handdator

Visa fullständig version : Korrekta övningsutföranden

Fiskentuggarplast
2009-08-22, 03:08
Hej kolo!
Är lite osäker på övningsutförandet på två olika övningar, nämligen hantelflyes ( http://www.youtube.com/watch?v=8O9xod8iU7s ) samt latsdrag.

Ang hantelflysen har jag hört olika, antingen att det ska vara raka armar mer eller mindre (som i videon) eller att man ska ha väldigt böjda armar så att det enligt mig nästan liknar hantelpress.
Sedan på latsdragen undrar jag lite hur man ska luta kroppen. Har sett folk som nästintill ligger ner när de kör den och vissa som sitter helt raka. Sedan kör ju vissa med V-hantag, rak stång, böjd stång osv. Vilket bör man använda?

Tacksam för svar :hbang:

Scratch89
2009-08-22, 09:02
Angående flyesen så är det nog bäst att undvika. Annars skulle jag använda en lagom vinkel i armbågen (inte för raka, inte heller för böjda) och sedan se till att du behåller vinkeln i armbågen genom hela rörelsen. Jag tycker dock att hantelpullovers är en bättre övning, då för att man slipper stressa axeln i den sämsta vinkeln.
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Angående latsdrag så ska du i alla fall inte ligga ner. En del moment kan man såklart ha, men då ska det vara i en naturlig rörelse som gör det lättare att dra ner vikten. Vilken stång man använder beror på vad man själv tycker om.

major Pectoralis
2009-08-22, 10:58
Latsdrag bör man utföra sittande upprätt eller lätt tillbakalutad (några få grader). Tänk övningen som ett substitut för chins där man försöker hålla samma vinklar.
Man kan sitta mycket bakåtlutad också men då blir det inget latsdrag utan "rowing". Om man redan kör någon roddövning är det följaktligen onödigt att göra om sina latsdrag till ännu en.

Teoretiskt lär det vara bäst att ha böjda armar i flyesen. Då drar man med bröstmusklerna istället för med biceps + att man kan har mer vikt. Jag kör dock aldrig den övningen själv. Den känns lite farlig.

pragmatist
2009-08-22, 11:08
Arnold gör snygga flyes i början av Pumping Iron. Djupa, lagom böjda armar, går inte för högt upp. Jag kan inte se poängen med "flyes-pressar", då kan man ju lika gärna köra vanlig hantelpress och lasta på ännu mer vikt (om det nu är det man eftersträvar genom att böja på armarna).

Fiskentuggarplast
2009-08-23, 13:33
Okej, tack för svaren :)