Visa fullständig version : Datortrubbel - En bärbar skithög som blivit otroligt sölig utan anledning.
Jag har precis tagit över en bärbar dator som är fyra år gammal av mina föräldrar för att ha när nöden kräver det.
Men, jag märkte något konstigt. Den har blivit otroligt slö, det tar t.ex fyra minuter för den att ladda upp det här forumet, samt låser den sig i någon minut innan den kommer igång.
Detta skedde alldeles nyligen och jag ser inte vart problemet ligger när jag går igenom den då mer eller mindre allt som den innehåller är standard windows material, utöver några vanliga program som VLC-Player och Norton.
Samtidigt så när jag kollar egenskaper för Den Här Datorn så står där att den har 798 MHZ och 864 MB RAM, medan den tidigare hade 1.6 GHZ.
Jag känner mig tappad, vad bör jag kolla efter nu?
En 4 år gammal laptop? Du ska vara glad att den ens startar..
Haha, jo, förstår vad du menar :) Men den var helt fine fram tills för något litet tag sedan, så det borde egentligen inte ha blivit något problem.
King Grub
2009-08-21, 19:41
En gissning säger att processorfläkten har gett upp eller är på väg att göra det, vilket har gjort processorn så varm att den throttlar ner för att skydda sig.
Laptops blir jävligt varma, och allting sitter så kompakt. Så livslängden är ju inte särskilt lång alltså. Hårdvaran pallar helt enkelt inte. 4 år är seriöst en lång tid för en laptop, iaf att fungera någorlunda normalt.
Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:44
Du kör windows? Case solved.
Seriöst så borde du testa att ominstallera oset först.
King Grub
2009-08-21, 19:45
Suck.
En gissning säger att processorfläkten har gett upp eller är på väg att göra det, vilket har gjort processorn så varm att den throttlar ner för att skydda sig.
+1
kan vara kloggad med damm också. skruva upp och kolla att fläkten snurrar + dammsug.
Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:47
Suck.
Vad? Har haft många problem med gamla installationer av olika windows os. Generellt sett så har jag alltid varit tvungen att ominstallera åtminstone 1 gång om året pga att datorn slöar ner o dyl. Och det är inget som jag verkar vara ensam om.
King Grub
2009-08-21, 20:03
Du skrev bara "Du kör windows? Case solved" först, när vi svarade. Det var ett okonstruktivt och dåligt inlägg.
Har svårt att tro att windows skulle äta upp hälften av processorn.
Du kör windows? Case solved.
Seriöst så borde du testa att ominstallera oset först.
Så sant! :D
Formatera eller byt operativystem och prova.
Doctor Snuggles
2009-08-21, 20:50
Du skrev bara "Du kör windows? Case solved" först, när vi svarade. Det var ett okonstruktivt och dåligt inlägg.
Var inte så het på gröten då. :D
Det finns dock sanning i påståendet. Windows har en tendens att söla ner sig fortfarande, särskilt om man installererar och avinstallerar en massa program.
Vilket inte innebär att det inte blir problem med andra os, men just det problemet brukar man slippa.
Det var som fan, det verkar vara väldigt möjligt. Det finns inget sätt att återställa va?
Kõp ny dator , Case Inspector Clouseau'd! :)
JK Stoltz aka Undertaker / The Boogeyman.
Att rensa fläkten regelbundet har hjälpt mina burkar att överleva längre än vad de skulle ha genom åren, samt köra med ett bra antivir , vissa är så krävande att uppstarten blir så lidande att du får fila på autoexec/ msconfig.
damm på fläkten kan öka temp med 30+ grader. Sedan dör den fortare, kan vara damm, kan vara os. Testa båda! Först dammet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.