handdator

Visa fullständig version : Dubbla äggulor

shiroto
2009-08-22, 17:15
Gjorde en omelett med tre ägg nyss och alla tre äggen hade dubbla äggulor!

http://img182.imageshack.us/img182/3457/agg1.jpg

Har ätit tusentals ägg men det här är första gången jag råkar ut för dubbla gulor. Är detta ett vanligt fenomen?

Omeletten smakade i alla fall som vanligt. :eating:

Eddie Vedder
2009-08-22, 17:16
Ja det är mycket vanligt, inget konstigt alls. Det sker ofta när hönan lägger ägg för första gången. Då släpper ovarierna lätt ifrån sig en gula för mycket.

King Grub
2009-08-22, 17:57
Tror varannan, på ett ungefär, kartong ägg jag köper har dubbelgulor.

shiroto
2009-08-22, 18:06
Konstigt att jag aldrig stött på detta förut om det är så vanligt! Nu fick jag tre i rad som sagt.

Det kan dock inte röra sig om en höna som la ägg för första gången då 2 av 3 av dessa ägg var ovanligt stora.
Jobbigt att klämma ut ett sådant stort ägg för en oskuld. ;)

Kanske finns fler anledning till att det blir 2 gulor?

Eddie Vedder
2009-08-22, 18:08
Kanske finns fler anledning till att det blir 2 gulor?

Annan anledning än vad? Klart det beror på att det frisatts två gulor från ovarierna vid äggbildningen. Eller har du någon intressant konspirationsteori du vill delge oss?:D

King Grub
2009-08-22, 18:09
Varför har vissa ägg flera gulor?

Unga höns kan värpa ägg med flera gulor, vilket beror på "omognad" i hönans äggproduktion. Hönan släpper helt enkelt två äggulor samtidigt.

http://www.adelsoagg.se/

http://www.adelsoagg.se/1A%20kopiera.jpg

frambogir
2009-08-22, 18:16
Det var länge sen jag fick dubbelgulor nu. Det blir ju mer kcal för pengarna!

Morty
2009-08-22, 18:34
Shit, sjukt. Aldrig sett detta! Snittar väl på 2 ägg om dagen...

-Englund
2009-08-22, 23:40
Helt vanliga tvillingar ju. Har sett många såna på stan

Onigiri
2009-08-23, 14:01
Jag ser det som en vardags-jackpot att få dubbla gulor. Minns den första dubbla gulan än idag. Jag var så lycklig den dagen :D

Floddan
2009-08-23, 15:04
Man kanske inte märker det lika lätt om man äter ägget kokt?

Cohen
2009-08-23, 17:50
Man kanske inte märker det lika lätt om man äter ägget kokt?

Jo, det märks.

Så här kan det se ut:

MEGA_MAN
2009-08-23, 18:15
Blir det två välfödda kycklingar så är det kanske bra för kycklinguppfödning. Så man kan ju konspirera i om man försöker odla fram raser som lägger dubbla gulor:D

MEGA_MAN
2009-08-23, 19:02
Blir det två välfödda kycklingar så är det kanske bra för kycklinguppfödning. Så man kan ju konspirera i om man försöker odla fram raser som lägger dubbla gulor:D

MEGA_MAN
2009-08-23, 20:15

Scratch89
2009-08-23, 22:50
Jag har fått uppfattningen att det läcker ut betydligt fler tvillingägg från mindre handlare, eller eventuellt ekologiska. Ju större värperi desto hårdare kontroller, bland annat när de lyser igenom för att kolla efter blod och icke godkända gulor. Jag kanske har fel. Jag har väldigt sällan stött på dubbla gulor.

plattenbullen
2009-08-23, 23:01
Ni vet väl om att äggulorna inte blir till kycklingarna?

Kycklingarna är det lilla vita kletet/klumpen i äggvitan, äggulan är bara maten/näringen till kycklingen

JoeyP
2009-08-23, 23:41
Det där såg ut som 2 skinkor med butt emellan hahahaa

Yeahvlen
2009-08-24, 00:03
Jaghar fått uppfattningen att äggens storlek har betydelse där. Dubbla äggulor är absolut inget ovanligt fenomen och händer ganska ofta. Ett ägg på två kartonger, i vissa perioder varje kartong, brukar ha dubbla gulor.

martikainen
2009-08-24, 07:13
jag får aldrig dubbla gulor :/ Måste nog börja köpa andra ägg, typ från någon liten lanthandel!

Rickrude
2009-08-24, 08:10
Jag köper ägg på gårdsbutik hos en större producent. Det är andrasorteringsägg som tex har för tunnt/tjockt skal, för stora ägg mm. Den största sorteringen är normalt dubbelgulor. Läste att dubbelgulor ofta är från unga höns, men har hört att största äggen produceras av gamla höns. En dubbelgula från en gammal höna kanske är för tung och går på andrasorteringen. Inte alls ovanligt att köpa ett 30-pack stora (JUMBO) ägg från honom där ALLA är dubbelgulor. Det kanske är därför de ofta inte hamnar i affären.

Eddie Vedder
2009-08-24, 08:23
Läste att dubbelgulor ofta är från unga höns

ja det stämmer, jag skrev det i andra posten i tråden;)

Cohen
2009-08-24, 11:11
Jaghar fått uppfattningen att äggens storlek har betydelse där. Dubbla äggulor är absolut inget ovanligt fenomen och händer ganska ofta. Ett ägg på två kartonger, i vissa perioder varje kartong, brukar ha dubbla gulor.

Jo, visst är det vanligare med två gulor i stora ägg. Det är ju egentligen inte så konstigt. Köper man XL-ägg kan det vara ett antal med två gulor i en kartong.

martikainen
2009-08-24, 12:56
Jag köper ägg på gårdsbutik hos en större producent.

Vad får du pynta upp för en platta ägg? Intressant att veta hur mycket man kan tjäna på att hitta en mer "lokal" handlare.

Yeahvlen
2009-08-24, 13:00
Vad får du pynta upp för en platta ägg? Intressant att veta hur mycket man kan tjäna på att hitta en mer "lokal" handlare.

30-40 kronor ligger en vanlig platta på här, med cirka 30 ägg. Hos "lokalproducenten", eller vad man vill kalla det.

Eddie Vedder
2009-08-24, 13:02

Ge dig ut på Stortorget, där brukar det stå försäljare av färska grönsaker och rotfrukter och även färska ägg vill jag minnas. Örebro är en kanonstad när det gäller att hitta olika sorters god och färsk mat, massa bönder på Närkesslätten och mycket invandrare i stan.:)

Dessutom finns Sverker som håller koll på hygienen och skötseln av livsmedlen.:D

martikainen
2009-08-25, 06:59
Ge dig ut på Stortorget, där brukar det stå försäljare av färska grönsaker och rotfrukter och även färska ägg vill jag minnas. Örebro är en kanonstad när det gäller att hitta olika sorters god och färsk mat, massa bönder på Närkesslätten och mycket invandrare i stan.:)

Dessutom finns Sverker som håller koll på hygienen och skötseln av livsmedlen.:D

Vi har ju bygg-bigge! Klassiker på stortorget. Har sett deras priser, var mer intresserad om det var lite högt prissatta då de faktiskt tar sig mödan att ställa sig på stortorget vareviga dag, mot att åka iväg till en liten bondgård och plocka med sig en platta.

Tack för svaren! :)

TheIsh
2011-11-28, 07:15
Bumpar trådan med en fråga. Hur många extra kalorier handlar det om?

Fugly
2011-11-28, 15:55
Bumpar trådan med en fråga. Hur många extra kalorier handlar det om?

Inte många, kanske blir några tior extra?

TheIsh
2011-11-28, 16:33
Inte mer? Hum.