handdator

Visa fullständig version : Frågor om leucin och tri creatine malate.

Dawwe7
2009-08-22, 13:24
Jag tänkte börja följa kost och träningsupplägget i maximum muscle guide och var och köpte lite kosttillskott idag, men i butiken hade de inget kasein/vasslehydrolysat så jag köpte isolatet Micro whey active istället. I boken står det att man bör ta leucin innan sitt protein om man använder ett isolat, är detta helt nödvändigt eller räcker det med att bara ta isolatet?

Kreatin stod det att man bara skulle ta innan träningen, det stod inget om att ta det flera gånger per dag som man oftast gör (iaf i de artiklar jag läst om kreatin) så därför köpte jag Tri-Creatine Malate av märket Strength. Den ska tas cirka 15 minuter innan träningen och vad jag förstått behövs ingen uppladdningsperiod eller liknande. Är jag rätt ute?

Tacksam för svar :)

King Grub
2009-08-22, 13:26
Extra leucin tillsammans med proteinet ger inte ett dugg extra.

http://www.ingentaconnect.com/content/nrc/apnm/2009/00000034/00000002/art00008

Kreatin:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

BobaFett
2009-08-23, 13:28
Jag tänkte börja följa kost och träningsupplägget i maximum muscle guide och var och köpte lite kosttillskott idag, men i butiken hade de inget kasein/vasslehydrolysat så jag köpte isolatet Micro whey active istället. I boken står det att man bör ta leucin innan sitt protein om man använder ett isolat, är detta helt nödvändigt eller räcker det med att bara ta isolatet?

Kör EAA/BCAA i stället för hydrolysat, det är bevisat att det funkar. Han nämner inte EAA i boken därför att han verkar tro att det inte höjer insulinet.

Dawwe7
2009-08-24, 11:17
Tack för svaren. Men jag undrar om Tri Creatine Malate är det bästa, i boken skriver ju Bartoll att man ska ta Kreatin Monohydrat men det ska ju tas flera gånger om dagen och han skriver att det bara ska tas innan träning. Så i affären där jag köpte Kreatinet rekommenderade de Tri Creatine Malate eftersom jag bara skulle ta kreatin innan träning i samband med protein och vitargo. Hittade inget om det här i Kreatin artikeln här på forumet.

Pepz
2009-08-24, 11:24
från kreatintråden

Vilken typ av kreatin är bäst?
Det finns väldigt lite forskning på de andra typerna av kreatin som kre-alkalyn, kreatincitrat, kreatinpuruvat osv. Den forskning som finns har inte visat på någon fördel och det finns inte heller någon anledning att tro att de skulle ge någon fördel. Effekten från kreatin kommer av en ökad mängd kreatin i muskulaturen. Monohydrate mättar musklerna på kreatin och det finns inget som talar för att någon annan typ av kreatin skulle kunna höja den nivån. Särskilt inte då mängden intaget kreatin ofta är mycket mindre om man följer rekommenderad dos på de andra typerna. Ökade mängder kreatin i musklerna leder alltid till ökad vätskeretention i muskler. Alla produkter som inte påstår sig ge någon vätskeinlagring kan således inte heller höja mängden kreatin i muskulaturen.