Visa fullständig version : Förbättra min insulinkänslighet och få större aptit!
Jag tränar i princip gym varannan dag tränar ingen kondition men ska börja nu igen med lite hiit och ca 6km pass. Bulkar just nu, har svårt för att äta stora måltider för jag blir så lätt mätt nu för tiden så det blir ofta att man äter många gånger istället, vilket jag är trött på.
Jag funderar på att ändra mina matvanor och klämma i mig ca 4mål om dagen istället för 6-8. Det borde spara tid, insulintoppar och på tänderna.
Att äta 3-4stora mål om dagen är väl också bättre för muskelbyggning då mindre protein blir energi? Elr nåt jag läste, borde inte insulinkänsligheten blir bättre då också? Om man slänger in lite kondition med.
Men tror ni att det kommer ge mig större aptit?
Har tänkt lägga dem större måltiderna efter träning.
Kmr träna gym 3-4gånger i veckan och löpning 2gånger i veckan, ett hiit pass och ett 6km pass, sen blire väl vardaglig kondition som cykla till skolan jobbet osv.
Och en annan fråga, vad bör man undvika för att få insulintoppar på morgonen?
En proteindrink som är mjölkbaserad är inget och ha även om man käkar grovtbröd tillsammans med smör och ägg elr?
Vissa får igång aptiten av att träna lite cardio på morgonen, vissa (jag t ex) dövar hungerkänslorna med cardio. Det är ju nåt du kan testa nån dag eller två i veckan iaf :)
Tänk också på att du är insulinkänlsig på morgonen (efter nattens fasta) och tränar du mycket tror jag inte du behöver oroa dig för insulintoppar på morgonen. Så jag tror nog en proteindrink tillsammans med den där mackan och ägget funkar hur bra som helst som frukost, iaf om du bulkar.
Fettet från smöret och ägget kommer ju sakta ned upptaget av proteinet i övrigt...
Generellt: du oroar dig i onödan över mikroproblem. Är det dessutom uttryckligen viktuppgång du är ute efter ser jag inte problemet. Det är inte optimalt ur hälsoperspektiv hur du än gör.
Scratch89
2009-08-20, 04:36
Ät mat som mättar mindre. Det är inte helt ovanligt att folk som försöker bulka nyttigt skjuter sig själva i foten genom att välja gröt, fullkornsprodukter och magert kött, när de egentligen kanske borde välja kalaspuffar och köttfärs.
Eddie Vedder
2009-08-20, 05:38
Insulinkänsligheten verkar vara nya innegrejen, nyss var hela forumet non-responders och laktosintoleranta. Nu är det insulinkänsligheten som är på tapeten.;)
En allmänt bra kost utan stora mängder raffinerade kolhydrater, fet fisk regelbundet, bra träning, gott om vila och undvika stress. Det är mer än bara mat och träning som spelar in så lev bra och var glad och nöjd, det påverkar den metabola hälsan mer än man kan tro.:)
Eftersom du går upp i vikt är ju det tyvärr inget positivt i sammanhanget men heller inget du skall oroa dig för, det är bara hårklyveri.
insulinkänsligheten verkar vara nya innegrejen, nyss var hela forumet non-responders och laktosintoleranta. Nu är det insulinkänsligheten som är på tapeten.;)
en allmänt bra kost utan stora mängder raffinerade kolhydrater, fet fisk regelbundet, bra träning, gott om vila och undvika stress. Det är mer än bara mat och träning som spelar in så lev bra och var glad och nöjd, det påverkar den metabola hälsan mer än man kan tro.:)
eftersom du går upp i vikt är ju det tyvärr inget positivt i sammanhanget men heller inget du skall oroa dig för, det är bara hårklyveri.
+1
Okej okej tack för alla svaren! Nu har jag fått informationen jag behöver :)
Ät mat som mättar mindre. Det är inte helt ovanligt att folk som försöker bulka nyttigt skjuter sig själva i foten genom att välja gröt, fullkornsprodukter och magert kött, när de egentligen kanske borde välja kalaspuffar och köttfärs.
Nej asså jag käkar både nyttigt och onyttigt.
Tex kan jag klämma i mig hamburgare tillsammans med nyttig kyckling och sallad osv.
Godis efter träning också :)
Hade ALDRIG pallat äta bara nyttig mat.
LunaSpice
2009-08-22, 04:11
Vissa kan leva bra och ha det gott endast med nyttig mat. Kodus till dem. Vissa kan det inte, däribland jag. Håller med Eddie iaf om att leva livet. :P
Du kan kanske motverka sänkningen av insulinkänsligheten med liponsyra/ALA.
Att insulinkänsligheten försämras vid viktuppgång är omöjligt att undvika. Möjligen kan man komma runt med några hundra mg ALA varje dag. En nödlösning men varför inte:D
Anders The Peak
2009-08-22, 07:12
Du kan kanske motverka sänkningen av insulinkänsligheten med liponsyra/ALA.
Att insulinkänsligheten försämras vid viktuppgång är omöjligt att undvika. Möjligen kan man komma runt med några hundra mg ALA varje dag. En nödlösning men varför inte:D
Fredrik Nyström pratar om det här i hans omtalade överätningstudie. Kortfattat han menade på om man vill gå upp i muskelmassa så behöver insulinkänsligheten försämras annars motverkar den tillväxten.
Fredrik Nyström pratar om det här i hans omtalade överätningstudie. Kortfattat han menade på om man vill gå upp i muskelmassa så behöver insulinkänsligheten försämras annars motverkar den tillväxten.
Åhå, då borde LCHF vara utmärkt för tillväxt i muskelmassa? Med tanke på hur sopig insulinkänslighet man får.
(eller?)
A.Steinbach
2009-08-22, 10:35
Hur menar han då?
Insulinresitens verkar ju inte direkt gynna förhållandena för att stimulera muskeltillväxt hos äldre iaf.
In summary, our data show that muscle protein synthesis does not increase when older human muscle is exposed to local hyperinsulinemia as it does in younger subjects. The overall protein anabolic response to insulin is significantly reduced with age. There was no relationship between the change in amino acid concentration and the change in protein synthesis, but there was a significant positive relationship with changes in blood flow and amino acid availability. This suggests that a reduced vasodilatory response of older human muscle to insulin may play an important role in the reduced anabolic action of insulin. We conclude that protein metabolism is resistant to the anabolic action of insulin in older human skeletal muscle. Future studies are required to identify the cellular mechanisms responsible for the insulin resistance of muscle protein synthesis in aging muscle.
Insulin resistance of muscle protein metabolism in aging
The FASEB Journal express article 10.1096/fj.05-4607fje. Published online February 7, 2006
Anders The Peak
2009-08-22, 21:20
Fredrik menar för att kunna hantera de höga insulinvärden som man får vid överätning ca 4ggr högre insulinvärden mot normalvärdet måste kroppen bli mindre insulinkänslig. Resultaten i form av muskelmassa(lean) korrelerar med insulinnivåerna dvs de som hade högst värden fick mest muskler och hade låg insulinkänslighet.
När det gäller MPS så medierar Insulin l-Leucin kraftfullt. Visst har man säkert behov av blodsockertoppar om man ska bygga muskler.
Anders The Peak
2009-08-22, 21:49
Fredrik menar för att kunna hantera de höga insulinvärden som man får vid överätning ca 4ggr högre insulinvärden mot normalvärdet måste kroppen bli mindre insulinkänslig. Resultaten i form av muskelmassa(lean) korrelerar med insulinnivåerna dvs de som hade högst värden fick mest muskler och hade låg insulinkänslighet.
När det gäller MPS så medierar Insulin l-Leucin kraftfullt. Visst har man säkert behov av insulin om man ska bygga muskler.
Rättade till
En del förespråkar att man skall ta BCAA/EAA för att få just insulinspiken, sedan tätt inpå kasein (hydrolyserat, men gör det någon skillnad?) för att få protein till proteinsyntesen.. "få igång proteinpumpen" tror jag det beskrevs som.
Finns det något fog för det? Gör insulinspiken + kaseinet någon skillnad?
Men EAA är bara där för att ge hästsparken på proteinsyntesen. ( D-funktionen för oss som läst PID-reglering:D )
Insulinfrisättningen av 6 g EAA måste vara försumbar, speciellt när insulin inte verkar behövas för proteinsyntesen.
Har vi startat proteinsynten antar jag att efterföljande intag av protein går direkt in i syntesen och blir till muskelprotein ( P-funktionen för oss nördar :D ). Rimligen borde ett snabbt hydrolysat passa bättre för att hinna ut timmarna direkt efter träningen.
kimozabe
2009-08-23, 07:12
Men EAA är bara där för att ge hästsparken på proteinsyntesen. ( D-funktionen för oss som läst PID-reglering:D )
Insulinfrisättningen av 6 g EAA måste vara försumbar, speciellt när insulin inte verkar behövas för proteinsyntesen.
Har vi startat proteinsynten antar jag att efterföljande intag av protein går direkt in i syntesen och blir till muskelprotein ( P-funktionen för oss nördar :D ). Rimligen borde ett snabbt hydrolysat passa bättre för att hinna ut timmarna direkt efter träningen.
Så det är inte fel att trycka i sig lite EAA innan varje måltid?
Eddie Vedder
2009-08-23, 07:19
Så det är inte fel att trycka i sig lite EAA innan varje måltid?
Finns nog inga studier som testat det. proteinsyntesen kommer stimuleras av EAA-intaget men vad det har för praktisk betydelse mer långsiktigt kan man inte veta.
Vad jag minns av PID är att de är ruskigt svårinställda och att insignalen varierar något enormt för att hålla utsignalen stabil, men kan å andra sidan ge ett snabbare system än ren PI-reglering.
OK, då kanske det var lite felformulerat: istället för "sträva efter insulinfrisättningen" så är det "sträva efter att kicka igång proteinsyntesen" genom EAA-intag. Jag trodde inte att systemet var så trögt att det släpade efter tillräckligt länge för att hinna fånga upp extraintaget protein från hydrolysatet.
Att det är kaseinhydrolysat istället för vassle är att se till att det tas upp snabbt, men ändå inte för snabbt -- sant? I så fall, skulle ett icke-hydrolyserat vassleprotein ge ungefär samma hastighet?
Intressant!
Anders The Peak
2009-08-23, 14:02
Det är bara l-leucin som kickar igång MPS troligen endast L-leucine som undertrycker proteolysen dvs om man får tillräckligt med l-leucine ca 1gr/kg och dag.
När det gäller insulinet så medierar det effekten om man ökar insöndringen.
Antar vi att de flesta proteiner innehåller 15 % leucin så ska 80 kgs mannen äta 530 g protein varje dag*spy*
Tar vi rent leucin så räcker ca 50 g förutom de 30 g som kommer från den proteinrika kosten.
Varför krockar detta med de referenser som King Grub har som säger att 20 g EAA inte är bättre än 10 g ? Här rör det sig om 3 - 5 g rent leucin.
Anders The Peak
2009-08-23, 18:34
Antar vi att de flesta proteiner innehåller 15 % leucin så ska 80 kgs mannen äta 530 g protein varje dag*spy*
Tar vi rent leucin så räcker ca 50 g förutom de 30 g som kommer från den proteinrika kosten.
Varför krockar detta med de referenser som King Grub har som säger att 20 g EAA inte är bättre än 10 g ? Här rör det sig om 3 - 5 g rent leucin.
Nej, det krockar inte alls om man kikar på MPS så räcker det med ca 3-5 gr L-leucin för att maxa den och om man tar en dos(3-5 gr) mellan måltiderna kan det vara så att man förlänger syntesen. Övrigt L-leucine handlar om att förhindra nedbrytningen av musklerna viket man lyckas kraftfullt att förhindra med relativt höga doser L-leucin ca 1 gr /kg och dag vilket är en generalisering utifrån studier bland människor som har en kraftig nedbrytning pga av sjukdom. Det är möjligt att hos friska kan det räcka med mindre doser kanske kring 50 gr vilket är en vanlig dos bland många framgångsrika byggare.
Fulla glykogendepåer har säkert lika kraftfull bromsning av muskelnedbrytningen. Speciellt under styrketräning eftersom leucin är ett strikt aerobt näringsämne.
För mig är många framgångsrika byggare ingen bra referens.
Anders The Peak
2009-08-24, 08:14
Fulla glykogendepåer har säkert lika kraftfull bromsning av muskelnedbrytningen. Speciellt under styrketräning eftersom leucin är ett strikt aerobt näringsämne.
För mig är många framgångsrika byggare ingen bra referens.
Sverker jag tror inte heller att framgångsrika byggare är den bästa referensen.
Men när det handlar om proteolysen som sker efter ett hårt träningspass om man kan minska den så blir uppbyggnaden troligen större än den vid normala nedbrytningen.
http://www.medbib.se/node/75
Men när det handlar om proteolysen som sker efter ett hårt träningspass om man kan minska den så blir uppbyggnaden troligen större än den vid normala nedbrytningen.
http://www.medbib.se/node/75
Din länk är sådant man bara måste kunna.
Men anledningen till att patienterna fick leucin är troligen att leucin är ett näringsämne som företrädesvis omsätts i muskulaturen. Patieneterna kan inte styra sin insulinkänslighet med träning så man får ge dem något specifikt för att det ska komma fram.
Behöver inte betyda att tränande får överdriven effekt av just leucin. De kan säkert fungera lika bra med maltodextrin.
Anders The Peak
2009-08-24, 20:14
Din länk är sådant man bara måste kunna.
Men anledningen till att patienterna fick leucin är troligen att leucin är ett näringsämne som företrädesvis omsätts i muskulaturen. Patieneterna kan inte styra sin insulinkänslighet med träning så man får ge dem något specifikt för att det ska komma fram.
Behöver inte betyda att tränande får överdriven effekt av just leucin. De kan säkert fungera lika bra med maltodextrin.
Men jag tror att om man ska få ut nåot av de här topparna av MPS så måste man trycka ned just proteolysen. Du gjorde en beräkning tidigare med hur mycket protein man behöver äta för att lyckas med konststycket att få i sig den här mängden l-leucin närmare 500 gr protein tror jag behövs för att lyckas.
Vilket överensstämmer med de fantasimängder som en stor del av de belgian Blue byggarna trycker i sig dagligen. Vi som vet bäst vet att man inte behöver mer än ca 2gr/kg vid energibalans osv.
Därav tror jag att utifrån de studier som är gjorda på l-leucine att det är just den här muskelbesparande effekten de får med sina stora proteinintag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.