fett, på tok för lite eller på tok för mycket??

Varför säger alla att man ska ta kreatin 2 eller 3 gånger om dagen när det står på förpackningen 1 gång per dag??

men det är sjukt onödigt att räkna och väga varje dag.. så länge du får i dig tillräckligt med protein och går upp i vikt samt äter vanlig mat så är det inga problem.......... det spelar stor roll hur du ligger i din fördelning mellan näringsämnena- just därför behöver du inte väga och räkna

Jag har tävlande adepter som INTE väger sin mat ens på diet

nej det är inte sämre bara dyrare och du kan inte ta protein separat.
Bara en rekommendation och inte skrivet i sten. du kan ta det lite som du vill men runt träningen är bäst.

vicarious
2009-08-23, 18:20

Om du orkar räkna så gör det, men det är långt ifrån ett måste.

Gainer behövs oftast inte efter styrketräningpass, eftersom musklerna som har använts ska i de flesta fall inte användas jättehårt nästa dag igen. Det blir en del "onödiga" kalorier i form av snabba kolhydrater, som du skulle kunna använda till att äta vanlig mat istället. Vassle eller EAA kan däremot vara bra.

När man använder kreatin börjar man oftast med en uppladdningsperiod för att mätta muskulaturen snabbare. Då tar man 3-4 gånger så mycket som i vanliga fall, per dag - i ca 5-7 dagar. Det behövs inte men många föredrar att göra det så det går fortare.

jowler
2009-08-23, 18:37
Okej pepz - då är det ju klart bäst å köra så..
En fråga till bara angående mat.. jag äter nästan bara fullkornspasta.. aldrig potatis eller ris osv.. är det klokt att tänka om och börja variera mera där??

Har du tips på vart jag kan köpa billigast och bäst "Vassle, maltodextrin och kreatin"??
Tack!

jowler
2009-08-23, 18:38
Vicarious jo jag vet.. men fan det är konstigt att dem inte ändrar på förpackningen typ för alla doserar ju dubbla efter den peroiden ändå.. 2 ggr om dagen istället för 1 gång på dagen som det står på förp.. :s

jowler
2009-08-23, 20:06
Alltså på kreatin förpackningen står det: Dag 6- Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 1 gång per dag.

men alla säger att man ska käka det både innan och efter träning.. hur ska jag göra? Jag har creatine monohydrate!

TAck för svar på denna fråga!!

mikaelj
2009-08-23, 20:21
Frågor och svar om kreatin v2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194)

Fredrik_S
2009-08-23, 21:05
Vissa personer mår bra och klarar bättre av att hantera maten när den vägs och mäts, men jag tror att de allra flesta får sämre resultat samt mår sämre av sånt beteende.
Dels är det väldigt svårt att räkna rätt på intaget även om man alltid tar siffror från paketen och är nogrann, pga individuella variationer i livsmedlena och så vidare, dels är det helt omöjligt att få en korrekt siffra på sin förbrukning hur noga man än är.

Säg att man gör ett så litet räknefel som 300 kcal för mycket per dag i sina papper då ger det 109500kcal på ett år eller ca 12 kg extra viktuppgång.

Det är bättre investering att lära sig känna hur pass mätt man måste vara för att antingen gå upp eller ner i vikt.

jowler
2009-08-25, 14:52
Okej men jag äter dubbelt så mycket som innan ja började träna för 3 dagar sen.. Men det känns som om jag äter FÖR LITE..

Jag äter typ:

0600 - Havregrynsgröt 1 port. och mjölk 1 stort glas
0900 - 2 mackor och 2 ägg
1200 - Lunch typ 1 tallrik makaroner och köttfärsås
1500 - Lite keso, skinka och en banan typ
1800 - 4-5 potatisar och en kycklingfile
2100 - kanske en whey 80 eller något mellanmål

Är detta för lite intag? jag är ganska lång och väger för lite!!

Tack

jowler
2009-08-25, 15:40
Jag började med en gainer pro nu för enkelhetens skull här i början och kreatin.. ska jag följa gainerns instruktioner på förp. finns det bättre förslag??

Jag har även whey-80 hemma. Ska jag se till att ta en dl whey-80 och 1tsk kreatin innan träning och gainer + kreatin efter??

Eller bara 1tsk kreatin innan och 1tsk kreatin + gainer efter?

jowler
2009-08-25, 17:31
Det här sista får ja inte svar på.. hur ska jag göra med kosttillskottet? en gainer om dagen efter träning + kreatin före och efter eller ska jag dricka whey-80 innan träning OCKSÅ?