Visa fullständig version : Går det att ha ett husdjur som student?
Hej!!
Jag flyttar för första gången nästa vecka till en egen lägenhet. Jag ska plugga i 4.5 år och kommer behöva ta fulla studielån under hela perioden. Nu till topic, jag har alltid velat ha en hund/katt. Dock känns det lite tidigt att skaffa hund och för osäkert. Men katt känns mer realistiskt! Men hur mycket kostar en katt i månaden ? Hur jobbigt är det? Sen, eftersom jag kommer bo i lägenhet så måste jag väl köpa någon speciell ras som är inomhus katt eller?
Tacksam för alla svar :)
Katt är smidigt och roligt, skaffa gärna två så dom har varandra att leka sig trötta på medans du pluggar.
Behöver inte kosta så mycket i måndagen. Min katt äter bara torrfoder (kräsen som en fjant) och 2kg kostar 50 spänn, går åt 4kg i månaden ungefär här. Han är inte så stor i maten precis, försöker få honom lite tjock men det går inte.
Vanlig bonnkatt har jag, en orange. Dom kostar ingenting att skaffa oftast.
Kastrering är dubbelt så billigt för en hankatt kanske du bör veta före du skaffar en.
Som student avråder jag dig från kattinköp, dels kostar det pengar (försäkring osv) sen är det inte så snällt att lämna en katt ensam i lägenheten hela dagarna.
Du kommer vara i skolan / borta från lägenheten väääldigt mkt. (Iaf är det min erfarenhet)
Har själv hållt mig från att skaffa katt pga detta resonemang och då bor jag ändå i en villa ute i skogen. Katter vill ha sällskap!
Som student avråder jag dig från kattinköp, dels kostar det pengar (försäkring osv) sen är det inte så snällt att lämna en katt ensam i lägenheten hela dagarna.
Du kommer vara i skolan / borta från lägenheten väääldigt mkt. (Iaf är det min erfarenhet)
Har själv hållt mig från att skaffa katt pga detta resonemang och då bor jag ändå i en villa ute i skogen. Katter vill ha sällskap!
Två katter då?
Två katter då?
Tveksamt, de katter jag sett umgås och kelas inte direkt med varandra....
hahavaffan
2009-08-22, 16:11
Hund var jag väldigt nära på att skaffa, men nu i efterhand inser jag att jag aldrig hade klarat det tidsmässigt. Inte ekonomiskt heller för den delen, även om man väl då hade gjort vissa omprioriteringar :)
Katt däremot ser jag inget som talar emot. De är kända för att inte ha några större problem med att vara ensamma några timmar om dagen. Har många pluggande polare som har katter, och de verkar klara sig bra!
Herr Oberst
2009-08-22, 16:18
Min katt är sköter sig själv till stor del och verkar inte ha några som helst problem med att vara ensam i 10 timmar.
Något att tänka på är veterinärskostnader. Förra året hade jag min katt inne 4 gånger, varav hon blev sövd 3 och opererad 2 gånger. Sånt kostar flis. Men trots att jag är student så fixade det sig.
ALLA katter fungerar inte ihop. Risken att dom blir ovänner och vill ha ihjäl varandra är större om du får båda när de är bäbisar samtidigt. Det är lättare när du har haft ena i ett år, kastrerar, och sedan skaffar du den andra efter kastreringen.
frambogir
2009-08-22, 17:03
Undrar om det omvända går bra?
Vem vet...
Vad du än gör om du skaffar två så skaffa inte två från samma kull.
Ska du bara skaffa en så skaffa en hona, dom brukar oftast vilja vara ensamma.
frambogir
2009-08-22, 17:09
Jag tror faktiskt att två studentskor skulle bli lite väl tjatigt och genusmedvetet för min smak. Det är uteslutet.
Förlåt för spam.
Jag skulle inte skaffa något nytt djur första terminen, då brukar de flesta vara upptagna av att försöka klura ut boende, studier, nya kompisar etc.
Humbucker
2009-08-22, 17:13
Jag skulle inte skaffa något nytt djur första terminen, då brukar de flesta vara upptagna av att försöka klura ut boende, studier, nya kompisar etc.
Mycket bra tips.
Sparven från Minsk
2009-08-22, 17:28
Jag och min sambo är studenter och har köpt oss en Bullterriervalp. Fick honom i februari så nu är han snart 9 månader *cupid*
Det går fint med hund som student, vet flera i min klass som skaffat hund, men de är i regel oftast sambos.
Pengarna går runt om man prioriterar och har en vettig försäkring. Det kna vara dyrt med djur, men är klart värt det anser då vi :D
Vad ska du läsa? De tyngre linjer som har heldagar går ju knappt kombinera med hund som inte få vara ensam längre än 5 timmar, om man inte far hem varje lunch och rasta hunden då. Du kanske kan börja med hamster? :)
Civilrätt
2009-08-22, 17:43
Tveksamt, de katter jag sett umgås och kelas inte direkt med varandra....
då har du inte sett många katter.
Herr Oberst
2009-08-22, 19:22
Jag och min sambo är studenter och har köpt oss en Bullterriervalp.
För hundan, ge oss bilder
Går det att ha ett husdjur som student?
Jodå , beror dock på vad för djur (olika höga inlärningstider) och vad för något du tänkt djuret skall studera/lära sig.
Hund eller apa är nog de djurarter som det nog fungerar enklast att lära ut saker till.
Sparven från Minsk
2009-08-22, 20:56
För hundan, ge oss bilder
Here we go!
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/jonfje07/bubben019.jpg
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/jonfje07/bub002.jpg
Vem vet...
Vad du än gör om du skaffar två så skaffa inte två från samma kull.
Ska du bara skaffa en så skaffa en hona, dom brukar oftast vilja vara ensamma.WTF? Jag har då aldrig, och då menar jag aldrig stött på problem då båda kissarna varit ifrån samma kull. Vad för problem uppstår menar du? Fördelarna jag ser är att de "känner" varandra sen tidigare och bråk om revir och annat sker mycket mindre.
Tänk på att en bra katt lever ca 15 år.
Dreas: Har bara sett det lite varstans. Det börjar såklart bra men när de växt upp blir et inte alls samma sak som när de var små från samma kull. Jag skulle inte vilja ta risken i vilket fall av det jag sett.
Dreas: Har bara sett det lite varstans. Det börjar såklart bra men när de växt upp blir et inte alls samma sak som när de var små från samma kull. Jag skulle inte vilja ta risken i vilket fall av det jag sett.Vet om iaf 6 familjer som har syskon kvar, två katter ifrån samma kull, så har även min familj. Ingen har problem av detta, jag kan dock se hur det kan bli problem ifall man drar in en katt ifrån en annan kull.
Men jag har ingen undersökning som stödjer detta utan bara det jag sett och upplevt.
Tack för alla svar! Jag tror att jag kommer vänta iaf en termin för att se hur mycket tid mina studier kommer ta osv. Känns bäst :)
Herr Oberst
2009-08-24, 22:53
Here we go!
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/jonfje07/bubben019.jpg
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/jonfje07/bub002.jpg
För jävla snygg bulle.
Wilt the Stilt
2009-08-24, 23:09
Gillar mustaschen. :) ;)
Fin hund!
Deceiver85
2009-08-25, 07:42
Silverfiskar, anyone?
Jodå , beror dock på vad för djur (olika höga inlärningstider) och vad för något du tänkt djuret skall studera/lära sig.
Hund eller apa är nog de djurarter som det nog fungerar enklast att lära ut saker till.
Delfiner är tydligen väldigt lättlärda om det handlar om fysik och matematik, speciellt flyttal.
BobaFett
2009-08-25, 08:39
Nej! Husdjur kan inte läsa *slap*
BUMP
Det här om man ska ha en hona eller hane. Fungerar en katt på samma sak som en tik när de löper.. alltså blod överallt hehe. Vad är lättast och smidigast (kön)? Har aldrig haft djur förut, om man inte räknar med sköldpadda haha.
BUMP
Det här om man ska ha en hona eller hane. Fungerar en katt på samma sak som en tik när de löper.. alltså blod överallt hehe. Vad är lättast och smidigast (kön)? Har aldrig haft djur förut, om man inte räknar med sköldpadda haha.Sterelisera/kastrera katten. När en hona löper springer hon omkring och åmar sig och lägger upp sig hela tiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.