handdator

Visa fullständig version : Kaffe efter maten?

Zianix
2009-08-20, 13:01
Tjo.
Vet inte om detta är en myt eller ej. Men stämmer det att kaffe efter maten (inom en timme) förstör vitaminer etc som man nyss ätit? Någon som kan ge mig lite klarhet i detta?

fyrkantig_rondell
2009-08-20, 13:15
Tjo.
Vet inte om detta är en myt eller ej. Men stämmer det att kaffe efter maten (inom en timme) förstör vitaminer etc som man nyss ätit? Någon som kan ge mig lite klarhet i detta?

Jag har fått sagt till mig att jag inte ska dricka kaffe direkt efter maten för att det skulle hämma uptaget av järn (har brist på det)..

Undrar också om detta stämmer, någon som vet?

Eddie Vedder
2009-08-20, 13:15
Polyfenolerna i kaffet hämmar upptaget av vissa mineraler ja. Icke-hemjärn och kalcium påverkas t.ex.

Men huruvida det är något att faktiskt bry sig om i praktiken är en annan sak, men påverkar gör det. Överhuvudtaget finns massor av naturligt förekommande ämnen som inverkar negativt på det ena och det andra och näringsämnen som i sig påverkar varandra positivt och negativt.

Du som är vegetarian kan nog tjäna på att skippa kaffet på maten dock.

King Grub
2009-08-20, 13:21
Koffeinet gör dessutom så födointaget stimulerar större insulinfrisättning, i och med att insulinkänsligheten akut försämras med upp till 30%.

Zianix
2009-08-20, 13:22
Alright, tack för svaret :) inte hundra vad hemjärn menas med dock.

Zianix
2009-08-20, 13:23
Koffeinet gör dessutom så födointaget stimulerar större insulinfrisättning, i och med att insulinkänsligheten akut försämras med upp till 30%.

på svenska för en noob som mig, tack? :)

Eddie Vedder
2009-08-20, 13:41
Undrar också om detta stämmer, någon som vet?

Ja det stämmer, just för riskgrupper rekommenderas att man åtminstone väntar en timme. Den här reviewartikeln gäller té men principen är med stor sannolikhet densamma:

BACKGROUND: The aims of this review are (1) to evaluate the literature on the likely impact of tea drinking on the iron status of different groups within the UK population and (2) to formulate targeted and evidence based advice on tea drinking in the context of iron nutrition in different groups of people. METHOD: A literature search identified 35 references specific to the effects of black tea on iron absorption and iron nutrition plus one recent review article. Each study was assessed in terms of methodogical quality and relevance to the tea drinking patterns of the UK population. RESULTS: There is clear evidence to show that tea drinking limits the absorption of nonhaem iron. However, there are few studies which have assessed the influence of tea drinking on indicators of iron status. There are no intervention studies and the conclusions reported in this review are based on 12 observational studies mostly from other countries. These studies have reported either significant negative correlations between tea drinking and blood indicators of iron status or more cases of anemia in tea drinkers compared with nontea drinkers. Many of the studies reviewed report additional relationships between iron status indices and other factors (both dietary and nondietary), highlighting the complexity of influences on iron absorption and iron status. CONCLUSION: From the available evidence there is no need to advise any restriction on tea drinking in healthy people with no risk of iron deficiency. In groups at risk of iron deficiency the advice should be to drink tea between meals and to wait at least 1 h after eating before drinking tea.

Impact of tea drinking on iron status in the UK: a review. J Hum Nutr Diet. 2004 Feb;17(1):43-54.

Eddie Vedder
2009-08-20, 13:44
Alright, tack för svaret :) inte hundra vad hemjärn menas med dock.

För att förenkla lite kan man säga att det finns två sorters järn, där hemjärn är mer boitillgängligt än icke-hemjärn. Icke-hemjärn finner du mestadels i vegetabilier och hemjärnet finns i animalier. Det enda som påverkar hemjärnet negativt är kalcium vad jag vet, icke-hemjärn påverkas negativt av massor av ämnen. Ämnen som man dessutom får i sig en hel del av i vegetarisk kost, typ fytat, polyfenoler och oxalsyra. Så järnet bör man vara noggrann med om man väljer att inte äta kött.

Fernicus
2009-08-20, 14:33
Ah, det var därför mitt ex fick rådet att ta b-vitamintillskottet på kvällen hellre än morgonen om hon drack kaffe? Låter logiskt ^^

Men isåfall, vad finns det för alternativ om man som mig har som morgonrutin att äta stor god frukost, stor kopp kaffe, bajsa, träna? (Snor tråden lite)

eternallord
2009-08-20, 16:19
Ah, det var därför mitt ex fick rådet att ta b-vitamintillskottet på kvällen hellre än morgonen om hon drack kaffe? Låter logiskt ^^

Men isåfall, vad finns det för alternativ om man som mig har som morgonrutin att äta stor god frukost, stor kopp kaffe, bajsa, träna? (Snor tråden lite)

Det är väl inte rekommenderat att träna omedelbart efter en stor måltid överhuvudtaget eftersom tarmaktviteten tar blod som annars skulle till musklerna?

Ett smidigare koncept vore nog att vakna, svepa ditt kaffe (gärna i kombination med lite EAA) och träna och därefter käka din stora frukost efter träningen.

Fernicus
2009-08-20, 16:59
Jag uttryckte mig nog lite dåligt, jag tränar inte direkt efter frukost, utan det var mest vilken turordning jag gör grejerna ^^ Efter frukost sörplar jag på en kaffe, kollar världsläget, efter sisådär en halvtimme börjar magen bubbla, och ja, ni fattar vitsen

Scratch89
2009-08-20, 17:45
Jag tror du oroar dig för mycket. Har du anemi nu? Ligger du i riskzonen? Nä, då kan du nog fortsätta med din rutin. :)