handdator

Visa fullständig version : Lära sig hantera värme, går det?

LadyG
2009-08-19, 15:46
Igår var jag ute och sprang en av mina vanliga rundor och noterade till min förtjusning att det gick mycket snabbare än vanligt, förra veckan tog samma runda 5 minuter längre tid med betydligt mer slit. Det stora skillnaden är temperaturen, igår var det 14 grader och snålblåst när jag sprang. Det regnade också rätt duktigt.

Men varför går det så eländigt illa att springa så snart temperaturen börjar närma sig 20 grader, som förra veckan? Tempot sjunker, drastiskt. Det blir helt enkelt jättesvårt att springa, tungt och väldigt jobbigt. Jag springer och springer i värmen men inte fan verkar kroppen vänja sig..? Jag tänkte att jag skulle vara bättre förberedd på Lidingö Ultra och Stockholm Marathon nästa år, de har varit notoriskt varma de senaste åren. Då har jag inget val, då måste man springa under dagens allra varmaste timmar och med min tur lär det vara 25 grader eller mer och gassande jävla sol igen :(

Springer alltid ganska lättklädd, så klä av sig mer är knappast en bra idé (tror jag blir gripen för förargelseväckande beteende då). Deprimerande nog verkar inte jag bli bättre på att hantera värme för hur jag än gnetar på så svetten sprutar och pulsen dånar så sjunker tempot som en gråsten i Ålands hav.

Finns det något man kan göra, eller är det bara lida och kuta vidare som gäller? Kan man vänja sig ens en gång eller har man en given värmetolerans och får leva med det?

dream_theater_
2009-08-19, 15:54
Jag tror att den svenska sommaren är för kort för att man ska hinna vänja sig vid den. Vill du bli mer värmetålig får du nog flytta söderut och hänga där några månader :)

LadyG
2009-08-19, 16:07
Det kanske kan vara så illa, värmen kommer plötsligt och försvinner innan man vant sig.

Trodde att gymmet, som är ganska varmt, skulle kunna bygga upp värmetolerans men det verkar ju inte ha fungerat.

Jag får njuta av den svenska hösten, vintern och våren då. :)

dream_theater_
2009-08-19, 16:10
Jag skulle väl tro att det är så. Jag spelar en del fotboll, och varje år blir man lika förvånad över hur varmt det blir. 90 minuter under konstant solsken är verkligen tortyr! Ikväll har vi med match, men som tur är det inte jättevarmt trots solen..:)

LadyG
2009-08-19, 16:17
90 minuter på en fotbollsplan låter faktiskt värre än mina 60-70 minuter i löparspåret :D

Då är det egentligen bara att bita ihop, och acceptera att tempot sjunker när det är varmt.

svedberg1
2009-08-19, 21:29
Läste i "Aktiv träning" att man presterar bäst vid löpning i 11-14 grader. Typ höstväder. Vid 25-30 grader presterar man sämre och detsamma vid minusgrader

LadyG
2009-08-19, 21:41
Läste i "Aktiv träning" att man presterar bäst vid löpning i 11-14 grader. Typ höstväder. Vid 25-30 grader presterar man sämre och detsamma vid minusgrader

Det skulle jag kunna skriva under på, om jag tittar på min egen träning. Skönt att det inte bara är jag som är kufisk då. Alla andra ser så himla opåverkade ut av värmen (i mina ögon), men det kanske bara är spel för gallerierna då :D

Lifeless
2009-08-19, 22:06
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=300

Kan det här vara nåt....

Själv kan jag knappt stava till marathon =)

dream_theater_
2009-08-19, 22:21
Då är det egentligen bara att bita ihop, och acceptera att tempot sjunker när det är varmt.

Säg det du till min tränare..

dream_theater_
2009-08-19, 22:21

Gäller det endast oss nordbor, eller människor globalt?

mangs
2009-08-20, 12:13
Jag springer alltid som bäst när det är runt 14 grader. Tycker framför allt att det är skönast då men prestationsmässigt märker jag ingen enorm skillnad. Jag verkar vara hyffsat värmetålig. Jag antar att det är ganska individuellt ang. hurpass bra man hanterar värme. Rent allmänt skulle jag ändå säga att om man utsätter sig för att träna i värme så lär man sig i alla fall hur man skall hushålla med krafterna i ett sådant klimat vilket borde ge bättre förutsättningar för att springa bra. Sedan att man blir helt urtorkad i halsen mm, detta är det nog svårare att komma runt.

thompaboy
2009-08-20, 12:45
Finns en artikel på marathon.se om värmeträning och enligt professor Ingvar Holmér tar det 7-10 dagar att träna upp värmetåligheten.

Jag gissar att det bara är att nöta på med värmetoleransen för din del. Folks förmåga varierar ju inom alla andra discipliner så varför skulle inte värmetoleransen kunna göra det också;) Problemet är att man ju aldrig kan vara säker på 7-10 dagar med >25 grader i vårt kära land. En lösning på det kan vara att ta på sig mer kläder. För Sthlm marathons vidkommande så går den ju rätt tidigt på sommaren vilket gör att man i sämsta fall kan råka ut för sommarens första riktigt varma dag på tävlingsdagen:confused:

Edit: Pucktvåa

LadyG
2009-08-20, 12:50
Just det där med första varma dagen på året har stämt flera år i rad för Stockholm marathon, så det verkar ju vara något av en tradition.

Påbylsad på löpbandet utan kylfläkt kan ju se lite underligt ut, men finns det en chans att det kan fungera i vinter som värmeträning?

thompaboy
2009-08-20, 12:55
Just det där med första varma dagen på året har stämt flera år i rad för Stockholm marathon, så det verkar ju vara något av en tradition.

Påbylsad på löpbandet utan kylfläkt kan ju se lite underligt ut, men finns det en chans att det kan fungera i vinter som värmeträning?

Känns ju spontant som det närmaste man kan komma om man inte hittar en träningslokal där man vrida upp värmen;)

LadyG
2009-08-20, 12:57
Känns ju spontant som det närmaste man kan komma om man inte hittar en träningslokal där man vrida upp värmen;)

Gymmet brukar vara varmt så det räcker för att alla killar som ska spänna sig i linnen framför speglarna inte ska frysa ;)