Visa fullständig version : Godaste filen?
Har alltid ätit Yoghurt, men tänkte testa fil ett tag. Upptäckte att det finns tok-många olika sorter.
Vilken tycker ni är godast av dom naturella?
Långfil. Fast det är nog lika mycket det att den udda konsistensen gör den rolig att äta som smaken. Bör testas.
Alone_in_the_dark
2009-08-19, 08:03
Denna:D
http://img43.imageshack.us/img43/5853/fjallfilstor.jpg
oddyboll
2009-08-19, 08:06
Denna:D
http://img43.imageshack.us/img43/5853/fjallfilstor.jpg
håller med. fjällfil är alltid godast :)
King Grub
2009-08-19, 09:22
Långfil.
Kefir är också frisk.
Långfil. Fast det är nog lika mycket det att den udda konsistensen gör den rolig att äta som smaken. Bör testas.
+1! Ganska rund smak. Påminner lite om filbunke eller creme fraiche.
hillbilly90210
2009-08-19, 09:38
Helt vanlig arla 3% för det långvariga surmjölksmissbruket. Kefir är också god men långfil är bara läskigt. *spy*
Onaka grönt te är spännande, jag gillar den. Sedan är långfil en höjdare. Hur är den så "lång"??
kalajset
2009-08-19, 10:06
Jag tröttnar i princip på alla varianter förutom gammal hederlig A-fil. Iofs finns det en blåbär/hallon-variant som är riktigt jäkla god också, påminner om regulär smaksatt yoghurt, men är inte lika krämig. Underbar syrlighet dock.
cosmic_dancer
2009-08-19, 10:15
bollnäsfil
Snorkelfarsan
2009-08-19, 10:43
Personligen kör jag alltid lätt A-fil, kan inte uttala mig om om den är godast. Men den känns väldigt fräsch och passar bra med mycket musli, frukt och nötter etc.
elvelind
2009-08-19, 10:54
http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/23066.jpg
Trapper Buzz
2009-08-19, 12:06
bollnäsfil
+1.
Allt från Bollnäs är bra, utom bandylaget :smash: ..
Långfil ätes med kanel men är ju hardcore och inget för nybörjare.
http://www.milko.se/upload/Produkter/fil/ProduktBild_210px/bollnasfil_pp_1_5l_persp.jpg :thumbup:
cosmic_dancer
2009-08-19, 13:07
+1.
vad mer kommer från bollnäs förutom filwen och kikki danielsson? Ska prova fjällfilen nästagång det ska köpas fil.
Äter oftast yoghurt av olika slag. Men ska det vara fil väljer jag (liksom många andra tycks det) filbunke eller långfil. Gillar egentligen filbunke mest, men den är ganska dyr och säls bara i små plastbyttor. Med en klick hallon- eller svartvinbärssylt blir det gott som omväxling.
I december är det gott med långfil, smulade pepparkakor och lingonsylt. Låter kanske udda men är riktigt gott.
Eddie Vedder
2009-08-19, 13:31
I december är det gott med långfil, smulade pepparkakor och lingonsylt. Låter kanske udda men är riktigt gott.
Långfil + pepparkakor känns ungefär lika udda som gröt med mjölk. Det är väl en etablerad klassiker?
Trapper Buzz
2009-08-19, 13:33
vad mer kommer från bollnäs förutom filwen och kikki danielsson? Ska prova fjällfilen nästagång det ska köpas fil.
Med viss risk för lite OT: Snoddas, Arne Quick, Perssons Pack-Rosen..
For a starter.. Kicki är väl ändå importerad. Men ett fantastiskt ställe!
Och sen borde ju Nordic Gym vara av visst intresse.
Och Dönje AK. Några härliga bänkpressare och andra SL/lyftare.
Alfred Nobel
2009-08-19, 13:36
Bollnäs vaniljfil är rätt god. Äter sällan fil numera så vet faktiskt inte.
Trapper Buzz
2009-08-19, 13:39
Vaniljfil var något nytt.Själv ätes allt oftare laktosfri fil, men den är otäck.
Och: jag glömde Peter Stormare!
Långfil.
Kefir är också frisk.
Vad är det speciella med Långfil?
Vad skiljer den från vanlig filmjölk?
Mest nyfiken
King Grub
2009-08-19, 13:52
Den är seg. Smaken kan jag inte beskriva med ord så att någon som inte ätit vet precis vad jag menar, men inte är den alltför avlägsen vanlig fil.
Konsistensen... Tänk dig en skål med snor.
Eddie Vedder
2009-08-19, 13:54
Vad är det speciella med Långfil?
Vad skiljer den från vanlig filmjölk?
Mest nyfiken
Dels smakar det annorlunda men skillnaden är inte jättestor och svår att sätta fingret på.
Den stora skillnaden är konsistensen, långfilen är mycket tjockare och när du försöker hälla den ur paketet inser du varför just långfil är passande.;) Det blir som en långt slem helt enkelt. Smakar underbart.*drool*
Långfil + pepparkakor känns ungefär lika udda som gröt med mjölk. Det är väl en etablerad klassiker?
Är det?
Jag känner i alla fall ingen som gör likadant, men det säger ju egentligen inte så mycket. Gott är det hursomhelst.
Stenberg
2009-08-19, 14:20
Någon som vet vad en norsk motsvarighet kan tænkas heta?
spoonchest
2009-08-19, 14:22
+1 på Mr.magoo
Hahahah, på pricken. :D
Trapper Buzz
2009-08-19, 14:49
Någon som vet vad en norsk motsvarighet kan tænkas heta?
Fil finns icke i Norge?
Där äter man yoghurt.
Römme är det närmaste du kommer, men det är ju
snarare Créme Fraiche.
I gengäld tillverkas ju där skön brunost; mysost, geitost etc.
I Danmark äter man Ymer,det tror jag är samma som fil
ehuruväl ej alls lika vanligt som här.
I Slovakien och Ungern då vi var där i juli, fick man söka Kefir.
Jag tror filens rötter finns bortikring Kaukasus.
.....Men vet någon skillnaden mellan jämtländska tjuckmjölkn och fil?
creperiet
2009-08-19, 16:13
Speaking of den här långfilen...
Jag har blivit lärd av norrlandsfödda att den "ska" pärslas, alltså vispas med sked ungefär. Men då pajar man ju hela grejen med den tycker jag.
Någon västerbottning eller nån som kan uttala sig om detta?
isterbuk
2009-08-19, 17:05
Jag gillar A-filen.
Testade Onaka naturell. Den tyckte jag var riktigt god. Har dock inte mycket att jämföra med.
Testade också Långfil som så många verkar gilla. Tyckte varken om smaken eller konsistensen.
Den är seg. Smaken kan jag inte beskriva med ord så att någon som inte ätit vet precis vad jag menar, men inte är den alltför avlägsen vanlig fil.
Haha vad spännande, detta måste fan testas!
Söker man spännande smakupplevelser bör man även testa kärnmjölk (jag vet inte hur lätt den är att få tag i dock, jag har mest ätit den utomlands). Påminner om tunn fil i konsistensen och smaken är ... udda.
Långfil vinner överlägset. Alltid när jag befinner mig runt dalarna området blir det minst ett par liter per dag. :D
Eddie Vedder
2009-08-20, 13:12
Långfil vinner överlägset. Alltid när jag befinner mig runt dalarna området blir det minst ett par liter per dag. :D
Är det något särskilt just där? Dvs någon särskild långfil du hittar i Dalarna eller någon särskild tradition som gör att du enbart dricker det där?
För annars finns det ju att få tag på här i Uppsala i de flesta livsmedelsbutikerna.
fyrkantig_rondell
2009-08-20, 13:23
Som många här innan kan jag hålla med om att Arlas A-fil är en riktigt bra all-round fil som funkar till det mesta!
Annars har jag fasnat för Falköpings produkter:
64878
Blåbär/vaniljsmak
64879
pepparkaksmak
Den sistnämda är helt klockren då det börjar närma sig jul..
Fast nu mera brukar jag göra egen med a-fil, pepparkakskrydda och lite socker.
Är det något särskilt just där? Dvs någon särskild långfil du hittar i Dalarna eller någon särskild tradition som gör att du enbart dricker det där?
För annars finns det ju att få tag på här i Uppsala i de flesta livsmedelsbutikerna.
Jag har provat olika sorterna jag hittat i Uppsala trakten men den är absolut inte lika god och seg som den i Dalarna. Kommer tyvärr inte ihåg märket som har denna långfil där uppe.
om jag nån gång äter fil så är det arlas jordgubbsfil :)
shut teh face
2009-08-20, 13:43
Nej långfil åt jag varje dag ute på havet förra sommaren så det är jag supertrött på. Men man gick ned massor i vikt för man fick bara långfil till frukost. :D
Alla fil är goda (förutom långfil), det viktiga är vad man har till. :)
Hemmagjord musli med mycket nötter och roligt, honung, kanel och skivade äpplen. :naughty:
Stenberg
2009-08-20, 14:15
Fil finns icke i Norge?
Där äter man yoghurt.
Römme är det närmaste du kommer, men det är ju
snarare Créme Fraiche.
I gengäld tillverkas ju där skön brunost; mysost, geitost etc.
I Slovakien och Ungern då vi var där i juli, fick man söka Kefir.
Jag tror filens rötter finns bortikring Kaukasus.
.....Men vet någon skillnaden mellan jämtländska tjuckmjölkn och fil?
Jodå, syrnet mælk ær filmjølk hær. Men det va långfil jag menade ;-)
Fernicus
2009-08-20, 14:39
Kefir är fruktansvärt god :) Lätt värt att prova!
Victoria silvstedt :cool:
Ontopic: A-filen och onaka var två favoriter som jag åt på tiden då jag åt fil. Kefir är inte tokigt heller
Den här tråden fick mig faktiskt att häromdagen leta efter långfil. Var nog tio år sedan jag åt långfil.
Men det visade sig att min i övrigt så välsorterade ICA-handlare inte har långfil. Tillsammans med det knappa utbudet av kokkaffe utgör detta en smärre skandal.
http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/23066.jpg
Riktigt god den där.
Ymer har samma syrningskultur som filmjölk, men den är ultrafiltrerad innan syrning. Det är även krav på att Ymer ska ha en proteinkoncentration över 5,8%.
Förr i tiden gjorde man vanlig fil, som man sedan skar i för att sedan värma upp den. Då släpper filen på vasslen från proteinnätverken och på sätt få upp TS-halten.
Söker man spännande smakupplevelser bör man även testa kärnmjölk (jag vet inte hur lätt den är att få tag i dock, jag har mest ätit den utomlands). Påminner om tunn fil i konsistensen och smaken är ... udda.
Samma sak här, samma syrningskultur som till filmjölk. Köper man den icke ekologiska varianten i Danmark så är det vanlig fil som är homogeniserad efter syrning. Köper man den ekologiska så får man äkta kärnmjölk från en smörframställning av syrad grädde.
Jag gillar A-filen.
En av dom bästa naturella filerna imho.
Fru_Flisa
2009-08-20, 21:45
Jag undrade vad grejjen med långfil var så jag köpte hem ett paket idag men det var innan jag läst beskrivningarna av filen.
Den är seg iaf och passade perfekt att göra efterätts såser av med proteinpulver.
Som många här innan kan jag hålla med om att Arlas A-fil är en riktigt bra all-round fil som funkar till det mesta!
Annars har jag fasnat för Falköpings produkter:
64878
Blåbär/vaniljsmak
64879
pepparkaksmak
Den sistnämda är helt klockren då det börjar närma sig jul..
Fast nu mera brukar jag göra egen med a-fil, pepparkakskrydda och lite socker.
Pepparkaksfil låter udda men samtidigt lite gott. Med lite rårörda lingon till kan jag tänka mig att det är riktigt angenämt.
Synd bara att Falköpings-produkter inte finns här i Stockholm.
Trapper Buzz
2009-08-21, 00:39
Jag undrade vad grejjen med långfil var så jag köpte hem ett paket idag men det var innan jag läst beskrivningarna av filen.
Den är seg iaf och passade perfekt att göra efterätts såser av med proteinpulver.
Jag ska vara ärlig nu: Jag tycker långfil är jätteotäck. :thumbup:
thompaboy
2009-08-21, 09:31
+1.
+1 på både Bollnäsfilen och bandylaget. Jag kommer ju ursprungligen från grannstaden Söderhamn och som Brobergare är filen det enda jag erkänner att man är outstanding på i Bollnäs:naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.