handdator

Visa fullständig version : hur höja kalorier optimalt?

kharon
2003-08-27, 08:17
Hallå där, jag håller på och experimenterar med kalorierna för att få fram vilken nivå jag ska ligga på.. Behöver lite hjälp, både med kommentarer på hur kosten ser ut nu, och hur jag bäst gör för att öka kalorierna.

Just nu äter jag enligt följande.

1. Frukost
-Havregrynsgröt + proteinpulver

1.5 Efterträningsmål (4-5 dagar i veckan)
-Protein+kolisar

2. Lunch
-Skollunch (husmanskost, bröd, mjölk)

3. Mellanmål
-Kesella/keso+frukt+protein

4. Middag
-Husmanskost, oftast wok

5. Kvällsmål
-4 ägg, en burk tonfisk

Det går ca 3 timmar mellan alla mål. Just nu äter jag väldigt mycket proteinpulver, det kommer säkert att bytas ut mot annan proteinkälla då pengarna tar slut. (fattig studerande... :)

Nu undrar jag hur jag ska göra då jag nu ska höja på kalorierna. Är det bäst att höja lite grann på alla mål, eller ska jag lägga in ytterligare ett mål?

Jag tänkte antingen dricka mera mjölk till varje mål eller lägga till ett mål baserat på ägg för att få mera fett som jag tror att jag kanske äter för lite av. På så vis får jag mera protein också. (skulle det bli för mycket ägg? ca 10st på en dag?)

Dock tror jag att jag äter ganska lite kolhydrater, jag äter nästan aldrig pasta/ris/potatis/bröd hemma, då jag älskar att WOKA! Istället äter jag mycket grönsaker.

Vad tror ni, borde jag ha mera kolhydrater? I så fall skulle jag kunna lägga in ett mål baserat på fullkornsbröd+skinka/ost eller något liknande.

Jag mår annars bra av denna kost, träningen går bra, vikterna har ökat som fan efter att ha gått på diet länge. Enda problemet är att jag gått ner ett kg på 3 veckor och det är ju inte målet eftersom jag tänkt påbörja vägen mot att bli stor som ett hus.
Först efter att jag slutat med dieten så svällde jag upp som en ballong, men fortsatte att äta lika mycket, efter ca 2 veckor märkte jag att jag gått ner tilbaka)

Min tanke är att först lägga in ett mål till, för att komma upp i 6 mål om dagen. Om jag ytterligare behöver höja så höjer jag på alla mål, speciellt på frukosten.

Jag tänker inte höja mycket åt gången för jag har tänkt bygga utan att lägga på mig onödigt mycket fett. Målet är att bygga men ändå "kunna ta av mig skjortan" året runt. Lite fläsk är dock ofrånkomligt och därför ok! Det slipar vi bort efter den kommande "istiden"..

Skulle vara sjysst om ni tog en titt!

Kharon
:devil:

Berry
2003-08-27, 08:22
Du ser ut att äta för lite fett över lag. Korrigera detta och kalorierna lär åka upp en bit automatisk.

Pez
2003-08-27, 08:22
Enkla grejer - olja till frukosten, nudlar/ris till woken.

/pez

kharon
2003-08-27, 08:42
Glömde säga att jag tar en matsked linfröolja också.
Men blir väl ändå för lite fett?
Skulle det räcka med att käka mera ägg för att få mera fett?

Jag tar hellre fett i form av mat än att ha i olja. Nötter skulle säkert vara bra? Och enkelt att ta med sig som mellanmål!

Ägg och nötter innehåller ju protein dessutom, finfint!

Behöver jag verkligen mera kolhydrater tror ni? Fyller på glykogenet ordentligt med snabba kolisar efter passet och lunchen därpå.

Någon som har mera kommentarer, ideer?

Pez
2003-08-27, 08:45
Originally posted by kharon
Glömde säga att jag tar en matsked linfröolja också.
Men blir väl ändå för lite fett?
Skulle det räcka med att käka mera ägg för att få mera fett?

Jag tar hellre fett i form av mat än att ha i olja. Nötter skulle säkert vara bra? Och enkelt att ta med sig som mellanmål!

Ja.

Behöver jag verkligen mera kolhydrater tror ni? Fyller på glykogenet ordentligt med snabba kolisar efter passet och lunchen därpå.
Det beror ju på hur mycket kolhydrater du får i dig.

/pez

Berry
2003-08-27, 09:21
Originally posted by Pez

Det beror ju på hur mycket kolhydrater du får i dig.

Precis. Skriv gärna ut ungefärliga mängder på det du äter.

kharon
2003-08-27, 11:21
Frukost=110g havregryn = ca 50 gr kolisar

Efter träning= ca 80 gr snabba kolisar

Lunch = svårt att uppskatta. Kör enligt "tallriksmodell" minst ca 1/3 pasta. Och 1/2 grönsaker, minst. Mycket grönsaker alltså. Sås/köttbit. 2 skivor bröd. 1 glas mjölk. Försöker välja maträtt som jag tror jag får i mig mest protein av. Kan välja mellan ca 10 restauranger. Lunchen är oftast dagens proteinfattigaste mål.

Mellanmål = keson + typ 300g frukt/bär = kanske 40g kolh

Middag = 300-400g grönsaker = uppskattningsvis 20g

Kvällsmålet innehåller inga mängder kolisar. (ägg+T-fisk)

Nåt i den stilen.

Jag tycker personligen att jag fungerar bra på denna mängd kolhydrater. Men det kanske inte är optimalt..

Gissar att jag ligger på ungefär 200gr protein/dag

Berry
2003-08-27, 11:42
Tränar du efter frukost? I så fall borde du nog äta mer kolhydrater där och kanske även långsamma kollisar kvällen innan för att glykogendepåerna säkert ska vara påfyllda till passet. Det viktigaste är att måltiden innan träningen och de närmast efterkommande innehåller ordentligt med kolhydrater. Huvudsaken är att du inte känner dig orkeslös under din träning! Det du äter resten av dagen, efter träningen, ser vettigt ut.