Visa fullständig version : Koppling mellan dator och TV har börjat krångla DVI-HDMI
Fredrik_S
2009-08-22, 22:54
Allt har fungerat fint och sedan var jag borta på semester i 2 veckor och när jag kom tillbaka fungerar det inte längre(jag bor själv så ingen har gjort nått).
Jag har två DVI utgångar på datorn och två HDMI ingångar på tv:n och använder en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra.
Tv:n är en samsung 42 tums plasma
När jag kollar bildskärmsinställningarna på datorn så hittar den en skärm till som jag kopplar på(Tv:n)
När jag väljer den HDMI ingången i TV:n så står det "no signal" på tv skärmen.
Drar jag ur kabeln helt står det "check signal cable" på tv:n.
Jag har testat drar ur kabeln sätta i den starta om testat de olika HDMI ingångarna, testat båda DVI utgångarna från grafikkortet. Inget hjälper TV:n förblir svart.
Båda DVI utgångarna fungerar att driva min vanliga skärm och båda HDMI ingångarna på TV:n fungerar med min comhembox.
Kan det ha blivit något fel på kabeln eller kan det vara någon uppdatering eller inställning som sabbats när jag varit borta?
Att det står "no signal" på tv:n beror troligen på att signalen är för svag helt enkelt. Signalen från grafikkortet dvs. Hur lång är kabeln? Har du flyttat på kabeln eller installerat någon ny elektronik i närheten?
Jag har nämligen upplevt liknande bekymmer med en lång DVI-HDMI kabel. Med mitt tidigare grafikkort fungerade den inte alls, eller dåligt, beroende på hur kabeln låg. Nu med ett nytt kort fungerar den som den ska.
Den kanske har gått sönder? Du har inte flyttat runt prylar och den kommit i rejäl kläm eller böjt på den för hårt?
Hur lång den är spelar också stor roll, testa med en ny ordentligt skärmad kabel, gärna så kort som möjligt.
Fredrik_S
2009-08-23, 21:46
Men den fungerade fint i flera månader sen bara helt plötsligt slutade det fungera.
Men är det allra allra troligast att det är kabeln det är fel på?
Jag har testat att flytta kabeln och lägga den fritt och allt möjligt det blir aldrig någon koppling emellan.
Jag har ett mycket bra grafikkort som driver min 30 tumsskärm på 2560*1600 bildpunkter, men även om jag försöker koppla bort min vanliga skärm så vägrar TV:n att visa något.
Måste bumpa denna, kör VGA->VGA idag från bärbar dator till plasma-tv. Vad har du för DVI->HDMI kabel, eller har någon tips på en som fungerar bra och är relativt billig?
Ändra till en låg upplösning till o börja med.. se ifall du får signal, sen kan du ändra tillbaka till dåvarande.
Måste bumpa denna, kör VGA->VGA idag från bärbar dator till plasma-tv. Vad har du för DVI->HDMI kabel, eller har någon tips på en som fungerar bra och är relativt billig?
Supra är bra skit..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310727
Tack. Men det där var ju HDMI -> DVI, i need the opposite.
Tack. Men det där var ju HDMI -> DVI, i need the opposite.
Lol? Det beror på hur du vänder på kabeln =P
Hahaha! Det där är fan signaturmaterial.
Herr Oberst
2010-01-21, 23:42
Eftersom det blev lite humor på slutet så passar jag på att bumpa denna med en av mina egna nybörjarfrågor.
Har en dator med typ 1,5-2 år på nacken.
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.00 GHz
2gb RAM
Geforce 8600 GT 256mb
Datorn står i separat rum, rätt många meter från vardagsrummet där min TV står.
TV'n är en Samsung LE-40B535
Hur kopplar jag lättast, billigast och bäst ihop dessa två?
hahavaffan
2010-01-21, 23:47
Hur många meter kabel blir det? Du kan inte borra genom nån vägg? Digital kabel är alltid bäst... så DVI eller HDMI är ju att föredra.
Herr Oberst
2010-01-21, 23:53
Bor i hyresrätt så jag är rädd för att jag inte får borra. Hade jag kunnat så skulle det bli uppskattningsvis 6-7 meter
Då kan du glömma dvi och hdmi. Det brukar börja krångla någonstans mellan fem och tio meter i kabellängd :(
Herr Oberst
2010-01-21, 23:57
Allright. Då är alternativet en mediaspelare antar jag?
Hur fungerar det med dom då när det kommer till avstånd och väggar?
Går det att få en bra produkt för runt tusenlappen?
hahavaffan
2010-01-21, 23:59
Bor i hyresrätt så jag är rädd för att jag inte får borra. Hade jag kunnat så skulle det bli uppskattningsvis 6-7 meterKöp en liten mediaspelare, och dra Cat6 nätverkskabel mellan den och datorn. Eller köp ny dator och bygg en HTPC av den gamla hårdvaran. Eller köp en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513795 och ha som HTPC.
Denna kostar under tusingen. Läs omdömena på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358745
shadowfire
2010-01-22, 00:02
Köp en liten mediaspelare, och dra Cat6 nätverkskabel mellan den och datorn. Eller köp ny dator och bygg en HTPC av den gamla hårdvaran. Eller köp en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513795 och ha som HTPC.
Denna kostar under tusingen. Läs omdömena på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358745
+1
PS3 + PS3 media server rockar för övrigt blytungt över CAT6. :hbang:
hahavaffan
2010-01-22, 00:04
True! PS3 och X360 är softa som mediaspelare också, om du är sugen på att kunna lira lite också.
Herr Oberst
2010-01-22, 00:10
Okej najs. Fast någon spelkonsol blir det nog inte. Mediaspelare ligger närmast till hans för mig tror jag.
Kopplingen mellan TV och mediaspelare då. Hur fungerar det om man kör trådlöst? Vad ska man ha för mottagare vid TV'n? (OBS! frågan kan vara signaturmaterial)
shadowfire
2010-01-22, 00:25
Okej najs. Fast någon spelkonsol blir det nog inte. Mediaspelare ligger närmast till hans för mig tror jag.
Kopplingen mellan TV och mediaspelare då. Hur fungerar det om man kör trådlöst? Vad ska man ha för mottagare vid TV'n? (OBS! frågan kan vara signaturmaterial)
spelkonsol = mediaspelare ;)
Då kan du glömma dvi och hdmi. Det brukar börja krångla någonstans mellan fem och tio meter i kabellängd :(
Snack. Kör 10m HDMI. Fungerar perfekt. 10m+ är dock inte att föredra om du inte köper certifierad kabel (finns som klarar 30m nånting).
Ang borrning i hyresrätt så är inte det heller några problem (du behöver ju inte borra en tunnel), men du kan ju spackla över det när du flyttar. Jag har borrat i mina 2 senaste hyresrätter, och dragit mängder med kabel genom väggen. Sitter just nu med en 10m HDMI som går genom borrad vägg :)
OCH: PS3 är som redan skrivet den optimala multimediamaskinen. Ska du ändå lägga pengar på en, köp en ps3a och få en grym spelmaskin på köpet.
OCH: PS3 är som redan skrivet den optimala multimediamaskinen. Ska du ändå lägga pengar på en, köp en ps3a och få en grym spelmaskin på köpet.
Hur är det med ps3an och olika format? Sväljer alla MKV-filer osv utan problem?
Att ha en mediamaskin kombinerat med torrent/webserver/osv är jäkligt handy dock.
Snack. Kör 10m HDMI. Fungerar perfekt. 10m+ är dock inte att föredra om du inte köper certifierad kabel (finns som klarar 30m nånting).
Ang borrning i hyresrätt så är inte det heller några problem (du behöver ju inte borra en tunnel), men du kan ju spackla över det när du flyttar. Jag har borrat i mina 2 senaste hyresrätter, och dragit mängder med kabel genom väggen. Sitter just nu med en 10m HDMI som går genom borrad vägg :)
Möjligt. Tror runt 50 % av tiometarna funkar. Det beror lite på grafikkort och sånt. Och det blir ingen "liten förlust" utan det slutar fungera öht när sladden blivit för lång.
100m HDMI.
http://www.prylportalen.se/nyheter/100-meter-HDMI-kabel-1.80400.html
Kramer Electronics C-FOHM/FOHM-serie kommer i längderna 15, 20, 30, 50 och 100 meter. Kablarna stödjer upplösningarna 720p, 1080i och 1080p/60Hz.
Det har hänt en del de senaste åren. I början så var 5m absolut max. Men visst, 100m hybridfiber HDMI är inte gratis (17 papp).
Hur som helst så är 10m kabel inga som helst problem längre om man inte köper ren skit.
Hur är det med ps3an och olika format? Sväljer alla MKV-filer osv utan problem?
Att ha en mediamaskin kombinerat med torrent/webserver/osv är jäkligt handy dock.
Jag vet faktiskt inte på rak arm hur det är med just MKV, det kan säkert någon annan svara bättre på. Jag vet att den inte stödde MKV i början iaf men har för mej det har kommit mjukvaruppdateringar som fixat detta?
Pga att jag använder teven som monitor för datorn och har allting kopplat till nätverket, så kör jag allt genom datorn och har aldrig haft behov av ps3an som mediamaskin, utan spelar endast på den.
shadowfire
2010-01-23, 10:31
Ja, PS3an spelar ju upp rubbet som du kan streama, även MKV alltså. PS3 media server sköter transcode/muxning så subtitles osv fungerar. Riktigt nice med fullhd med dts o hela klabbet.
Däremot har jag lite lagg när bitraten börjar gå upp mot 250 mbit, vilket det gör när jag streamar fullhd och det blir en plottrig scen, t.ex. en utzoomning av en stad, så jag är inte helt färdig med konfigureringen ännu... behöver antagligen öka ngn cache någontans.
shadowfire
2010-01-23, 10:33
Angående Trådskaparens problem, så fick jag ju tillbaka min Panasonic Plasma från reparation för någon vecka sedan. Hade liknande problem, HDMI-portarna gav ingen bild, medan dator/PS3 mm "kände igen" TV'n. Fick den lagad på reparation och fick en informationslapp klistrad på tvn där det stod att Panasonic rekommenderar inte att man har datorn kopplad till TV'n.
Kollade upp detta på lite forum osv och vissa grafikkort skickar ut för hög ström genom HDMI och kan orsaka problem på TV'ns HDMI-kort. Tydligen det som har hänt mig. =/
100m HDMI.
http://www.prylportalen.se/nyheter/100-meter-HDMI-kabel-1.80400.html
Det har hänt en del de senaste åren. I början så var 5m absolut max. Men visst, 100m hybridfiber HDMI är inte gratis (17 papp).
Hur som helst så är 10m kabel inga som helst problem längre om man inte köper ren skit.
Det står ju tom på hdmi's hemsida att man behöver förstärkare för signaler över 10 meter. Men har aldrig testat själv eller hållit mig särskilt uppdaterad så du har säkert bättre koll.
HDMI´s hemsida? HDMI är ett format, inte en tillverkare. Hybridfiberkablarna som de skrivs om i texten är av en helt annan klass, det är inga kopparkablar. Kopparkablar över 10m kan ge flimrig och studsig bild så därför rekommenderas inte det. Tror inte det tillverkas heller..
Wayfaerer
2010-01-24, 13:16
HDMI´s hemsida? HDMI är ett format, inte en tillverkare. Hybridfiberkablarna som de skrivs om i texten är av en helt annan klass, det är inga kopparkablar. Kopparkablar över 10m kan ge flimrig och studsig bild så därför rekommenderas inte det. Tror inte det tillverkas heller..
http://www.hdmi.org/index.aspx
If you need to send a 1080p signal more than 25 feet, or a 1080i signal more than 49 feet, active electronics will help clean up and boost an HDMI signal when it’s traveling long distances. You can purchase either a stand-alone booster box or an active cable, where the circuitry is embedded in the connectors themselves. In both cases, the connection requires a power source.
Der Kaiser
2010-01-24, 13:46
Ja, PS3an spelar ju upp rubbet som du kan streama, även MKV alltså. PS3 media server sköter transcode/muxning så subtitles osv fungerar. Riktigt nice med fullhd med dts o hela klabbet.
Däremot har jag lite lagg när bitraten börjar gå upp mot 250 mbit, vilket det gör när jag streamar fullhd och det blir en plottrig scen, t.ex. en utzoomning av en stad, så jag är inte helt färdig med konfigureringen ännu... behöver antagligen öka ngn cache någontans.
Samma här. 720 är aldrig något problem men 1080 kan krångla ibland. Sen har jag märkt att bilden och ljudet blir dåligt synkroniserat i vissa filmer. Slår jag av A/V synch alternative method" blir bilden ryckig istället. Men detta uppstår kanske på 1/10 filmer. Datorn är en core2duo e8440, 4gb ram gentoo linux.
Får inte idx/sub att fungera heller trots att SRT och subs inbakade i MKV fungerar. Fungerar det för dig?
http://www.hdmi.org/index.aspx
Gäller kopparkabel. Optisk fiberkabel är det som Kramer tillverkar på från 15 till 100m längder.
Det står ju tom på hdmi's hemsida att man behöver förstärkare för signaler över 10 meter. Men har aldrig testat själv eller hållit mig särskilt uppdaterad så du har säkert bättre koll.
Jag kör med 15 meters HDMI som jag skarvat med en extra på 3 meter, och jag har inga problem överhuvudtaget. Klockren bild. Har ingen förstärkare för signaler heller. :thumbup:
Inköpta på kjell & co båda två.
Har en Samsung 52" full hd.
Jag kör med 15 meters HDMI som jag skarvat med en extra på 3 meter, och jag har inga problem överhuvudtaget. Klockren bild. Har ingen förstärkare för signaler heller. :thumbup:
Inköpta på kjell & co båda två.
Nice :) Vad kör du med för prylar i burken?
Intel Core 2 Duo E8400 3 GHZ
4 GB ram
Nvidia GeForce 9300/nForce 730i
2 st 1 TB diskar Western Digital
bertbert
2010-01-25, 16:41
Nepp. Kör full-HD via två st 10 meters HDMI, inga problem alls.
Edit: ser att fler har lyckats med långa hdmi-snören.
bertbert
2010-01-25, 17:12
Till trådskaparen:
Denna utility kan hjälpa ibland.
http://thydzik.com/hdmion-a-solution-to-loss-of-dvi-video-epid-signal-on-hd-tvs/
Kan jag också låna denna tråd litegrann?
Har samma problem som Fredrik_S. Min HDMI kabel funkade fint i rummet, brukade koppla in den nån kväll och lägg mig i sängen och glo på serier. Men nu, helt plötsligt, så funkar det inte längre. HDMI-kanalan är tom, den visar inget.
Jag har en 5m-kabel, som är ringlad och går under sängen.
Har samma problem som Fredrik_S. Min HDMI kabel funkade fint i rummet, brukade koppla in den nån kväll och lägg mig i sängen och glo på serier. Men nu, helt plötsligt, så funkar det inte längre. HDMI-kanalan är tom, den visar inget.
Kopplat TV till grafikkort eller? Kan vara liknande problem som var det shadowfire..? Hur som helst, vissa grafikkort skickar för stark ström genom HDMI porten och kan bränna tevens HDMI port. Tydligen.
Herr Oberst
2010-01-25, 21:05
Hur fungerar det med ljudet när man kopplar dvi -> hdmi?
Sitter som tidigare nämnt på ett XFX geforce 8600gt 256mb.
Hur fungerar det med ljudet när man kopplar dvi -> hdmi?
Sitter som tidigare nämnt på ett XFX geforce 8600gt 256mb.
Inget ljud. Du måste köra separat. Själv kör jag koaxial via spdif på ljudkortet för surround, opti!
Herr Oberst
2010-01-25, 21:24
Inget ljud. Du måste köra separat. Själv kör jag koaxial via spdif på ljudkortet för surround, opti!
Vilket på svenska betyder?
bertbert
2010-01-25, 21:25
Vilket på svenska betyder?
Inget ljud. Du måste köra separat. Själv kör jag koaxial via spdif på ljudkortet för omgivningsljud, opti!
Bytte ut det osvenska mot svenska :D
MrBurner
2010-01-25, 21:35
Hur ser det ut i inställningsmenyer på datorn där du väljer skärm?
Det kan även vara avbrott i kabeln, dålig kontakt där du tar ur och sätter i den kanske.
frambogir
2010-01-25, 21:36
Jag skulle för övrigt rekommendera en Acer Aspire Revo R3610 som htpc
Runt 2k inkl frakt på eBay + ev. tull
In med valfri linuxdist. gärna Ubuntu, och XBMC eller annat mediecenter, MythTV et al.
lol på bertbert :D
Herr Oberst: DVI stöder inte ljud. Men du kan koppla separat via ljudkortet på datorn till en förstärkare, antingen med vanlig RCA kabel med adapter till 3.5mm. Eller som jag har gjort med koaxialkabel från ljudkortets digitala utgång s/pdif (som man också behöver en adapter för). Mycket svenskare är såhär vet jag inte om jag kan beskriva det, hoppas du förstår :)
bertbert
2010-01-25, 21:46
Jag skulle för övrigt rekommendera en Acer Aspire Revo R3610 som htpc
Runt 2k inkl frakt på eBay + ev. tull
In med valfri linuxdist. gärna Ubuntu, och XBMC eller annat mediecenter, MythTV et al.
Pallar den dekoda full-HD med exv xbmc under linux?
frambogir
2010-01-25, 21:47
1080p är no problemo med VDPAU. :)
bertbert
2010-01-25, 21:52
1080p är no problemo med VDPAU. :)
Nice! :thumbup:
Herr Oberst
2010-01-25, 21:52
Vad är det för adapter vi snackar om då?
10m rca-kabel verkar ju kosta runt 300 spänn. Känns kul om man dessutom ska lägga 350-400 spänn på 10m dvi -> hdmi, plus nån jävla adapter (som jag kanske redan har iofs)
Känns som man lika gärna kan köpa nytt grafikkort och köra allt på hdmi istället
Liten adapter runt 30-40 spänn bara. Du behöver iaf något som gör RCA kabelns 2 kontakter till 1 3.5mm. Ingen big deal! 300 pix för 10m RCA låter dock dyrt..
Herr Oberst
2010-01-25, 22:45
Liten adapter runt 30-40 spänn bara. Du behöver iaf något som gör RCA kabelns 2 kontakter till 1 3.5mm. Ingen big deal! 300 pix för 10m RCA låter dock dyrt..
Okej, går kanske att hitta billigare.
Koaxialkabel-alternativet då? Billigare/dyrare? Bättre/sämre?
En 10 m RCA kostar inte över 100 kr.
hahavaffan
2010-01-26, 01:17
Det finns färdiga kablar med 2xRCA i ena änden som du kopplar in i förstärkaren, och 3,5mm teleplugg i andra som du kopplar in i datorn. 10m kostar ca 100kr. KLICKA (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37220&path=470000000,496500000,516500000)
Har du digital ingång på förstärkaren så kör du antingen optisk eller coax beroende på vad du har för utgång i datorn. KLICK1 (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37428&path=470000000,496500000,513500000,515000000) / KLICK2 (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104374787) eller billigare men kanske krånglar KLICK3 (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37242&path=470000000,496500000,516000000)
Herr Oberst
2010-01-29, 20:24
Okej. Nu har jag grejerna på plats.
Ljudet fungerar bra, men bilden är det sämre med.
Blev tvungen till att köra på 15m hdmi, men har förstått att det ska fungera utmärkt ändå. Problemet är att det blir streck i bilden vid typ panoreringar och andra rörelser, som buffring fast annorlunda.
Hittade något på wikipedia som kallas tearing eller screan tearing. Finns förklarat här http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing men då mitt tekniska kunnande och vokabulär är bajs så hänger jag dåligt med.
Sen hackar bilden i övrigt också, men det beror nog mer på mitt grafikkort/ramminne
Herr Oberst
2010-01-31, 13:34
*bump*
MrBurner
2010-01-31, 16:06
Inte rätt refresh rate inställt. Du får ändra om så du kör rätt refresh rate och även spottar ut 1080p till TV:n.
Herr Oberst
2010-01-31, 16:30
Köra samma på datorn som på teven, dvs 60Hz?
MrBurner
2010-01-31, 17:00
Kör du 1920*1080?
Herr Oberst
2010-01-31, 18:14
Ja jag försöker åtminstone. Men lyckas inte få ut det till Tv'n. I Nvidia control panel går det inte att ändra när jag kör klonat läge. Vet inte hur man ställer in/manövrerar i något annat läge
Testa Dual View. Det kan krävas några timmars testande av massa olika inställningar.
Vissa lägen funkar i Klonat läge, andra i Dual View.
Optimalast är att växla mellan skämarna, alltså bara köra en i taget.
MrBurner
2010-01-31, 19:30
Smaksak, lär inte spela någon större roll att klona. Jag har ställt in i Media Player Classic så att det blir rätt upplösning och uppdateringsfrekvens på TV:n när jag kör skiftar till fullskärmsläge. Ju färre knapptryckningar jag behöver desto bättre, detta är åldern då allt ska vara smidigt :)
Optimalast är att växla mellan skämarna, alltså bara köra en i taget.
Kan vara lite bökigt om man inte har TV och data i samma rum. Been there done that :Virro
Kan vara lite bökigt om man inte har TV och data i samma rum. Been there done that :Virro
Varför? Jag kör själv så, har 3 skärmar kopplade i olika rum (2 i samma). bara att programmera Hot Keys för snabbkommando så växlar man på 1 sek mellan skärmarna.
Varför? Jag kör själv så, har 3 skärmar kopplade i olika rum (2 i samma). bara att programmera Hot Keys för snabbkommando så växlar man på 1 sek mellan skärmarna.
Innan man har fått ordning på alla inställningar syftar jag på. Vi fick ibland svart/vitt bild på tvn, men färg på skärmen. Eller ingen bild alls på TVn. Då krävs det 2 personer eller en väl vinklad spegel, för att testa igenom de olika inställningarna. Man vill ju inte gärna sätta bilden på tvn, och inte ha möjligheter att ändra tillbaka det igen, för att TVn inte får fram signalerna. Har hänt, och det tog lite tid att få rätt på det. Inte alltid "Vill du behålla inställningarna" rutan funkar som den ska.
Har man väl fått inställningarna rätt är det ju inga svårigheter. Det är vägen dit som kan vara svår.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.